Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-11, 00:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Många som tycker att SE inte stämmer in på en mördare för att han ser och beter sig lite som en mupp. Men det är ju sådana personer som ofta är mördare . Men dom flesta tror alltid att mördaren ska vara nån CIA-agent eller yrkesmördare eller något från det militära. Tror att många sett för mycket amerikansk film.

Ta Anna Linds mördare en psykiskt sjuk ensamvarg .

Hade det mordet inte lösts så hade folk fortfarande trott på konspirationer och att det skulle röra sig om någon agent eller professionell yrkesmördare.
Citera
2025-01-11, 00:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Många som tycker att SE inte stämmer in på en mördare för att han ser och beter sig lite som en mupp. Men det är ju sådana personer som ofta är mördare . Men dom flesta tror alltid att mördaren ska vara nån CIA-agent eller yrkesmördare eller något från det militära. Tror att många sett för mycket amerikansk film.

Ta Anna Linds mördare en psykiskt sjuk ensamvarg .

Hade det mordet inte lösts så hade folk fortfarande trott på konspirationer och att det skulle röra sig om någon agent eller professionell yrkesmördare.

Kan ligga något i det. Framstår till exempel den här snubben som en seriemördare, aktiv sedan 1993?

https://www.youtube.com/watch?v=C9u7jfh7oa4
Citera
2025-01-11, 00:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE lär ha sagt till någon privat att han helt kort frågade en polis på platsen ”kan jag gå?” och att denne då svarat ja. Det låter som den trovärdigaste förklaringen på att han redan till väktarna sagt att han varit i kontakt med en polis på platsen. Inte konstigt att den konstapeln långt senare inte kom ihåg att ha sagt ett ord (”ja”) till en generisk gubbe. Om man ens frågade alla poliser som var på plats.

Naturligtvis har jag lyssnat på banden. Inte konstigt att Linder momentant blev lite bortfintad av handledsväskan. För det måste ju vara den han hänger upp det på. Men det finns två stora osäkerhetsfaktorer där.

Dels vet vi inte om YN ens sa handledsväska i första förhöret eller om det var Holmér som slog fast den tolkningen. Och dels är fotovisningen med YN extremt taffligt utförd och får Lisbeths CP-konfrontation att likna höjden av rättssäkerhet. Det beror på att man bara gav henne ett enda alternativ. Man visade bara SE vid det aktuella tillfället. Precis som Börje Wingren visade bara Walter Kirisits för Mårten i första skedet. Och glatt noterade att Mårten gav rungande bifall till Walter Kirisits.

Man kan inte ge ett alternativ och tro att ett bekräftande ger något i bevisväg. Bevisvärdet blir mycket lågt eller närmast obefintligt och riskerar snarare att plantera falska minnesbilder hos personen man utsätter för ”behandlingen”.

Bra inlägg.

Vi får inte heller glömma bort att den enda bilden YN fick se var en bild på SE med ansiktet ersatt med en vit fläck. YN avfärdade omedelbart mannen på bilden då hon inte tyckte varken rocken eller mannens längd stämde.

Polisen som inte ville lyssna på det örat, ångade vidare med att fråga vad som stämde in på bilden. YN kunde då sträcka sig så långt att hon "tyckte" att bredden på axlarna skulle kunna stämma in på mannen hon sett på DDG.

Nu framstår inte SEs axelbredd som speciellt unik eller avvikande så det är mest personer som kämpar med att sätta sig in i "två-olika-personer-teorin" som låter sig förledas av detta och får puls på denna fars till fotokonfrontation.

Att ha en viss axelbredd som kan upplevas som "liknande" är inte ett så starkt "bevis" som lågintensiva tänkare här i tråden verkar tro.
Citera
2025-01-11, 01:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det finns en del prestige i att inte tycka att Engström ska vara misstänkt !

CP och SE är inga "smarta lösningar"

Men om har CA som misstänkt eller någon invecklad historia då är man smart

Dock börjar iofs CA spåret bli som CP och SE ett dummerjöns spår...

Det vänder fort i teorierna...

Sällan har väl någon "LÖSNING" varit mer invecklad och osannolikt osmart som vuxensagan "SE som GM"? Är man benägen att bara tänka med huvudet under sanden så gissar jag att hypotesen "SE som GM" kan kännas lite "trivselsmart" och att pulsen ökar lite där under sanden.

Detta säger jag helt utan prestige.
Citera
2025-01-11, 01:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men varför utredde man inte SE redan från början? Han har ju bevisligen befunnit sig på brottsplatsen . Nä istället skulle man utreda PKK och senare Pettersson dom spåren har bevisligen inte befunnit sig på brottsplatsen. Lisbeth pekade ut CP men den utpekningen avfärdade hovrätten och friade CP.

