Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är ett vidrigt tilltal som endast används av anonyma konton på internet. Skulle bli förvånad om vågade bete sig så där på palmekonferansen tex..... kanske på fyllan iofs

Folk har mer hyfs irl, även jag har det.

Tycker det är fantastiskt att det fortfarande finns en palmekonferans. Den som inte ger sig vinner.
Citera
2025-01-06, 01:49
Medlem
Citat:
Finns en besöksjounal. Som väktarna använder som notering när dom börjar och slutar jobbet.

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Tack, ja den har jag sett.
Citera
2025-01-06, 02:05
Medlem
Förresten varför satt det äns väktare dygnet runt på Skandia? Ett försäkringsbolag, det var vel fan inte nåt jävla hotell.
Citera
2025-01-06, 07:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag lyfter på mordspanarkepsen för dina studier inom ballistiken och att du förklarar vad du kommit fram till på ett lättillgängligt sätt.

Jag tycker vapensamlarens vapen dras med en rad "problem". Det största är väl att någon begriplig logistik runt det tänkta mordvapnet inte ens redovisas av upphovsmannen till "hypotesen" (TP).

Hur kom SE i besittning av vapnet? Hur hamnade vapnet på Sveavägen. Hur återkom vapnet till samlingarna i den låsta källaren hos SEs granne?

Jag tror det var du som skrev att WG hade licens för sportskytte med just denna revolver. Vet vi i vilken skytteklubb WG var medlem i och var de brukade hålla till?

Ja, den var registrerad för syftet målskytte och för att beviljas sådan licens måste man vara medlem i en skytteklubb. Till skillnad från idag behövde man tidigare inte kontinuerligt styrka aktivt skytte och det på viss nivå för att få behålla licensen. Det var nog så att hade man beviljats en licens så omprövades saken aldrig därefter. Han införskaffar den aktuella revolvern redan 1955 och torde tillhört någon klubb då, men jag gissar att han lagt ner den verksamheten när han långt senare börjar att samla vapen.

Klubb okänd, är det korta svaret.

Citat:
Hypotetisk tankelek:
Sportskytteklubben AGAG (Aviga Gubbars Arga Gäng) där WG var medlem brukade hålla till ute på Kaknäs och uppskattade speciellt en medlem i en annan skytteklubb som brukade ta med Stockholms godaste bullar från ett café någonstans på Sveavägen när de träffades på vallen.

Förutom fenomenalt fikabröd brukade de prata om hur mycket de arga gubbarna ogillade OP när de träffades.

Strax efter mordet meddelade "bullmannen" att han ämnade göra ett längre uppehåll i sitt skjutande beroende på "ryggskott".

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men finns det grund på att Engström fått ett vapen från samlingen och sen efter användandet skulle lämna tillbaka det i samlingen ?

Nej, men här fanns i varje fall ett konkret vapen att undersöka.

Vilka möjligheter skulle vara mer tänkbara gällande hur vapensamlaren kan ha beväpnat Stig Engström?
Citera
2025-01-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, den var registrerad för syftet målskytte och för att beviljas sådan licens måste man vara medlem i en skytteklubb. Till skillnad från idag behövde man tidigare inte kontinuerligt styrka aktivt skytte och det på viss nivå för att få behålla licensen. Det var nog så att hade man beviljats en licens så omprövades saken aldrig därefter. Han införskaffar den aktuella revolvern redan 1955 och torde tillhört någon klubb då, men jag gissar att han lagt ner den verksamheten när han långt senare börjar att samla vapen.

Klubb okänd, är det korta svaret.

Nej, men här fanns i varje fall ett konkret vapen att undersöka.

Vilka möjligheter skulle vara mer tänkbara gällande hur vapensamlaren kan ha beväpnat Stig Engström?

Jag tror att en vapensamlare har kontakter när det kommer till vapen...Med det sagt så kan Stig fått tag i vapen på annat sätt också !

Men att använda ett licensierat vapen är det väl ändå få som tror på ?

Sry i CA-tråden så är det såklart det dom måste tro på ...!
Citera
2025-01-06, 07:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
4. SE får regi av reportern och/eller fotografen.

Såhär minns Folka Rydén tillfället i DN:

”Som jag minns det framstod Skandiamannen som polerad, artig och verserad”

”Skandiamannen gav även ett lite sorgligt och ömkligt intryck. Han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse. Han spelade över när han teatraliskt gestaltade sina rörelsemönster under mordnatten, och han formulerade sig tillgjort”

Angående framträdandet i Rapport och artiklarna i pressen dagen efter. Jag har tänkt att ordningen var den att efter TV-framträdandet skriver TT ett telegram vilket pressen hakar på.

