Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Helin menade att Söderströms vittnesmål om LP:s psykiska tillstånd gällde 2-3 minuter efter skotten till skillnad mot Engströms som kunde berätta att LP var klar och redig efter skotten. Den enda "bevisningen"mot CP var ju LP:s utpekande och därför gav Engströms utlåtande det lite mer tyngd.
Så säger inte Engström. Här följer några beskrivningar från förhör:
Hon var upphetsad, men stundtals sansad. Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten.
Engström stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans
Hon vädjade både med ögonen och bad att någon skulle hjälpa till att skaffa en ambulans väldigt fort.
Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner vid tillfället trots att hon hade sagt att dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är Lisbeth Palme.
Jag tänkte det kunde vara bra och veta eftersom hon verkade lite granna virrig, att någon mer visste om de där sakerna.
Engström använder alltså adjektiv som "virrig " och "upphetsad men stundtals sansad". Inte att hon var klar och redig under hela förloppet. Ganska liknande beskrivning som Hage ger exempelvis, gällande att fru Palme pratade mycket och var påfallande rörlig.
Södersrröms medverkan, för den som lyssnat igenom det, var ett uppenbart försvarstal avseende det usla inledande agerandet. Det märktes mycket väl på reaktionerna från rättens medlemmar.
Helin nöjer sig med att avsluta med frågan om Söderströms sjukskrivning, vilket torde säga allt. Engströms medverkan kan nog anses vara av ytterst måttlig betydelse för domen mot Christer Pettersson.
Därutöver fanns ju även andra vittnen som till och med beklagat sig i media angående det initiala ointresset från polisens sida.