Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, men du kan möjligen göra en sådan uppdelning mellan ”vattentätt alibi” och ”inte vattentätt alibi”. Det var det jag menade.

Så jag vet inte varför du började ifrågasätta det ens. Om din fråga är om SE har fullgott/vattentätt alibi har jag redan besvarat den frågan.

Edit: ChatGPT förklarar:

Jaha, då får jag backa men i min värld är skillnaden milsvid mellan ett och två. Oavsett, vad är det som gör att du anser att SE inte har ett vattentätt alibi?
Citera
2025-07-01, 20:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jaha, då får jag backa men i min värld är skillnaden milsvid mellan ett och två. Oavsett, vad är det som gör att du anser att SE inte har ett vattentätt alibi?

Det beror väl lite på hur man värderar alla korrekta uppgifter han lämnar och personer som skulle kunna vara han.

En motfråga. Om det inte var Bengt Palm som ryckte i benen, hur troligt är det att det var någon annan än SE? Hur troligt är det att en helt okänd man skulle ha gjort det och sedan aldrig hört av sig till utredningen?
Citera
2025-07-01, 20:49
Medlem
Det är något intressant här. När Engström förhördes 25 april fick han se en samling foton av vittnen från mordplatsen. Som jag ser det skulle det vara till hans fördel att peka ut så många som möjligt, iallafall om man påstår att man varit där.

Han pekar ut 4 vittnen Jeppsson, Karin Johansson, Björkman och Helena Lähde. Okej liksom, bra det, men det finns ett problem. Ett för mig intressant problem. Helena Lähde var aldrig på östra sidan av Sveavägen.. hon befann sig vid en bankomat på västra sidan och lämnade sen platsen i en bil (Morelius).

Det kan ju vara en ren tillfällighet att Engström pekar ut henne, men så har ju jag den här teorin att han har varit över på västra sidan gatan.
Han har ju bland annat berättat om det för en granne.

Har Engström jagat Palme från västra sidan gatan, typ mött på dom vid korsningen vid Sari, så kan han ha vänt och följt efter dom från andra sidan gatan, västra, Grandsidan. Sen har han sett Helena Lähde, kanske lite omedvetet, precis innan han korsar gatan till östra sidan och ja pang, pang.

Då är det isåfal goodby Tensonmannen men..men.. man blir ju liksom aldrig riktigt glad. 🤷🏿‍♂️

Bara en tanke liksom.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-07-01 kl. 20:52.
Citera
2025-07-01, 22:01
Medlem
Citat:
Det beror väl lite på hur man värderar alla korrekta uppgifter han lämnar och personer som skulle kunna vara han.

En motfråga. Om det inte var Bengt Palm som ryckte i benen, hur troligt är det att det var någon annan än SE? Hur troligt är det att en helt okänd man skulle ha gjort det och sedan aldrig hört av sig till utredningen?

En bättre fråga och mer intressant fråga

Om Engström är GM skulle du då tänka dig att han har sett Palme innan 23:21 ?

För om man spekulerar om honom som GM så krävs motiv och vapen och därför så tänker jag att det blir lättare att förklara om han ser Palme innan 23:21

Sen kanske folk som inte tror på Engström som GM inte har några funderingar på hur mordet blev till...
Citera
2025-07-01, 22:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du menar att vi kan dra slutsatsen att SE inte var på mordplatsen eftersom inget annat vittne än JA kommer ihåg honom?

Är det så verklighehen fungerar för dig?

Exempel: Du åker hem i en överfull buss från jobbet och minns att du fick stå hela vägen.

Dagen efter kan du inte peka ut en enda av passagerarna på bussen och drar då slutsatsen att du var ensam på bussen?

Som vi konstaterat minst ett dussin gånger: I alla redogörelser 1986 minns JA endast JÅS.

Polisen hörde sig för, och Irvell kanske hörde sig för lite extra, och slog fast att ingen sett SE där.

Då blir det svårt för SE att kunna observera LJ från Sveavägen.

Han var inte fram och hjälpte till med livräddningen och blev sedd av AH eller SG. Han pratade inte med LP och blev sedd av KJ. LB, som stod vid hörnet och mådde illa, fick inte heller någon skymt av honom.

Varken LL eller JÅS, som var runt och pratade med flera, såg någon man med keps och handledsväska.

Som Anér frågade SE redan 1989: Var höll du hus?

