2025-01-05, 13:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
"Fiskar är inte medvetna om vatten" beskriver den situation vi befinner oss i vad gäller fysiken. Men också att dessa fiskar, låt oss kalla dom torskar, blivit ut-bildade att tro att något uppenbart fysiskt omöjligt, inte är det.

En gasexpansion eller molekylär expansion som det också kallas är den fysiska principen för en explosion eller raket. Och när denna process sker utan något motstånd så utför den inget arbete (inget tryck eller värme uppstår). Hur gaser och vätskor uppför sig undersöktes noggrant av bl.a. Joule och Thomson på 1800-talet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joule_expansion

Så man kan säga att den av-upplysning som genomförts under de senaste decennierna med hjälp av media och ut-bildning nu rullat tillbaka fysiken till där den var på 1700-talet.

Det står ingenting om raketer i din länk.

Dessutom har du redan medgett att det är Newtons tredje rörelselag som ger förklaringen om hur raketers framdrivning fungerar.

Hur stor blir den dragkraft som uppstår i interaktionen mellan raketavgaserna och luftens molekyler?

Raketer kan aldrig lyfta från marken eftersom "topplocket är öppet" enligt dig själv.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-01-05 kl. 13:44.
Citera
2025-01-05, 14:36
Medlem
Citat:
"Fiskar är inte medvetna om vatten" beskriver den situation vi befinner oss i vad gäller fysiken. Men också att dessa fiskar, låt oss kalla dom torskar, blivit ut-bildade att tro att något uppenbart fysiskt omöjligt, inte är det.

En gasexpansion eller molekylär expansion som det också kallas är den fysiska principen för en explosion eller raket. Och när denna process sker utan något motstånd så utför den inget arbete (inget tryck eller värme uppstår). Hur gaser och vätskor uppför sig undersöktes noggrant av bl.a. Joule och Thomson på 1800-talet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joule_expansion

Så man kan säga att den av-upplysning som genomförts under de senaste decennierna med hjälp av media och ut-bildning nu rullat tillbaka fysiken till där den var på 1700-talet.

Toppen! Låt oss då göra en överenskommelse:

Eftersom du har accepterat att triangulering fungerar, och att man kan beräkna ett föremåls position utifrån tidigare position och hastighet (annars skulle man ju t.ex. inte kunna förutspå planeternas banor, eller hur) så går jag själv med på detta som ett tankeexperiment: Raketer fungerar inte.

Kan du då utifrån att satelliter inte existerar vara vänlig och förklara dessa tjänster som används dagligen av miljarder människor:

* Hur fungerar satellit-TV?
* Hur fungerar satellit-telefoner?
* Hur fungerar satellit-internet?
* Hur fungerar GPS?
* Hur fungerar satellit-foto?
* Hur fungerar väder-satelliter?
(fyll gärna på med andra sätt som vi använder satelliter idag)
(och glöm för all del inte att räkna med att ljushastigheten inte är konstant, eftersom relativitetsteorin också är en bluff)

Jag vill inte veta hur saker INTE fungerar - låt oss utgå från att satelliter inte finns. Hur FUNGERAR då allt detta? De tidigare tjänster du hänvisar till har ju enormt mycket lägre bandbredd och precision. Dessutom behöver vi en enorm infrastruktur och helt nya teknologier som inte finns beskrivna någonstans, men som enligt dig finns gömda i miljontals smarta telefoner och andra prylar. Hur?
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-05 kl. 15:32.
Citera
2025-01-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Ja man blir lite desperat när man utsätts för folk som inte kan läsa innantill.

Du hänvisar till en civilrättslig dom som uttryckligen inte säger något om virus existerar eller ej. Varför? Vad har det för relevans över huvud taget mer än att visa att Lanka är en snål jävel?

När jag ber om data från ett kontrollexperiment som visar att virus inte finns är allt jag får virriga youtube-videor. Trots att vi redan långt tidigare i tråden konstaterat att ”kontrollexperimentet” är standard i vetenskapliga publikationer, och har utförts tiotusentals gånger utan att ge de resultat Lanka påstår.

