Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-02, 12:52
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Jag har sammanfattat Cui Bonos ansats förut, och jag kan göra det igen: ”Vejkaj konstit, fattaj inte, måste vaja något skuuuuuumt ju.” Det är allt. Inget de säger bygger på någon genomtänkt idé, utan allt de gör är att titta på fenomen som de inte förstår och gripa en helt idiotisk förklaring ur luften, gärna med hjälp av sensationalistiska poddar eller evighetslånga youtube-videor, ju mer marginella desto bättre. Inte ens när de hamnar i en uppenbar självmotsägelse, som det här att ”negativ parallax” bevisas med data från satelliter (som inte finns) går det att slå hål på dumheterna. Det är som man säger om alla konspirationsdårar, ”man kan inte resonera någon ut ur en position som den inte resonerat sig in i.” Det närmaste man kommer är kult, religion, och grav psykisk störning.
Det här var så bra att jag lägger in det på min hemsida om cui bono
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Och då jag är akademiker själv så anser jag också att jag har ett moraliskt ansvar... Och fakta. Och jag
Antingen lägger du dina akademiska meriter eller också hittar jag dem och gör det.

Du startar för många meningar med och
Citera
2025-06-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Det här var så bra att jag lägger in det på min hemsida om cui bono

Tack, gör gärna det
Citera
2025-06-02, 13:02
Medlem
Citat:
Och nej, jag tror definitivt inte att jag är smartare än någon annan

😂😂😂😂😂

Sa han som regelbundet utropar sig veta bättre än all världens ledande expertis inom astronomi, fysik, medicin, Egyptologi och inte minst vetenskapsteori. Och det bara efter att ha lyssnat på en podd eller en evighetslång YouTube-video, och numera också efter ett snack med sin favorit-AI. Jo jag tackar, självförtroendet brukar det ju inte vara något fel på i alla fall.
Citera
2025-06-02, 13:37
Medlem
Citat:
https://www.perplexity.ai/search/arbetar-en-raket-enligt-princi-4puS_eqVQZSKxMAa8ctXNQ

Och det är fascinerande att se hur propaganda berövar människor förmågan att tänka rationellt och det här med raketer i rymden är det mest slående exemplet. Vad fysiken, aka verkligheten, säger om saken är kristallklart. Men eftersom det skulle innebära att allt vi tror om rymdresor och satelliter är medvetna lögner så kan de flesta människor inte acceptera det.

Och så var det naturligtvis för mig också. Det tog lång tid innan jag ens kunde överväga att skulle kunna vara så att raketer inte kan skapa framdrift i rymden eftersom det skulle innebära att så mycket annat inte kan vara sant heller. Och innan dess, dvs innan man verkligen kan ställa en fråga, så går det inte heller att förstå eller acceptera svaret på den.
Du förstår att det inte är ett vakuum i brännkammaren när det finns exploderande gas därinne, väl?
Citera
2025-06-02, 13:45
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det svårt att föreställa sig att generationer av vetenskap inte handlat särskilt mycket om vetenskap. Och jag tror absolut inte att de flesta vetenskamän medvetet ljuger. De accepterar de dogmer de får lära och forskar utifrån dessa. Och skulle de ifrågasätta vissa av dem så blir de inte längre accepterade och får inga anslag. Och är du läkare och ifrågasätter cancer-gen teorin, kolesterolhypotesen eller gud förbjude virologi, så förlorar du din legitimation och därmed möjlighet att tjäna ditt uppehälle och betala av dina studieskulder.

Och apropå det här med generationer av vetenskap så kan man se hur historien upprepar sig. Vad gäller medicin så delades det ut Nobelpris för lobotomi 1949 och arsenik, kvicksilver och åderlåtning var vanliga behandlingar en bra bit in på 1800-talet.

Inom astronomi så skedde ju mycket som vi vet under 1600 och 1700-talet. Och den semi-tychosiska modellen var den mest accepterade fram till Newton. Men sedan hände något och som går att konstatera om man sätter sig in ämnet så var det inte var pga av goda vetenskapliga belägg. Alla experiment, observationer har envist motbevisat en heliocentrisk konfiguration av Solsystemet.

Och nej, jag tror definitivt inte att jag är smartare än någon annan och definitivt inte vad gäller astronomi att jag är smartare än de som vigde sina liv åt att studera denna, som Tycho Brahe, Christian Sörensen m.fl.

Och till skillnad från helgonet Newton som fått lagar som naturligtvis var kända långt innan honom uppkallade efter sig så har jag kunnat se att deras resonemang stämmer med verkligheten.

Så nej jag tror inte att jag är smartare än någon annan. Inte ens de som levde för hundratals år sedan.

