Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-08, 16:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Den här artikeln du länkat till hade gått mig förbi. Intressant läsning, tack för det! I artikeln omnämns tidningen Proletärens vitbok om Palmemordet med titeln "Mordet på Olof Palme och polisspåret" (1989). Tydligen finns en del intressant material i den artikeln, i form av intervjuer med vittnen med mera. Av tiden för publiceringen att döma verkar den också nästan sammanfalla med Olle Minells (journalist på Proletären) teori om Skandiamannen som Palmes baneman.

Har du eller någon annan sett till den vitboken ute på nätet? I så fall vore det fint att få ta del av den.

https://search.worldcat.org/title/Mordet-pa-Palme-och-polissparet/oclc/25075178

Om KB känns för dystert går det bra att ta en omväg på 600 mil till biblioteket på Harvard University.
Harvard University

Harvard Library
6,011 kilometers from your current location.

Harvard Yard, 1, Cambridge, MA, 02138, United States
Jag tror det fanns någon koppling mellan OP och Harvard University om jag inte missminner mig.
Citera
2025-01-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://search.worldcat.org/title/Mordet-pa-Palme-och-polissparet/oclc/25075178

Om KB känns för dystert går det bra att ta en omväg på 600 mil till biblioteket på Harvard University.
Harvard University

Harvard Library
6,011 kilometers from your current location.

Harvard Yard, 1, Cambridge, MA, 02138, United States
Jag tror det fanns någon koppling mellan OP och Harvard University om jag inte missminner mig.

Alltid fint att uppmuntras med lite humor. Att gå över ån efter vatten är visserligen inget ovanligt i det palmeristiska gebitet, men den stora pölen är kanske ändå i bredaste laget.

Vad jag ville höra om var snarare om någon pdf-version av vitboken fanns ute på nätet, typ att någon fotat av den och lagt upp den privat. Materialet är nu inte så angeläget för mig att jag springer till KB för det, utan det handlade mest om någon enstaka uppgift jag sett och som visst ska finnas i vitboken.

Fotografen Ulf Karlsson ska visst vara intervjuad där, till exempel, och då komma med uppgifter om att han såg ambulanserna köra iväg när han själv kom till mordplatsen. Även Åke Rimborn ska ha sagt i vitboken att ambulanserna kom till Sabbatsberg först kl 23.36. Sådant här har jag sett ute i trådarna och då vore det bra att se källan också.

Tack ändå, Ursprungligen! Om någon annan känner till Proletärens vitbok och kanske rentav har den så skulle en länk till uppladdad pdf uppskattas.
Citera
2025-01-08, 16:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Alltid fint att uppmuntras med lite humor. Att gå över ån efter vatten är visserligen inget ovanligt i det palmeristiska gebitet, men den stora pölen är kanske ändå i bredaste laget.

Vad jag ville höra om var snarare om någon pdf-version av vitboken fanns ute på nätet, typ att någon fotat av den och lagt upp den privat. Materialet är nu inte så angeläget för mig att jag springer till KB för det, utan det handlade mest om någon enstaka uppgift jag sett och som visst ska finnas i vitboken.

Fotografen Ulf Karlsson ska visst vara intervjuad där, till exempel, och då komma med uppgifter om att han såg ambulanserna köra iväg när han själv kom till mordplatsen. Även Åke Rimborn ska ha sagt i vitboken att ambulanserna kom till Sabbatsberg först kl 23.36. Sådant här har jag sett ute i trådarna och då vore det bra att se källan också.

Tack ändå, Ursprungligen! Om någon annan känner till Proletärens vitbok och kanske rentav har den så skulle en länk till uppladdad pdf uppskattas.

Jag tyckte först att jag hade sett den som PDF, men det måste vara ett falskt minne då jag naturligtvis skulle läst den i så fall och komma ihåg åtminstone något av innehållet. Det gör jag inte.

Därför kom jag när jag funderade fram till att jag inte sett någon PDF. Detta betyder så klart på inget sätt att boken inte förekommer som PDF.
Citera
2025-01-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En dag i Palmeutredningen.

https://www.youtube.com/watch?v=AbUzPY_KbRk&t=1s

Morgonmöte 16.14..

Lyckades hitta nyheterna på NRK, norsk tv från 1.3 86. Kom egntligen inte fram något intressant annat än att det tydligen hittats en mörk rock och ett par mörka byxor på tunnelbanan. Whatever, mörka kläder iallafall, nåt sånt.
Citera
2025-01-08, 17:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du menar att 23:19 inte är sämre tid att nämna som GM ?