Suck.

man blir väl desperat om man försöker försvara en falsk vetenskap (ett stort bedrägeri), kan jag tänka.

killen (David Bardens) som ville ha Lankas pengar (som utlovats till den som kan presentera en virologisk studie där mässlingviruset bevisas existera) hade mage att presentera 6 studier. men eftersom ingen av dessa innehöll något bevis för det påstådda viruset så förlorade han målet.

så då är ju frågan var beviset finns? kanske du kan hjälpa?
Citera
2025-01-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Tanken med jämförelsen med fjädern är att det är nånting litet som plötsligt expanderar. Och därmed påverkar sånt som är i vägen för denna expansion, och utför arbete på det

Jämför även med en bomb som exploderar och flyttar på luften runt omkring, alltså en tryckvåg. Men finns ingen luft, ingen tryckvåg.

Och när förbränningen i raketen sker så expanderar gaser. Så det borde vara stor skillnad om expansionen sker mellan raketens baksida och luft, alltså nånting, eller mellan raketen och ingenting. Jag kan iaf inte fatta hur det INTE kan vara stor skillnad.

jo, men partiklarna som slungas iväg åt alla håll när bomben briserar finns ju kvar även i vakuum, och dessa borde väl utföra nån sorts arbete om de stöter på något? (alltså kunna knuffa något framåt).

och även om de stöter på något utanför raketen, såsom omgivande luft, kan ju inte jag se hur detta skulle bidra till att driva raketen framåt. återverkan till raketen från de enskilda molekylerna som kolliderar med luften borde väl inte finnas? det finns ju inte längre någon koppling?
Citera
2025-01-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
jo, men partiklarna som slungas iväg åt alla håll när bomben briserar finns ju kvar även i vakuum, och dessa borde väl utföra nån sorts arbete om de stöter på något? (alltså kunna knuffa något framåt).

Ja, törs inte utesluta att det ändå blir någon sorts framdrift, men..

Citat:
och även om de stöter på något utanför raketen, såsom omgivande luft, kan ju inte jag se hur detta skulle bidra till att driva raketen framåt. återverkan till raketen från de enskilda molekylerna som kolliderar med luften borde väl inte finnas? det finns ju inte längre någon koppling?

finnes det massa luft som är i vägen för expansionen, måste ju den(luften) maka sig åt ena hållet och raketen åt andra, så att säga. Det borde göra en jäkla skillnad tycker jag. För BÅDE raketen och luften är ju "i vägen". Men råder ett totalt oändligt vakuum borde ju däremot minsta motståndets lag träda in.

Sen riktigt hur detta fungerar på molekylnivå.. är kanske knivigt att säga .

Men rent empiriskt, går väl inte att förneka tryckvågor från explosioner? Eller följande... https://fyndiq.se/produkt/airzooka-luftkanon-att-leka-kanon-skamtleksak-plast-blandat-vuxen-76860a267bd9426e/
Citera
2025-01-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

finnes det massa luft som är i vägen för expansionen, måste ju den(luften) maka sig åt ena hållet och raketen åt andra, så att säga. Det borde göra en jäkla skillnad tycker jag. För BÅDE raketen och luften är ju "i vägen". Men råder ett totalt oändligt vakuum borde ju däremot minsta motståndets lag träda in.

Sen riktigt hur detta fungerar på molekylnivå.. är kanske knivigt att säga .

