Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-08, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför skulle man utgår från det, när han så tydligt själv redogör för sin uppfattning?

Det vill säga, att jag stämplade ut 23.20 och jag kollade på klockan vid reklampelaren som då visade 23.20, men det tar maximalt 20 sekunder från stämpelklockan till mordplatsen (Kvällsposten 860307).

Eller hur ska det han uppger tolkas?

Edit:

Att missta sig gällande avläst och korrigerad tid i detta fall är SE inte ensam om. Det har skett flera gånger i denna tråd och även PH tar väl fel i något sammanhang.

Hörde genom hans förhör 25april en gång till....

Något som slog mig var att dom faktiskt ställde frågan två gånger ang utstämplingstiden..

Första frågan var om han ringt och kontrollerat tiden och då svarar han ja och det är 23:20...

30 sek senare ställer dom en ny fråga om det står 23:20 på hans stämpelkort och då svara Stig återigen ja.

Korrigerad tid och stämplel tid är alltså 23:20 ...Nämner inte med ett ord om att RB korrigerat tiden med 1min..

Visst han måste inte nämna något om korrigerad tid eller RB men det ska noteras dock att han har en stor chans att faktiskt göra det !

Likadant detta med att han absolut inte varit utanför Skandia under kvällen....

Har svårt att läsa av att dessa lite märkliga lögner skulle ha med att vilja spela viktig !

Man kan också säga att båda gångerna som Engström är bevisligen utanför Skandia så lyckas det bli fel eller missförstånd på.....
Citera
2025-01-08, 09:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Något som slog mig var att dom faktiskt ställde frågan två gånger ang utstämplingstiden..

Första frågan var om han ringt och kontrollerat tiden och då svarar han ja och det är 23:20...

30 sek senare ställer dom en ny fråga om det står 23:20 på hans stämpelkort och då svara Stig återigen ja.

Korrigerad tid och stämplel tid är alltså 23:20 ...Nämner inte med ett ord om att RB korrigerat tiden med 1min..

Visst han måste inte nämna något om korrigerad tid eller RB men det ska noteras dock att han har en stor chans att faktiskt göra det !

Har svårt att läsa av att dessa lite märkliga lögner skulle ha med att vilja spela viktig !

Man kan också säga att båda gångerna som Engström är bevisligen utanför Skandia så lyckas det bli fel eller missförstånd på.....

Det stämmer, men redan i förhöret den 10 mars redogör han ju för det där med korrigeringen:

”Fredagen 1986-02-28 23:19 stämplade Stig Engström ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44. Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick en (1) minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23:20.”

Varför han inte upprepar det lika tydligt den 25 april vet jag inte, men man kanske inte ska ta just det där med stämpelkortet så bokstavligt. Det är ju förhörsledaren som för ”stämpelkortet” på tal och SE bekräftar bara att tiden stämmer. Utan att göra ett aktivt val att korrigera förhörsledaren om just stämpelkortet.

Stig Engström: Jo, att jag har stämplat ut 23:20 ,att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet. Jag säger skottet därför att jag har själv bara uppfattat ett skott, som jag har i alla fall noterat mig till minnes.
FHL: Men du har kollat ditt stämpelkort, och där står det 23:20 ?
Stig Engström: Ja det är riktigt.
Citera
2025-01-08, 10:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Det sägs att Palmemordet närmast uteslutande intresserar män. Det här stämmer inte. Att en sådan som SE ens blev misstänkt tyder på att en stor del bland de intresserade är en samling inbilska våp till käringar som är i total avsaknad av beskyddarinstinkt. Palme blev inte knäppt av SE. Han var på väg hem från jobbet lilla gumman, fatta det!

Det var en ny tagning på "det androgyna". Tror att du, som tydligen är en Riktig Man, har en del läsande i tråden att ta ikapp. Tror Riktiga Män möjligen på sprakande Walkie Talkies?

Vilken är din teori, och varför hamnar alla med andra teorier uteslutande i Skandiamannen-tråden?

Vad är det som drar folk till detta, som du hävdar, "kärringfenomen"? Sveavägens Keyser Söze ...

Ja, SE stämplade ut från jobbet kl. 23:19 och borde ha varit på väg ner i Tunnelbanan. Men istället påstår han att han befinner sig strax bakom LOP.

Som enda person utöver GM lyckas han sedan observera LJ inne i gränden, strax efter att en man iförd mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska har rusat förbi. Sicken otur att just den oskyldige kontoristen, som jobbade över sent, hade en dubbelgångare.
Senast redigerad av Dalulven 2025-01-08 kl. 10:10.
Citera
2025-01-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det stämmer, men redan i förhöret den 10 mars redogör han ju för det där med korrigeringen:

”Fredagen 1986-02-28 23:19 stämplade Stig Engström ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44. Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick en (1) minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23:20.”

Varför han inte upprepar det lika tydligt den 25 april vet jag inte, men man kanske inte ska ta just det där med stämpelkortet så bokstavligt. Det är ju förhörsledaren som för ”stämpelkortet” på tal och SE bekräftar bara att tiden stämmer. Utan att göra ett aktivt val att korrigera förhörsledaren om just stämpelkortet.

