Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Har också tänkt mig ett scenario där Engström kommer ner och sen står dörren till foajén öppen.
Kortläseren står brevid den öppna dörren.
Sen står dom där och pratar en stund, tills SE drar sitt kort och går ut. Kanske 23.19?
Grejen är att väktarna (HO) kan inte säga att det var så. Då «avslöjer» han att dörren stod öppen på kvällarna, troligen av bekvämlighetshensyn.
Eller går SE rakt ut som han säger, också 23.19.
ELLER så stämplar SE ut, pratar med väktarna några minuter och missar med all sannolikhet mordet.
Jag vill ju säga att det här är en JÄVLIGT viktig detalj. Det är som du säger synd att PU inte redde ut det här ordentligt.
Ja, även jag har tänkt tanken, att han står omkring dörrarna (och de står öppna), att han drar kortet efter (eller under) samtalet. Det är så klart ingen omöjlighet. Och det öppnar ju så klart upp, för att han "spar" tid och därför kan komma upp ut tidigare på Sveavägen.
Just ovanstående, är ju inte särskilt bra utrett, varken våren 1986 eller under senaste PU. Dock bör man väl inte klandra just senaste PU för just detta, vilka möjligheter ha de? Mig veterligen hörde de inte ens väktare HO i senaste PU (dessutom svårt för honom att komma ihåg, mig veterligen avböjde han ju, just pga sitt minne?), och förhöret med PH är ju ett referat, och han kan ju heller omöjligt veta detta.
Dock ser jag det som troligast, att SE kom ut i receptionen efter att han dragit sitt kort. Och vad klockan exakt visade, är ju omöjligt att få bukt med idag, tyvärr. Detsamma gäller ju hur långt samtalet med väktarna varade? Personligen, tror jag att "ett par minuter" inte är just två minuter. Ett par minuter, är ju en sägning och
uppskattning folk använder sig av, talspråk, en känsla. Det rörde ju sig om sedvanligt kallprat, av artighet, kutym. Kallprat känns alltid längre än vad det i själva verket är. Man lyssnar med ett halvt öra. Det går in i ena, ut genom det andra - och det känns sjukt ointressant, tiden går i snigelfart. Därför tror jag inte att samtalet varade i två minuter. Detta innebär så klart, att SE kan vara ute på Sveavägen hyffsat tidigt. Han skulle rent av kunna vara ute på Sveavägen 23:20:30 till 23:21:00.