Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-09, 10:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns fyra stycken anmälningar i vilket Stig Engström förekommer i polisens dåvarande anmälnings- och avrapporteringshantering.

Det framgår inte att han är anmäld fyra gånger.

Personer kunde även anmäla brott och händelser.

Exempelvis cykelstöld, inbrott i bil eller källare eller RAR:s största post cykelstölder. Även förlustanmälningar registrerades i systemet. Sådan måste ofta göras för att få ut försäkring eller när exempelvis identitetshandling förkommit.

Så det är knappast udda att förekomma i RAR vid ett par tillfällen. Och något spännande verkar det inte handla om, det hade i sådana fall framkommit.

Med det sagt hade det såklart varit intressant att bli varse vad det var för ärenden.

Mer anmärkningsvärt är nog att SE förekommer som svarande i fyra civilrättsliga mål från 1993 och framåt.

Jag tackar för att du alltid orkar reda ut hur det egentligen förhåller sig så att även jag hänger med.

Då blir ju den ballongskadade villaskorstenen en glödhet "smoking gun" i sammanhanget om den incidenten inträffade efter 1992? SE har då hamnat i RAR inte som anmäld utan som anmälare.

Annars verkar väl inte SE vara typen som startade civilrättsliga mål till höger och vänster?

Jag tycker i trådens anda att det kan vara "lite trivselmisstänkt" om SE anmält en parkeringsskada på sin bil några år efter mordet. SE kan ha haft bråttom till Systemet i Täby centrum strax före stängning och i brådskan parkerat lite nära bilen bredvid på parkeringen och fått en liten buckla på bildörren när han återkom till bilen bärande på välfyllda kassar från Systembolaget.

Med mordspanarglasögonen på är det inte helt orimligt att något liknande kan ha hänt den verkliga mördaren flera år efter mordet!

Eller finns det andra anmälningar åratal efter mordet som gör SE "extra trivselmisstänkt"?

Edit: Efter Roerligs klargörande inser jag att även jag förekommer i polisens RAR-register (som anmälare).
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-09 kl. 10:34.
Citera
2025-02-09, 10:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har du ytterligare information om de civilrättsliga målen?

Kan skilsmässan från Tigerkaksbagerskan lett till någon anmälan som registrerades? Att äkta makar försöker att krångla till det lite för varandra inför en skilsmässa är inte helt ovanligt.
Citera
2025-02-09, 10:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns fyra stycken anmälningar i vilket Stig Engström förekommer i polisens dåvarande anmälnings- och avrapporteringshantering.

Det framgår inte att han är anmäld fyra gånger.

Personer kunde även anmäla brott och händelser.

Exempelvis cykelstöld, inbrott i bil eller källare eller RAR:s största post cykelstölder. Även förlustanmälningar registrerades i systemet. Sådan måste ofta göras för att få ut försäkring eller när exempelvis identitetshandling förkommit.

Så det är knappast udda att förekomma i RAR vid ett par tillfällen. Och något spännande verkar det inte handla om, det hade i sådana fall framkommit.

Med det sagt hade det såklart varit intressant att bli varse vad det var för ärenden.

Mer anmärkningsvärt är nog att SE förekommer som svarande i fyra civilrättsliga mål från 1993 och framåt.

Så "den oskyldige grafikern" figurerar i 8 rättsliga frågor efter framträdandet i Skydd & Säkerhet. Var han inte in en 150 gånger i vården också? En aktiv herre, även post-toppform på Sveavägen ...
Citera
2025-02-09, 10:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så "den oskyldige grafikern" figurerar i 8 rättsliga frågor efter framträdandet i Skydd & Säkerhet. Var han inte in en 150 gånger i vården också? En aktiv herre, även post-toppform på Sveavägen ...

Anmälningarna som är registrerade i RAR kan ha lett till de civilrättsliga målen så "Staffans matematik" fungerar inte riktigt här och att SE figurerar åtta gånger blir en klumpig Dalulvsk trådsanning som bäst.