Dessutom så är det något modigt av dig att han nu är helt införstådd om att det enbart är 23:20 som gäller och inget annat....Samtidigt som du vet att det också är sista gången han nämner 23:20 ?

För han påstår ju att han kollar upp uppgiften med RB igen vid rättegången 1989 och missförstår igen då ??

Nu så galet att det blir 23:21 !?

Tror att den tiden sen även blir 23:23...

Men du har full koll på exakt hur Engström tankar går så du får då förklara...

Nej, jag har ingen koll på Stig Engströms tankevärld, det är det väl andra som har. Jag försöker bara att i någon mån begripa det som sipprar ut.

Och en sak som gör det är att han 1986 har en tydlig föreställning om den tid han stämplade ut och det är den han uppger. Och det vid flera tillfällen. Saken oroar mig inte i någon högre grad hur än galet det blir, eftersom jag i grunden inte har någon agenda gällande SE. Hans faktiska uppfattning 1986 framstår som 23.20 oavsett.

Varför det snurrar med tiden i rättssalarna senare vet jag inte. Det jag vet är att han samtidigt inte ändrar på sin historia eller på sin placering alldeles intill skotten och han försöker inte att ge sig själv alibi eller liknande med tidsjusteringen. Inte vid något tillfälle.

Om tidshoppandet är medvetet så är det därmed helt utan poäng? Och i sådana fall pekar det väl inte mot något annat än att han tydligen är tokig.

Var framgår det att han kollat tiden med RB 1989? Han uppger väl bara att han kollat den för några dagar sedan. Datan finns knappast lagrad på Skandia tre år efteråt.

Citat:
Så du menar att 23:19 inte är sämre tid att nämna som GM ?

Jag vet inte, SE själv verkar dock få problem att hinna fram till mordplatsen givet sin uppfattning om mordtid respektive stämplad tid.

På vilket sätt han som GM "förbättrar" sin situation genom att flytta tider på sätt som sker har jag ännu inte begripit.
Citera
2025-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, jag har ingen koll på Stig Engströms tankevärld, det är det väl andra som har. Jag försöker bara att i någon mån begripa det som sipprar ut.

Och en sak som gör det är att han 1986 har en tydlig föreställning om den tid han stämplade ut och det är den han uppger. Och det vid flera tillfällen. Saken oroar mig inte i någon högre grad hur än galet det blir, eftersom jag i grunden inte har någon agenda gällande SE. Hans faktiska uppfattning 1986 framstår som 23.20 oavsett.

Varför det snurrar med tiden i rättssalarna senare vet jag inte. Det jag vet är att han samtidigt inte ändrar på sin historia eller på sin placering alldeles intill skotten och han försöker inte att ge sig själv alibi eller liknande med tidsjusteringen. Inte vid något tillfälle.

Om tidshoppandet är medvetet så är det därmed helt utan poäng? Och i sådana fall pekar det väl inte mot något annat än att han tydligen är tokig.

Var framgår det att han kollat tiden med RB 1989? Han uppger väl bara att han kollat den för några dagar sedan. Datan finns knappast lagrad på Skandia tre år efteråt.

Jag vet inte, SE själv verkar dock få problem att hinna fram till mordplatsen givet sin uppfattning om mordtid respektive stämplad tid.

På vilket sätt han som GM "förbättrar" sin situation genom att flytta tider på sätt som sker har jag ännu inte begripit.

Jag skulle påstå att 23:19 är sämre oavsett vart han placerar sig...

23:20 så är han ju ur sin egna placering inte helt framme vid Dekorima i skottögonblicket även om han nästan småspringer fram...

Så 23:19 kan ju aldrig vara bättre som GM..

Sen angående att han skulle missuppfatta igen 1989 trots att han påstår att han kollat upp det igen är väl en gåta för alla !!

Menar du att han även missuppfattat vad polisen menar om att han varit utanför Skandia tidigare under kvällen?
Citera
2025-01-08, 19:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

"felaktiga grunder"=bland annat Engströms vittnesmål

Hur menar du att SEs vittnrsmål var till men för CP i rättegången? Det får du gärna utveckla lite. Är det domen du tycker bygger på SEs vittnesmål som gör att du landar i den slutsatsen?

Är det något särskilt avsnitt i domen mot CP där du menar att SEs vittnesmål har getts stor tyngd?
Citera
2025-01-08, 19:33
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Den här artikeln du länkat till hade gått mig förbi. Intressant läsning, tack för det! I artikeln omnämns tidningen Proletärens vitbok om Palmemordet med titeln "Mordet på Olof Palme och polisspåret" (1989). Tydligen finns en del intressant material i den artikeln, i form av intervjuer med vittnen med mera. Av tiden för publiceringen att döma verkar den också nästan sammanfalla med Olle Minells (journalist på Proletären) teori om Skandiamannen som Palmes baneman.