Men TT:s intervju med SE sker redan mitt på dagen 6/4 (Rapport-dagen). Och artiklarna finns i tidningar på morgonen 7/4. Stig måste alltså varit igång med sitt kampanjande redan före Rapport. Pratat med TT och haft tidningar hemma hos sig under dagen. Dessutom hunnit med att spela in inslaget.
Citera
2025-01-06, 07:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tror att en vapensamlare har kontakter när det kommer till vapen...Med det sagt så kan Stig fått tag i vapen på annat sätt också !

Det kan man ju nöja sig och slå sig till ro med om man tycker det. Det kommer dock förbli så att SE som ett intressant uppslag står och faller med någon rimligen tänkbar möjlighet till beväpning. Och även med anledning för SE själv att ta till sådan.

Jag tror inte att en vapensamlare i allmänhet hade kontakter att skaffa illegala Magnumrevolvrar ifrån. Hur skulle det gått till? Och varför skulle han alls bestycka SE? Varför med en så otymplig pjäs i sådana fall?

Det är inte tänkbart att vapensamlaren och SE planerat att skjuta Palme, så han måste anskaffat SE revolvern i något annat syfte. Och så råkade han skjuta statsministern med den.

Citat:
Men att använda ett licensierat vapen är det väl ändå få som tror på ?

Sry i CA-tråden så är det såklart det dom måste tro på ...!

Gällande ensamagerande udda GM-typer är det väl snarare regel än undantag att använda eget ofta registrerat vapen.

I fall där gärningen planeras på förhand och är organiserad i åtminstone någon grad är det knappast tänkbart dock.
Citera
2025-01-06, 10:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Off topic

Dock tror jag ju inte att CA sköt i affekt eller var beväpnad på stan !

Utan om CA är GM så skulle han isåfall först hem och hämta vapnet och då har han chans att tänka genom det lite , och använda sitt licens vapen och tänka genom sin gärning i 2 timmar borde ha lugnat honom lite !

Men när det gäller CA då får man minsann spekulera fritt om både det ena och andra

Varför skulle man inte "få" spekulera? Det är väl ett utmärkt tilltag. Om man därefter prövar sina spekulationer mot tillvaron. Vad vore de annars värda? Att saker "inte kan uteslutas" eller "kan vara" si och så innebär nog tröst för inte så många andra än för en själv.

Som exempel kan man ta spekulationen att SE:s far var beväpnad i Indien och att SE småningom kom i besittning av en revolver på så sätt. Kan inte uteslutas osv. Jaha. Eller så gör man som exempelvis roerlig, dvs försöka kolla vad det i allmänhet fanns för typ av vapen i landet vid tiden, hur vapenlagar såg ut, hur spridd var beväpning i olika delar av det indiska samhället osv.

---

De typer av GM i fall liknande MOP jag refererar till och som plägar använda sitt eget vapen, det vill säga den ensamagerande stollen eller udda individen, skrider inte till verket i någon plötsligt uppkommen affekt eller på omedelbar impuls. Utan beväpnar sig och avgår till en plats där det på förhand är känt att det tilltänkta offret ska närvara.

Man kan notera att GM i fallet MOP knappast på något djupare plan har begrundat möjligheten att kunna komma undan med tilltaget. Så varför skulle han avstå av skälet att han är hänvisad till att använda sitt eget vapen? Det är ju snarare så att det är omedelbar tillgång till ett vapen som faktiskt möjliggör dådet för GM, eftersom det av allt att döma inte är planerat på förhand.

Och skulle användande av eget vapen vara så menligt för GM även om han begrundade saker och ting mer än vad det framstår som? Det står inte namn och adress på kulan för det. Har vapnet inte avfyrats i kriminellt sammanhang tidigare, så kan det inte sättas i samband med något (om nu ens GM kände till möjligheten att knyta kulor till vapen). Det som återstår om polisen inte lyckas spåra GM på annat sätt blir att vapnet knyts till gärningen genom att registrerade revolvrar samlas in och kollas. Och en sådan aktion kan en innehavare uppenbarligen kringgå.

Om man nu ska skjuta statsministern när en möjlighet plötsligt uppenbarar sig får man väl ta de medel man råkar ha tillgång till. Eller avstå.
Citera
2025-01-06, 10:51
Medlem
Det sägs här i tråden nu att kulorna man hittade på mordplatsen ALDRIG har gått att använda för att identifiera mordvapnet. Finns inga spår på dom.
Vad vet jag..🤷🏿‍♂️

Men hur vet man att dom vapen man kollat inte är mordvapnet då?

Vilken metod använde man då liksom? Spåkärring?
Citera
2025-01-06, 11:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför skulle man inte "få" spekulera? Det är väl ett utmärkt tilltag. Om man därefter prövar sina spekulationer mot tillvaron. Vad vore de annars värda? Att saker "inte kan uteslutas" eller "kan vara" si och så innebär nog tröst för inte så många andra än för en själv.

