2025-01-04, 10:40
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Kolla upp Skywave.

Men det är som bekant omöjligt att lära sig något man tror man redan vet. Och det är det stora problemet vad gäller detta.

Du påstår åter helt felaktiga saker rörande Skywave.
Du fick svar redan 2020 i denna fråga.

Citat:
Signaler med en frekvens högre än 30 Mhz går vanligen igenom skikten rakt ut i rymden.
Vid ytterst sällsynta tillfällen kan även frekvenser på uppåt 300 Mhz (UHF) reflekteras.

Som alla radioamatörer och DX-are vet så reflekteras dessutom endast signalerna när solen inte är uppe.

Satellit-TV använder sig av två band. Dels C-bandet som ligger mellan 3.7 till 4.2 GHz och dels KU-bandet som ligger mellan 10,70 till 12,75 GHz, med andra ord långt över den maximala frekvens som kan reflekteras tillbaka till Jorden med hjälp av skywave.

https://www.flashback.org/sp73121050

Frekvenserna som används för GPS är följande: 1575.42 MHz, 1227.6 MHz och 1176 MHz och reflekteras därmed inte.

Frågan är varför du åter ljuger om att du vet något om vad du talar om när du som vanligt helt uppenbart saknar koll?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-01-04 kl. 11:13.
Citera
2025-01-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om man på nåt vis kunde arrangera med en ihoptryckt fjäder inuti din raket, säger vi.

Och så låter man den expandera, vilket leder till att ena änden slå emot vänstra sidan av raketens insida, andra änden kommer att hamna utanför öppningen på höger sida.

Hmm ja vad händer då.. jag känner mig för det första rätt säker, att det blir mycket mer skjuts om det finns nånting som "tar emot" utanför öppningen till höger, jämfört med om det inte gör det. varför det på mig fortfarande framstår som rätt befängt att hävda raketer faktiskt skulle fungera BÄTTRE i vakuum.

Men vad händer om fjädern bara tillåts expandera ut genom öppningen, rakt ut i ingenting? Kommer raketen ändå åka iväg åt vänster? Ja tål att fundera på..

Ni kan slå ihop era kloka skallar och konkurrera ut både Musk och Bezos om er fjäderbaserade raket skulle visa sig funka! 👍
Citera
2025-01-04, 10:49
Medlem
Citat:
Det är tragikomiskt hur människor tillåter sig att ha en bestämd åsikt om något de samtidigt erkänner att de inte förstår. Och om du förstått hur ett positioneringssystem fungerar så hade du insett hur orimligt det är att signalerna som används för positioneringen skulle komma från satelliter. Och om du kände till något om radio så hade du känt till att markvåg och rymdvåg. När Macroni gjorde de första lyckade sändningarna över Atlanten så var de flesta övertygade om att det inte skulle gå eftersom Amerika låg under horisonten. Men eftersom vågorna studsar i atmosfären och följer jordens krökning så gick det. Så med ett fåtal stationer som reläar en signal går det utmärkt att skicka radiosignaler runt Jorden utan några icke existerande satelliter.

Säger Patrixxx som enbart lyssnar till AM-radio under natten. 😂

Så fort Solen går upp så går signalerna oavsett frekvens rakt ut i rymden utan att reflekteras.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-01-04 kl. 11:16.
Citera
2025-01-04, 11:00
Medlem
Citat:
Den vanligaste logiska vurpa de flesta gör när de ska övertyga sig själva om att raketer skapar framdrift i rymden, är att de tänker att ett gevär eller en astronaut som kastar stenar i rymden förflyttar sig i motsatt riktning enligt "Newtons 3e". Och det stämmer utmärkt! Problemet är att det inte beskriver en *gasexpansion*. Det är som att hävda att en sten flyter eftersom en träbit gör det. Och om vi tar bort kulan från geväret så att gasen från krutet expanderar fritt så blir det ingen reaktion motreaktion.

Visa var i formeln för Newtons 3:e rörelselag man för in gastrycket.

Nu har du åter konstaterat att Newtons 3:e skapar framdrivning medan gasexpansion där "topplocket är borttaget" inte gör det.

Diskussionen om raketers framdrivning är därmed avslutad.

Trycker ett skepp gjort av sten undan tillräckligt mycket vatten så flyter det.
Citera
2025-01-04, 11:07
Medlem
Citat:
Hur man än vrider och vänder så går det inte att förklara raketers framdrift i rymden på ett sätt som inte är i strid med gällande fysik.

Läser man fysik på grundskolenivå istället för att häcka i syrefria ekokammare i sällskap med ett gäng mindre vetande idioter så är förklaringen enkel.
Citera
2025-01-04, 11:10
Medlem
Citat:
Det är tragikomiskt hur människor tillåter sig att ha en bestämd åsikt om något de samtidigt erkänner att de inte förstår. Och om du förstått hur ett positioneringssystem fungerar så hade du insett hur orimligt det är att signalerna som används för positioneringen skulle komma från satelliter. Och om du kände till något om radio så hade du känt till att markvåg och rymdvåg. När Macroni gjorde de första lyckade sändningarna över Atlanten så var de flesta övertygade om att det inte skulle gå eftersom Amerika låg under horisonten. Men eftersom vågorna studsar i atmosfären och följer jordens krökning så gick det. Så med ett fåtal stationer som reläar en signal går det utmärkt att skicka radiosignaler runt Jorden utan några icke existerande satelliter.

