Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-10, 12:22
Medlem
SVT har idag två artiklar om klimatuppvärmningen:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bekraftat-2024-varmaste-aret-som-uppmatts

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatvarningen-rekordvarmen-fran-2024-kommer-att-fortsatta
Citera
2025-01-10, 12:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Själv skrev du ju att trenden sedan 2016 var sjunkande temperatur när jag frågade dig om du ville slå vad om att att 2023 och 2024 skulle bli de varmaste åren.

Det ser jag som ett ifrågasättande av att det blir varmare.
Jag har visat att det var en sjunkande trend sedan 2016. Fakta:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2015/to:2023/plot/gistemp/from:2016/to:2023/trend

Citat:
Sedan har du ju också föredragit temperaturserier från temperature punkt global framför de vetenskapliga serierna. Just för att detta visade negativa anomalier samtidigt som du förespråkat konspirationsteorier om oegentligheter i de vetenskapliga seten från nasa, noaa, Metoffice osv.

Så här ljuger du igen.
Nej, detta är rena lögner från dig.

Citat:
Men det är ju inte särskilt relevant för topic vad just du skriver.
Nej, och du sprider dessutom systematiskt lögner om mig på ett sätt som definitivt bryter mot all rimlig tolkning av forumets regler.
Citera
2025-01-10, 12:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
SVT har idag två artiklar om klimatuppvärmningen:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bekraftat-2024-varmaste-aret-som-uppmatts

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatvarningen-rekordvarmen-fran-2024-kommer-att-fortsatta
Inte ett ord om ökad solinstrålning på grund av minskad albedo. Däremot de vanliga tvärsäkra påståendena om människans skuld. Snacka om vinklade nyheter!
Citera
2025-01-10, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har visat att det var en sjunkande trend sedan 2016. Fakta:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2015/to:2023/plot/gistemp/from:2016/to:2023/trend
Du fick det förklarat då. Med argument givetvis. Ser ingen anledning att ta upp det igen. Då skulle ju bara gå runt i cirklar, som du så ofta klagar på.
Citat:

Nej, detta är rena lögner från dig.

Nej, och du sprider dessutom systematiskt lögner om mig på ett sätt som definitivt bryter mot all rimlig tolkning av forumets regler.
I diskussionen som jag länkar till här ser jag inte mitt eget deltagande. Andra drar dock samma precis samma tolkning av hur du håller på.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Men, jag får nog svårt att övertyga lögnaren själv att han är en lögnare. Och det är ju inte heller topic som du så noga också strävar efter att hålla (OT - tjafs med frågor kring det som du påstår driver uppvärmningen sol/TSI/GCR/osv, du kan inte ens beskriva vad som menas med solaktivitet, som du påstår driver uppvärmningen).

Här har vi ett annat roligt exempel
Citat:
Det finns exempelvis många inlägg i tråden som handlar om skillnaden mellan rådata och justerad temperaturdata där det råder oklarhet.

De som är intresserade söker kunskap i mån av tid och möjlighet. I nuläget finner man många oklarheter och motsägelsefulla uppgifter.

Frågar man vilka oklarheter du syftar på så fick man detta svar plus ett random utdrag från fossillobbygruppen clintel som en lite diskret (ironi) red herring.
Citat:
Trots all er aktivitet i tråden så har ni alltså inte uppfattat vad frågeställningarna handlar om. Det är mycket märkligt.

Jag ser inte riktigt ditt värde som diskussionspartner. Det är bra att gå igenom gamla inlägg då och då trots allt. Alltid lika svepande utan argument. Alltid utan undantag det enda diskussioner med dig kan ge.

Så, jag tror att vi är färdiga med varandra för ett tag framöver.. Att du inte åkt på en kfk övergår mitt förstånd enligt bland annat argumentationen ovan.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-10 kl. 13:47.
Citera
2025-01-10, 14:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du fick det förklarat då. Med argument givetvis. Ser ingen anledning att ta upp det igen. Då skulle ju bara gå runt i cirklar, som du så ofta klagar på.

I diskussionen som jag länkar till här ser jag inte mitt eget deltagande. Andra drar dock samma precis samma tolkning av hur du håller på.

Men, jag får nog svårt att övertyga lögnaren själv att han är en lögnare. Och det är ju inte heller topic som du så noga också strävar efter att hålla (OT - tjafs med frågor kring det som du påstår driver uppvärmningen sol/TSI/GCR/osv, du kan inte ens beskriva vad som menas med solaktivitet, som du påstår driver uppvärmningen).

