Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-05, 20:53
Medlem
ursprungligens avatar
Konstig speakertext i Rapportinslaget.

https://www.youtube.com/watch?v=SNnVJMacx7Q
Folke Rydén läser:
[SE]...kollade sin klocka, för att se om han skulle hinna med tunnelbanan. Samtidigt hörde han två smällar.
[SE springer]
Men han misslyckades med att få tag i polisen och återvände till mordplatsen....
Här verkar SE springa direkt? Innan polisen kommer till platsen?

SE hör också två smällar.

Filter får lägga till att SE ändrar sin historia här ytterligare en gång.

Varför berättas SEs historia på detta sätt i inslaget?
Citera
2025-01-05, 20:55
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Glöm inte att det var både motljus och mörkt också. Då kan de vara lätt att se fel på en färg. Eller att minnas fel.

Dessutom är det så ovanligt med handledsväska att den ljusklädda mannen nästan måste vara mördaren. 99,5% uppskattar jag sannolikheten till och det är ju en väldigt hög siffra.

Nej SE ser verkligen inte välbyggd ut i din nya bildlänk. Jag vill påpeka att (Lysrörs)Matte och Bildmatte är "två-olika-personer".

Oj, här ser vi alltså två-olika-personer-teorin i aktion. För mycket vistelse i denna tråd kan uppenbarligen medföra risk för omvänt dubbelseende som gör att man tror att två personer med väska måste vara samma person, eller att två personer med samma namn måste vara samma människa. Men så är det alltså inte, och det lärde vi oss redan av de gamla Com Hem-reklamerna med ”Judith och Judith”.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet i och för sig inte vilka undersökningar NFC genomfört, men vad jag noterat påpekar de förhållanden som gällde kulorna 1986 i sin argumentation och vidare att det idag inte finns någon ny teknik som ändrar på det som gällde då. Det vill säga, det har aldrig varit möjligt att med säkerhet binda mordkulorna till ett vapen eftersom man 1986 med säkerhet inte kunde säga att mordkulorna var utskjutna ur samma revolver.

Jag påpekar gärna detta med att inte blanda ihop inte med säkerhet kunna med att inte kunna det i någon grad alls.

Angående avgjutningar begriper jag inte riktigt vad sådana skulle kunna användas till. Sådana kan knappast få med de mikroskopiska spår som granskas vid en jämförande undersökning? Utan snarare grövre spår som berättar om bombredd, räffling, vridning osv.

Gjutning torde gått till så att man pressar någon massa runt kulan, skär itu den, plockar ut kulan, sätter ihop paketet, gör en kanal och häller i något flytande material som stelnar?

Om det nu vore fördelaktigt att jämföra kulor med material som avbildats 1986, så torde väl SKL/NFC ha tillgång till sådant? Avgjutningar gjordes även där. Foton torde finnas.

Jaha, han har plockat hem materialet och håller på det. Ja, det var kanske udda.

Man bör dock inte glömma att det finns bara ett mordvapen. En slumpvist vald revolver blir därmed mycket osannolik som sådant. Vapensamlarens pjäs ska väl anses vara kvalificerad i någon grad.

Ja, Sonnys hållning ter sig väl något kryptisk för utomstående. Inte minst det där med att NFC ”borde” sätta +2 bara för att modellen stämmer. Det är lite oklart vart han ville komma med sina påståenden i videon.
Citera
2025-01-05, 21:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Konstig speakertext i Rapportinslaget.

https://www.youtube.com/watch?v=SNnVJMacx7Q
Folke Rydén läser:
[SE]...kollade sin klocka, för att se om han skulle hinna med tunnelbanan. Samtidigt hörde han två smällar.
[SE springer]
Men han misslyckades med att få tag i polisen och återvände till mordplatsen....
Här verkar SE springa direkt? Innan polisen kommer till platsen?

SE hör också två smällar.

Filter får lägga till att SE ändrar sin historia här ytterligare en gång.

Varför berättas SEs historia på detta sätt i inslaget?

SE springer direkt… som i Leifs sista förhör. Där han säger att han såg SE springa mer eller mindre direkt.
Citera
2025-01-05, 22:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE springer direkt… som i Leifs sista förhör. Där han säger att han såg SE springa mer eller mindre direkt.

Intressant.

Ja mycket tyder på att det finns många hypoteser om hur efterspelsvittnet SE egentligen rörde sig på mordplatsen.
Citera
2025-01-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det finns inga «Engströmmare», men det finns en tråd på Flashback där det är on topic att diskutera Skandiamannen.
Ska man då inte få diskutera just Skandiamannen som möjlig gm utan att bli hånad? I en tråd om Skandiamannen?

Moderator borde ta tag i det här.