Men nu frågar jag ju inte hur saker INTE fungerar, utan hur de faktiskt FUNGERAR. Alla de satellit-tjänster jag nämner och många fler används dagligen av miljarder människor. Militären, flyg och rederiindustrin och mycket mer är direkt beroende av dessa tekniker. För att inte tala om miljarder vanliga konsumenter som får positionering, telefoni och internet via satellit. Skall vi prata pengar så handlar det om oändligt mycket mer än vad NASA och andra statliga organ omsätter, och inbegriper världens största företag och miljontals anställda.

Så HUR FUNGERAR DET? Det måste ju finnas en gigantisk, världsomspännande hemlig infrastruktur med ”stationer” som använder en teknik som inte beskrivs i några tekniska dokument. Var är sändarna? Hur ser mottagarna ut? Vad används för protokoll? Hur man uppnå en så enorm bandbredd med bara ett fåtal reläer? Du har ju själv en satellitmottagare i din telefon. Kan du inte plocka ut den och spåra signalen till en av dessa mystiska sändare och ta en bild av den? Det om något skulle ju övertyga oss klentrogna. Tack på förhand!

PS. Glöm inte att ta hänsyn till att ljushastigheten inte är konstant när du förklarar hur positionering funkar!
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-04 kl. 11:21.
Citera
2025-01-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Men nu frågar jag ju inte hur saker INTE fungerar, utan hur de faktiskt FUNGERAR.

Jag gissar att det har nåt med *gasexpansion* att göra....
Citera
2025-01-04, 11:39
Medlem
Citat:
Det är tragikomiskt hur människor tillåter sig att ha en bestämd åsikt om något de samtidigt erkänner att de inte förstår. Och om du förstått hur ett positioneringssystem fungerar så hade du insett hur orimligt det är att signalerna som används för positioneringen skulle komma från satelliter. Och om du kände till något om radio...

Vad har du egentligen för utbildning som gör att du anser dig förstå GPS och radioteknik bättre än någon som exempelvis mig som är en civilingenjör som är yrkesverksam inom området elektronisk kommunikation?

Det är väl inte på samma sätt som med dina obefintliga kunskaper inom fysik, att du inte har någon formell utbildning, något du skamfullt erkände för Fabian?

De felaktigheter du envisas med att framföra i tråden skvallrar nämligen om att det är du själv som inte vet ett dyft om de ämnen som diskuteras! 😂
Citera
2025-01-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad har du egentligen för utbildning som gör att du anser dig förstå GPS och radioteknik bättre än någon som exempelvis mig som är en civilingenjör som är yrkesverksam inom området elektronisk kommunikation?

Det är väl inte på samma sätt som med dina obefintliga kunskaper inom fysik, att du inte har någon formell utbildning, något du skamfullt erkände för Fabian?

De felaktigheter du envisas med att framföra i tråden skvallrar nämligen om att det är du själv som inte vet ett dyft om de ämnen som diskuteras! 😂

Extra lustigt är det ju eftersom jag själv forskat om mobila positioneringssystem i över 20 år, så jag är inte helt okunnig om hur det fungerar…
Citera
2025-01-04, 12:22
Medlem
Citat:
Extra lustigt är det ju eftersom jag själv forskat om mobila positioneringssystem i över 20 år, så jag är inte helt okunnig om hur det fungerar…

Inget trumfar Cui bonos "folkuniversitet" när det gäller "alternativ nonsensbaserad kunskap"! 👍
Citera
2025-01-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Inget trumfar Cui bonos "folkuniversitet" när det gäller "alternativ nonsensbaserad kunskap"! 👍

Eller den klassiska skäggbäbis-reaktionen på allt som är för komplicerat: ”Vejkaj konstit, fattaj inte, måste vaja något skuuuuuumt ju!”
Citera
2025-01-04, 18:13
Medlem
patrixxs avatar
Citat:

Oj, där ser man på! Då kanske du kan förklara hur en GPS kan räkna sin position utifrån satelliter. Om vi antar för resonemangets skull att de existerar, så ska en GPS satellit ha en hastighet på 11000 km/h. Hur skulle satelliten veta sin exakta position i förhållande till Jorden i varje givet ögonblick?

Som så ofta blir det urdumt när man plockar isär sådana här påståenden. En GPS mottagare trilatererar naturligtvis sin position utifrån master på Jorden. Och en GPS i en mobil fungerar inte i ödemarken. Dock finns det vissa professionella GPS mottagare som gör det, men precisionen blir lägre eftersom de då plockar upp signaler från sändare mycket långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in