Här har vi ett annat roligt exempel

Frågar man vilka oklarheter du syftar på så fick man detta svar plus ett random utdrag från fossillobbygruppen clintel som en lite diskret (ironi) red herring.

Jag ser inte riktigt ditt värde som diskussionspartner. Det är bra att gå igenom gamla inlägg då och då trots allt. Alltid lika svepande utan argument. Alltid utan undantag det enda diskussioner med dig kan ge.

Så, jag tror att vi är färdiga med varandra för ett tag framöver.. Att du inte åkt på en kfk övergår mitt förstånd enligt bland annat argumentationen ovan.
Bara ord utan någon som helst substans. Faktum är alltså att du inte kan visa någonting konkret som stöd för dina upprepade beskyllningar om lögn.
Tillägg:
Citat:
[...] Ser ingen anledning att ta upp det igen. [...]
”Ser ingen anledning”! Anledningen är givetvis att jag menar att du systematiskt saboterar tråden med osakliga och grundlösa påhopp på mig och andra som tar upp olika sakfrågor kring det som tråden handlar om.
Senast redigerad av Totius 2025-01-10 kl. 14:36. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-10, 16:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De 1% rikaste har redan, efter bara 10 dagar bränt upp sin CO2-budget för hela detta år. Hur skall detta gå?

https://www.theguardian.com/environment/2025/jan/10/worlds-richest-use-up-their-fair-share-of-2025-carbon-budget-in-10-days

Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Låter bra!

Det finns potentiella fördelar med högre medeltemperaturer i Sverige, även om de negativa effekterna av klimatförändringar generellt är övervägande globalt. För Sverige specifikt kan följande fördelar nämnas:

---

### **1. Längre växtsäsong och jordbruksfördelar**
- **Längre odlingssäsong**: En högre medeltemperatur innebär en förlängd växtsäsong, vilket kan möjliggöra fler skördar per år eller odling av nya grödor som tidigare inte var möjliga i Sveriges kalla klimat.
- **Fler odlingsbara områden**: Norrland, som idag har begränsad jordbruksproduktion på grund av korta somrar, kan bli mer lämpat för odling.
- **Minskade uppvärmningskostnader**: Jordbruket kan ha lägre energikostnader under vintern.

---

### **2. Minskade uppvärmningskostnader**
- En högre medeltemperatur skulle kunna minska behovet av uppvärmning i bostäder, offentliga byggnader och industrier, vilket sänker energikostnader och minskar beroendet av fossila bränslen (där de fortfarande används).

---

### **3. Förbättrade förhållanden för skogsbruk**
- **Snabbare tillväxt**: Med längre växtsäsonger kan träd växa snabbare, vilket gynnar skogsindustrin.
- **Nya trädarter**: Värmeälskande trädarter kan introduceras och ge högre avkastning.

---

### **4. Nya ekonomiska möjligheter**
- **Turism**: Varmare somrar kan öka inhemsk och internationell turism till Sverige, med fler besökare till kuststäder, fjällområden och andra populära destinationer.
- **Utökad sjöfart**: Om isfria vintrar blir vanligare kan sjöfart i norra Sverige (t.ex. Bottenviken) bli mer tillgänglig året runt.

---

### **5. Färre extrema vinterhändelser**
- Mindre extrem kyla kan minska riskerna för skador på infrastruktur och minska kostnader för snöröjning, vägunderhåll och hantering av halka.

---

### **6. Biologisk mångfald och fiske**
- **Utökade ekosystem**: Vissa arter av växter och djur som tidigare inte trivdes i Sverige kan etablera sig och diversifiera ekosystemen.
- **Fiske**: Varmare vattentemperaturer kan gynna vissa fiskarter, även om detta också innebär utmaningar för kallvattenarter.
Ja, ökad temperatur kan vara bra ur vissa aspekter och dåligt ur andra aspekter. Problemet är att inga makthavare tycks bry sig om en strategi för hur anpassning till ett föränderligt klimat ska ske. Istället är det pajkastning där de rika som styr narrativet fortsätter sin bekväma livsstil.
Citera
2025-01-11, 00:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ingen har ifrågasatt att det blir varmare. Jag upprepar frågan som du undvek: Vem eller vilka är lögnare?

Detta bör dock nyanseras mer eftersom det handlar om ett medelvärde baserat på både plus och minustemperaturer. Det är ju en väldig skillnad om det blivit varmare eller om det blivit mindre kallt. Vad är skillnaden då? Ja framför allt att om det företrädesvis är mindre kalla minustemperaturer som står för förklaringen så är det odelat positivt.

