Citat:
Oj, där ser man på! Då kanske du kan förklara hur en GPS kan räkna sin position utifrån satelliter. Om vi antar för resonemangets skull att de existerar, så ska en GPS satellit ha en hastighet på 11000 km/h. Hur skulle satelliten veta sin exakta position i förhållande till Jorden i varje givet ögonblick?
Som så ofta blir det urdumt när man plockar isär sådana här påståenden. En GPS mottagare trilatererar naturligtvis sin position utifrån master på Jorden. Och en GPS i en mobil fungerar inte i ödemarken. Dock finns det vissa professionella GPS mottagare som gör det, men precisionen blir lägre eftersom de då plockar upp signaler från sändare mycket långt bort.
Som så ofta blir det urdumt när man plockar isär sådana här påståenden. En GPS mottagare trilatererar naturligtvis sin position utifrån master på Jorden. Och en GPS i en mobil fungerar inte i ödemarken. Dock finns det vissa professionella GPS mottagare som gör det, men precisionen blir lägre eftersom de då plockar upp signaler från sändare mycket långt bort.
Snälla nån.
GPS-satelliter är geo-stationära. Det innebär att de alltid är på samma plats i förhållande till jorden. Om du skall börja babbla om ”hur kan de vara på samma plats om de samtidigt går jättefort” gör du dig dummare än vad du är.
Jag har själv använt GPS i en bilnavigator - så kallad Sat Nav - mitt ute i Nevada-öknen. Det är en liten behändig pryl och funkar utmärkt, med samma precision som i ett tätbebyggt område - till och med bättre, eftersom inga höga byggnader är i vägen för signalen. Den används ofta också på båtar och funkar mitt ute på havet, tusentals kilometer från land. Jag använder även GPS-mottagaren i telefonen när jag är utomlands och inte har tillgång till data - det funkar utmärkt.
Du blandar också äpplen och päron. GPS använder enbart satelliter och funkar överallt, så länge man kan få fri sikt till tre satelliter. Andra positioneringsmetoder baserade på radio används också, t.ex för att förbättra precisionen inomhus, eller för prylar som inte har en GPS-mottagare, som laptop. Men eftersom ingen vet exakt vara alla världens Wifi-antenner och mobilmaster finns, så bygger man dessa system på att först ha en känd position - som man bara kan ta från GPS - och sedan göra en databas. Varje gång du använder Google Maps t.ex. så bygger du upp den databasen, men det är något annat än GPS. Jag var aktiv i forskningscommunityn som uppfann dessa metoder och känner flera av pionjärerna personligen, så jag tror jag vet vad jag pratar om.
Vet du vad, jag tror nog inte du har full koll på hur satellit-positionering funkar!

Ps. Förklara gärna hur triangulering av radiosignaler går till om inte ljushastigheten är konstant?
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-04 kl. 18:53.
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-04 kl. 18:53.