Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-18, 21:12
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja precis, jag skrev "Jag antar att Haigh har mobbats till att följa strömmen"
Du ändrade det till "mobbats till att ändra åsikt"
Jag korrigerade dig: "Till att följa strömmen skrev jag"
Du skriver då: "Mobbats, skrev du, vet du inte vad du själv skriver?"

Goddag yxskaft. Du kan tydligen inte förstå enkla meningar, och man kan då inte förvänta sig att du skulle kunna förstå komplicerade naturvetenskapliga texter som handlar om hur växthusgaser och spektrumet av inkommande elektromagnetisk strålning påverkar klimatet.

Jag har inbjudit dig till att presentera observationer som stöder tesen att klimatkänsligheten är hög, men du duckade. Själv har jag presenterat ett antal mätserier med observationer samt vetenskapliga artiklar som visar att klimatkänsligheten är låg.
Sluta vrid dig som en feg mask, du skrev mobbats! stå för vad du skriver.
Rena foliehatts-snacket och hittepå att hon mobbats.

Din enda anledning att vilja diskutera klimatkänslighet är..? att kunna fortsätta förneka faktum.

Fakta säger att temperaturen ökat med 1.2 grader sen ca 1850, det indikerar en hög klimatkänslighet.
Och det är tveklöst att det accelererar

Det finns ingen anledning att ifrågasätta vår påverkan på klimatet, frågan är vilka åtgärder vi måste ta till.

Det är både deprimerande och allvarligt att det runt om i världen numera sitter råkorkade clowner som Trump som inte fattar allvaret, framtiden dom blir stenhård.
Citera
2025-01-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Där håller vi med varandra. Men vi har tydligen olika syn på vad som utgör vetenskapen. Jag ser mer till helheten, alltså den samlade publicerade forskningen, synteser, sammanfattningar över vad majoriteten av forskningen och forskare säger, medan du hellre ignorerar detta och i ställe lyssnar på enstaka individer som kommer med fantasifulla egna hypoteser som drastiskt avviker från mainstreamen. Jag brukar här i tråden kalla det för att ignorera skogen, och jag är av åsikten att det är en fundamentalt ovetenskaplig approach. Det öppnar för möjligheten att cherrypicka sig fram till vilken position som helst.

Det ger den populäraste hypotesen. Inte nödvändigtvis den riktiga.

Jag läser forskningen kritiskt, och finner inte observationer som stöder en hög klimatkänslighet. Men jag inbjuder även dig att presentera detta.

"majoriteten", "skogen", dina "känslor", och sådan du hänvisar till, saknar betydelse. Det som har betydelse är en hypotes som konsekvent kan förklara observationer gjorda av naturen.
Citera
2025-01-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
du skrev mobbats! stå för vad du skriver.
Japp, jag skrev ju det, hela tiden, och har aldrig förnekat det. Har du det lite svårt med den lilla läsförståelsen ponken?

Citat:
råkorkade clowner
Det här med att mobbas är uppenbarligen inte speciellt ovanligt. Varför menar du att det var anmärkningsvärt när det gällde just Haigh?

Citat:
Fakta säger att temperaturen ökat med 1.2 grader sen ca 1850, det indikerar en hög klimatkänslighet.
Och det är tveklöst att det accelererar

Förändringen av växthusgaser under perioden 1850 - 2024 motsvarar den radiativa forcingen från 90% av en fördubbling av CO2.
https://gml.noaa.gov/aggi/aggi.fig4.png
https://gml.noaa.gov/aggi/aggi.html

Detta indikerar alltså att klimatkänsligheten ligger kring 1,3 grader.

Citat:
Det finns ingen anledning att ifrågasätta vår påverkan på klimatet, frågan är vilka åtgärder vi måste ta till.

CO2 har viss påverkan, men långt ifrån så stor som påstås. Hög klimatkänslighet stöds inte av observationerna utan av klimatmodeller. Klimatmodeller är inte tillräckligt lika naturen för att kunna användas som evidens inom naturvetenskapen.
Citera
2025-01-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är svårt att förutspå framtidens väder på historiska rapporter som inte var baserade på yttre (satellit) fakta. Det vet du. Så kör inte det kortet tack, bara patetiskt. Denna vinter har varit väldigt ”skum”. Det är sanningen. Det vet du också. Om du bara vill opponera gå med i någon grupp. 1860. Kom igen. Människan observerade vädret via ballonger på den tiden.

