Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-07, 23:00
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Född 1927.

Se länk

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Tack!
Citera
2025-01-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inte omöjligt, det finns inget som tyder på det bara.

Morbröder i en skytteklubb? En granne som samlade på vapen? En far med anställning i Indien?

Om det är nivån på ”vapenspåren” kan man lika gärna spekulera i att SE ställde sig på plattan och fixade ett olagligt vapen den vägen. Det fanns inget som hindrade honom från att göra det. Och det gäller vem som helst.

Nej, vapenfrågan är ju aldrig Engströms starka sida men att så omöjligt att han kan ägt ett vapen kanske det trots allt inte är !

Vi har ju redan ett spår som fullständigt går all in på vapemfrågan och faller den så är den teorin om CA i papperskorgen

Andra spår i nuläget är ännu svårare då ny info blir svår att ta fram...

Men troligen får alla acceptera att vi kanske inte kommer mkt längre
Citera
2025-01-07, 23:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Magnum .357 känns dock inte så mycket SE. Mer något i den här stilen: https://www.rockislandauction.com/detail/59/1392/walther-ppk-pistol-765-mm-auto

Om någon undrar varför vapnet är så dyrt:

För protokollets skull har alltså SE i Skydd och Säkerhet sarkastiskt påstått att om han hade varit mördaren hade han använt ett vapen som försvann från spelklubben Oxen samma kväll. En tydlig anspelning på Christer Pettersson.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-07 kl. 23:41.
Citera
2025-01-07, 23:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om någon undrar varför vapnet är så dyrt:

”He additionally stated that this pistol was manufactured/engraved specifically for "Herman Goering" in early 1945, however the war ended before the Walther factory could actually present this pistol to Fieldmarschall Goering.”

För protokollets skull har alltså SE i Skydd och Säkerhet sarkastiskt påstått att om han hade varit mördaren hade han använt ett vapen som försvann från spelklubben Oxen samma kväll. En tydlig anspelning på Christer Pettersson.

Någon ordning får det väl vara även i en tråd om SE?

SE sa väl i Skydd & Säkerhet att han hade valt ett annat vapen än det som stals på Oxen. Vapnet som hade stulits på Oxen enligt media, med elfenbenskolv, var påkostat och för utsirat, för ändamålet ansåg SE. För att skjuta OP tyckte SE att det var onödigt och att han hade nöjt sig med ett enklare vapen.
Citera
2025-01-08, 00:04
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

SE sa väl i Skydd & Säkerhet att han hade valt ett annat vapen än det som stals på Oxen. Vapnet som hade stulits på Oxen enligt media, med elfenbenskolv, var påkostat och för utsirat, för ändamålet ansåg SE. För att skjuta OP tyckte SE att det var onödigt och att han hade nöjt sig med ett enklare vapen.

Ja, eller att han hade valt ett ”smidigare” vapen har jag för mig att han säger. Elfenbenskolv och utsirat hade han nog inte eleganten SE bangat.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-08 kl. 00:19.
Citera
2025-01-08, 00:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Det är möjligt, jag har nog läst artikeln en gång och dina inlägg om artikeln 20 gånger. Så mitt minne hade nog förvrängts av inlägg som detta:

Citat:
SE har "erkänt" i Skydd och Säkerhet att han stal det utsirade mordvapnet med elfenbenskolv på Oxen samma kväll som mordet. Väktaren på Skandia vittnar om att SE var ute tidigare under kvällen före mordet så det går ihop tidsmässigt.

Kan TM du skriver om i ditt inlägg bevittnat stölden när SE stal mordvapnet på Spelklubben Oxen?

Även ME är inne på en möjlig CP-koppling:

”Sen om Stig "hade någon koppling till andra människor som höll på med det här det vet inte jag”, uppgav Margareta. Hon tillfrågas vilken typ av koppling som hon syftar på och säger Christer Pettersson.”

