Citat:
Skillnaden mellan bondekvinnan och den hemmafru som utvecklades är hårfin.
Att jämföra priser rakt av blir lite knas, ja en Expressen i lösnummer är svindyr. Och med svikanddde publik blir även matiné dyrt. Bion i byn jag växte upp stängde för de fick lädlösss i fåtöljerna. Du hade nog blivit förvånad över hur spartanskt det var.
Det var billigt med telefon, idag betalar de flesta kanske en tusenlapp eller mer, men de får ju tjänster man helt enkelt inte hade. Så jo man kan ha hemmabio för en "billig" slant, (Vi lägger mycket mer på sådant)
Den ekonomiska tillväxten har vi lagt på konsumtion och prylar. Men det står var och en fritt att leva på en inkomst. Lever man vid kusten kan man lägga flundregarn om man kan snacka till sin lite rätter. Det drygar ut kosten, det var så man gjorde. Arbetarklassen fick bilar först senare, på 50-talet var det ingen självklarhet.
Fredagsmys är något helt annat än vad det var, Även på 70-talet fick min bror och jag varsin coca-cola och det godis vi själva hade rådd med. Kolla vid godisbaren hur föräldrarna handlar nästan kilovis att släpa hem.
Många barn gick i ärvda kläder, det var en självklarhet i arbetarklassen.
Skall man leva som på 50-talet får man leva som i lyxfällan.
Att jämföra priser rakt av blir lite knas, ja en Expressen i lösnummer är svindyr. Och med svikanddde publik blir även matiné dyrt. Bion i byn jag växte upp stängde för de fick lädlösss i fåtöljerna. Du hade nog blivit förvånad över hur spartanskt det var.
Det var billigt med telefon, idag betalar de flesta kanske en tusenlapp eller mer, men de får ju tjänster man helt enkelt inte hade. Så jo man kan ha hemmabio för en "billig" slant, (Vi lägger mycket mer på sådant)
Den ekonomiska tillväxten har vi lagt på konsumtion och prylar. Men det står var och en fritt att leva på en inkomst. Lever man vid kusten kan man lägga flundregarn om man kan snacka till sin lite rätter. Det drygar ut kosten, det var så man gjorde. Arbetarklassen fick bilar först senare, på 50-talet var det ingen självklarhet.
Fredagsmys är något helt annat än vad det var, Även på 70-talet fick min bror och jag varsin coca-cola och det godis vi själva hade rådd med. Kolla vid godisbaren hur föräldrarna handlar nästan kilovis att släpa hem.
Många barn gick i ärvda kläder, det var en självklarhet i arbetarklassen.
Skall man leva som på 50-talet får man leva som i lyxfällan.
Bondekvinnan skiljer sig markant från hemmafrun, speciellt i de mycket mer slitna arbeten som hon utförde med gårdens djur och när hon plockade potatis i tid och otid. Men vi talar alltså om arbeten som direkt var med att skapa värde i marknadsekonomin, det bidrog till de varor som bondefamiljen sålde i marknader och många gårdar skulle inte ens överleva utan kontributionen från bondekvinnorna. Detsamma gäller gruvpigorna. Hemmafrun skapade tjänster av värde åt enbart familjen och hennes arbete är inte i närheten av så slitsamt som bondekvinnan. Vi talar om överproduktion från industrier och bondgårdar till sådan grad att kvinnan helt kan fokusera på familjens väl.
Den vulgära masskonsumtion som leder till att barn blir fetare är den nya fattigdomen. Man ger pengar för att barn ska köpa kilo godis för att ingen har tid eller kunskap att baka bullar eller liknande varje helg. Jag föredrar nybakade bullar varje dag. Mormors nybakade bullar och bröd direkt från vedugnen när vi tillbringade somrarna i sommarstugan var ett minne för livet olikt lösviktsgodis som vi vräkte i oss när vi fick några slantar från vår mamma.
Jag skulle spendera 30 kr i en spartansk biograf framför dagens 150 kr varje dag i veckan förövrigt, men tänk att byar ens hade egna biografer? Idag måste man ta sig till en mellanstorstad och bara det kan kosta några hundra kronor.
Jag vet mycket väl att den kreative kan leva billigt även idag, problemet är att vi måste se på hur medelsvensken hanterar de ekonomiska utmaningar de står inför och inte hoppas att de odlar sina egna morötter, potatis, kryddor och annat. Eller att de för den delen köper billiga rödbetor i ICA hellre än billys pizza som de kastar in i ugnen.
Kom ihåg här att hemmafruns roll var mer väsentlig än många kvinnor så som män idag erkänner, de gav hemmet harmoni och lugn och de såg till att alla fick rätt näring och att barn fick all emotionell stöd som de behövde. Finns massor av dåliga vanor som uppstår av barn som växt upp med stressade föräldrar som inte har tid att se hur deras barn har det, det inkluderar psykologisk ohälsa, dålig uppförande i skolan, avsaknad av arbetsmoral och dåliga matvanor.
Sedan så skulle jag påstå att det finns en generationsfråga involverad, du växte upp i 70-talet och jag i 90-talet. Du tillhör då sista generationen som kunde skaffa bostad billigt när du var ung. Det finns en enorm glapp mellan hur unga har det idag jämfört med deras föräldrar inom samma inkomstklass.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-01-27 kl. 13:27.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-01-27 kl. 13:27.