Och om det inte var uppenbart kan vi väl bryta ner vad som sägs ovan:

1. En hemlig sekt har styrt över vetenskapen och dolt den verkliga världen från mänskligheten i tusentals år - förföljelsemani

2. Alla andra är för fega och/eller okunniga, endast patrixx* är klok och modig nog att se genom bedrägeriet och hitta den riktiga sanningen - storhetsvansinne

* Och en liten grupp skäggbä... föråt, rättrådiga sanningskrigare!
Senast redigerad av Andelslott 2025-06-02 kl. 13:50.
Citera
2025-06-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ja så kan man ju för all del uttrycka sig om man vill.

Jag tycker nog det Goethe sa stämmer bättre "Vi är inte ensamma om att tänka och känna; vi står på våra förfäders axlar, och det vi skapar är endast ett eko av deras verk"

Ok, du kan inte svara konkret? Jag skiter väl i vad Goethe sa en gång i tiden.

Avklädd, skulle man kunna säga 🙂
Citera
2025-06-03, 16:35
Medlem
Citat:
Patrixx har redan svarat att det är ballonger.

Då har han kanske missat elden som sprutar ut från motorerna, de lär ju generera en hel del kraft oavsett vad som finns i resten av fordonet. Hade det faktist varit en ballong så hade den ju accelererat i den takt han säger att raketer borde, alltså som nyårsraketer som bara väger några gram eller ett kilo, till skillnad från en rymdraket som väger flera hundra ton.
Citera
2025-06-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ojojoj. Professorn går verkligen i spinn här...

Men det blir ju så när du inte kan sätta dig in i och förstå vad en gymnasieelev visste på 1800-talet. Dvs att fysiken, aka verkligheten, inte tillåter att raketer skapar framdrift i rymden. Och som Sherlock Holmes sa - När det omöjliga uteslutits är det som kvarstår, hur orimligt det än verkar, sanningen.

Och att det är vätgasballonger som NASA genomförde sin scenmagi med är naturligtvis spekulation, men den stöds av många omständigheter, som det här med att NASAs raketer måste "släppas" och att de sedan bygger upp fart långsamt till skillnad från hur en vanlig raket beter sig.

Och det här med luftskepp på 1800-talet var faktiskt rätt mycket som UFO och Mars invasions myterna skapade på 1900-talet. Det fanns mänga rapporter om mystiska luftskepp i tidningarna.

https://www.perplexity.ai/search/where-there-many-reports-about-8xpUU_x0SISgPre93AeBGg

Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackTomtar
Då har han kanske missat elden som sprutar ut från motorerna, de lär ju generera en hel del kraft oavsett vad som finns i resten av fordonet. Hade det faktist varit en ballong så hade den ju accelererat i den takt han säger att raketer borde, alltså som nyårsraketer som bara väger några gram eller ett kilo, till skillnad från en rymdraket som väger flera hundra ton.

Patrixx säger ovan att det är vätgasballonger. Har du problem med det får du ta det med honom.

Själv vet jag (liksom alla som inte lider av kombinationen förföljelsemani och storhetsvansinne) väldigt väl hur raketer funkar och har inget mer intresse av att diskutera det.
Citera
2025-06-04, 11:50
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Patrixx säger ovan att det är vätgasballonger. Har du problem med det får du ta det med honom.

Själv vet jag (liksom alla som inte lider av kombinationen förföljelsemani och storhetsvansinne) väldigt väl hur raketer funkar och har inget mer intresse av att diskutera det.

Tja man blir ju lite nyfiken hur det kommer sig eftersom jag som sagt inte ser att det är förenligt med känd fysisk att en gasexpansion skapar arbete i ett gränslöst vakuum.

Men som vi kunnat konstatera vad gäller de frågor som professorn har offrat sin dyrbara tid (runt 600 inlägg) för att delge sin åsikt om här, så är det inte sakförhållanden/fakta som är det viktiga utan vilka och hur många det är som anser något.

Stefan Lanka, Perth gruppen, läkarna Sam och Mark Bailey tillsammans med hundratals andra genom åren är enligt professorn dårar, extremister och konspirationsteoretiker.

Och därmed ska vi inte fästa något avseende vid vad de säger som exempelvis att de avhandlingar som säger sig isolera virus inte syftar på den vedertagna betydelsen av isolera (avskilja från allt annat) utan på utfallet av ett experiment som kan konstateras vara ovetenskapligt då det inte utförs några kontroller.

Vi ska heller inte fästa något avseende vid som också påtalas av dessa virrpannor att Kochs postulat modifieras inom virologin
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1830405/

Vidare så ska vi inte heller fästa något avseende vid att det som sagt, är lika oförenligt med känd fysik att raketer skapar framdrift i rymden, som det är oförenligt med geometri att Jorden är platt.

Och detsamma gäller förövrigt iden att Jorden kretsar kring Solen.

Och det är verkligen inte så att jag nödvändigtvis måste ha rätt, jag blir bara glad om det visar sig att jag har fel om något för då lär jag mig något nytt.