VI HAR VARIT OCH ÄR I RYMDEN SEDAN DESS.

Sit down n shut up

Varför skulle man behöva satelliter för att mäta temperaturen i en liten stad (stockholm)? Satelliterna kan inte ge ett värde på temperaturen i ett så litet område. Satelliterna ger ett medelvärde på temperaturen i ett skikt på flera kilometer av atmosfären. Och presenteras normalt på en yta av 250x250 eller 500x500 km.

En mätstation med en termometer lär ge ett bättre värde på temperaturen i staden.

Att denna vinter är "skum" är väl inte konstigt med tanke på att de senaste två åren haft minskad molnighet med ungefär 4%, vilket värmt världshaven. Den värmen stannar kvar ett tag innan den strålar ut i rymden.
Citera
2025-01-18, 22:08
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Japp, jag skrev ju det, hela tiden, och har aldrig förnekat det. Har du det lite svårt med den lilla läsförståelsen ponken?

Det här med att mobbas är uppenbarligen inte speciellt ovanligt. Varför menar du att det var anmärkningsvärt när det gällde just Haigh?

Förändringen av växthusgaser under perioden 1850 - 2024 motsvarar den radiativa forcingen från 90% av en fördubbling av CO2.
https://gml.noaa.gov/aggi/aggi.fig4.png
https://gml.noaa.gov/aggi/aggi.html

Detta indikerar alltså att klimatkänsligheten ligger kring 1,3 grader.

CO2 har viss påverkan, men långt ifrån så stor som påstås. Hög klimatkänslighet stöds inte av observationerna utan av klimatmodeller. Klimatmodeller är inte tillräckligt lika naturen för att kunna användas som evidens inom naturvetenskapen.
Jo du förnekade att du skrev mobbats , och att hon blivit det är rena fantasierna , din vuxenblöja, och det säger ju allt om dig du är tvungen att hitta på saker för att stödja ditt förnekande .
Inga forskare blir mobbade om de för fram studier och teser, de blir granskade av sina kollegor .

Klimatmodeller är det bästa verktyget som finns för att förutse framtida temperaturökningar och det ser jävligt illa ut.

Vi vet redan att det bli 2-4 grader varmare detta århundrade men det är kanske inte det värsta.
Det värsta kan vara de okända oväntade effekterna, vad händer med havet om det värms upp 3-4 grader?
Vad händer med skogarna, med jordmånen?
Citera
2025-01-18, 22:25
Medlem
Citat:
Vi vet redan att det bli 2-4 grader varmare detta århundrade men det är kanske inte det värsta.
Det värsta kan vara de okända oväntade effekterna, vad händer med havet om det värms upp 3-4 grader?
Vad händer med skogarna, med jordmånen?

Det har blivit 1,2 grader varmare på 175 år, och du tror att det kommer bli 2-4 grader varmare inom 75 år?
Det låter ju skrämmande, men du har inte presenterat någon evidens för detta. Satellitobservationer visar att uppvärmningen skett linjärt med 0,15 grader per årtioende de senaste 45 åren. Det skulle med andra ord krävas ett tydligt trendbrott för att de kommande 75 åren ska värmas mer än en grad. 2-4 grader låter osannolikt.

Om haven värms några grader skulle vi möjligtvis (om antarktis värms) lämna nuvarande "severe icehouse conditions" för att nå "icehouse conditions". Men med tanke på att Antarktis temperatur ökat mindre än den globala under den nuvarande uppvärmningen, är det inte troligt. Vi skulle troligtvis stanna i "severe icehouse conditions" fast med klimatzonerna något förskjutna norrut på norra halvklotet.

https://www.researchgate.net/profile/Christopher-Scotese/publication/275277369/figure/fig6/AS:614234891231243@1523456418674/Pole---to---Pole-Temperature-Gradients-for-Hothouse-Greenhouse-and-Icehouse-Worlds_W640.jpg

https://www.researchgate.net/publication/275277369_Some_Thoughts_on_Global_Climate_Change_T he_Transition_for_Icehouse_to_Hothouse_Conditions/figures?lo=1
Senast redigerad av suppose 2025-01-18 kl. 22:30.
Citera
2025-01-18, 22:35
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det ger den populäraste hypotesen. Inte nödvändigtvis den riktiga.