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
Citera
2025-01-08, 00:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är möjligt, jag har nog läst artikeln en gång och dina inlägg om artikeln 20 gånger. Så mitt minne hade nog förvrängts av inlägg som detta:

”Sen om Stig "hade någon koppling till andra människor som höll på med det här det vet inte jag”, uppgav Margareta. Hon tillfrågas vilken typ av koppling som hon syftar på och säger Christer Pettersson.”

Varför jag skriver fel om det stulna vapnet på Oxen är för att göra uppmärksamma läsare som du medvetna om hur vanskligt det är att tolka saker som inte står i artikeln som sanningar.

Artikeln tas allt för ofta för ett "bevis" på att SE mördade OP, men precis som du påpekade står ingenstans att SE mördade OP i artikeln. Därför envisas jag med att skriva att SE stal vapnet på Oxen, eftersom det inte heller står i artikeln om man läser den.

Jag ber om ursäkt om jag vilselett dig om vad som egentligen står i artikeln.
Citera
2025-01-08, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det måste kittla de som tror att CP var in på Bohemia efter mordet att ME spekulerar om att SE kände CP. Även om ME säger att hon inte känner till om SE gjorde det.
Citera
2025-01-08, 00:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu förstår jag. Jag lyckades visst bara skala av ett lager av ironi men gick bet på det andra. Det här var en nyttig lektion i ”källkritik”, så det var bara bra att du skrev så tycker jag.

Precis som du säger står det ju ingenstans i artikeln att SE mördade OP. Och jag måste ställa mig ”källkritisk” till att följande utdrag ur artikeln skulle vara ett förtäckt erkännande:

”Vad gör en drogsugen person, kanske desperat efter mer att stilla sitt nervsystem med, och som går och väntar på en knarkleverantör som aldrig kommer. En missbrukare som går fram och tillbaka utefter Sveavägen, i otålig väntan och med knarkbetalningen – kanske ett stort, farligt handeldvapen på sig? Vad gör en drogsugen person som vant sig vid att uppträda våldsamt, om han blir retad?”

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

CP var i ropet under första halvan av 90-talet: Utvik i porrtidningen Hustler, lögndetektortest ...

Gert Fylking som personlig hovnarr. You name it!

Är det inte avsnittet om dråpet under ett bråk i trafiken, i SE-artikeln, som är det förtäckta erkännandet?

Som ett vådaskott under jakt. Och att skjuta LP var som att peppra ner ett "oskyldigt djur".

Ganska skruvade jämförelser, kan man tycka.

Hur stod det till med empatin på Skandiamannen-fronten?
Citera
2025-01-08, 01:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE visste vad han snackade om. Helt sjukt att man pekade ut en person som visste mer vad han snackade om än de som pekade ut honom. Helt sjukt! Ja, Palme var vid fel plats vid fel tidpunkt och blev fimpad av en pundare.

Då hade väl LJ känt igen CP, när han sprang förbi i gränden?
Citera
2025-01-08, 02:10
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Då hade väl LJ känt igen CP, när han sprang förbi i gränden?

Det sägs att Palmemordet närmast uteslutande intresserar män. Det här stämmer inte. Att en sådan som SE ens blev misstänkt tyder på att en stor del bland de intresserade är en samling inbilska våp till käringar som är i total avsaknad av beskyddarinstinkt. Palme blev inte knäppt av SE. Han var på väg hem från jobbet lilla gumman, fatta det!
Citera
2025-01-08, 07:45
Medlem
quggels avatar
Citat:
SE visste vad han snackade om. Helt sjukt att man pekade ut en person som visste mer vad han snackade om än de som pekade ut honom. Helt sjukt! Ja, Palme var vid fel plats vid fel tidpunkt och blev fimpad av en pundare.

Håller med. Just det uttalandet av SE är högst relevant. Man bör lägga mer fokus på platsen. Varför hände det just exakt vid den mötesplats CP hade för sina knarkinköp? Och vem kan tänkad springa omkring med en långpipig revolver bara "på kul"? Jo kanske någon som inte riktigt har vett och sans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in