Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som jag ser det finns det inga riktigt bra bevis mot någon person som nämnts i samband med mop.

Nej, på en annan sida har jag svårt för att se att inte lösningen finns i materialet.

Eller lite utanför också. Såklart.

På ett sätt som inte vi får ihop just nu. Men det är inte mycket som ska till, även idag.
Citera
2025-01-25, 21:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som jag ser det finns det inga riktigt bra bevis mot någon person som nämnts i samband med mop.

Inte än! Men om CA hade befunnit sig på Sveavägen kl. 23:19, varit iklädd keps och burit på en handledsväska, "stått och tittat på en klocka 20 meter ifrån mordet", blivit observerad när han sprang in i gränden och uppe på åsen, samt dagen efter kunnat beskriva LJ ingående ...

Hade han varit misstänkt då?
Citera
2025-01-25, 21:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, på en annan sida har jag svårt för att se att inte lösningen finns i materialet.

Eller lite utanför också. Såklart.

På ett sätt som inte vi får ihop just nu. Men det är inte mycket som ska till, även idag.

Agree!

I flera stora fall figurerar GM i materialet redan i ett tidigt skede.

Ofta är det någon liten detalj som fäller dem, efter att ha dansat förbi polisen flera gånger.
Citera
2025-01-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte än! Men om CA hade befunnit sig på Sveavägen kl. 23:19, varit iklädd keps och burit på en handledsväska, "stått och tittat på en klocka 20 meter ifrån mordet", blivit observerad när han sprang in i gränden och uppe på åsen, samt dagen efter kunnat beskriva LJ ingående ...

Hade han varit misstänkt då?

Om Lisbet Palme pekat ut SE som gm, hade SE varit misstänkt då?
Citera
2025-01-25, 21:38
Medlem
Citat:

Om inte polisen berättat för henne vem hon skulle peka ut, så ja.
Citera
2025-01-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om inte polisen berättat för henne vem hon skulle peka ut, så ja.

Det var väl hjälpsamt gjort av polisen.
Alltid i samhällets tjänst.
Citera
2025-01-25, 22:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Han var misstänkt av utredningen, vid två tillfällen: 1986-87 och 2017-20.

Ja, då hade blivit kontrollerad i ett tidigare skede. Men tveksamt om LP uppfattade nåt av GM.
Citera
2025-01-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han var misstänkt av utredningen, vid två tillfällen: 1986-87 och 2017-20.

Ja, då hade blivit kontrollerad i ett tidigare skede. Men tveksamt om LP uppfattade nåt av GM.

Om Holmer inte varit så besatt av kurder kanske utredningen hade lyckats bättre alternativt att man gjort en vanlig polisutredning av det lett av en polis som var van att utreda grova våldsbrott.
Citera
2025-01-26, 13:05
Medlem
DrComforts avatar
Frågade SE WG om lov innan han lånade revolvern? Och vad var då premisserna för att få låna den? För att ha till någon fotosession, eller vad? Blir lite svårt att få ihop, inte minst med tanke på ammunitionen. Eller hade SE, lurig som han var, fått fatt i ammunitionen någon annanstans?

Eller lyckades SE på något vänster låna revolvern och ett par kulor i smyg utan att WG upptäckte något? Och efter mordet och vapenvård ska SE sedan lämnat tillbaka revolvern och ammunitionen? Rena sängkammarfarsen till dålig deckare.

Eller var WG med på alltsammans? Då kan man ju undra varför han satte en .357 Magnum i handen på SE och inte något smidigare handeldvapen?

Vapenkoppling är ju trevligt att TP och KP hittade. Men sedan följer tusen frågor på det som kräver svar för att det hela inte bara ska användas godtyckligt.

WGs revolver byte händer på den legala marknaden. Någon som vet när vapnet såldes? Var det när WG ännu levde eller såldes det i samband med en bouppteckning?
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-26 kl. 13:12.
Citera
2025-01-26, 16:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Varför får exhustrun frågor om Norge vid förhör?
Citera
2025-01-26, 16:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan mycket väl tänka mig att SE:s "övertidskvällar" i själva verket var en jakt på Palme. SE gör förresten själv referenser till både älgjakt, slumpen och skadeskjutna djur i någon intervju, och kanske var det själva spänningen i den här jakten som drev honom. Jag minns också att polisen kollade upp SE:s arbetsschema och såg att det inte var första gången han hade jobbat över så här sent, men det framgick inte av artikeln hur det såg ut efter mordet. Kanske slutade SE av någon anledning att jobba över?

Det går inte ihop att SE jobbar över till 23:20 och samtidigt är någon slags Palme-stalker med mordplaner. I så fall skulle han ju vara ute och ränna och det finns inte något som tyder på det.
Citera
2025-01-26, 17:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför får exhustrun frågor om Norge vid förhör?

För att SE 1/3 pratat om att man ringer från Oslo (vilket iofs avser Aftenposten)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in