2025-01-03, 12:12
Medlem
Som vanligt när det kommer till sånna här trådar så är avundsjukan och jante väldigt påtaglig.

Ha så kul ni som tvingas jobba på plats!

Larvig disskusion att ha. Folk har jobbat remote 2-3 år under Covid. Det funkade prima.
Citera
2025-01-03, 12:19
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är i huvudsak mellanchefer som är motståndare till WFH. Mindre behov av kontorsplatser, inte behöva lägga ner pengar, energi, och tid på att pendlar till och från arbetsplats, och slippa behöva bo i Stockholm hade gynnat i princip alla.

Nej, för alla myglar så mycket de bara kan.
Starta eget och bestäm det där helt själv vettja.
Citera
2025-01-03, 12:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ja det är ju arbetsgivaren som bestämmer reglerna. Vi hade ett par killar som sökte och insisterade på att jobba hemma, de trodde att de var speciella nog att få det. Men banken tummade inte på reglerna, de anser att ingen anställd är oersättlig.

Ok intresseklubben antecknar om jante-lags anekdot nr 5423279
Citera
2025-01-03, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
På mitt förra uppdrag så fick alla jobba hemma fram till 2022.
2023 var det obligatorisk kontorsnärvaro. 30 % sa upp sej.
Trots 30 % färre så fick vi samma mängd arbete utfört, vi behövde inte
anställa en enda person. Ni kan ju räkna ut varför.

Tror inte denna arbetsplats är eller var unik. Gömmer sej många slackers bland hemmajobbarna.
Citera
2025-01-03, 12:36
Medlem
fittanstickerframs avatar
Det är orättvist att folk har varierande slitsamt arbetsuppgifter och olika lön. Det är också orättvist att vissa kan jobba hemifrån.

Det suger att suga. Alla som bölar om orättvisa mellan yrken är förtäckta kommunister. Jävla kommunister.
Citera
2025-01-03, 12:39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
På mitt förra uppdrag så fick alla jobba hemma fram till 2022.
2023 var det obligatorisk kontorsnärvaro. 30 % sa upp sej.
Trots 30 % färre så fick vi samma mängd arbete utfört, vi behövde inte
anställa en enda person. Ni kan ju räkna ut varför.

Tror inte denna arbetsplats är eller var unik. Gömmer sej många slackers bland hemmajobbarna.

Dom där siffrorna tror jag inte en sekund på, och det gör inte du heller.
Citera
2025-01-03, 12:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Dom där siffrorna tror jag inte en sekund på, och det gör inte du heller.

Tro på ? Jag var ju där i en konsultroll.
Citera
2025-01-03, 12:46
Medlem
guderis avatar
Citat:

Var ni tre och du slutade?
Citera
2025-01-03, 12:48
Medlem
guderis avatar
Citat:

Om ett företag gör sig av med 33% av arbetskraften och de kvarvarande fortfarande har samma arbetsbörda och företaget inte märker någon skillnad, då antar jag att det företaget inte är speciellt kompetent när det gäller att se över sin produktivitet...
Citera
2025-01-03, 13:28
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Som vanligt när det kommer till sånna här trådar så är avundsjukan och jante väldigt påtaglig.

Ha så kul ni som tvingas jobba på plats!

Larvig disskusion att ha. Folk har jobbat remote 2-3 år under Covid. Det funkade prima.
Jag tycker inte att jobba hemifrån är något att sträva efter. Jag kan göra det 3-4 dagar i veckan men jag åker helst till kontoret.
Mänsklig kontakt.
Man får komma ut ur hemmet (jobbade hemma på kontrakt 2022 i 8 månader och jag höll på att bli galen).
Man kan gå och käka lunch ute.
Citera
2025-01-03, 13:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Anställer man högkvalitativ och motiverad arbetskraft är distansarbete såklart inget problem utan en stor fördel. Spotify har förstått detta och har även (tack vare gott rykte, bra ekonomi etcetera) möjlighet att anställa lämpliga personer. Med det sagt finns det absolut företag som saknar den förmågan och då blir det svårare.

Den blir ju lite av ett dilemma för företag med svagare varumärke, helt klart.

Företag med starkt varumärke (dvs. större bolag, som ser bra ut på CV:et) kan ju locka till sig bra arbetskraft, som inte behöver ständig övervakning för att få något gjort utan kan förväntas leverera även hemifrån. Mindre bolag får ju "nöja sig" med de som inte lyckas få jobb på attraktiva storbolag, och då kanske inte är jättekompetenta, med följd att övervakning kan vara motiverat. Samtidigt, om en sådan arbetsgivare insisterar på kontorskrav så lär de få många nej av den anledningen istället, så då blir de utan bra personal och får nöja sig med de allra sämsta.

Inte helt lätt sits att lösa tyvärr. Men själv har jag tackat nej så fort företag krävt majoriteten av arbetstiden på kontoret, och är rätt övertygad om att många andra i min sits gör likadant regelbundet.
Citera
2025-01-03, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Finns flera sätt. Han jobbar på ett av Sveriges större företag, dom är 12 personer i hans "grupp" och samtliga har det så "fritt" eller vad man ska säga. Går till och med och sover middag under dagarna (oftast under lunchrasten) tycker det är orättvist gentemot andra som inte har samma möjligheter.
Exakt vad är problemet att de sover under deras obetalda lunchrast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in