Citat:
Nej, men du kan möjligen göra en sådan uppdelning mellan ”vattentätt alibi” och ”inte vattentätt alibi”. Det var det jag menade.
Så jag vet inte varför du började ifrågasätta det ens. Om din fråga är om SE har fullgott/vattentätt alibi har jag redan besvarat den frågan.
Edit: ChatGPT förklarar:
Så jag vet inte varför du började ifrågasätta det ens. Om din fråga är om SE har fullgott/vattentätt alibi har jag redan besvarat den frågan.
Edit: ChatGPT förklarar:
Ja, det finns absolut grader av alibi – både i rättslig och praktisk mening. Alla alibin är inte lika starka eller trovärdiga, och de kan bedömas olika beroende på hur väl de bekräftar en persons frånvaro från brottsplatsen.
Här är några exempel på gradering av alibi:
🔹 1. Starkt (vattentätt) alibi
Personen kan bevisligen inte ha varit på brottsplatsen vid tidpunkten för brottet.
Stöds av objektiva och oberoende bevis: t.ex. övervakningsfilm, GPS-data, kvitton, vittnen utan koppling till personen.
Exempel: En person är filmad av en övervakningskamera på annan plats exakt när brottet sker.
🔹 2. Måttligt starkt alibi
Personen har viss bevisning för sin frånvaro, men det finns vissa osäkerheter eller luckor.
Stöds av vittnesmål från bekanta, loggar från arbete, telefonsamtal, men utan exakt tidsangivelse.
Exempel: En kollega säger att personen var på jobbet runt den tiden, men inga kameror eller inloggningar styrker det.
Här är några exempel på gradering av alibi:
🔹 1. Starkt (vattentätt) alibi
Personen kan bevisligen inte ha varit på brottsplatsen vid tidpunkten för brottet.
Stöds av objektiva och oberoende bevis: t.ex. övervakningsfilm, GPS-data, kvitton, vittnen utan koppling till personen.
Exempel: En person är filmad av en övervakningskamera på annan plats exakt när brottet sker.
🔹 2. Måttligt starkt alibi
Personen har viss bevisning för sin frånvaro, men det finns vissa osäkerheter eller luckor.
Stöds av vittnesmål från bekanta, loggar från arbete, telefonsamtal, men utan exakt tidsangivelse.
Exempel: En kollega säger att personen var på jobbet runt den tiden, men inga kameror eller inloggningar styrker det.
Jaha, då får jag backa men i min värld är skillnaden milsvid mellan ett och två. Oavsett, vad är det som gör att du anser att SE inte har ett vattentätt alibi?