Om vi antar att olika personer kan klä sig på delvis liknande sätt:

Vem är det du menar som pekar ut SE som GM?

Eller är SE misstänkt som GM eftersom ingen känner igen honom som GM?
Citera
2025-01-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sällan har väl någon "LÖSNING" varit mer invecklad och osannolikt osmart som vuxensagan "SE som GM"? Är man benägen att bara tänka med huvudet under sanden så gissar jag att hypotesen "SE som GM" kan kännas lite "trivselsmart" och att pulsen ökar lite där under sanden.

Detta säger jag helt utan prestige.

Okej, men nu är han misstänkt och det är inte vi i tråden som haft inflytande i det beslutet !

Du verkar inte må bra av det beslutet ?
Citera
2025-01-11, 01:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Holmér var ändå inte helt blind och döv, han hade funderingar kring SE, och kände till det med 23:19. Dessvärre trodde han att den man i ljus rock som JA beskriver, JÅS, var SE.

Han var heller inte ensam om att tro att SE hade en ljus rock.

Så kan det gå, när inte haspen är på.

Vi är bortskämda med vår omedelbara tillgång till alla möjliga bilder, dokument och klipp.

Om Palmerummet 1986 hade haft samma tillgång som vi, hade SE plockats in inom loppet av sekunder.

Som tur var pekade JA ut SE på bild som ett efterspelsvittne på mordplatsen. Det är något som "moderna forskare" som Dalulven glömmer bort innan han hunnit blinka.

Annars går det bra att läsa innantill i förhöret för att förvissa sig om att JA pekar ut just SE på bild hos polisen.
Citera
2025-01-11, 01:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej, men nu är han misstänkt och det är inte vi i tråden som haft inflytande i det beslutet !

Du verkar inte må bra av det beslutet ?

Beslutet att lägga ned PU? Eller vilket beslut menar du?
Citera
2025-01-11, 01:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men varför utredde man inte SE redan från början? Han har ju bevisligen befunnit sig på brottsplatsen . Nä istället skulle man utreda PKK och senare Pettersson dom spåren har bevisligen inte befunnit sig på brottsplatsen. Lisbeth pekade ut CP men den utpekningen avfärdade hovrätten och friade CP.

Borde inte den verkliga mördaren åtminstone likna CP lite grann då?

Där får man nog konstatera att SE och CP inte är "lika som bär direkt".
Citera
2025-01-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Beslutet att lägga ned PU? Eller vilket beslut menar du?

Att misstänka Engström...

Eller är du okej med beslutet ?
Citera
2025-01-11, 01:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag menar också att hans påstådda språngmarsch i TV och hans story som vittne inte ger honom något direkt skydd som GM...

Jag kan tillomed sträcka mig att inget av hans berättelse från stämplingsklockan till att gå bakom LOP eller hans språngmarsch in i gränden eller hans hittepå " supervittne" ..Ingenting ger honom något skydd av direkt värde !!

Men jag har bett alla att försöka i åtminstone 10min sätta er in hur Engström kan ha tänkt !!

Som GM så skjuter han alltså Palme 50m ifrån sin arbetsplats !

Hans utstämplingstid är 23:19 !!

Vakterna säger hejdå till honom 1 min innan morden...och han bär ju mordkläderna !

Han återvänder till Skandia en kvart senare helt färdig...

Hans chanser att klara sig borde ligga kring 1%

Ska vi då verkligen "klaga" på hans story som han lappar ihop allt eftersom...?

Den är inte jättedålig men heller inte bra...Den är lite av ett hafsverk såklart

Han chansar också och det ska man göra när man inte har några val...

Han håller sig till sanningen som man också ska göra så gott det går....

Där jag har synpunkter på är hans klocktittande som blir överdrivet och han kunde sagt att han skymtade GM

Hans påhitt om supervittnet känner jag är overkill också ....

Men men ...Lätt för mig att sitta och kritersera en man som har panik 40år senare

Eftersom SE "bara" var ett efterspelsvittne har han naturligtvis inte tänkt i de banor "moderna forskare" här i tråden tänker för att pussla in den påhittade mördaren SE i ett osannolikt scenario.
Citera
2025-01-11, 01:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det som är grejen med SE är att det går inte att knyta honom till själva mordet. Men han är svår att komma runt.

CA och CP är inte alls svåra att komma runt tycker jag.

SE är knuten till mordet som efterspelsvittne. Att SE stod inne i Skandias reception och pratade med väktarna när skotten föll har vi deras ord på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in