Men giltiga belägg för mig är inte "Du/dom är dumma" "Du är mentalt störd", "Så här anser man att det är och det har man tyckt länge " osv

Och vad gäller heliocentrism kan man ju konstatera att man ansett att Solen kretsar kring Jorden betydligt längre. Det är endast de senaste 200 hundra åren som det råder en annan uppfattning. Och visst hade man förr helt fel vad gäller huruvida det är Jorden eller hela universum som roterar på 24 timmar. Och det går också att konstatera (stjärparallaxer) att vi rör oss i förhållande till stjärnorna. Men det är viktigt att hålla isär frågor. Dvs Jordens rotation och rörelse runt Solen är två olika frågor. Och den förra kan bekräftas experimentellt (Foccault, Sangac, coriolis effekten). Den senare kan däremot motbevisas. Negativ parallax, Michelson Morley experimentet m.m.

Historien upprepar sig som sagt och det vi råkat ut för de senaste hundra åren är likt det som hände under medeltiden då kyrkan lärde ut och befäste diverse orimliga dogmer. Men då som nu så spricker bubblan till slut när kontrollen över information brister. På medeltiden kunde de flesta inte ens läsa, så då var det lätt. Under 1900-talet har man istället via massmedia och ut-bildning lärt människor hur de ska tänka och dolt de fakta som motsäger detta. Men det som ställt detta på huvudet är internet. Nu kan människor själva (även om de flesta struntar i det eller bara använder det för att försöka befästa det de redan tror) läsa vad exempelvis Bechamp ansåg eller vilka argument det finns som faktiskt motbevisar heliocentrism.

https://archive.org/details/bechamporpasteur00hume_0/page/3/mode/1up

https://www.tychos.space/

Men jag vill understryka att ni får tycka och tro precis vad ni vill. Men som jag sagt tidigare så tycker jag det är viktigt att dessa 'hädiska" fakta kommer fram. Jag är dock ganska medveten om vid det här laget att det inte kommer att leda till några större förändringar på kort tid, men det känns ändå viktigt för träden som planteras nu kommer mina och andras barn kunna sitta i skuggan under.

Och jag måste också säga att jag suckar och skakar medlidsant på huvudet åt hur Andelslott och övriga går an här. För med allt trams och ad hominem förolämpar ni bara er själva. Och visst kan man undvika sanningen och det är numera ett aktivt val. Men man kan dock inte undvika konsekvenserna av att göra det.
Senast redigerad av patrixx 2025-06-04 kl. 11:56.
Citera
2025-06-04, 15:02
Medlem
Citat:
Tja man blir ju lite nyfiken hur det kommer sig eftersom jag som sagt inte ser att det är förenligt med känd fysisk att en gasexpansion skapar arbete i ett gränslöst vakuum.

Vidare så ska vi inte heller fästa något avseende vid att det som sagt, är lika oförenligt med känd fysik att raketer skapar framdrift i rymden, som det är oförenligt med geometri att Jorden är platt.

Och det är verkligen inte så att jag nödvändigtvis måste ha rätt, jag blir bara glad om det visar sig att jag har fel om något för då lär jag mig något

Det är många olika saker du tar upp men jag tänker endast kommentera det om raketers framdrift.

Du kommer att bli glad, för du kan lära dig följande:

1. Nej, det råder inget gränslöst vakuum inuti brännkammaren, så arbete kommer skapas. Sedan kommer den gas som försvinner ut i rymden inte slapa arbete, men det saknar betydelse för framdriften.

2. Det är inte oförenligt med känd fysik att raketer skapar framdrift i rymden. Dels har det pågått bekräftade och dokumenterade raketuppskjutningar i en stigande frekvens sedan många år tillbaka. Dels finns det säkerligen 100000-tals referenser på området.

Jag kan däremot inte finna en enda trovärdig referens som bekräftar motsatsen. Kan du?
Citera
2025-06-04, 15:10
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Tack, gör gärna det
https://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A7.
Avsnitt 82
Citera
2025-06-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Det är många olika saker du tar upp men jag tänker endast kommentera det om raketers framdrift.

Du kommer att bli glad, för du kan lära dig följande:

1. Nej, det råder inget gränslöst vakuum inuti brännkammaren, så arbete kommer skapas. Sedan kommer den gas som försvinner ut i rymden inte slapa arbete, men det saknar betydelse för framdriften.

2. Det är inte oförenligt med känd fysik att raketer skapar framdrift i rymden. Dels har det pågått bekräftade och dokumenterade raketuppskjutningar i en stigande frekvens sedan många år tillbaka. Dels finns det säkerligen 100000-tals referenser på området.

Jag kan däremot inte finna en enda trovärdig referens som bekräftar motsatsen. Kan du?

Kom att tänka på en grej.. jo: om man placerar en mina utanpå skrovet på en båt. Vilken skillnad gör det, avseende skadan som uppstår på skrovet, om den placeras under eller ovanför vattenlinjen?

Min gissning, eftersom jag nu lärt mig att raketer fungerar bättre ju mindre det omgivande trycket är, och således funkar allra bäst i vacuum, att verkan bli större om minan placeras ovanför vattnet? Stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in