Pröva att klättra ned från körsbärsträdet och ta en tur runt äppel- och päronträden så trillar nog polletten ned även för dig.

Edit: Mitt utsirade och påkostade elefantminne säger mig att det var 125 vårdkontakter och inte 150 som du skriver. Men du behöver inte citera mig på den punkten då även elefanter kan komma ihåg fel.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-09 kl. 10:57.
Citera
2025-02-09, 11:23
Medlem
ursprungligens avatar
För de som brottas med att läsa tryckt text finns nu "den osannolika sagoboken" om Skandiamannen skriven av Joaquim Weibull i handeln som seriealbum.

Notera att jag avråder till köp då reklam strider mot forumets regler och vill påpeka att det finns flera bättre alternativ till litteratur inom ämnet.

Länk för de som vill titta på boken. (Men köp för guds skull inte eländet!)
https://www.adlibris.com/se/bok/mordet-pa-olof-palme---dokumentar-serieroman-9789198897807
Citera
2025-02-09, 11:40
Medlem
ursprungligens avatar
Dagens söndagsunderhållning:

"Skandiamannen" av livet lekte:
https://www.youtube.com/watch?v=Vrg-4psh7gg

Lyrics:
https://www.musixmatch.com/lyrics/Livet-lekte/Skandiamannen
verse
Timman är sen
Men jag blev klar
Nu ska jag vara ledig några dar
Jag stämplar ut
Småspringer lätt
Än så skymtar ingen orätt

chorus
Plötslig salva
Din kropp rämnar
Allting slits isär
Bruten ryggrad
Brustet hjärta
Hur kunde det bli så här

verse
Nu är jag här
Jag som vet bäst
Han som ni behöver allra mest
Jag ligger i
Gör vad jag kan
För vårt land och för rättvisan

chorus
Plötslig salva
Din kropp rämnar
Allting slits isär
Bruten ryggrad
Brustet hjärta
Hur kunde det bli så här

bridge
Skönt att ni äntligen har kommit till sans
Rätt länge kände jag mig som att jag knappt ens fanns

Writer:
Alexander Edström
Lite väl mycket obduktionsfynd i låten enligt min smak, men ändå ganska vaket att klämma in en "bridge" i en låt om SE.
Citera
2025-02-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
För de som brottas med att läsa tryckt text finns nu "den osannolika sagoboken" om Skandiamannen skriven av Joaquim Weibull i handeln som seriealbum.

Notera att jag avråder till köp då reklam strider mot forumets regler och vill påpeka att det finns flera bättre alternativ till litteratur inom ämnet.

Länk för de som vill titta på boken. (Men köp för guds skull inte eländet!)
https://www.adlibris.com/se/bok/mordet-pa-olof-palme---dokumentar-serieroman-9789198897807

Nej, men fy då, den ska jag absolut inte läsa. Eller köpa. Tack för att du varnade. 👍
Citera
2025-02-09, 11:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, men fy då, den ska jag absolut inte läsa. Eller köpa. Tack för att du varnade. 👍

Jag tycker som du att Joaquim Weibull är ett livs levande troll (och självgod stolle) när han tar åt sig äran för att ha löst MOP. Teorierna han torgför är 180% stulna även med Lambetzk matematik.

Som vanligt gäller regeln: Mata inte trollen!

Köp därför inte boken av detta skäl.

(Dyker den däremot upp på andrahandsmarknaden, så att Joaquim Weibull garanterat inte får någon krona från mig, kan jag tänka mig att köpa boken som ett rent kuriosum.)
Citera
2025-02-09, 12:07
Medlem
Citat:
Jag tycker som du att Joaquim Weibull är ett livs levande troll (och självgod stolle) när han tar åt sig äran för att ha löst MOP. Teorierna han torgför är 180% stulna även med Lambetzk matematik.

Som vanligt gäller regeln: Mata inte trollen!

Köp därför inte boken av detta skäl.

