2025-01-02, 21:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Four-employees-arent-children-spotify-will-continue-working -v0-xcw9qw92qo8e1.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3D665b2aa7b2f7 848779191c7c7a189e594e0e621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?
Citera
2025-01-02, 22:01
Medlem
Jättebra!
Distansarbete kommer att vara en hygienfaktor i framtiden. Nästa steg blir kortare arbetstid med bibehållen lön.
Citera
2025-01-02, 22:07
Medlem
Distans är typ alltid vad som gäller i de flesta andra länder inom IT etc nu.
Citera
2025-01-02, 22:09
Medlem
Charlie-Whites avatar
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.
Citera
2025-01-02, 22:13
Medlem
supremanics avatar
Bra gjort av dem. Det viktiga för en arbetsgivare bör ju vara resultat och inte att det sitter en anställd på en stol på ett kontor.
Jag kan tänka mig att mycket utav motståndet mot distansarbete kommer från chefer med mycket personalansvar som till stor del fyllt sina dagar med att spatsera runt och inspektera sina undersåtar och de nu är ängsliga över att de kan rationaliseras bort.
Har jobbar på distans sen 2019 och min arbetsgivare har ungefär samma inställning som Spotify i detta vilket jag är glad över.
Citera
2025-01-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Four-employees-arent-children-spotify-will-continue-working -v0-xcw9qw92qo8e1.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3D665b2aa7b2f7 848779191c7c7a189e594e0e621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?

Dom är helt fel ute, det är inte bara barn som behöver övervakas, även vuxna. Det går enkelt att se i länder där polisen och övervakningen inte är tillräcklig, dvs det finns inga konsekvenser. Där är benägenheten att följa lagar väldigt låg. När det gäller arbete är det också väldigt tydligt att utan övervakning så arbetar många betydligt mindre. Det går att ha arbetare på distans men de måste fortfarande övervakas i detalj. Finns många exempel på Youtube där folk inom it skryter med att de jobbar 6 timmar i veckan men får betalt för 40.
Citera
2025-01-02, 22:54
Medlem
BigBusinesss avatar
Ett problem är att vissa inte klarar av att jobba hemifrån.

Inte lätt att vara chefen som ska säga vilka som får och inte får göra det.

Ett annat problem är att man inte kan ge ny personal, särskilt juniorer, rätt introduktion om den inte får träffa sina medarbetare. Fika är gravt underskattat för vissa autister som teambilding.

Sen visst.. givet läget på arbetsmarknaden kan både arbetsgivare och anställda kräva det ena och det andra givet läget på arbetsmarknaden.

Handen på hjärtat ni som arbetar hemifrån, om ni var arbetsgivare i ert eget företag, skulle ni gilla att era anställda ”jobbade” hemifrån?
Citera
2025-01-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Livet är inte rättvist. Vad tjänar de som behöver pendla på att ännu fler behöver pendla? Blir ju bara mer trafikproblem och längre pendlingstid ju fler som måste åka. Ditt resonemang bygger bara på avundsjuka och ger inget mervärde av att tvinga fler att arbetspendla.
Citera
2025-01-02, 23:01
Medlem
sardinisardiniens avatar
Tycker arbetsgivare ska införa 5 dagar. Finns så många glidare därhemma som inte gör ett skit och i stort sett får gratis betalt. Faktiskt förvånad att det fortfarande är så många arbetsgivare som erbjuder hybrid. Dessutom bidrar 5 dagar på kontoret till bättre sammanhållning på arbetsplatsen. Hela det här snacket om stress och att man har barn är bara ursäkter. Det har funkat långt innan pandemin och det funkar nu också.

Själv klagar jag dock inte då jag själv har möjligheten att jobba hemifrån. Men man provoceras när man ser hur kollegor uppför sig.
Citera
2025-01-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White

Alla ska ha det lika dåligt för annars kan det bli orättvist. Du skulle ha gjort någonting med ditt liv och studerat (livets hårda skola räknas inte) så hade du också kunnat få jobba hemifrån. Gör något åt din egna situation istället för att hoppas på att det blir sämre för andra.
Citera
2025-01-02, 23:06
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Livet är inte rättvist. Vad tjänar de som behöver pendla på att ännu fler behöver pendla? Blir ju bara mer trafikproblem och längre pendlingstid ju fler som måste åka. Ditt resonemang bygger bara på avundsjuka och ger inget mervärde av att tvinga fler att arbetspendla.
Ja precis, det är ju just avundsjuka det är. Varför ska en person kunna spela datorspel 80% av arbetstiden medan en annan ska slita hela dagen?
Citera
2025-01-02, 23:09
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Alla ska ha det lika dåligt för annars kan det bli orättvist. Du skulle ha gjort någonting med ditt liv och studerat (livets hårda skola räknas inte) så hade du också kunnat få jobba hemifrån. Gör något åt din egna situation istället för att hoppas på att det blir sämre för andra.
Här har vi en som slänger med ord värre än Sveriges politiker. Jag har eget företag, är mer än nöjd över min arbetssituation och tjänar förmodligen mer det första kvartalet än du gör under hela året.

Tycker fortfarande det är orättvist att vissa t.ex spelar dator 80% av arbetsdagen medan andra sliter. Förstår att du känner dig träffad, datanörd!

PS. Även om jag nu blir en trött kontorsnisse så är det fortfarande någon som måste bygga. Missade du att jag skrev det i förra inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in