Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Du inser väl att det talar till Engströms fördel i så fall? För då faller hela premissen om att WG skulle ha gett SE ett vapen för att skjuta Palme. Om han gjort det kan han knappast bli arg för att SE ljuger lite om sin klocka för att undvika att han och WG åker i fängelse.
SE sköt upp avresan till Idre med en dag. På lördagen kontaktade han RB, som sannolikt fick med sig att SE oväntat var kvar i stan trots att han egentligen skulle vara i Idre då. RB fick väl ringa upp för att meddela utstämplingstiden och gjorde då det till Engströms hemnummer i Täby.
Inte särskilt långsökt att det är hela förklaringen till missuppfattningen.
Jaha, det är såna där konspirationstankar nu igen. Tyvärr, jag har "zero affinity" för dem. Däremot tror jag att SE ljög om klockan och klocktittandet.
Tanken att SE skaffade klockan i efterhand är inte ny, men intressant. Med tillgång till exfruns fotopärmar går det kanske att reda ut en sån sak.
Om WG var inblandad, vilket jag inte tror, så torde han genast ha blivit upprörd över att SE drog sån uppmärksamhet till sig. Varför vänta 6 år?
Däremot kan WG förstås varit behjälplig med att skaffa fram ett vapen, i annat syfte, någon gång i tiden ...
Vad gäller MOP så är misstanken att SE körde solo.
Annars hade han nog aldrig sett 1987, med sin svada.
Dock inte otänkbart att SE var med i något hemligt på 60-talet ...