2025-01-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Här har vi en som slänger med ord värre än Sveriges politiker. Jag har eget företag, är mer än nöjd över min arbetssituation och tjänar förmodligen mer det första kvartalet än du gör under hela året.

Tycker fortfarande det är orättvist att vissa t.ex spelar dator 80% av arbetsdagen medan andra sliter. Förstår att du känner dig träffad, datanörd!

PS. Även om jag nu blir en trött kontorsnisse så är det fortfarande någon som måste bygga. Missade du att jag skrev det i förra inlägget?
Ja.

I framtiden kommer det att bli ännu större klyftor mellan sådana som du och den mer välutbildade medelklassen.

När kina alltmer konkurrerar ut vår industri kommer bara de med god utbildning att kunna arbeta och många av dem kommer att kunna arbeta hemifrån.

De som inte har samma goda utbildning kommer att tvingas arbeta med kroppsarbete på en arbetsplats som inte är hemma.
Citera
2025-01-03, 10:16
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som jag sa....om du förlorade det jobbet?
Skulle aldrig fungera där jag jobbar (en större bank). Njut av det så länge du kan, det kommer inte att vara sig.

För att vara någon som jobbar på en större bank som inte tillåter hemmajobb har du otroligt mycket tid att sitta och hänga på flashback, vardagar, helger och nätter.
Citera
2025-01-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
1. Jag har lett folk, som jobbat på distans, sedan 1978,
även unga.
Det var en slags betingsjobb, de fick betalt samma oberoende av hur fort de blev klara. Varje rapporterade då den var klar.
Nyanställda kollade jag,
alla andra gjorde jag bara få stickprov på eller om det dök upp något misstänkt.
Nästan alltid mycket bra kvalitet och nästan alltid klart i tid. Totalt fel under många år var mindre än 5 % ifrån perfekt.

2. Ett annat för 20 år sedan var programmering. De bestämde själva sina arbetstider så länge de fick ok mycket gjort så det inte blev väntetid för andra.
Jag skötte diskussioner om lösningar med respektive programerare och uppskattade förväntad tidsåtgång totalt.
En annan kollade kvaliteten, kopplade ihop modulerna och bestämde fördelningen av betalningen.
MYCKET mer per krona än normalt.
OM det är sant, är det inkompetent chef.
Det där är mycket omodern "Pyramid" ledningsmetod. I moderna organisationer låter man dem arbeta med "Frihet under ansvar" med bonus om de jobbar bra.
Man väljer bra medarbetare som är tillräckligt smarta att förstå att de får fortsätta att ha frihet OM de jobbar bra.
Den bäste stannade flera år efter att Motorola erbjudit honom mycket högre lön än vad min klient kunde betala, för att han ville ha sovmorgnar och jag lät honom bestämma mycket detaljer själv.
LÄTT
Man ger alla som vill chansen - om de sköter sig.

I 1:an överst i den här posten var alla i samma län, så vi kunde ha frivilliga samlingar med trivselförmåner.
I 2:an gick det inte eftersom folk var utspritt i tre världsdelar men det fungerade bra ändå.

Ja men det du säger är ju att de som jobbar på distans behöver övervakas, det minsta man måste övervaka är hur mycket de producerar. Om man kombinerar det med att belöna de som producerar mycket och sparka de som inte producerar funkar det bra men min erfarenhet är att de flesta inte kan ta eget ansvar om de får för mycket frihet/det saknas övervakning.
Citera
2025-01-03, 10:31
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.

Hur kan din vän spela datorspel på arbetstid? Har han inget jobba att sköta?

Vad blir nyttan för dig om din vän sitter på kontoret 8 timmar om dagen?

Hybridarbete funkar givetvis inte för alla, men det är en jävla win win för både arbetsgivare och löntagare.

1. Den som arbetar hemma behöver inte skräpa sig i rusningstrafiken och gör därmed vardagen lättare för sin medmänniskor i trafiken.

2. Den som arbetar hemma äger sin arbetstid, vilket är det viktigaste som finns i arbetslivet. Man fördelar ut arbetstiden som man behagar under dygnet, förutom schemalagda möten mm då. Detta faktum, mina damer och herrar, att äga sin arbetstid, är den enda vägen till ett sunt arbetsliv. Det krävs såklart att du inte är en jävla idiot till slufurgus, utan en ambitiös och duktig person som alltid levererar i tid.

3. Den som arbetar hemma slipper störas av kollegor som undrar om man inte vill fika stupa i ett. Den som arbetar hemma blir därmed effektivare och kan zona in på sin uppgift mycket lättare och därmed utföra den snabbare.

Själv arbetar jag 45-55 hemma och på kontoret. Är jag förbannad eller har asmycket att göra så jobbar jag hemifrån. Torsdagar eller fredagar försöker jag ofta dra in till kontoret för att få med kollegor på långlunch eller AW.

Att ha möjligheten till att jobba hybrid har underlättat mitt privatliv något enormt. Det finns bara fördelar - för mig och för företaget.
Senast redigerad av Gothenburger 2025-01-03 kl. 10:52.
Citera
2025-01-03, 10:37
Medlem
Är inte någon principiell fråga då samhället och klimatet tjänar på att folk inte pendlar.
För de som måste pendla så är det ju bra med mindre folk i trafiken.

Däremot håller jag med om att de som tvingas pendla som säg "lågutbildade kirurger som valt fel yrke" för att nämna en av många yrkesgrupper.
Dessa borde ju få något form av kompensation för att de måste lägga tid på resandet.
Förslagsvis att man behöver jobba mindre timmar eller få extra lön.