Det är ett vidrigt tilltal som endast används av anonyma konton på internet. Skulle bli förvånad om vågade bete sig så där på palmekonferansen tex..... kanske på fyllan iofs
Citera
2025-01-06, 00:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är ett vidrigt tilltal som endast används av anonyma konton på internet. Skulle bli förvånad om vågade bete sig så där på palmekonferansen tex..... kanske på fyllan iofs

Förekommer det fylla på palmekonferenserna? Jag har inte deltagit än så länge, men jag trodde det var städade tillställningar.

Ibland upplever jag det som att en del tar det väldigt personligt om man ifrågasätter deras mer eller mindre väl underbyggda påståenden om SE.

I slutändan är det väl det tråden handlar om? "SE fågel eller fisk?"
Citera
2025-01-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Ännu ett tecken på en falsk minnesbild av LL. Han har möjligen blandat ihop vad han minns från kvällen och vad han sett i media.
Citera
2025-01-06, 00:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ännu ett tecken på en falsk minnesbild av LL. Han har möjligen blandat ihop vad han minns från kvällen och vad han sett i media.

Har du någon teori varför Rapport väljer att stuva om i händelseförloppet i Rapportinslaget?

Edit: Jag resonerar att det kan bero på tre olika saker.

1. GM-SE manipulerar Rapportredaktionen fullständigt genom att ta kommandot för att på något listigt sätt gynna allmänhetens syn på honom att han var ett vittne. För att förstå denna punkt kan man med fördel läsa om "Engströmkoden".

2. Efterspelsvittnet SE blir så upphetsad av att få vara med i tv att han rör ihop sin historia när han pratar med sin namne Folke.

3. "Rapport är inte så bra på att klippa inlägg helt enkelt."
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-06 kl. 01:02.
Citera
2025-01-06, 01:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Har du någon teori varför Rapport väljer att stuva om i händelseförloppet i Rapportinslaget?

1. GM-SE manipulerar Rapportredaktionen fullständigt genom att ta kommandot för att på något listigt sätt gynna allmänhetens syn på honom att han var ett vittne. För att förstå denna punkt kan man med fördel läsa om "Engströmkoden".

2. Efterspelsvittnet SE blir så upphetsad av att få vara med i tv att han rör ihop sin historia när han pratar med sin namne Folke.

4. Krister Petersson slarvar som vanligt.

Har nu insett att mysteriet beror på att KP använde en felaktig version av inslaget. Om det var ett rent misstag eller om han själv suttit och fulklippt i inslaget på bästa ”mörkläggningsmanér” förtäljer inte historien. Båda alternativen är väl ungefär lika osmickrande.

Som tur är har Norge bevarat det rätta inslaget åt oss:

https://www.nrk.no/video/stilte-i-rekonstruksjon-her-blir-skandiamannen-intervjuet-rett-etter-drapet_b81c9d22-4acb-40c8-b3e8- 19adc9c4c4bc

SE sa ju själv att ”Norge ville veta” vad han höll på med, och här ser vi alltså frukterna. De flitiga norrbaggarna drog sitt strå till historieskrivningen och vi får tacka Ballalaila och hans landsmän.
Citera
2025-01-06, 01:35
Medlem
Citat:

4. SE får regi av reportern och/eller fotografen.
Citera
2025-01-06, 01:38
Medlem
En sak jag tänkt på. Fanns det någon lista över människor som kommit in på Skandia den kvällen?

Kollade man det? Finns en sån lista som jag missat?

Tänker på ett scenario där Engström sitter vid sin lur eller med en walkie talkie och väntar på en besked att gå ut gatan. Ett mer planlagt scenario. (även om jag egentligen inte tror på det)

Kan SE fått levererat en puffra på sitt kontor i tiden 21 till 23? Av en utomstående? Eller måste han isåfall hämtat den själv, typ på baksidan av Skandia?

Jag tror ärlig talat inte Engström hadde nerver att vara med på sånt, men endå.
Citera
2025-01-06, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
En sak jag tänkt på. Fanns det någon lista över människor som kommit in på Skandia den kvällen?

Kollade man det? Finns en sån lista som jag missat?

Tänker på ett scenario där Engström sitter vid sin lur eller med en walkie talkie och väntar på en besked att gå ut gatan. Ett mer planlagt scenario. (även om jag egentligen inte tror på det)

Kan SE fått levererat en puffra på sitt kontor i tiden 21 till 23? Av en utomstående? Eller måste han isåfall hämtat den själv, typ på baksidan av Skandia?

Jag tror ärlig talat inte Engström hadde nerver att vara med på sånt, men endå.

Finns en besöksjounal. Som väktarna använder som notering när dom börjar och slutar jobbet.

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in