Citat:
Jag tror inte det är någon dominans av kvinnor inom hela rättsväsendet, bara inom vissa yrkesgrupper, domare ex. vet jag har fler än 50% kvinnor.
Advokater däremot är jag inte lika säker på.
Kvinnor missgynnas inte pga att en domare eller advokat är man, de missgynnas av ett helt samhälle som inte tar kvinnors behov, verklighet och rättigheter i beaktande på samma självklara sätt som man tar mäns, eller vissa mäns i vart fall i beaktande.
Problemet är fördomsfullhet kort sagt, och den kan alltså sitta i både män och kvinnor.
En fördomsfullhet som du glatt uttrycker i ditt sista stycke ex.
Nej jag ser inga som helst problem i att en kvinna agerar som åklagare, försvarsadvokat eller dömmer kriminella män i en domstol. Vad skulle ens vara problemet med det menar du? Du tror inte kvinnor kan lära sig Sveriges lagar på samma sätt som män? eller vadå?
Edit:
Enligt ChatGpt
"Advokater:
Vid utgången av 2023 var 37*% av advokaterna kvinnor, enligt Advokatsamfundet.
Bland biträdande jurister (jurister som ännu inte blivit ledamöter av Advokatsamfundet) var 57*% kvinnor vid samma tidpunkt.
domare:
Enligt en artikel från Dagens Juridik publicerad den 21 november 2023 har andelen kvinnliga domare fortsatt att öka. Från att ha varit 50*% kvinnor bland ordinarie domare år 2016, utgör kvinnor nu 60*% av domarna i Sveriges domstolar
Advokater däremot är jag inte lika säker på.
Kvinnor missgynnas inte pga att en domare eller advokat är man, de missgynnas av ett helt samhälle som inte tar kvinnors behov, verklighet och rättigheter i beaktande på samma självklara sätt som man tar mäns, eller vissa mäns i vart fall i beaktande.
Problemet är fördomsfullhet kort sagt, och den kan alltså sitta i både män och kvinnor.
En fördomsfullhet som du glatt uttrycker i ditt sista stycke ex.
Nej jag ser inga som helst problem i att en kvinna agerar som åklagare, försvarsadvokat eller dömmer kriminella män i en domstol. Vad skulle ens vara problemet med det menar du? Du tror inte kvinnor kan lära sig Sveriges lagar på samma sätt som män? eller vadå?
Edit:
Enligt ChatGpt
"Advokater:
Vid utgången av 2023 var 37*% av advokaterna kvinnor, enligt Advokatsamfundet.
Bland biträdande jurister (jurister som ännu inte blivit ledamöter av Advokatsamfundet) var 57*% kvinnor vid samma tidpunkt.
domare:
Enligt en artikel från Dagens Juridik publicerad den 21 november 2023 har andelen kvinnliga domare fortsatt att öka. Från att ha varit 50*% kvinnor bland ordinarie domare år 2016, utgör kvinnor nu 60*% av domarna i Sveriges domstolar
Jag vet inte ifall det går att lösa problemet som Sverige står inför med hårdare straff (det krävs troligen mycket mer än så), men det här är vad som kommer upp enligt din chatgpt, som Strix antagligen är oroad över:
Studies generally suggest that male judges, on average, tend to give out harsher sentences than female judges. Research on judicial decision-making has found that:
Gender Differences in Sentencing – Several studies indicate that male judges are more likely to impose harsher sentences than female judges, particularly in criminal cases.
Leniency in Certain Cases – Female judges tend to be more lenient, especially toward first-time offenders and juveniles.
Case-Specific Variations – The effect of judge gender varies depending on the type of crime, the characteristics of the defendant, and the judicial system in question.
Judicial Philosophy – Male judges may be more likely to adhere to a strict punitive approach, whereas female judges may be more inclined to consider rehabilitation.
Political and Cultural Factors – In some countries or legal systems, gender differences in sentencing are less pronounced due to standardized sentencing guidelines.
Problemet kan närmast liknas de socialtanter som anställs för att hantera problematiska pojkar, nästa steg från att ha skrattat bakom ryggen på socialtanten är att skratta bakom ryggen på domartanten.