Citat:
Ursprungligen postat av
iceman_88
när jag surfar runt här på FB, får jag höra av vissa att växthuseffekten inte existerar, kan någon förklara hur detta går för sig...jag tror själv att den finns men någon kan väll övertyga mig
skulle vara roligt med argument från båda sidor

Liberaler har incitament att förneka det. Det diskuterades här, men trådstarten var tyvärr bara en länk så tråden låstes:
(FB) Global uppvärmning... vilket är det liberala svaret?
Stilicho skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Liberala filosofer har alltid haft svårt för externaliteter som miljöförstöring. Den vanliga responsen har varit att sticka huvudet i sanden och så långt som möjligt låtsas som att externaliteterna inte existerar. Klimatförändringar är givetvis inget undantag utan snarare ett lyckat exempel på hur man kan undvika frågeställningen bara genom att peka på oklarheter i problemet.
Jag svarade:
Citat:
Ursprungligen postat av
GusFring
Ja, ur ett neoklassiskt ekonomiskt perspektiv har man traditionellt hanterat miljöproblem som externaliteter som kan lösas genom att sätta pris på miljöskador, t.ex. genom skatter eller utsläppsrätter. Men det har visat sig svårt att göra detta tillräckligt effektivt för att motverka storskalig miljöförstöring som klimatförändringar.
Problemet i dagens ekonomi ligger djupare i själva grundparadigmet med evig tillväxt, hyperglobalisering och statusjakt genom materialism och skulddriven masskonsumtion som ekonomins övergripande mål. Jordens resurser är ändliga och ekosystemen känsliga, vilket sätter gränser för evig materiell expansion. Vi ser konsekvenserna i form av utarmad biologisk mångfald, förgiftade ekosystem och ett alltmer instabilt klimat.
Vi hade behövt rulla tillbaka globaliseringen såväl som konsumeristiska ekonomin, fokusera mer på kvalitativ produktion och kontroll över hela värdekedjorna i Europa. Och en övergång från en linjär "slit och släng"-ekonomi till mer cirkulära system baserade på återbruk. Finns inget liberalt seriöst svar på detta problem dock, utan som du säger är det förnekelse och relativisering. Att höra en liberal tala är som att lyssna på en försvarsadvokat åt en brottsling.
Angående bevis så är jag personligen övertygad som en följd av att bevis och observationer från många olika forskningsfält oberoende av varandra pekar mot samma slutsats. Det är det som gör det så robust, och det är uteslutande politiska behov bakom förnekelse. Några exempel på var bevisen kommer från:
* Klimatologer analyserar historiska temperaturdata och utvecklar allt mer avancerade klimatmodeller.
* Atmosfäriska kemister och fysiker studerar växthuseffekten och hur ökande halter av växthusgaser påverkar energibalansen.
* Paleoklimatologer undersöker indirekta klimatdata från källor som trädringar, sediment och borrkärnor från inlandsisar för att förstå tidigare klimatförändringar.
* Havsforskare mäter förändringar i havstemperaturer, havsnivåer och havsförsurning.
* Glaciologer dokumenterar krympande glaciärer och inlandsisar runt om i världen.
* Biologer studerar hur växter och djur påverkas av ett förändrat klimat.
När dessa olika forskningsfält oberoende av varandra kommer fram till resultat och slutsatser som pekar i samma riktning, nämligen att klimatet snabbt förändras och att mänskliga aktiviteter spelar en avgörande roll, så ger det en mycket stark vetenskaplig grund för slutsatserna.
Är ju intressant att se hur koldioxidutsläppen förändrats över tid. Se t.ex. graf över:
Citat:
Annual CO₂ emissions
Carbon dioxide (CO₂) emissions from fossil fuels and industry. Land-use change is not included.
I tabellen ser man:
1900: 1,96 miljarder ton CO2
1945: 4,29 miljarder ton CO2
1990: 22,73 miljarder ton CO2
https://ourworldindata.org/co2-emissions
Även om det började tidigare under industrialismen, så innebär den amerikanska hyperglobaliserade dollarberoende masskonsumtionsekonomin som byggts upp sedan andra världskrigets slutskede att problemet accelererat markant.
Det förklarar varför liberala krafter har behov av att förneka det. Det ekonomiska system de själva premierat och försvarat (i många fall tjänar på) har accelererat miljöförstöring. Det skapar kognitiv dissonans. Lösningen blir att angripa vetenskapen istället för att erkänna att ens egna prioriteringar orsakar detta, så att man kan fortsätta tro att hyperglobalisering, masskonsumtion och evig tillväxt är hållbara mål. Ett system som bygger på obegränsad tillväxt och masskonsumtion är i grunden oförenligt med ekologisk hållbarhet.