2025-01-03, 13:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
På mitt förra uppdrag så fick alla jobba hemma fram till 2022.
2023 var det obligatorisk kontorsnärvaro. 30 % sa upp sej.
Trots 30 % färre så fick vi samma mängd arbete utfört, vi behövde inte
anställa en enda person. Ni kan ju räkna ut varför.

Tror inte denna arbetsplats är eller var unik. Gömmer sej många slackers bland hemmajobbarna.

Säger inte så mycket då väldigt många företag lätt hade kunnat kapa en stor del av arbetskraften och ändå få oförändrad produktivitet, då en stor del av de anställda bara sitter av tiden oavsett om det är jobb hemifrån eller på plats.

Denna tråd är från 2009, en tid när praktiskt taget ingen jobbade på distans, och man hade kunnat applicera det tänket redan på den tiden på en stor del av alla arbetsplatser utan att produktionen skulle gå ner:
(FB) "Att leka kontor" (om att slappa på jobbet /mod)
Citera
2025-01-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Den blir ju lite av ett dilemma för företag med svagare varumärke, helt klart.

Företag med starkt varumärke (dvs. större bolag, som ser bra ut på CV:et) kan ju locka till sig bra arbetskraft, som inte behöver ständig övervakning för att få något gjort utan kan förväntas leverera även hemifrån. Mindre bolag får ju "nöja sig" med de som inte lyckas få jobb på attraktiva storbolag, och då kanske inte är jättekompetenta, med följd att övervakning kan vara motiverat. Samtidigt, om en sådan arbetsgivare insisterar på kontorskrav så lär de få många nej av den anledningen istället, så då blir de utan bra personal och får nöja sig med de allra sämsta.

Inte helt lätt sits att lösa tyvärr. Men själv har jag tackat nej så fort företag krävt majoriteten av arbetstiden på kontoret, och är rätt övertygad om att många andra i min sits gör likadant regelbundet.
Precis. Ett riktigt moment 22 för de mindre företagen. Jag vet själv inte hur jag skulle gå tillväga för att lösa det. Det är lätt att säga att man ska lita på de anställda men får man bara tag på soffliggare och oerfarna kan det såklart bli ett problem.

Jag är heller inte intresserad av att jobba på ett ställe med strikta regler om var, när och hur man ska jobba. Jag föredrar att vara inne på kontoret men vill kunna jobba hemma en vecka om behov uppstår utan att någon mellanchef kommer och gnäller över det.
Citera
2025-01-03, 14:03
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Exakt vad är problemet att de sover under deras obetalda lunchrast?

Ska du eller jag berätta för honom vad folk gör i vilrummen som arbetsplatser måste ha?
Citera
2025-01-03, 14:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Precis. Ett riktigt moment 22 för de mindre företagen. Jag vet själv inte hur jag skulle gå tillväga för att lösa det. Det är lätt att säga att man ska lita på de anställda men får man bara tag på soffliggare och oerfarna kan det såklart bli ett problem.

Jag är heller inte intresserad av att jobba på ett ställe med strikta regler om var, när och hur man ska jobba. Jag föredrar att vara inne på kontoret men vill kunna jobba hemma en vecka om behov uppstår utan att någon mellanchef kommer och gnäller över det.

Den enda realistiska lösningen är att erbjuda högre löner, men det går ju såklart dåligt ihop med att företaget är mindre och mer känsligt. Stora företag kan leva rätt långt på sitt varumärke som arbetsgivare, och då locka till sig folk som är kompetenta och att det då inte uppstår någon problematik kring distansarbete.

Detta var ju såklart en icke-fråga år 2019 och tidigare, när alla förväntades jobba 5 dagar i veckan på plats mellan ca 9-17, då var det inte tal om distansarbete på regelbunden basis. Så om en stor eller liten arbetsgivare rekryterade behövde man inte ta ställning till frågor kring huruvida folk levererar utan övervakning eller inte, utan man satt ju på jobbet som man fick betalt för, eftersom det var normen.

Idag blir det knepigt för mindre attraktiva arbetsgivare då det blir en så tydlig kvalitetsskillnad mellan företag som ser positivt på hybridjobb och företag som inte gör det. Att kräva kontorsnärvaro är som sagt ingen bra lösning heller då de som är kompetenta och har möjlighet att välja sin arbetsgivare lär välja bort sådana alternativ.

Med det sagt ser jag inte övervakning av personalen som en lösning generellt, folk kan ju mycket väl slappa väl på jobbet också och att signalera en misstro mot personalen löser ju då inte de problemen. Det är istället ett förtroende som måste byggas i båda riktningar mellan arbetsgivare och arbetstagare, men som sagt är det betydligt mer kämpigt för ett företag med svagare varumärke som inte kan locka till sig de bästa.
Citera
2025-01-03, 14:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tycker inte att jobba hemifrån är något att sträva efter. Jag kan göra det 3-4 dagar i veckan men jag åker helst till kontoret.
Mänsklig kontakt.
Man får komma ut ur hemmet (jobbade hemma på kontrakt 2022 i 8 månader och jag höll på att bli galen).
Man kan gå och käka lunch ute.