(Dyker den däremot upp på andrahandsmarknaden, så att Joaquim Weibull garanterat inte får någon krona från mig, kan jag tänka mig att köpa boken som ett rent kuriosum.)

Jag förstår ju också att man inte löser ett mord genom att byta medium från bok till film. Eller till teckningar. Men endå.

En in i helvetet bra animering, där fallet tolkas så rätt som möjligt hadde varit intressant. Problemet är att varje scen kan tolkas på fyra olika sett. Om man multipliserar upp det här blir det så många olika varianter att det är lättare att vinna 100 miljoner i Eurojackpot än att pricka rätt.
Men det går. Lösningen finns. Bara man väljer rätt alternativer.

Det är så frustrerande. 😭
Citera
2025-02-09, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag förstår ju också att man inte löser ett mord genom att byta medium från bok till film. Eller till teckningar. Men endå.

En in i helvetet bra animering, där fallet tolkas så rätt som möjligt hadde varit intressant. Problemet är att varje scen kan tolkas på fyra olika sett. Om man multipliserar upp det här blir det så många olika varianter att det är lättare att vinna 100 miljoner i Eurojackpot än att pricka rätt.
Men det går. Lösningen finns. Bara man väljer rätt alternativer.

Det är så frustrerande. 😭

Bara att JB placerar SE utanför Grand före bion, som enda alternativ, gör att han inte vinner Eurojackpot i min oskrivna bok. (Jag sitter och väljer mellan; "Grandmannen, döden och fru Fortuna; Tombolamördaren", "Palmes nitlott: A-Lotteriavsnäsningen på Sveavägen" eller "Jackpot the Euroripper - Case closed", som titel på boken.)

Som du skriver finns flera (något krystade) alternativ till lösning med den hypotetiska GM-SE och ännu fler med en (helt) okänd GM.

Att göra seriealbum av en snaskig och fiktiv Netflixserie sprider som du skriver knappast nytt ljus över mordgåtans verkliga lösning.

Jag postade länken till boken främst med tanke på de som lider av nedsatt läsförståelse i tråden. (Där du knappast tillhör målgruppen.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-02-09 kl. 12:36.
Citera
2025-02-09, 12:42
Medlem
Citat:
Bara att JB placerar SE utanför Grand före bion, som enda alternativ, gör att han inte vinner Eurojackpot i min oskrivna bok. (Jag sitter och väljer mellan "Grandmannen, döden och fru Fortuna; Tombolamördaren", "Palmes nitlott: A-Lotteriavsnäsningen på Sveavägen" eller "Jackpot the Euroripper - Case closed", som titel på boken.)

Som du skriver finns flera (något krystade) alternativ till lösning med den hypotetiska GM-SE och ännu fler med en (helt) okänd GM.

Att göra seriealbum av en snaskig och fiktiv Netflixserie sprider som du skriver knappast nytt ljus över mordgåtans verkliga lösning.

Jag postade länken till boken främst med tanke på de som lider av nedsatt läsförståelse i tråden. (Där du knappast är målgruppen.)

Det med Grand håller jag med om, vad som egentligen hände där vet ingen. Det är faktiskt det allra mest läskiga med det här fallet, ju mer du lär dig, ju mer fattar du att du INTE vet.

Man känner sig faktiskt dummare och dummare. Man ÄR ju inte det, man VET faktiskt mer.
Men endå.

«Palmekänslan»
Citera
2025-02-09, 13:00
Medlem
Jag har faktiskt blivit så dum nu att jag tror gm kan ha tagit sig in en port på västra sidan av Regeringsgatan, kommit in i en gård och tagit sig vidare till Johannesgatan den vägen.

Efter att ha försvunnit ur synen på Samson och Robrandt.

Kanske väntat ett tag inne i gården. Stoppat tillbaka nyckeln i lilla väskan. Gömt puffran? 🤷🏿‍♂️

SÅ dum har jag blivit.. det är nästan inte hopp vettu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in