Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-18, 18:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du skämtar eller??, det finns förvisso några udda undergångsprofeter men dom har inget med forskning att göra.
Jag är ingen alarmist, vad nu det är?
Forskningen är glasklar, vi är mitt i en mycket svår situation orsakad av oss.

Fattar du inte det undanber jag mig fortsatt debatt med dig, du är irrelevant.
Din uppfattning om forskningen stämmer ju inte alls. Och det var du som klev in i tråden med grundlösa påståenden och oförskämdheter. Inget av dina inlägg har i ett vetenskapsforum att göra.
Citera
2025-01-18, 19:08
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag antar att Haigh har mobbats till att följa strömmen. Annars hade hon ju intressant forskning i början av sin karriär.

UV heating of the stratosphere ... influence the troposphere ... and
therefore climate (Haigh, 1996) ... this indicates that metrics based only on TSI ]

Otroligt uselt och ointelligent av dig, pinsamt
att hävda att hon mobbats till en åsikt.
Det stämmer såklart inte.

Sluta konspirera , kom med i matchen.
Citera
2025-01-18, 19:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Otroligt uselt och ointelligent av dig, pinsamt
att hävda att hon mobbats till en åsikt.

Sluta konspirera , kom med i matchen.
Visa gärna något som hon har skrivit som motsäger de samband som Shaviv et al. visat. IPCC har inte med någon referens till henne i AR6 WG1 (däremot är hon med som granskare).
Citera
2025-01-18, 19:41
Medlem
Liberationfronts avatar
Januari kring Stockholm har varit ovanligt mild, visst vi har haft ”snö smockor” men efter 3 dygn är allt borta. Väldigt ovanligt.
Citera
2025-01-18, 19:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Januari kring Stockholm har varit ovanligt mild, visst vi har haft ”snö smockor” men efter 3 dygn är allt borta. Väldigt ovanligt.
Här kan du titta på temperaturen i Stockholm för olika dagar sedan 1860:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret

Det ser väl inte speciellt ovanligt ut?
Citera
2025-01-18, 19:53
Medlem
Citat:
pinsamt att hävda att hon mobbats till en åsikt.

Till att följa strömmen skrev jag. Sånt förekommer. Vi har till exempel Michael Mann som förstörde Judith Currys karriär. Liknande påtryckningar kan såklart ligga bakom flera av "klimatforskarnas" karriärsval. Curry stod på sig, och blev därmed persona-non-grata. Andra valde antagligen att följa strömmen och fortsätta sina karriärer.

Haighs kollega Phil Jones använder rätt speciella metoder gällande urvalet av artiklar som kommer med i IPCC's rapporter:
“I can’t see either of these papers being in the next IPCC report. Kevin and I will keep them out somehow — even if we have to redefine what the peer-review literature is!”

Du och andra som håller fast i den här osannolika tesen att klimatet skulle vara farligt känsligt för CO2, ni använder ju inte naturvetenskap som argument, ni använder mobbning.

Fram med observationer som visar att jorden skulle vara farligt känslig för CO2. 5 graders klimatkänslighet existerar bara i klimatmodeller.
Citera
2025-01-18, 20:25
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Till att följa strömmen skrev jag.

Du och andra som håller fast i den här osannolika tesen att klimatet skulle vara farligt känsligt för CO2, ni använder ju inte naturvetenskap som argument, ni använder mobbning.

Fram med observationer som visar att jorden skulle vara farligt känslig för CO2. 5 graders klimatkänslighet existerar bara i klimatmodeller.

Mobbats, skrev du, vet du inte vad du själv skriver?

Osannolik tes?
Då hör du hemma i forumet för konspirationsteorier.
Citera
2025-01-18, 20:43
Medlem
Citat:
Mobbats, skrev du, vet du inte vad du själv skriver?

Osannolik tes?
Då hör du hemma i forumet för konspirationsteorier.

Jag vet exakt vad jag skriver, och jag minns vilka inlägg jag gjort här flera år tillbaka. En stor andel av dem innehåller länkar till forskningsartiklar.

Du förstår uppenbarligen inte ens enkla meningar.

Vilken av oss tror du har störst förmåga att dra rimliga slutsatser i det här naturvetenskapliga ämnet?
Citera
2025-01-18, 20:47
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Jag vet exakt vad jag skriver, och jag minns vilka inlägg jag gjort här flera år tillbaka. En stor andel av dem innehåller länkar till forskningsartiklar.