Stig Engström: Jo, att jag har stämplat ut 23:20 ,att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet. Jag säger skottet därför att jag har själv bara uppfattat ett skott, som jag har i alla fall noterat mig till minnes.

Jag är inte emot tanken att det kan vara ett missförstånd !

Men varför är det omöjligt att han ljuger medvetet ?

Som GM så tror jag att han vet att det är 23:19 och att han växlat några ord med väktarna...

Anledningen till dessa två lögner är att hellre backa på utstämplingstiden då RB faktiskt nämnde 2st tider...Att skippa väktarna från tidigt vittnesmål kan vara en skräck från GM-SE vad dom kan säga ang annat än bara pratet !

Sen förstår jag inte varför han tycker det är jobbigt att säga att han var ute från Skandia tidigare på kvällen !

Kan det vara att han inte vill att polisen faktiskt ska fundera i banor som att Engström kan ha sett LOP innan bio ?

Det som jag upplever med hela Engströms berättelse är väl att allt går att ifrågasätta...!

Där faktiskt några små tidsfönster som jag anser att Engström träffar på ett märkligt sätt !

Man kan ju säga såhär : Att om Engström är GM så går det att lägga en tidslinje rätt hyffsat !
Citera
2025-01-08, 10:29
Medlem
Citat:

Den där dörren som öppnades som larmet gick på !

Det var 22:35 va ?

Tror vi slog fast innan I tråden att man kunde komma ut via den dörren och om det öppnades 22:35 så känns den tiden faktiskt lite misstänkt!

Om det stämmer så är det 22:35 till 23:22 ...Alltså just den luckan som Engström isåfall skulle vara ute vid Grand och återvända !

Hmm dessa märkliga tidsluckor

Dörren
Utanför Skandia tidigare på kvällen
Utstämplingstiden
Luckan att se LJ

Tillfälligheter...Kanske
Citera
2025-01-08, 10:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag är inte emot tanken att det kan vara ett missförstånd !

Men varför är det omöjligt att han ljuger medvetet ?

Som GM så tror jag att han vet att det är 23:19 och att han växlat några ord med väktarna...

Anledningen till dessa två lögner är att hellre backa på utstämplingstiden då RB faktiskt nämnde 2st tider...Att skippa väktarna från tidigt vittnesmål kan vara en skräck från GM-SE vad dom kan säga ang annat än bara pratet !

Sen förstår jag inte varför han tycker det är jobbigt att säga att han var ute från Skandia tidigare på kvällen !

Kan det vara att han inte vill att polisen faktiskt ska fundera i banor som att Engström kan ha sett LOP innan bio ?

Det som jag upplever med hela Engströms berättelse är väl att allt går att ifrågasätta...!

Där faktiskt några små tidsfönster som jag anser att Engström träffar på ett märkligt sätt !

Man kan ju säga såhär : Att om Engström är GM så går det att lägga en tidslinje rätt hyffsat !

SE förnekar bara att han har varit ute på kvällen (vissa SE-skeptiker ifrågasätter det men jag kan köpa det), vilket är sanningsenligt om han var ute och åt cirka kl. 16 och kom in 16:45. Och det finns mycket som tyder på det. Se följande inlägg av henrikofsweden:

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om du läser förhöret säger hon 20 tiden, till TP 21 tiden.

Men hon signerar in sig 16:45.

Kohut kan inte jobba själv, 16:45 till 20-21 tiden.

En väktare i receptionen en på rondering, alt båda i receptionen.

Min slutsats är att SE kom vid 20-21 tiden en annan kväll eller att han kom in runt 17.

Han kunde komma och gå som han ville genom cykelförrådet utan att väktarna behövde märka det.

Men jag bedömer det inte som att han kom in vid 20-21 tiden den 28 feb 1986.

Bild på loggen:

https://imgur.com/a/23UP0VQ

Och om SE ville dölja väktarna för utredningen är det ganska konstigt att han redan 1 mars säger att han kom från Skandia och redan 10 mars säger att han återvände till Skandia efter skotten. Där drar han ju helt självmant in Skandia i berättelsen. Och det var förmodligen det som gjorde att PU själva kontaktade Skandia och tog reda på att de hade väktare och att SE pratat med dem. Inte så lyckad avledningsmanöver med andra ord.
Citera
2025-01-08, 10:47
Medlem
Citat:
SE förnekar bara att han har varit ute på kvällen (vissa SE-skeptiker ifrågasätter det men jag kan köpa det), vilket är sanningsenligt om han var ute och åt cirka kl. 16 och kom in 16:45. Och det finns mycket som tyder på det. Se följande inlägg av henrikofsweden:

Och om SE ville dölja väktarna för utredningen är det ganska konstigt att han redan 1 mars säger att han kom från Skandia och redan 10 mars säger att han återvände till Skandia efter skotten. Där drar han ju helt självmant in Skandia i berättelsen. Och det var förmodligen det som gjorde att PU själva kontaktade Skandia och tog reda på att de hade väktare och att SE pratat med dem. Inte så lyckad avledningsmanöver med andra ord.