Folkhälsomyndigheten har gjort en analys vad häller hälsokonsekvenser vid klimatförändring i Sverige. Deras slutsats är följande:
Resultaten av riskbedömningen visar att den mest betydande hälsorisken kopplat till ett förändrat klimat i Sverige är värmeböljor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d12dc30a4b6b47549b018b53adf2b11a/halsokonsekvenser-klimatforandring-sverige.pdf
Det känns som en väldigt tveksam och oprecis slutsats. Vad är en värmebölja och på vilket sätt påverkar en värmebölja årsmedeltemperaturen. När det gäller värmebölja så skriver FHM i dokumentet:
Eftersom förutsättningarna ser olika ut i olika länder finns det ingen vedertagen internationell definition av värmebölja. I Sverige definierar SMHI värmebölja som en sammanhängande period när dygnets högsta temperatur överstiger 25 grader minst fem dagar i sträck.
Genom att inleda med att säga att det saknas internationell definition och att förutsättningarna ser olika ut kan man ju säga att det är en väldigt svag faktor att lyfta fram som den mest betydande hälsorisken. Överstiger 25 grader betyder alltså 26 grader och det är ju knappast temperaturer som vållar människor några som helst problem på sydligare breddgrader. Det innebär att det är ytterligare ett dokument utan adekvat innehåll.

Att Sveriges årsmedeltemperatur ökat mer än den globala årsmedeltemperaturen visar bara att det mer handlar om kalla dagar som blivit mindre kalla. Årsmedeltemperatur är ett mycket tveksamt mått om man inte analyserar det bättre, men givetvis vill inte klimatalarmisterna göra det. Måttet passar deras agenda som hand i handsken. Att jämföra med slutet på lilla istiden blir ju ett ännu bättre sätt att få en säker utveckling i riktning mot högre temperaturer.
Citera
2025-01-11, 04:46
Medlem
wwrs avatar
Som man allt tydligare ser och jag ibland inflikat i denna tråd

Klimatkrisen är över. Glöm gasen, viruset och snart den onde diktatorn i öster. Men det kommer säkert nya kriser.

EU har blåst av klimatkatastrofen.

Citat:
Buschs lösning: ”Mindre Greta Thunberg-aktivism”

https://www.di.se/digital/buschs-losning-mindre-greta-thunberg-aktivism/
Senast redigerad av wwr 2025-01-11 kl. 04:52.
Citera
2025-01-11, 13:51
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
när jag surfar runt här på FB, får jag höra av vissa att växthuseffekten inte existerar, kan någon förklara hur detta går för sig...jag tror själv att den finns men någon kan väll övertyga mig

skulle vara roligt med argument från båda sidor

Liberaler har incitament att förneka det. Det diskuterades här, men trådstarten var tyvärr bara en länk så tråden låstes:

(FB) Global uppvärmning... vilket är det liberala svaret?

Stilicho skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Liberala filosofer har alltid haft svårt för externaliteter som miljöförstöring. Den vanliga responsen har varit att sticka huvudet i sanden och så långt som möjligt låtsas som att externaliteterna inte existerar. Klimatförändringar är givetvis inget undantag utan snarare ett lyckat exempel på hur man kan undvika frågeställningen bara genom att peka på oklarheter i problemet.

Jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Ja, ur ett neoklassiskt ekonomiskt perspektiv har man traditionellt hanterat miljöproblem som externaliteter som kan lösas genom att sätta pris på miljöskador, t.ex. genom skatter eller utsläppsrätter. Men det har visat sig svårt att göra detta tillräckligt effektivt för att motverka storskalig miljöförstöring som klimatförändringar.

Problemet i dagens ekonomi ligger djupare i själva grundparadigmet med evig tillväxt, hyperglobalisering och statusjakt genom materialism och skulddriven masskonsumtion som ekonomins övergripande mål. Jordens resurser är ändliga och ekosystemen känsliga, vilket sätter gränser för evig materiell expansion. Vi ser konsekvenserna i form av utarmad biologisk mångfald, förgiftade ekosystem och ett alltmer instabilt klimat.

Vi hade behövt rulla tillbaka globaliseringen såväl som konsumeristiska ekonomin, fokusera mer på kvalitativ produktion och kontroll över hela värdekedjorna i Europa. Och en övergång från en linjär "slit och släng"-ekonomi till mer cirkulära system baserade på återbruk. Finns inget liberalt seriöst svar på detta problem dock, utan som du säger är det förnekelse och relativisering. Att höra en liberal tala är som att lyssna på en försvarsadvokat åt en brottsling.

