2025-01-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Oj, där ser man på! Då kanske du kan förklara hur en GPS kan räkna sin position utifrån satelliter. Om vi antar för resonemangets skull att de existerar, så ska en GPS satellit ha en hastighet på 11000 km/h. Hur skulle satelliten veta sin exakta position i förhållande till Jorden i varje givet ögonblick?

Som så ofta blir det urdumt när man plockar isär sådana här påståenden. En GPS mottagare trilatererar naturligtvis sin position utifrån master på Jorden. Och en GPS i en mobil fungerar inte i ödemarken. Dock finns det vissa professionella GPS mottagare som gör det, men precisionen blir lägre eftersom de då plockar upp signaler från sändare mycket långt bort.

Snälla nån.

GPS-satelliter är geo-stationära. Det innebär att de alltid är på samma plats i förhållande till jorden. Om du skall börja babbla om ”hur kan de vara på samma plats om de samtidigt går jättefort” gör du dig dummare än vad du är.

Jag har själv använt GPS i en bilnavigator - så kallad Sat Nav - mitt ute i Nevada-öknen. Det är en liten behändig pryl och funkar utmärkt, med samma precision som i ett tätbebyggt område - till och med bättre, eftersom inga höga byggnader är i vägen för signalen. Den används ofta också på båtar och funkar mitt ute på havet, tusentals kilometer från land. Jag använder även GPS-mottagaren i telefonen när jag är utomlands och inte har tillgång till data - det funkar utmärkt.

Du blandar också äpplen och päron. GPS använder enbart satelliter och funkar överallt, så länge man kan få fri sikt till tre satelliter. Andra positioneringsmetoder baserade på radio används också, t.ex för att förbättra precisionen inomhus, eller för prylar som inte har en GPS-mottagare, som laptop. Men eftersom ingen vet exakt vara alla världens Wifi-antenner och mobilmaster finns, så bygger man dessa system på att först ha en känd position - som man bara kan ta från GPS - och sedan göra en databas. Varje gång du använder Google Maps t.ex. så bygger du upp den databasen, men det är något annat än GPS. Jag var aktiv i forskningscommunityn som uppfann dessa metoder och känner flera av pionjärerna personligen, så jag tror jag vet vad jag pratar om.

Vet du vad, jag tror nog inte du har full koll på hur satellit-positionering funkar!

Ps. Förklara gärna hur triangulering av radiosignaler går till om inte ljushastigheten är konstant?
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-04 kl. 18:53.
Citera
2025-01-04, 19:08
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Snälla nån.

GPS-satelliter är geo-stationära.

Du har alltså forskat om det här i tjugo år utan att känna till att GPS satelliter påstås kretsa i medium Earth orbit (MEO), på cirka 20 200 km höjd, vilket ger dem en omloppstid på ungefär 12 timmar

Du får ursäkta att jag inte läser eller bemöter ditt övriga svammel eftersom trollet nu visat ut sig själv.
Citera
2025-01-04, 19:18
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
a svammel .
Jag märker att du svarar andra men inte mig.
Citera
2025-01-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om man på nåt vis kunde arrangera med en ihoptryckt fjäder inuti din raket, säger vi.

Och så låter man den expandera, vilket leder till att ena änden slå emot vänstra sidan av raketens insida, andra änden kommer att hamna utanför öppningen på höger sida.

Hmm ja vad händer då.. jag känner mig för det första rätt säker, att det blir mycket mer skjuts om det finns nånting som "tar emot" utanför öppningen till höger, jämfört med om det inte gör det. varför det på mig fortfarande framstår som rätt befängt att hävda raketer faktiskt skulle fungera BÄTTRE i vakuum.

Men vad händer om fjädern bara tillåts expandera ut genom öppningen, rakt ut i ingenting? Kommer raketen ändå åka iväg åt vänster? Ja tål att fundera på..

jo det kan vi montera in, en fjäder. (antar att vi snackar spiralfjäder. tänkte fågelfjäder först men sen kom jag på bättre tankar).

jag håller med om att det borde kunna bli mer skjuts på raketen om fjädern skulle slå emot en vägg till höger precis utanför raketen. eftersom motståndskraften från väggen borde kunna överföras genom fjädern till raketen. (eller, för att uttrycka sig mer spontant: raketen borde ’knuffa’ sig bort från väggen med hjälp av fjädern)

men i fallet expanderande gas vet jag inte hur denna återkraft skulle bli till. de utslungade gasmolekylerna har ju inte längre någon kontakt med raketen, såsom fjädern.

en tänkbar fördel med drift i vakuum skulle ju vara att raketens framfart inte längre hindras av något luftmotstånd.

vad händer om fjädern får expandera fritt genom öppningen? ja då borde väl raketen ändå åka iväg åt vänster, förutsatt att den är fjäderlätt..
Citera
2025-01-04, 19:25
Medlem
Citat:
Hur man än vrider och vänder så går det inte att förklara raketers framdrift i rymden på ett sätt som inte är i strid med gällande fysik.

För att raketen ska tryckas framåt måste den åstadkomma en tryckförändring i sin omgivning och det kan den endast göra i en atmosfär. Att det är olika tryck inne i raketen och utanför har ingen betydelse. En sluten behållare med gas har högre tryck än rymdens vakuum men flyttar sig naturligtvis inte för det. Gör man ett hål i den kommer trycket i den att sjunka samtidigt som rymden fortsätter att vara ett obegränsat vakuum.