Som exempel kan man ta spekulationen att SE:s far var beväpnad i Indien och att SE småningom kom i besittning av en revolver på så sätt. Kan inte uteslutas osv. Jaha. Eller så gör man som exempelvis roerlig, dvs försöka kolla vad det i allmänhet fanns för typ av vapen i landet vid tiden, hur vapenlagar såg ut, hur spridd var beväpning i olika delar av det indiska samhället osv.

/.../

Hade SE:s far svensk vapenlicens? Annars hade han väl inte fått föra in ett vapen över gränsen? Och SE hade väl själv gjort sig skyldig till vapenbrott om han så mycket som handskats med det hypotetiska vapnet, eftersom vi vet att han saknade vapenlicens.

Om man måste förutsätta att två i övrigt laglydiga individer med fast förankring i samhället måste begå vapenbrott och eventuellt vapensmuggling för att ens komma ur startgroparna bör man nog stanna upp och fundera lite. Särskilt om man i första skedet måste anta ett vapeninnehav i Indien som det inte finns några belägg för.

Jag får instämma i din skeptiska och metodiska hållning härvidlag.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-06 kl. 11:23.
Citera
2025-01-06, 11:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det sägs här i tråden nu att kulorna man hittade på mordplatsen ALDRIG har gått att använda för att identifiera mordvapnet. Finns inga spår på dom.
Vad vet jag..🤷🏿‍♂️

Men hur vet man att dom vapen man kollat inte är mordvapnet då?

Vilken metod använde man då liksom? Spåkärring?
NFC är inne på något liknande:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-som-sankte-palmeutredningen-nio-dagar-innan-presentationen
Totalt har 788 vapen provskjutits i Palmeutredningen och än har inget matchat kulorna. Men det är också möjligt att rätt vapen har provskjutits utan att NFC fått någon träff. I yttrandet som Petersson begärde ut står vidare:

Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet”.
I något sammanhang menade NFC att det inte varit meningslöst att provskjuta då man tack vare det kunnat avfärda ett antal vapen, KP sa så här:
"– Så mycket kan jag säga att det är inget vapen som har fått plus, men jag är osäker på om något har fått en nolla, säger Krister Petersson."
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-06 kl. 11:25.
Citera
2025-01-06, 11:23
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Eftersom att oavsett spår så saknas all form av bevisning så kan man ju lägga ned diskussionerna om spekulationer undanbedes. Walkie-talkie? Bevisa att de hade något med mordet att göra. CA? Påstod att han låg hemma sjuk under mordkvällen. Går det att motbevisa? CP? Friad i Hovrätten och alltså oskyldig. Det är den enorma upprördheten, på gränsen till besatthet, runt SE som jag finner anmärkningsvärd. Att hävda etik/moral när det gäller att lägga fram hypoteser kring en död man verkar inte hindra samma personer att glatt påpeka det misstänkta i att CA fikade nära mordplatsen osv osv. Eller att i Cluedoland fanns det walkie-talkies runt mordplatsen.Om det finns mer substans i andra uppslag så är det märkligt att 80-90% av alla inlägg görs i den här tråden. Att skylla att det är som att titta på en trafikloycka känns märkligt när man håller på år efter år. Något runt SE drar och det verkar känsligt.

Vidga vyerna. Annorstädes är det Christer Andersson som helt dominerar, mycket tack vare exempelvis Otto Ekevi med flera. I Facebookgrupperna omnämns knappt Engström längre. Och, bör tilläggas, uppslaget Andersson får sin beskärda del av kritik där, minst motsvarande det du antyder skulle vara unikt för uppslaget Skandiamannen på det här forumet.

Visserligen har du kläckt ur dig tusentals närmast identiska inlägg innehållande vad du finner "märkligt" och "känsligt" med tråden ifråga. Men, som påtalats tidigare, uppslaget Skandiamannen kretsar kring själva mordplatsen och tillhörande vittesutsagor. Då förefaller det naturligt att tråden tilldrar sig intresse.

Andersson däremot har endast vapen och ammunition, TV:n, bullarna och cafeèt som diskussionerna tycks kretsa kring.

Det du benämner "upprördhet" avseende Engström bottnar helt enkelt i vilka absurditeter förespråkarna tar till för att pressa in gubben som mördare. Oavsett hur den verkliga mördaren var klädd.passar signalementet in på Engström tydligen. Mörka kalufser och upprullade mössor förvandlas till kepsar tack vare ospecifierade vinklar och ljusförhållanden.

Den gode "Shape-Shiftande" Stickan tillskrivs i det närmaste övernaturliga förmågor i ett sammelsurium av påhitt, gissningar och rena lögner som anförs som fakta.

Det förefaller vara en mer naturlig förklaring än dina insinueringar om utsända desinformatörer. Ingen blir upprörd om du knyter det till det allsmäktiga Stay-Behind, för något säger att det är någonting liknande du vill åstadkomma med antydningarna, upprepade i tusentals inlägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in