Fair enough, folk funkar ju olika på den här biten, på mitt jobb finns också 2-3 stycken personer (dessa är 50-60-talister) som trivs bäst på kontoret, detta är väl en vana för dem sedan 30-40 år i arbetslivet så om de gillar det så får de köra på det.

Problematiken uppstår ju om de som själva gillar att vara på plats kräver att alla andra också ska gilla det. Jag verkar som sagt inte vara ensam om att regelbundet tacka nej till företag som är hårda med att man ska vara på plats ett visst antal dagar i veckan. Tycker själv det kan vara kul att träffa kollegor och ta en fika, men vill inte ha en så styrd arbetssituation utan vill kunna välja tid och plats själv, och att det viktiga är att jobbet blir gjort.
Citera
2025-01-03, 14:13
Medlem
Citat:
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Four-employees-arent-children-spotify-will-continue-working -v0-xcw9qw92qo8e1.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3D665b2aa7b2f7 848779191c7c7a189e594e0e621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?

Fast i många fall har det varit så att man "kallat tillbaka" för att kunna sparka lättare.
Delvis de som inte kommit tillbaka har fått sparken.
Ibland har det funkat, ibland inte.
Citera
2025-01-03, 14:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Blir väl som med alla andra typer av jobbaspekter som folk inte tycker om: arbetsgivaren får kompensera med lön. Så är ju fallet med gruvarbetare, skiftarbetare, nattarbetare, sopåkare etc. I framtiden kommer förmodligen nästan varenda jävel sikta in sig på ett kontorsjobb bara för att slippa pendla och kunna bo billigt i en småstad men jobba "i" Stockholm. Då måste en arbetsgivare betala mer för de som måste vara på plats. Vill Stockholms stad ha poliser, sjukskötare etc kommer de ju behöva betala högre löner så att dessa inte ska behöva pendla en timme för att ta sig till jobbet.

Jo exakt. Vilket ju blir en dubbel kostnad, både högre lön för att locka folk till kontoret och samtidigt högre lokalkostnader för ett större / mer påkostat kontor.

Självklart är det en annan femma för yrken som faktiskt inte kan göras hemifrån, då har ju arbetstagaren redan signat upp på att vara på plats. En frisör, kiropraktor, naprapat, kock, busschaufför osv. kan ju självklart inte kräva att jobba hemma då de ju valt sitt jobb för att träffa personer i en fysisk miljö.

Men för just kontorsjobb, där man ändå sitter isolerad vid en dator hela dagarna, så blir det tydligt att det finns en kvalitetsskillnad mellan arbetsgivare som kräver en stor del platsbundet jobb och arbetsgivare som inte gör det. Ska man även ta höjd för ökade kostnader för kollektivtrafik, lunch ut, osv. så lär de anställda kräva ännu högre löneanspråk, utöver att det är "jobbigt" att vara tid- och platsstyrd.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-01-03 kl. 14:18.
Citera
2025-01-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Som vanligt när det kommer till sånna här trådar så är avundsjukan och jante väldigt påtaglig.

Ha så kul ni som tvingas jobba på plats!

Larvig disskusion att ha. Folk har jobbat remote 2-3 år under Covid. Det funkade prima.

Det är väl det här som är det ironiska.
Man hyllade anställda och bolag som kunde ställa om under covid, "vilken succé".
När covid var över sket man fullständigt i de anställda som ställt upp och gjort så att företagen överlevde och gick tillbaka till en diktatur.
Citera
2025-01-03, 14:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Fast i många fall har det varit så att man "kallat tillbaka" för att kunna sparka lättare.
Delvis de som inte kommit tillbaka har fått sparken.
Ibland har det funkat, ibland inte.

Ja, eller förstås, att företaget önskar att banta personalen och att hårda kontorskrav blir ett sätt att mota bort folk då många lär vilja sluta och söka andra jobb, det kommer man inte ifrån.

I vart fall, att kräva kontorsnärvaro blir inte en bra signal oavsett anledning.
Citera
2025-01-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.

Varför måste någon vara på arbetsplatsen?

Halvera kontorsytan i så fall och ge 1/4 av hyran ni tjänar in till den som är på kontoret.
Vad är det som är så komplicerat?..
Citera
2025-01-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Helt fel - anställda människor är verkligen såsom barn och måste ständigt kontrolleras. Självklart inte alla, men flerparten och i dagens självcentrerade samhälle där alla anser sig ha rätten till allt, hela tiden, så måste människan övervakas. Jag er en av dem som måste övervakas - för fasiken, bor och jobbar i Norge och här myglar precis alla med allt. Det blir så i välfärdsländer. Spotify är ute och cyklar, såklart!

Eller så jobbar man resultatorienterat där resultaten går att mäta så behöver man inte kontrolleras.

Går det inte att mäta ens jobb så är det inte mycket till jobb.
Citera
2025-01-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ja, eller förstås, att företaget önskar att banta personalen och att hårda kontorskrav blir ett sätt att mota bort folk då många lär vilja sluta och söka andra jobb, det kommer man inte ifrån.

I vart fall, att kräva kontorsnärvaro blir inte en bra signal oavsett anledning.

Precis.
Det har visat sig i studier att de som sagt upp sig har varit stjärnpersonalen de velat skulle stanna.
De som blivit kvar har varit bottenskrapet som inte får jobb hos konkurrenter.

Snacka om backfire.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in