Du förstår uppenbarligen inte ens enkla meningar.

Vilken av oss tror du har störst förmåga att dra rimliga slutsatser i det här naturvetenskapliga ämnet?

----Jag antar att Haigh har mobbats till att följa strömmen------

Du minns uppenbarligen inte de sista 5 minuterna.

Jag tror forskare, och väldigt allmänbildade och upplysta människor som jag
har de bästa förmågorna att dra rimliga slutsatser
Folk som inte vet vad de skrev för 5 minuter sen har dåliga förutsättningar.
Citera
2025-01-18, 20:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Vad du känner i frågan är inte speciellt relevant.

Det som är relevant är vetenskapen:
http://www.sciencebits.com/files/pictures/climate/EmpiricalSensitivity.jpg
From the figures it is evident that: (i) The expectation value for λ is lower if CRF affects climate. (ii) The values obtained using different paleoclimatic data are notably more consistent with each other if CRF does affect climate (iii) There is no significant trend in λ vs. ΔT (there could have been if the ice/albedo feedback was large, as it operates only at low temperatures).

http://www.sciencebits.com/OnClimateSensitivity

Vetenskapen visar att det är troligare att klimatkänsligheten är låg än att den är hög. Ifall man tar med att kosmisk strålning påverkar klimatet blir klimatkänsligheten mer konsekvent mellan paleo-data och moderna mätningar. Vilket är ett stark argument för att kosmisk strålning faktiskt påverkar klimatet.

Artikeln finns även i en nyare version, publicerad 2022. Det troligaste är att klimatkänsligheten för dubblering av koldioxid ligger mellan 1 och 2 grader, dvs långt ned i intervallet som IPCC anger (1,5 - 4,5).

The Phanerozoic climate
https://www.researchgate.net/publication/365100172_The_Phanerozoic_climate
http://dx.doi.org/10.1111/nyas.14920

Där håller vi med varandra. Men vi har tydligen olika syn på vad som utgör vetenskapen. Jag ser mer till helheten, alltså den samlade publicerade forskningen, synteser, sammanfattningar över vad majoriteten av forskningen och forskare säger, medan du hellre ignorerar detta och i ställe lyssnar på enstaka individer som kommer med fantasifulla egna hypoteser som drastiskt avviker från mainstreamen. Jag brukar här i tråden kalla det för att ignorera skogen, och jag är av åsikten att det är en fundamentalt ovetenskaplig approach. Det öppnar för möjligheten att cherrypicka sig fram till vilken position som helst.
Citera
2025-01-18, 20:57
Medlem
Citat:
----Jag antar att Haigh har mobbats till att följa strömmen------

Du minns uppenbarligen inte de sista 5 minuterna.

Jag tror forskare, och väldigt allmänbildade och upplysta människor som jag
har de bästa förmågorna att dra rimliga slutsatser
Folk som inte vet vad de skrev för 5 minuter sen har dåliga förutsättningar.

Ja precis, jag skrev "Jag antar att Haigh har mobbats till att följa strömmen"
Du ändrade det till "mobbats till att ändra åsikt"
Jag korrigerade dig: "Till att följa strömmen skrev jag"
Du skriver då: "Mobbats, skrev du, vet du inte vad du själv skriver?"

Goddag yxskaft. Du kan tydligen inte förstå enkla meningar, och man kan då inte förvänta sig att du skulle kunna förstå komplicerade naturvetenskapliga texter som handlar om hur växthusgaser och spektrumet av inkommande elektromagnetisk strålning påverkar klimatet.

Jag har inbjudit dig till att presentera observationer som stöder tesen att klimatkänsligheten är hög, men du duckade. Själv har jag presenterat ett antal mätserier med observationer samt vetenskapliga artiklar som visar att klimatkänsligheten är låg.
Citera
2025-01-18, 21:00
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Här kan du titta på temperaturen i Stockholm för olika dagar sedan 1860:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret

Det ser väl inte speciellt ovanligt ut?

Det är svårt att förutspå framtidens väder på historiska rapporter som inte var baserade på yttre (satellit) fakta. Det vet du. Så kör inte det kortet tack, bara patetiskt. Denna vinter har varit väldigt ”skum”. Det är sanningen. Det vet du också. Om du bara vill opponera gå med i någon grupp. 1860. Kom igen. Människan observerade vädret via ballonger på den tiden.

VI HAR VARIT OCH ÄR I RYMDEN SEDAN DESS.

Sit down n shut up
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in