Det handlar vel egentligen inte om att han vill dölja väktarna för utredningen.. han vill vel isåfall dölja att han haft ett samtal med väktarna innan han klev ut på gatan.

Eller så fanns det inget samtal. Kanske hadde SE rätt. Vem vet.🤷🏿‍♂️
Citera
2025-01-08, 10:51
Medlem
Citat:

Jo han säger återvänder till Skandia men möjligen är det mindre intressant eftersom det är efter mordet och inte lika intressant att utreda...

Sen är det beklagligt att dom blir hörda 3 mån efter ...

Poliserna misstänker alltså att Engström är en tokstolle som hittar på men förhör inte väktarna förren 3mån senare...

Trots att Engström går ut med förväxling redan dagen efter...
Citera
2025-01-08, 10:52
Medlem
Haha MOP-geniet Wall, juridik-expert Krister Petersson.. det är fan INGEN som har koll på detaljerna kring utstämplingen. Det här fallet är som förhäxat, det vilar en förbannelse över det.
Citera
2025-01-08, 10:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu förhåller jag mig hälsosamt skeptisk till hypotesen SE som GM. Men att hans morbröder var medlemmar i denna skytteklubb är väl om det är en riktig uppgift något "nytt" omkring SE?

Kanske det. Även om jag noterat förslag om kopplingar till klubben tidigare.

Saken innebär dock inte att ammunitionen skulle ha någon direktkoppling till aktuell skytteklubb. Handlaren utanför Tingsryd hade eventuellt någon eller ett par askar Winchester Metal Piercing med okänd slutdestination. Det är flera klubbar kopplade till butiken. Och utredning verkar inte föranlett några åtgärder gällande Nybro psk.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När och var används första gången det här uttrycket "Palmegöten"? Och har det här något samband med den Göte som många år senare börjar skicka in mördarkulor till polisen?

Vet inte vad du far efter. Förmodligen att man beslutat vilken stöpa Palmekulorna härrör ifrån utifrån vad som passar någon GM.

Patronerna från askar som fanns på Christer A:s klubb lämnas in 2011 och de emanerar enligt askarnas flikmärkning dessutom inte från tillverkning i november 1979.

Jag tror att man börjar att intressera sig för tillverkningsomgången 3PM_7 omkring 1989-90. Innan dess har man gått igenom senare leveranser till generalagenten, det vill säga införsel från juni 1981 och framåt.

I dokument daterat april 1990 (XA13102) konstateras att mordkulorna "härrör från en tillverkningsomgång som kan tidsbestämmas till 11 november eller december 1979" (varifrån man fått den elfte vet jag inte).

Jag är för övrigt inte enig gällande detta. Kulor från såväl senare som tidigare tillverkningar liknar mordkulorna i högre grad än vad kulor från tillverkning november 1979 gör. Ett exempel är Mockfjärdskulorna som tillverkats före detta datum och vars blyisotopprofil sammanfaller helt med mordkulornas. Funnes det en "Palmebatch" så vore det enligt min mening snarare den. Men visst kan mordkulorna trots det mycket väl vara tillverkade november 1979.
Citera
2025-01-08, 10:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Haha MOP-geniet Wall, juridik-expert Krister Petersson.. det är fan INGEN som har koll på detaljerna kring utstämplingen. Det här fallet är som förhäxat, det vilar en förbannelse över det.

Att själva utstämplingstiden är ett jädra snurr, ser jag inte som konstigt. Om inte ens SE lyckades få fason på tiden, hur ska då eftervärlden få det?

Det som däremot är en smula egendomligt, och till viss del ett frågetecken av stora mått, är ju att åklagaren (och kanske hela PU-gruppen) fått om bakfoten vart själva "apparaten"/kortdragaren satt; att den satt efter dörrarna och en bit in i receptionen. Häpnadsväckande. Man undrar ju hur åklagaren och PU resonerat i "skuldfrågan", om man begripit att den INTE satt i receptionen utan innan man öppnade dörrarna till foajén? Givetvis borde PU öppnas igen, enkom pga detta klavertramp.
Citera
2025-01-08, 11:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Jag menar att det är tydligt visat att SE:s uppfattning om tillvaron är att han stämplade ut korrigerad och faktisk tid kl. 23.20. Detta styrks tydligt av att det förhållandet innebär problem för honom, det är till synes oönskat. Hade han kunnat välja tid helt fritt hade han uppenbarligen valt en annan. Men nu förhåller han sig till sakernas tillstånd som han uppfattat dem.

Alternativet, det vill säga att han medvetet flyttar tiden, innebär att han gör det för skojs skull. Som GM använder han inte de korrigerade tiderna till någonting överhuvudtaget som gynnar hans sak. Åtminstone har jag aldrig noterat något begripligt sådant förslag som håller ihop.

Sammantaget verkar den bästa förklaringen till lämnad tid vara att det är så han uppfattat saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in