Jag läser forskningen kritiskt, och finner inte observationer som stöder en hög klimatkänslighet. Men jag inbjuder även dig att presentera detta.

"majoriteten", "skogen", dina "känslor", och sådan du hänvisar till, saknar betydelse. Det som har betydelse är en hypotes som konsekvent kan förklara observationer gjorda av naturen.

Att se på forskningens produktion i stort, synteser, sammanställningar, alltså den stora bilden, är den mest rationella approachen för att få en så riktig bild av världen som möjligt. (Detta är exempelvis att bilda sig en uppfattning om klimatförändringarna genom att läsa en rapport av IPCC etc)

Att däremot selektivt sortera bort allt som inte passar ens önskade bild är att använda vetenskapen på ett ovetenskapligt vis. (Detta är att läsa obskyra publikationer bara för att de är i linje med och bekräftar ens förutfattade meningar.)

Detta är plattjordarens, kreationistens, konspirationsteoretikerns och klimatförnekarens bastardiserade approach till vetenskapen. Det är typ att använda en smartphone som hammare för att slå in en spik.
Citera
2025-01-18, 22:44
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Det har blivit 1,2 grader varmare på 175 år, och du tror att det kommer bli 2-4 grader varmare inom 75 år?
Det låter ju skrämmande, men du har inte presenterat någon evidens för detta. Satellitobservationer visar att uppvärmningen skett linjärt med 0,15 grader per årtioende de senaste 45 åren. Det skulle med andra ord krävas ett tydligt trendbrott för att de kommande 75 åren ska värmas mer än en grad. 2-4 grader låter osannolikt.

Om haven värms några grader skulle vi möjligtvis (om antarktis värms) lämna nuvarande "severe icehouse conditions" för att nå "icehouse conditions". Men med tanke på att Antarktis temperatur ökat mindre än den globala under den nuvarande uppvärmningen, är det inte troligt. Vi skulle troligtvis stanna i "severe icehouse conditions" fast med klimatzonerna något förskjutna norrut på norra halvklotet.

https://www.researchgate.net/profile/Christopher-Scotese/publication/275277369/figure/fig6/AS:614234891231243@1523456418674/Pole---to---Pole-Temperature-Gradients-for-Hothouse-Greenhouse-and-Icehouse-Worlds_W640.jpg

https://www.researchgate.net/publication/275277369_Some_Thoughts_on_Global_Climate_Change_T he_Transition_for_Icehouse_to_Hothouse_Conditions/figures?lo=1
Ja det tror jag, och den samlade forskningen.
Du fattar alltså inte att effekterna av ökad co2 inte kommer samma vecka som den släpps ut?

Jag är ingen klimatforskade, bara väldigt allmänbildad utbildad och förstår det som jag läser och ser vad forskare inom området presenterar, jag har inga egna bevis, ja förutom att jag som alla andra märker av att vintrarna är betydligt mildare numera.

Temperaturökningen är inte linjär, det är nåt önsketänkande du har?
"Hockeyklubban " är korrekt.
Oljeindustrin sket ju ner sig när den presenterades och la väl x antal miljarder dollar på att smutskasta den och försenade de nödvändiga åtgärderna ett antal år du verkar ha lurats av dom?
, nu kommer idioten Trump och även han fördröjer väl det nödvändiga arbetet.

Ack ja, vi människor.
Citera
2025-01-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Att se på forskningens produktion i stort, synteser, sammanställningar, alltså den stora bilden, är den mest rationella approachen för att få en så riktig bild av världen som möjligt. (Detta är exempelvis att bilda sig en uppfattning om klimatförändringarna genom att läsa en rapport av IPCC etc)

Att däremot selektivt sortera bort allt som inte passar ens önskade bild är att använda vetenskapen på ett ovetenskapligt vis. (Detta är att läsa obskyra publikationer bara för att de är i linje med och bekräftar ens förutfattade meningar.)

Detta är plattjordarens, kreationistens, konspirationsteoretikerns och klimatförnekarens bastardiserade approach till vetenskapen. Det är typ att använda en smartphone som hammare för att slå in en spik.

Nej, det är en metod för att få en bild av forskningsläget. Men forskningsläget är inte statiskt. Det förändras över tid.