Men rent empiriskt, går väl inte att förneka tryckvågor från explosioner? Eller följande... https://fyndiq.se/produkt/airzooka-luftkanon-att-leka-kanon-skamtleksak-plast-blandat-vuxen-76860a267bd9426e/

fast om luften makar på sig så behöver ju inte raketen göra det. eller, så länge den expanderande gasen inte tvingas vända om och börja trycka på raketen, ser jag inte hur gasen som expanderar ut ur den skulle vara det som driver den framåt. men jag är ju ingen rocket scientist..

hmm, en kjol-lyftare för 752 kr. låter dyrt. men det får mig att fundera..kan man blåsa sig fram?
Citera
2025-01-05, 19:58
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
"Fisknomförts under de senaste decennierna med hjälp av media och ut-bildning nu rullat tillbaka fysiken till där den var på 1700-talet.
Jag märker att du svarar andra men inte mig.
Citera
2025-01-05, 21:37
Medlem
Citat:
man blir väl desperat om man försöker försvara en falsk vetenskap (ett stort bedrägeri), kan jag tänka.

killen (David Bardens) som ville ha Lankas pengar (som utlovats till den som kan presentera en virologisk studie där mässlingviruset bevisas existera) hade mage att presentera 6 studier. men eftersom ingen av dessa innehöll något bevis för det påstådda viruset så förlorade han målet.

så då är ju frågan var beviset finns? kanske du kan hjälpa?

Jag måste säga jag är oerhört fascinerad över hur ni virus-tomtar är så fixerade vid det här fallet. Tror ni på fullt allvar att det är så vetenskap kommer till? Att ett gäng lekmän vid en regional domstol i Tyskland bedömer de godtyckligt uppställda reglerna för en fuskig tävling? Så om man vill bevisa att jorden är platt så säger man bara "jag kräver att du visar en vetenskapligt publicerad artikel från de senaste fem åren som bevisar BÅDE att jorden är rund, och att påven har en stor näsa." När ingen kan göra det så proklamerar man stolt att jorden bevisats vara platt.

Faktum är att det enda exempel jag kan komma på med en liknade misslyckad rättegång om vetenskap är Galileo, då katolska kyrkan dömde att jorden är i centrum för solsystemet. Det var så tokigt att till och med kyrkan själv bett om ursäkt för sina dumheter. De enda som är godtrogna att fortfarande tro på det utslaget är... nu skall vi se... ett gäng virus-tomtar i Göteborg. Nej men vilket sammanträffande!
Citera
2025-01-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Jag måste säga jag är oerhört fascinerad över hur ni virus-tomtar är så fixerade vid det här fallet. Tror ni på fullt allvar att det är så vetenskap kommer till? Att ett gäng lekmän vid en regional domstol i Tyskland bedömer de godtyckligt uppställda reglerna för en fuskig tävling? Så om man vill bevisa att jorden är platt så säger man bara "jag kräver att du visar en vetenskapligt publicerad artikel från de senaste fem åren som bevisar BÅDE att jorden är rund, och att påven har en stor näsa." När ingen kan göra det så proklamerar man stolt att jorden bevisats vara platt.

Faktum är att det enda exempel jag kan komma på med en liknade misslyckad rättegång om vetenskap är Galileo, då katolska kyrkan dömde att jorden är i centrum för solsystemet. Det var så tokigt att till och med kyrkan själv bett om ursäkt för sina dumheter. De enda som är godtrogna att fortfarande tro på det utslaget är... nu skall vi se... ett gäng virus-tomtar i Göteborg. Nej men vilket sammanträffande!

Anekdot:
Jag känner faktiskt en läkare som är kompis med David Bardens (som jag tror fortfarande arbetar i sverige). När jag tog upp detta med honom vid ett julfirande för två år sedan skickade han ett sms till David och berättade att virus existens i allmänhet och det specifika fallet i synnerhet fortfarande debatteras på Flashback. Vi fick ett suckande och uppgivet svar. Han orkar helt enkelt inte längre diskutera frågan med förnekare eftersom det är helt omöjligt att nå fram.

Det spelar ingen roll vilka argument som används för virus existens, det saknas en gemensam utgångspunkt för diskussionen.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-01-05 kl. 22:59.
Citera
2025-01-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Anekdot:
Jag känner faktiskt en läkare som är kompis med David Bardens (som jag tror fortfarande arvetar i sverige). När jag tog upp detta med honom vid ett julfirande för två år sedan skickade han ett sms till David och berättade att virus existens i allmänhet och det specifika fallet i synnerhet fortfarande debatteras på Flashback. Vi fick ett suckande och uppgivet svar. Han orkar helt enkelt inte längre diskutera frågan med förnekare eftersom det är helt omöjligt att nå fram.