Samtidigt rör sig en man med keps och handledsväska på åsen ...
Citera
2025-07-01, 22:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han var inte fram och hjälpte till med livräddningen och blev sedd av AH eller SG.

Fast nu finns det ju faktiskt en oidentifierad man i materialet som kan sägas ha hjälpt till med livräddning, alltså mannen som försökte rätta till Palme genom att joxa med benen. Syftet med en sådan åtgärd kan bara vara att försöka lägga sig i eller ”hjälpa till” med de livräddande åtgärderna, även om det kanske var missriktat och inte uppskattades.

Så varför skulle inte den mannen kunna vara just den extra man som säger sig ha hjälpt till med livräddning? Det vill säga SE.
Citera
2025-07-01, 22:54
Medlem
Engström ser LOP stå utanför bion när han är ute och äter. (dricker?)

Blir sugen på lite ultraviolence, något händer i honom där. Nu ska Palme tas, han är i spel.

Men SE misförstår och tror LOP ska kolla på Amadeus som slutar 23.40 (?) typ.

Går tillbaka till Skandia och väntar. ( Revolver måste komma in i bilden här)

Han tror han har gott om tid när han kliver ut på gatan 23.20 ish. Han går över gatan till västra sidan och går norrut mot bion. Nånstans på vägen där möter/ser han LOP, blir förvånad, men vänder och följer efter dom från andra sidan gatan. ( västra)

Nere vid korsningen vid mordplatsen går han över gatan ( efter att ha sett Lähde i sidosynen).

Pang, pang sen springer han in Tunnelgatan, upp trappan (ser Jeppson) och ner DBG (observeras av Nieminen).
Sen tar han sig till Hötorget. ( finns ett notat där han själv hevdar att han sprungit ner dit för att hämta en ambulans)

Men något blir fel där. Han missar tåget, det dyker up polis whatever. Sen går han till Skandia (där han faktiskt kan ha tagit sig in i arbetslokalerna) och pratar med väktarna, dricker kaffe och ringer sin fru.

Lämnar och går norrut ( väktarna ser han går norrut) Och sen tar han bussen hem.

Han har berättat för en granne att han varit på västra sidan Sveavägen.
Sen var det nåt Barnaby skrev också om att gatubilden han beskriver i förhör stämmer bättre med hur det såg ut på västra sidan Sveavägen. En detalj värd att märka sig. Kudos till honom.

Och kudos till Dalulven för tider på filmerna.

Så, dett var dett som vi säger här. Det här är min hypotes.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-07-01 kl. 22:57.
Citera
2025-07-02, 00:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fast nu finns det ju faktiskt en oidentifierad man i materialet som kan sägas ha hjälpt till med livräddning, alltså mannen som försökte rätta till Palme genom att joxa med benen. Syftet med en sådan åtgärd kan bara vara att försöka lägga sig i eller ”hjälpa till” med de livräddande åtgärderna, även om det kanske var missriktat och inte uppskattades.

Så varför skulle inte den mannen kunna vara just den extra man som säger sig ha hjälpt till med livräddning? Det vill säga SE.

Den mannen är inte oidentifierad: Det är BP, som hade synpunkter på livräddningen.

Bevisligen var han där just då: Han såg LB vid hörnet och LL iklädd arbetskläder.

Några sådana specifika iakttagelser gör inte SE.
Citera
2025-07-02, 00:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den mannen är inte oidentifierad: Det är BP, som hade synpunkter på livräddningen.

Bevisligen var han där just då: Han såg LB vid hörnet och LL iklädd arbetskläder.

Några sådana specifika iakttagelser gör inte SE.

Dina ogrundat tvärsäkra påståenden hör hemma på komposthögen. BP nämner ingenting i förhör om att han vidrörde Palme.
Citera
2025-07-02, 01:26
Medlem
Om jag avslutningsvis skulle gissa på det med vapnet så var det ett oregistrerat vapen Engström hadde på sitt kontor som skydd för dom kvällar han jobbade sent. Personal safety.
Citera
2025-07-02, 06:27
Medlem
Citat:

Inte så troligt.
Citera
2025-07-02, 07:08
Medlem
Citat:

En sannolikhetsfråga till dig. Hur troligt är det att två män klädda i rock/jacka, mörka byxor och med en handledsväska med några minuters mellanrum springer in i gränden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in