Angående bevis så är jag personligen övertygad som en följd av att bevis och observationer från många olika forskningsfält oberoende av varandra pekar mot samma slutsats. Det är det som gör det så robust, och det är uteslutande politiska behov bakom förnekelse. Några exempel på var bevisen kommer från:

* Klimatologer analyserar historiska temperaturdata och utvecklar allt mer avancerade klimatmodeller.
* Atmosfäriska kemister och fysiker studerar växthuseffekten och hur ökande halter av växthusgaser påverkar energibalansen.
* Paleoklimatologer undersöker indirekta klimatdata från källor som trädringar, sediment och borrkärnor från inlandsisar för att förstå tidigare klimatförändringar.
* Havsforskare mäter förändringar i havstemperaturer, havsnivåer och havsförsurning.
* Glaciologer dokumenterar krympande glaciärer och inlandsisar runt om i världen.
* Biologer studerar hur växter och djur påverkas av ett förändrat klimat.

När dessa olika forskningsfält oberoende av varandra kommer fram till resultat och slutsatser som pekar i samma riktning, nämligen att klimatet snabbt förändras och att mänskliga aktiviteter spelar en avgörande roll, så ger det en mycket stark vetenskaplig grund för slutsatserna.

Är ju intressant att se hur koldioxidutsläppen förändrats över tid. Se t.ex. graf över:

Citat:
Annual CO₂ emissions
Carbon dioxide (CO₂) emissions from fossil fuels and industry. Land-use change is not included.

I tabellen ser man:

1900: 1,96 miljarder ton CO2
1945: 4,29 miljarder ton CO2
1990: 22,73 miljarder ton CO2

https://ourworldindata.org/co2-emissions

Även om det började tidigare under industrialismen, så innebär den amerikanska hyperglobaliserade dollarberoende masskonsumtionsekonomin som byggts upp sedan andra världskrigets slutskede att problemet accelererat markant.

Det förklarar varför liberala krafter har behov av att förneka det. Det ekonomiska system de själva premierat och försvarat (i många fall tjänar på) har accelererat miljöförstöring. Det skapar kognitiv dissonans. Lösningen blir att angripa vetenskapen istället för att erkänna att ens egna prioriteringar orsakar detta, så att man kan fortsätta tro att hyperglobalisering, masskonsumtion och evig tillväxt är hållbara mål. Ett system som bygger på obegränsad tillväxt och masskonsumtion är i grunden oförenligt med ekologisk hållbarhet.
Senast redigerad av GusFring 2025-01-11 kl. 14:14.
Citera
2025-01-11, 14:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Liberaler har incitament att förneka det. Det diskuterades här, men trådstarten var tyvärr bara en länk så tråden låstes:

(FB) Global uppvärmning... vilket är det liberala svaret?

Stilicho skrev:

Jag svarade:

Angående bevis så är jag personligen övertygad som en följd av att bevis och observationer från många olika forskningsfält oberoende av varandra pekar mot samma slutsats. Det är det som gör det så robust, och det är uteslutande politiska behov bakom förnekelse. Några exempel på var bevisen kommer från:

* Klimatologer analyserar historiska temperaturdata och utvecklar allt mer avancerade klimatmodeller.
* Atmosfäriska kemister och fysiker studerar växthuseffekten och hur ökande halter av växthusgaser påverkar energibalansen.
* Paleoklimatologer undersöker indirekta klimatdata från källor som trädringar, sediment och borrkärnor från inlandsisar för att förstå tidigare klimatförändringar.
* Havsforskare mäter förändringar i havstemperaturer, havsnivåer och havsförsurning.
* Glaciologer dokumenterar krympande glaciärer och inlandsisar runt om i världen.
* Biologer studerar hur växter och djur påverkas av ett förändrat klimat.

När dessa olika forskningsfält oberoende av varandra kommer fram till resultat och slutsatser som pekar i samma riktning, nämligen att klimatet snabbt förändras och att mänskliga aktiviteter spelar en avgörande roll, så ger det en mycket stark vetenskaplig grund för slutsatserna.