Det spelar ingen roll vilka argument som används för virus existens, det saknas en gemensam utgångspunkt för diskussionen.

”Not even wrong” som det heter. Jo vi märker det här också…
Citera
2025-01-05, 22:36
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Anekdot:
Jag känner faktiskt en läkare som är kompis med David Bardens (som jag tror fortfarande arvetar i sverige). När jag tog upp detta med honom vid ett julfirande för två år sedan skickade han ett sms till David och berättade att virus existens i allmänhet och det specifika fallet i synnerhet fortfarande debatteras på Flashback. Vi fick ett suckande och uppgivet svar. Han orkar helt enkelt inte längre diskutera frågan med förnekare eftersom det är helt omöjligt att nå fram.

Utgångspunkten bör vara att om något ska anses vara objektivt/vetenskapligt sant så ska det vara vetenskapligt bekräftat. Vilket betyder att det utförts relevanta och kontrollerade experiment med syftet att falsifiera hypotesen. Och kan andra forskare bekräfta resultatet, kan hypotesen uppgraderas till en teori.

Men närhelst ett relevant experiment motbevisar teorin så faller den och behöver aningen förkastas eller justeras.

Men så går det tyvärr inte till inom dagens sk vetenskap. Virologi och infektionsteori är typiska exempel. Det har utförts mängder av studier där man försökt bekräfta infektion utan att lyckas. Och vad gäller virus så hävdar man att utfallet av ett experiment bekräftar dessa utan att ha undersökt vad utfallet blir om man utför experiment utan att tillsätta vad man anser är virus. Dvs det är inte ett kontrollerat experiment.
Senast redigerad av patrixx 2025-01-05 kl. 22:38.
Citera
2025-01-05, 22:42
Medlem
Citat:
Utgångspunkten bör vara att om något ska anses vara objektivt/vetenskapligt sant så ska det vara vetenskapligt bekräftat. Vilket betyder att det utförts relevanta och kontrollerade experiment med syftet att falsifiera hypotesen. Och kan andra forskare bekräfta resultatet, kan hypotesen uppgraderas till en teori.

Men närhelst ett relevant experiment motbevisar teorin så faller den och behöver aningen förkastas eller justeras.

Men så går det tyvärr inte till inom dagens sk vetenskap. Virologi och infektionsteori är typiska exempel. Det har utförts mängder av studier där man försökt bekräfta infektion utan att lyckas. Och vad gäller virus så hävdar man att utfallet av ett experiment bekräftar dessa utan att ha undersökt vad utfallet blir om man utför experiment utan att tillsätta vad man anser är virus. Dvs det är inte ett kontrollerat experiment.

Toppen! Fantastiskt! Jag tar dig på orden att Stefan Lanka har bevisat allting, han har bara inte brytt sig om att dela data ännu. Och dessutom går jag med på detta som ett tankeexperiment: Raketer fungerar inte.

Kan du då utifrån att satelliter inte existerar vara vänlig och förklara dessa tjänster som används dagligen av miljarder människor:

* Hur fungerar satellit-TV?
* Hur fungerar satellit-telefoner?
* Hur fungerar satellit-internet?
* Hur fungerar GPS?
* Hur fungerar satellit-foto?
* Hur fungerar väder-satelliter?
(fyll gärna på med andra sätt som vi använder satelliter idag)
(och glöm för all del inte att räkna med att ljushastigheten inte är konstant, eftersom relativitetsteorin också är en bluff)

Jag vill inte veta hur saker INTE fungerar - låt oss utgå från att satelliter inte finns. Hur FUNGERAR då allt detta? De tidigare tjänster du hänvisar till har ju enormt mycket lägre bandbredd och precision. Dessutom behöver vi en enorm infrastruktur och helt nya teknologier som inte finns beskrivna någonstans, men som enligt dig finns gömda i miljontals smarta telefoner och andra prylar. Hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in