Citat:
Ursprungligen postat av
Daskmoert
Precis. Ett riktigt moment 22 för de mindre företagen. Jag vet själv inte hur jag skulle gå tillväga för att lösa det. Det är lätt att säga att man ska lita på de anställda men får man bara tag på soffliggare och oerfarna kan det såklart bli ett problem.
Jag är heller inte intresserad av att jobba på ett ställe med strikta regler om var, när och hur man ska jobba. Jag föredrar att vara inne på kontoret men vill kunna jobba hemma en vecka om behov uppstår utan att någon mellanchef kommer och gnäller över det.
Den enda realistiska lösningen är att erbjuda högre löner, men det går ju såklart dåligt ihop med att företaget är mindre och mer känsligt. Stora företag kan leva rätt långt på sitt varumärke som arbetsgivare, och då locka till sig folk som är kompetenta och att det då inte uppstår någon problematik kring distansarbete.
Detta var ju såklart en icke-fråga år 2019 och tidigare, när alla förväntades jobba 5 dagar i veckan på plats mellan ca 9-17, då var det inte tal om distansarbete på regelbunden basis. Så om en stor eller liten arbetsgivare rekryterade behövde man inte ta ställning till frågor kring huruvida folk levererar utan övervakning eller inte, utan man satt ju på jobbet som man fick betalt för, eftersom det var normen.
Idag blir det knepigt för mindre attraktiva arbetsgivare då det blir en så tydlig kvalitetsskillnad mellan företag som ser positivt på hybridjobb och företag som inte gör det. Att kräva kontorsnärvaro är som sagt ingen bra lösning heller då de som är kompetenta och har möjlighet att välja sin arbetsgivare lär välja bort sådana alternativ.
Med det sagt ser jag inte övervakning av personalen som en lösning generellt, folk kan ju mycket väl slappa väl på jobbet också och att signalera en misstro mot personalen löser ju då inte de problemen. Det är istället ett förtroende som måste byggas i båda riktningar mellan arbetsgivare
och arbetstagare, men som sagt är det betydligt mer kämpigt för ett företag med svagare varumärke som inte kan locka till sig de bästa.