Vad gäller det här så kan man konstatera att det krävs intelligens för att förstå hur grundlurade vi är. Och de flesta saknar tyvärr det.

jag förstår inte varför en tryckförändring i omgivningen vore nödvändig. räcker det inte att många små partiklar i hög hastighet slår mot bränsletanken (eller tryck då, om man vill) i raketens färdriktning?
Citera
2025-01-04, 19:39
Medlem
Citat:
Du har alltså forskat om det här i tjugo år utan att känna till att GPS satelliter påstås kretsa i medium Earth orbit (MEO), på cirka 20 200 km höjd, vilket ger dem en omloppstid på ungefär 12 timmar

Du får ursäkta att jag inte läser eller bemöter ditt övriga svammel eftersom trollet nu visat ut sig själv.

Helt rätt! Jag tänkte fel i hastigheten på andra geo-stationära och geo-synkrona satelliter! Som jag sa så handlade den forskning jag hade insikt i hur man förstärker GPS-positionering genom att använda radio på marken. GPS är redan givet som "ground truth" men räcker inte till i många situationer (och är ganska långsamt).

Så för att svara på din fråga:

Man räknar ut en GPS-satellits position genom att veta dess hastighet och bana. Det är faktiskt samma som om den var geostationär. Man kan sedan göra ytterligare korrigeringar genom att triangulera minst fyra satelliter. Allvarligt talat, hur svårt låter det? Du tror ju redan på triangulering på marken, varför inte i rymden?

Nu får du ta hand om mitt övriga "svammel"! Särskilt nyfiken är jag på hur jag kunde använda GPS i ödemarken, och hur man triangulerar radio om inte ljushastigheten är konstant. Jag upprepar om du inte kan hitta det:

--

Jag har själv använt GPS i en bilnavigator - så kallad Sat Nav - mitt ute i Nevada-öknen. Det är en liten behändig pryl och funkar utmärkt, med samma precision som i ett tätbebyggt område - till och med bättre, eftersom inga höga byggnader är i vägen för signalen. Den används ofta också på båtar och funkar mitt ute på havet, tusentals kilometer från land. Jag använder även GPS-mottagaren i telefonen när jag är utomlands och inte har tillgång till data - det funkar utmärkt.

Du blandar också äpplen och päron. GPS använder enbart satelliter och funkar överallt, så länge man kan få fri sikt till tre satelliter. Andra positioneringsmetoder baserade på radio används också, t.ex för att förbättra precisionen inomhus, eller för prylar som inte har en GPS-mottagare, som laptop. Men eftersom ingen vet exakt vara alla världens Wifi-antenner och mobilmaster finns, så bygger man dessa system på att först ha en känd position - som man bara kan ta från GPS - och sedan göra en databas. Varje gång du använder Google Maps t.ex. så bygger du upp den databasen, men det är något annat än GPS. Jag var aktiv i forskningscommunityn som uppfann dessa metoder och känner flera av pionjärerna personligen, så jag tror jag vet vad jag pratar om.

Vet du vad, jag tror nog inte du har full koll på hur satellit-positionering funkar!

Ps. Förklara gärna hur triangulering av radiosignaler går till om inte ljushastigheten är konstant?
Citera
2025-01-04, 19:44
Medlem
Citat:

Och när du är klar med, kan du väl vara så snäll och dela med dig av lite data från Stefan Lankas kontrollexperiment. Tack på förhand!

har vi en virusbimbo i tråden?

varsågod att utbilda dig här:

https://controlstudies.substack.com/
Citera
2025-01-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jag märker att du svarar andra men inte mig.

Nja, han ”svarar”, men han svarar ju inte på några frågor. T.ex. så har han fortfarande inte förklarat hur en enda av de satellit-tjänster jag räknade upp fungerade.
Citera
2025-01-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
har vi en virusbimbo i tråden?

varsågod att utbilda dig här:

https://controlstudies.substack.com/

Har vi en Lanka-tomte i tråden?

Jag ser inga data från något experiment? Det kanske låter knasigt, man man presenterar typiskt inte vetenskapliga data i YouTube-videor, utan som, just det, data.
Citera
2025-01-04, 19:59
Medlem
Citat:
Har vi en Lanka-tomte i tråden?

Jag ser inga data från något experiment? Det kanske låter knasigt, man man presenterar typiskt inte vetenskapliga data i YouTube-videor, utan som, just det, data.

så du är virustroende?
Citera
2025-01-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så du är virustroende?

Har du sett data från något experiment som bevisar motsatsen? Det var en stående refräng här för några år sedan att fråga patrixxx om data från Lankas berömda (och enligt honom själv enormt enkla) kontrollexperiment, men han kunde aldrig visa upp något. Patrixxx hänvisade om och om igen till en civilrättslig dom - som (lite pinsamt) slår fast att virus finns, så det var ju inte så övertygande. Jag frågade till och med Lanka själv, som lovade att skicka dem ”snart”, men det var väl tre år sedan…
Citera
2025-01-04, 20:07
Medlem
Citat:
Har du sett data från något experiment som bevisar motsatsen? Det var en stående refräng här för några år sedan att fråga patrixxx om data från Lankas berömda (och enligt honom själv enormt enkla) kontrollexperiment, men han kunde aldrig visa upp något. Patrixxx hänvisade om och om igen till en civilrättslig dom - som (lite pinsamt) slår fast att virus finns, men Lanka är en skojare. Jag frågade till och med Lanka själv, som lovade att skicka dem ”snart”, men det var väl tre år sedan…

du syftar på Lankas rättstvist om mässlingviruset? det dömdes ju till Lankas fördel,dvs ingen av de sex publikationerna som presenterades innehöll något bevis för mässlingviruset.

har du sett någon robust vetenskap som bevisar att patogena virus existerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in