2025-01-03, 12:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du har för lite data för att kunna dra någon slutsats där. Man har väl endast tre ord och inte ens alla vokaler i alfabetet.

Det är möjligt att AI har sina begränsningar där. Om man istället förlitar sig på mänsklig igenkänning har vi alltså två personer som kände SE väl och som är helt övertygade om att det är SE på bandet.

Inget bevis såklart. Men det är något.
Citera
2025-01-03, 13:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är möjligt att AI har sina begränsningar där. Om man istället förlitar sig på mänsklig igenkänning har vi alltså två personer som kände SE väl och som är helt övertygade om att det är SE på bandet.

Inget bevis såklart. Men det är något.

Det låter ju helt klart som SE men blir svårt att bevisa. Det kan ha funnits flera med den där lite sävliga, gubbiga och "nördiga" rösten. Synd att man inte har fler ord. Finns dessa ord (han vart skjuten) i något polisförhör? I så fall skulle man ju kunna lägga dem intill varandra i en editor och lyssna och jämföra.
Citera
2025-01-03, 13:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det låter ju helt klart som SE men blir svårt att bevisa. Det kan ha funnits flera med den där lite sävliga, gubbiga och "nördiga" rösten. Synd att man inte har fler ord. Finns dessa ord (han vart skjuten) i något polisförhör? I så fall skulle man ju kunna lägga dem intill varandra i en editor och lyssna och jämföra.

Både SE och JA har sagt ”blivit skjuten” i förhör. Csvens hittade det för SE medan jag hittade det för JA. Jag har själv jämfört SE:s ”blivit skjuten” med bandet och tycker personligen det är likt, men det är ju föga objektivt.

Att SE och JA sagt ”blivit skjuten” i förhör kanske vid en första anblick kan framstå som om de aldrig skulle säga ”vart skjuten”. Men vart är en synonym för blev, inte blivit.
Citera
2025-01-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du fortsätter att tjata om vad vittnet SE "borde" ha gjort omgående efter händelsen.

Ändå går du med på att en person som för omgivningen framstår som tydligt medtagen inte är oförenlig med agerandet att inte springa efter reportrar att uttala sig inför. Samt med att inte stå kvar på platsen och glo mitt i natten.

Och varje gång spetsas SE:s iver efter att få framträda dagen efter. Vad är det för uppsättning tidningar han bjuder hem?

Jag tror naturligtvis att anledningen till att han inte lämnar vittnesmål till polis eller media är för att han inte är på brottsplatsen....

Jag tror också att anledningen till att inte åker till Idre och möjligen ringer ett samtal därifrån och säger : Jag såg nästan ingenting , är för att han har panik som GM och vill befästa sig på mordplatsen!

Svar på din fråga ...

Jasså är han så medtagen på brottsplatsen att han inte kan prata med media ?

Stod han inte i kö men blev nekad vittnesmål av polis enligt egen utsaga ??

Sprang han inte i gränden för att lämna signalement till Polis men blev av med dom ?

Hans vittnesmål tyder ju på att han ville lämna avtryck på brottsplatsen men misslyckades !! Men när media dyker upp så springer han plötsligt in på Skandia och kan knappt prata !!

För mig låter hela hans berättelse från start till mål som en lögn...

Jag begriper faktiskt inte hur andra får det till annat ...
Citera
2025-01-03, 13:35
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Tekniskt fel; analysen fullbordades aldrig. Den tuggade på länge för att till slut krascha. Jag upprepade dessutom detta några gånger.

Om analysen hade sagt att det troligen inte var SE på bandet hade jag givetvis redovisat det.

Kan ljudfilerna vara för stora?
Citera
2025-01-03, 13:36
Medlem
For what its worth.

Gahn i förhör:

F: Bär han glasögon, Stig Engström?
G: Ja.
F: Hade han dom på sig?
G: Det hade han säkert, det hade han säkert, det tror jag för det brukar han ha.

(Om man ska tro Gahn så brukade han ha glasögon, oddsen talar altså för att SE använde glasögon den kvelden.)

Robrandt i förhör:

Mannen var ganska kraftig i ansiktet. Han hade inga glasögon. Hon fick intryck av att han hade båda sina händer i jackfickan, vid det tillfälle när han vände sig om och stirrade på henne.
Han var mycket stressad

(Robrandt är intressant då hon är en av mycket få som kan ha sett gm’s ansikte, for the record nämner hon mössa också)

Antigen är det här två olika människor eller så har det försvunnit ett par glasögon på vägen. (DBG?)
(Ja eller så minns dom fel då)

Wesslén minns inte om mannen hadde glasögon eller inte, bara att mannen har ett kraftigt ansikte.
Minns att mannen var stressad.

Jag kommer följa min linje nu, från Kerstin Nordström i fönstret till Wesslén i taxin. Se vad som kan dyka upp av olika scenarion. Köra lite hårt mot Engström och köra lite hårt mot okänd gm.
Försöka inte lura mig själv för mycket.