Då kommer förstås motargumentet, ja men det är ju bara att bosätta sig vid jobbet!

Nej det är många gånger inte ens fysiskt möjligt, samtidigt som folk måste få ha en vis frihet.

Frågan är väl snarare hur mycket pendeltid ska folk få ersättning för?
Ska man kunna få ersättning för 2 timmar pendeltid per dag?
Nja möjligen upp till 1 timmer per dag är väl mer rimligt.

I övrigt så är det ju upp till företagen att välja själva om de vill tillåta att folk jobbar på distans eller inte.
Samt hur man lägger upp kontroller för huruvida folk sköter sig eller inte.
En del jobb behöver ingen kontroll eftersom man löpande måste leverera ett visst resultat som kontrolleras automatiskt.

Andra jobb kommer behöva mer intensiv kontroll som att skärmen delas och övervakas så att man inte sitter och spelar datorspel större delen av tiden som någon har nämnt.
Arbetsgivaren ska ju självklart kunna kräva detta sen får arbetstagaren själv acceptera detta eller förhandla sig fram till något alternativ om man kan det.

Poängen är att distansarbetare måste acceptera att arbetsgivaren ställer krav om vis kontroll.
Citera
2025-01-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Ja men det du säger är ju att de som jobbar på distans behöver övervakas, det minsta man måste övervaka är hur mycket de producerar. Om man kombinerar det med att belöna de som producerar mycket och sparka de som inte producerar funkar det bra
Det är enorm skillnad mellan
omodern "Pyramid" övervakning (t ex tidsstudiemän stod med stoppur)
och modern "Platt" övervakning där man bara gör en "överslagsberäkning" på vad de bör hinna.
(Vid första jobbet provade jag vad jag hann själv med de hårdaste jobben.)
Citat:
min erfarenhet är att de flesta inte kan ta eget ansvar om de får för mycket frihet/det saknas övervakning.
Då har man valt fel folk vid anställningen
(Det hände mig några få gånger av de ca 200 totalt under de ganska många år jag höll på innan jag ledsnade på det och sålde.)
Citera
2025-01-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Detta har jag inte märkt. Visserligen "bara" hybridarbete och inte 100% men brukar som de flesta andra börja jobba vid 8 och sluta runt 17. Klockan 8 startar jag datorn och börjar arbeta och 17 stänger jag av den. Oavsett vad. Märker inte av att något smälter ihop.
Nu är ju distansarbete ett relativt nytt fenomen, så "skadorna" kommer senare. Och detta gäller först och främst dom som endast jobbar hemifrån naturligtvis.
Citera
2025-01-03, 11:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Och om du inte kan få ett annat jobb där du får jobba hemifrån? Vad gör du då? Eller är du en sån där 'niche' typ som är så eftertraktad att du tror att du kan diktera till arbetsgivaren?
Den sagan har jag hört hur många gånger som helst.

Är nog det omvända som gäller i de flesta fall, det är lätt att hitta ett annat jobb där distansarbete tillåts. Arbetsgivare som är restriktiva med distansarbete målar in sig i ett hörn då andra arbetsgivare blir mer konkurrenskraftiga om de erbjuder distansarbete och man själv inte gör det.

Är ju det som Spotify ger en pik till "sämre" arbetsgivare i sin reklam i trådstarten, vi ser inte våra anställda som barn som behöver babysitters, vill du jobba för ett sådant företag, är ju budskapet.

Förutsätter givetvis att personen ifråga har ett högt marknadsvärde på arbetsmarknaden, dvs. t.ex. inte är nyexad.
Citera
2025-01-03, 11:35
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Jag fattar inte logiken här. Det finns folk som har slitsammare jobb än andra och därför ska folk inte jobba hemifrån?
Citera
2025-01-03, 11:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja men det du säger är ju att de som jobbar på distans behöver övervakas, det minsta man måste övervaka är hur mycket de producerar. Om man kombinerar det med att belöna de som producerar mycket och sparka de som inte producerar funkar det bra men min erfarenhet är att de flesta inte kan ta eget ansvar om de får för mycket frihet/det saknas övervakning.

Min erfarenhet är precis tvärtom, de allra flesta klarar av att ta eget ansvar och gör sitt jobb utan problem på distans, sen finns det en liten klick människor som inte klarar av det, men det gör det även på kontoret.
Citera
2025-01-03, 11:43
Medlem
Citat:

Blir väl som med alla andra typer av jobbaspekter som folk inte tycker om: arbetsgivaren får kompensera med lön. Så är ju fallet med gruvarbetare, skiftarbetare, nattarbetare, sopåkare etc. I framtiden kommer förmodligen nästan varenda jävel sikta in sig på ett kontorsjobb bara för att slippa pendla och kunna bo billigt i en småstad men jobba "i" Stockholm. Då måste en arbetsgivare betala mer för de som måste vara på plats. Vill Stockholms stad ha poliser, sjukskötare etc kommer de ju behöva betala högre löner så att dessa inte ska behöva pendla en timme för att ta sig till jobbet.
Citera
2025-01-03, 11:52
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag är van vid viss typ av hybridupplägg. Men att jobba 5d på kontor det kan arbetsgivaren glömma och köra upp. Visst skulle det fungera under en väldigt begränsad tid medans jag då söker efter alternativa jobb.
Ja det är ju arbetsgivaren som bestämmer reglerna. Vi hade ett par killar som sökte och insisterade på att jobba hemma, de trodde att de var speciella nog att få det. Men banken tummade inte på reglerna, de anser att ingen anställd är oersättlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in