På 1920-talet utvecklade Milutin Milankovitch sina teorier om att astronomiska förändringar av jordens position i solsystemet förklarade vissa klimatvariationer. Men det var inte förrän på 1980-talet dessa teorier accepterades inom den etablerade vetenskapen.

Hur kan du vara så urbota säker på att de forskningsrön jag diskuterar inte kommer att bli en del den etablerade vetenskapen?
Citera
2025-01-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ja det tror jag, och den samlade forskningen.
Du fattar alltså inte att effekterna av ökad co2 inte kommer samma vecka som den släpps ut?

Jag är ingen klimatforskade, bara väldigt allmänbildad utbildad och förstår det som jag läser och ser vad forskare inom området presenterar, jag har inga egna bevis, ja förutom att jag som alla andra märker av att vintrarna är betydligt mildare numera.

"Hockeyklubban " är korrekt.
Oljeindustrin sket ju ner sig när den presenterades och la väl x antal miljarder dollar på att smutskasta den och försenade de nödvändiga åtgärderna ett antal år du verkar ha lurats av dom?
, nu kommer idioten Trump och även han fördröjer väl det nödvändiga arbetet.

Ack ja, vi människor.

Trots att du enligt egen utsago är "väldigt allmänbildad utbildad" och "förstår det som jag läser" verkar det vara så att du inte förstått speciellt mycket.

Hockeyklubben är ett klipp-och-klistra-jobb där mann först gjorde en temperatur-rekonstruktion baserad på vidden av trädringar som ett sorts mått på temperaturen runt trädet det året. Sedan klistrade mann ihop största delen av denna rekonstruktion med uppmätt temperatur från det senaste seklet. Förutom det uppenbara att mann då jämför äpplen med päron, finns det även ett grundläggande fel med att använda träd som termometrar: nämligen att träd anpassar sig till sin miljö. Från ett år till ett annat kan trädringarnas vidd vara ett mått på temperaturskillnaden mellan de två åren. Men över längre tid kommer träden anpassa sig baserat på miljön de växer i och nödvändig densitet i stammen för att nå erfoderlig hållfasthet. Detta syns till exempel i slutet av trädringskurvan mann använde. Den sista delen mann klippte bort innan mann klistrade ihop med den uppmätta temperaturkurvan. Där sjunker nämligen temperaturen enligt träden, men stiger enligt mätningarna. Detta borde mann förstått att det innebar att träden inte kunde användas som termometrar. Och mann borde egentligen inte ha publicerat. Men mann ville kanske bli erkänd som klimatforskare. Och det blev mann ju.
Senast redigerad av suppose 2025-01-18 kl. 23:10.
Citera
2025-01-18, 23:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är svårt att förutspå framtidens väder på historiska rapporter som inte var baserade på yttre (satellit) fakta. Det vet du. Så kör inte det kortet tack, bara patetiskt. Denna vinter har varit väldigt ”skum”. Det är sanningen. Det vet du också. Om du bara vill opponera gå med i någon grupp. 1860. Kom igen. Människan observerade vädret via ballonger på den tiden.

VI HAR VARIT OCH ÄR I RYMDEN SEDAN DESS.

Sit down n shut up
Du förstod inte ens länken du fick med data från SMHI från 1860 till nutid. Observerad data från Stockholm från 1860 till nutid 2025 visar ingen stor skillnad.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret

Citat:
Vem har påstått att temperaturökningen sedan lilla istiden skulle vara linjär? Såhär ser den ut med 20-års rullande medelvärde sedan 1880:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:240

Förklara gärna vad du tror orsakade ökningen mellan ca 1910 och 1940.
Citera
2025-01-18, 23:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nej, det är en metod för att få en bild av forskningsläget. Men forskningsläget är inte statiskt. Det förändras över tid.

På 1920-talet utvecklade Milutin Milankovitch sina teorier om att astronomiska förändringar av jordens position i solsystemet förklarade vissa klimatvariationer. Men det var inte förrän på 1980-talet dessa teorier accepterades inom den etablerade vetenskapen.

Hur kan du vara så urbota säker på att de forskningsrön jag diskuterar inte kommer att bli en del den etablerade vetenskapen?

Det kan jag så klart inte, lika lite som jag kan vara säker på att någon annan random obskyr hypotes kan visa sig trumfa mainstreamen i någon annan disciplin, men den säkraste satsningen är att se till det rådande forskningsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in