(Jag vet att man egentligen inte kan körsbärsplocka så, men endå. Man kan ju plocka rätt körsbär också.
Även en blind höna kan hitta ett korn. 🤷🏿‍♂️)

Det är inte förbjudet att spekulera lite på kammaren för sig själv..
Senast redigerad av Ballalaila 2025-01-03 kl. 13:42.
Citera
2025-01-03, 13:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Både SE och JA har sagt ”blivit skjuten” i förhör. Csvens hittade det för SE medan jag hittade det för JA. Jag har själv jämfört SE:s ”blivit skjuten” med bandet och tycker personligen det är likt, men det är ju föga objektivt.

Att SE och JA sagt ”blivit skjuten” i förhör kanske vid en första anblick kan framstå som om de aldrig skulle säga ”vart skjuten”. Men vart är en synonym för blev, inte blivit.

Precis. Jag tänkte också på just det ordet "vart" som är lite speciellt, rent grammatiskt fel. Så det kokar väl ner till om SE verkligen skulle uttrycka sig så. Därutöver finns bara två ord; han och skjuten.
Citera
2025-01-03, 13:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Måste verkligen instämma i omdömet ”sävlig, gubbig och nördig” röst.

Direktlänk för nedladdning av enbart ”han vart skjuten” från LAC-bandet: https://wpu.nu/images/3/32/04-Han-vart-skjuten.flac

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Kan ljudfilerna vara för stora?

Jag blev lite inspirerad att göra ett nytt försök snart. Återkommer om analysen över huvud taget ger något resultat. Om jag inte återkommer betyder det att det blev tekniskt fel igen.
Citera
2025-01-03, 13:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Måste verkligen instämma i omdömet ”sävlig, gubbig och nördig” röst.

Direktlänk för nedladdning av enbart ”han vart skjuten” från LAC-bandet: https://wpu.nu/images/3/32/04-Han-vart-skjuten.flac

Jag blev lite inspirerad att göra ett nytt försök snart. Återkommer om analysen över huvud taget ger något resultat. Om jag inte återkommer betyder det att det blev tekniskt fel igen.

Man kan göra olika typer av analyser. En är att man försöker identifiera exakt var formanterna sitter. Kan dock vara knepigt att få bra precision på grund av att vi inte har så mycket från brottsplatsen. Däremot finns ju mycket på SE från de bandade förhören.
Citera
2025-01-03, 13:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ljungkvist använder "vart" istället för "blev" flera gånger i förhör, till exempel
"man vart ganska upprörd själv", "ja det är klart man vart så här ..."

Har inte kollat (än) om Engström också gör det, spontant känns det inte som ett "Engströmskt" språkbruk.
Citera
2025-01-03, 13:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ljungkvist använder "vart" istället för "blev" flera gånger i förhör, till exempel
"man vart ganska upprörd själv", "ja det är klart man vart så här ..."

Har inte kollat (än) om Engström också gör det, spontant känns det inte som ett "Engströmskt" språkbruk.

JA använder också vart på något ställe. Man kan dock notera att både JA och LL även använder blev. Så de verkar växla lite.

Jag får intrycket av att SE är mån om att ge ett väldigt kontrollerat och korrekt intryck i rättegångarna och i Rapport. Så det är inte nödvändigtvis representativt för hur han lät i mer uppsluppna eller spontana sammanhang. Jag tror inte att det finns något dokumenterat fall av att SE säger vart men det vore ju något att gräva i på annat håll. Någon kunde ju fråga barndomsvännen exempelvis om SE kunde säga så.
Citera
2025-01-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror naturligtvis att anledningen till att han inte lämnar vittnesmål till polis eller media är för att han inte är på brottsplatsen....

Jag tror också att anledningen till att inte åker till Idre och möjligen ringer ett samtal därifrån och säger : Jag såg nästan ingenting , är för att han har panik som GM och vill befästa sig på mordplatsen!

Svar på din fråga ...

Jasså är han så medtagen på brottsplatsen att han inte kan prata med media ?

Stod han inte i kö men blev nekad vittnesmål av polis enligt egen utsaga ??

Sprang han inte i gränden för att lämna signalement till Polis men blev av med dom ?

Hans vittnesmål tyder ju på att han ville lämna avtryck på brottsplatsen men misslyckades !! Men när media dyker upp så springer han plötsligt in på Skandia och kan knappt prata !!

För mig låter hela hans berättelse från start till mål som en lögn...

Jag begriper faktiskt inte hur andra får det till annat ...

SE pratade även med Lisbet på mordplatsen enligt han själv, snubblade nästan på Olofs döda kropp m.m. utan att någon såg honom. https://www.youtube.com/watch?v=e6MiEBUIXyM SE i hovrätten 1989.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in