Har du eller någon annan sett till den vitboken ute på nätet? I så fall vore det fint att få ta del av den.

Torde gå att ladda ner som pdf på följande länk:

https://www.kommunisterna.org/bilder-filer/broschyrer-bocker/vitbok_polissparet.pdf

Klassiskt polisspår mestadels. Minell letar väl fortfarande efter Djurfeldts sambandsutrustning som var i folkan. Här får de bemöta Minell, kanske skåpmat men ändå:

https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Synd att aldrig Engström hamnade i en studio på samma vis, hade varit ytterst intressant. Nu finns knappt något mer än brevväxlingen med Anér, som tyvärr gjorde Engström så sur att han aldrig färdigställde sin egen skrift om mordet.
Senast redigerad av Thurizas-09 2025-01-08 kl. 19:38.
Citera
2025-01-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Torde gå att ladda ner som pdf på följande länk:

https://www.kommunisterna.org/bilder-filer/broschyrer-bocker/vitbok_polissparet.pdf

Klassiskt polisspår mestadels. Minell letar väl fortfarande efter Djurfeldts sambandsutrustning som var i folkan. Här får de bemöta Minell, kanske skåpmat men ändå:

https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Synd att aldrig Engström hamnade i en studio på samma vis, hade varit ytterst intressant. Nu finns knappt något mer än brevväxlingen med Anér, som tyvärr gjorde Engström så sur att han aldrig färdigställde sin egen skrift om mordet.

Lysande, Thurizas-09 – stort tack för länken till vitboken! Programmet som låg på YouTube är, precis som du anade, något som jag redan tidigare tuggat i mig. Ska snarast nagelfara vitboken också. Än en gång tack!
Citera
2025-01-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Intressant...

Såg just SVT Mordet på Årstabron

Citererar Jens Lapidius

"Ett starkt försvar från GM är att hålla sig så nära sanningen som möjligt, men bara avvika i de bärande punkterna"

Det är ju exakt det jag påstår att Engström också gör !

Jens utvecklar lite senare...

Om GM avviker för mkt från sanningen så blir det väldigt lätt att slå hål på lögner ,och om övervakningskameror( vittnen) kommer berättar en annan bild så är det mkt bättre att hålla sig så nära sanningen som det bara går !

Det är ju lite svar på dom sakerna du undrat över...

Engström erkänner att han befinner sig på trottoaren men avviker just innan skotten till skyltfönstret och låtsas missa allt !

En väldigt enkel samt ett bra försvar enligt Jens
Citera
2025-01-08, 20:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur menar du att SEs vittnrsmål var till men för CP i rättegången? Det får du gärna utveckla lite. Är det domen du tycker bygger på SEs vittnesmål som gör att du landar i den slutsatsen?

Är det något särskilt avsnitt i domen mot CP där du menar att SEs vittnesmål har getts stor tyngd?
Helin menade att Söderströms vittnesmål angående LP:s psykiska tillstånd gällde 2-3 minuter efter skotten till skillnad mot Engström som kunde berätta att LP var klar och redig efter skotten. Den enda "bevisningen"mot CP var ju LP:s utpekande och därför gav Engströms utlåtande det lite mer tyngd.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-08 kl. 20:57.
Citera
2025-01-08, 20:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Intressant...

Såg just SVT Mordet på Årstabron

Citererar Jens Lapidius

"Ett starkt försvar från GM är att hålla sig så nära sanningen som möjligt, men bara avvika i de bärande punkterna"

Det är ju exakt det jag påstår att Engström också gör !

Jens utvecklar lite senare...

Om GM avviker för mkt från sanningen så blir det väldigt lätt att slå hål på lögner ,och om övervakningskameror( vittnen) kommer berättar en annan bild så är det mkt bättre att hålla sig så nära sanningen som det bara går !

Det är ju lite svar på dom sakerna du undrat över...

Engström erkänner att han befinner sig på trottoaren men avviker just innan skotten till skyltfönstret och låtsas missa allt !

En väldigt enkel samt ett bra försvar enligt Jens
Jaså Jens har kommit fram till samma sak som vi hävdat länge, bra!

Någon expert framför liknande tankar i TP:s bok, Engströms taktik var helt enligt instruktionsboken.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-08 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in