Är ju intressant att se hur koldioxidutsläppen förändrats över tid. Se t.ex. graf över:

I tabellen ser man:

1900: 1,96 miljarder ton CO2
1945: 4,29 miljarder ton CO2
1990: 22,73 miljarder ton CO2

https://ourworldindata.org/co2-emissions

Även om det började tidigare under industrialismen, så innebär den amerikanska hyperglobaliserade dollarberoende masskonsumtionsekonomin som byggts upp sedan andra världskrigets slutskede att problemet accelererat markant.

Det förklarar varför liberala krafter har behov av att förneka det. Det ekonomiska system de själva premierat och försvarat (i många fall tjänar på) har accelererat miljöförstöring. Det skapar kognitiv dissonans. Lösningen blir att angripa vetenskapen istället för att erkänna att ens egna prioriteringar orsakar detta, så att man kan fortsätta tro att hyperglobalisering, masskonsumtion och evig tillväxt är hållbara mål. Ett system som bygger på obegränsad tillväxt och masskonsumtion är i grunden oförenligt med ekologisk hållbarhet.
Jag instämmer i allt väsentligt i de stora dragen i ditt inlägg. När det gäller den globala uppvärmningen så är åtminstone jag främst intresserad av orsakerna till denna. Uppvärmningen började redan i början av 1900-talet och temperaturen steg nästan lika snabbt som nu under ca 30 år. Därefter låg temperaturen tämligen konstant i ca 40 år. Sedan ca 1980 har temperaturen ökat på ungefär samma sätt som under första delen av 1900-talet.

https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:240

Vi har alltså dels en uppvärmning i början av 1900-talet innan CO2-halten hade börjat öka nämnvärt, dels en senare uppvärmning som sammanfaller med CO2-ökningen. Det är alltså uppenbarligen inte bara människan (genom CO2) som drivit uppvärmningen sedan slutet av lilla istiden.

Vidare finns det forskning som visar på att molntäckningen har minskat sedan 1980-talet, vilket kan ha haft en stor påverkan på uppvärmningen. Detta är inte något som IPCC har vägt in.

Utifrån det material som jag har sett är det långt ifrån självklart att det är människan som orsakat all uppvärmning som IPCC påstår.
Citera
2025-01-11, 21:05
Medlem
ormbitens avatar
Apropå Co2 och dess utsläpp....

Jag råkade snubbla över reportaget i dagens Aftonblaskan som handlade om det kinesiska företaget Shein där folk handlar på postorder i parti och minut.

https://special.aftonbladet.se/story/8qxQOQ

Citat ur reportaget.
"Shein står i dag för större koldioxidutsläpp än något annat modeföretag på jorden, 16,7 miljoner ton i fjol, mer än en tredjedel av Sveriges totala årliga utsläpp och nästan en fördubbling jämfört med året före."

Citat ur reportaget.
I en värld där 100 miljarder nya plagg tillverkas varje år, och hälften går till soptippen inom ett år...

Politiker och miljöinstutioner med flera pratar ofta om bilars utsläpp som om att hela planeten hängde på en skör tråd om inte alla byter bort sin fossilbil mot en elbil omedelbart.

Men vad i helvete bör vi göra med konsumtionen och tillverkningen av kläder som skickas runt planeten?

Liberalerna ville ju förbjuda både Shein och Temu att verka i Sverige... Det framstår ju nästan som en vettig ide när man läser igenom Aftonblaskans reportage. 🤔
Citera
2025-01-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Apropå Co2 och dess utsläpp....

Jag råkade snubbla över reportaget i dagens Aftonblaskan som handlade om det kinesiska företaget Shein där folk handlar på postorder i parti och minut.

https://special.aftonbladet.se/story/8qxQOQ

Citat ur reportaget.
"Shein står i dag för större koldioxidutsläpp än något annat modeföretag på jorden, 16,7 miljoner ton i fjol, mer än en tredjedel av Sveriges totala årliga utsläpp och nästan en fördubbling jämfört med året före."

Citat ur reportaget.
I en värld där 100 miljarder nya plagg tillverkas varje år, och hälften går till soptippen inom ett år...

Politiker och miljöinstutioner med flera pratar ofta om bilars utsläpp som om att hela planeten hängde på en skör tråd om inte alla byter bort sin fossilbil mot en elbil omedelbart.

Men vad i helvete bör vi göra med konsumtionen och tillverkningen av kläder som skickas runt planeten?

Liberalerna ville ju förbjuda både Shein och Temu att verka i Sverige... Det framstår ju nästan som en vettig ide när man läser igenom Aftonblaskans reportage. 🤔

Låt folket handla sitt mode om de vill och sluta vara så rädd för koldioxid please
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in