Citat:
Alltså är vi överens om att det inte går att få ut något av vikt från detta. Varför det då samtidigt bestämt ska vara misstänkt förstår jag inte riktigt.
Vi är oense om vad Engström borde sett och hört..
Jag kan såklart inte bevisa vad han borde uppleva..
Hade du och jag gått ut från Skandia vid skottögonblicket och sen gått dessa 60m rakt fram och dessutom stannat till vid skyltfönstret för att kolla klockan 30m bort så hade du kanske sagt såhär:
Du har helt rätt det är omöjligt att missa detta !
Eller så hade jag fått svänga och sagt att det låter som en vanlig fredag
Men sålänge det tyvärr inte går så håller jag fast att Engström mörkar sin upplevelse och jag tycker det är ologiskt
Jag kan såklart inte bevisa vad han borde uppleva..
Hade du och jag gått ut från Skandia vid skottögonblicket och sen gått dessa 60m rakt fram och dessutom stannat till vid skyltfönstret för att kolla klockan 30m bort så hade du kanske sagt såhär:
Du har helt rätt det är omöjligt att missa detta !
Eller så hade jag fått svänga och sagt att det låter som en vanlig fredag
Men sålänge det tyvärr inte går så håller jag fast att Engström mörkar sin upplevelse och jag tycker det är ologiskt
Att det låter ologiskt kan ha flera förklaringsmodeller. Bland annat att han anpassar sin historia för att komma närmare händelserna och vara viktigare. Att det bara är dåliga förhör blandat med lite minnesfel. Eller en blandning av dessa saker. Det hjälper heller inte att man läser det hela med en vilja att det ska vara misstänkt.
Sådana här vagheter ska också då ställas mot att han har 20+ korrekta observationer från platsen efter mordet. Vissa som första källa.
Uttrycket att "sila mygg och svälja kameler" är ytterst träffsäkert här.
Förutom tidsfördriv får man verkligen genom mop en lektion i varför klassiska ordspråk har uppfunnits. Man får också en lektion i hur vanligt det är med cirkelresonemang och dubbla måttstockar.