2025-01-03, 11:02
Medlem
Knattarnas avatar
Det här med att SE kände sig förbisedd som vittne är inte ens en slutsats man behöver dra själv (även om den är helt uppenbar). Han säger det ju själv i Rapport. Och så här står det i ett ME-förhör:

”Hon minns att Stig pratat något om att han skulle träffa polisen med anledning av något förhör. Stig var lite irriterad för polisen tog inte honom på allvar. Detta berättade Stig för henne.”
Citera
2025-01-03, 11:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har nu använt ett ljudredigeringsprogram och extraherat ett röstprov från den bästa möjliga versionen av Stigs förhör och inlett en AI-röstjämförelse med ”han vart skjuten” på LAC-bandet.

Emellertid tillåts bara en mindre mängd dataanalys per dag om man inte har ett Pro-konto som kostar pengar. Så jag måste vänta tills 24-timmarscykeln återställs. Men cirka kl. 09:00 imorgon kommer jag att kunna återuppta analysen.

Givetvis kommer jag att redovisa hela förloppet i efterhand så att vem som helst ska kunna återskapa det. Ingen ska behöva lita på vad någon forummedlem säger.

Så jag säger bara: Huk i bänkera för nu laddar AI:n ôm!

Nu har vi hukat oss tillräckligt, hur gick det med röstanalysen som du utlovade stort och brett?
Citera
2025-01-03, 11:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nu startade diskussion med att någon yppade att det är ovanligt att GM agerar vittne. Någon sa tvärtom. Chat tillfågades och svarade att det var relativt vanligt (vad det nu innebär). Därefter frågades om orsak och då listades en del argument.

Allt detta kan förkastas enligt vissa. Jag tycker informationen som presenterades verkar vettig.

Ja, det är självklart att GM i vissa typer av fall ofta agerar som vittne efteråt. Och vid somliga händelser så gott som alltid, eftersom GM inte har något val (GM återfinns ensam vid offret och hävdar att det var någon annan som högg, exempelvis).

Så den som menar att det inte inträffar torde ha fel.

För att detta ska få någon relevans för GM-SE:s mycket udda framfart, så måste saken kvalificeras betydligt. En GM-SE som i efterhand anmäler sig som närvarande på platsen, dvs som vittne, vore inte anmärkningsvärd.

Citat:
Som jag skrev så är grunden till Efterspelsvittnet att han inte agerar som en GM borde göra. Som jag förstår så tycker du att det är för många ytterligheter som multiplicerade med varandra gör att det blir för mycket. Det är väl en vettig slutsats i så fall.

Det var väl en tjusig sammanfattning av min inställning. Med tillägg att omständigheter så mycket enklare låter sig förenas med det lite stolliga vittnet SE än med gärningsmannen SE. Och att det lite sena vittnet SE som placerar sig intill händelsen klaffar lite för mycket som ett urverk och med hans person.
Citera
2025-01-03, 11:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nu har vi hukat oss tillräckligt, hur gick det med röstanalysen som du utlovade stort och brett?

Tekniskt fel; analysen fullbordades aldrig. Den tuggade på länge för att till slut krascha. Jag upprepade dessutom detta några gånger.

Om analysen hade sagt att det troligen inte var SE på bandet hade jag givetvis redovisat det.
Citera
2025-01-03, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är nog den skribent som har varit mest högjudd gällande konstigheterna med MEs förhör

Hennes selektiva minne är ytterst svårförklarat. Det har inte nödvändigtvis något med Engströms ev skuld att göra, men det är fortfarande väldigt märkligt.

Vi har mängder med vittnen på att Engström babblade rejält om saken. Framför allt den första tiden.
Även om hon skulle ha tröttnat på 'babblet' har jag svårt att köpa att hon helt skulle lyckats ha missat hans eskapader i media och rättsväsendet. Det är bara inte trovärdigt för mig.
Håller med om att det där selektiva minnet behöver en förklaring. En möjlig sådan skulle kunna vara att det här mest handlar om hennes eget eventuella ansvar i efterspelet/försvaret. Om hon själv har varit med om att t.ex. utarbeta manus till föreställningen som kördes i Folke Rydéns reportage så blir det begripligt att hon sedan säger sig inte ha sett inslaget. För hade hon varit med om att planera inslaget så hade hon väl också tittat på det sedan. Alltså: Att hon säger sig inte ha sett inslaget kanske skall tolkas som att då hade hon inte heller en aning om att det hade spelats in och skulle sändas, och då kan hon inte själv ha varit inblandad i diskussioner om hur berättelsen skulle se ut och läggas fram.
Senast redigerad av Draifos 2025-01-03 kl. 12:15.
Citera
2025-01-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med om att det där selektiva minnet behöver en förklaring. En möjlig sådan skulle kunna vara att det här mest handlar om hennes eget eventuella ansvar i efterspelet/försvaret. Om hon själv har varit med om att t.ex. utarbeta manus till föreställningen som kördes i Folke Rydéns reportage så blir det begripligt att hon sedan säger sig inte ha sett inslaget. För hade hon varit med om att planera inslaget så hade hon väl också tittat på det sedan. Alltså: Att hon säger sig inte ha sett inslaget kanske skall tolkas som att då hade hon inte heller en aning om att det hade spelats in och skulle sändas, och då kan hon inte själv ha varit inblandad i diskussioner om hur berättelsen skulle se ut och läggas fram.

Hon ljuger, case closed.
Citera
2025-01-03, 12:30
Medlem
quggels avatar
Citat:
Tekniskt fel; analysen fullbordades aldrig. Den tuggade på länge för att till slut krascha. Jag upprepade dessutom detta några gånger.

Om analysen hade sagt att det troligen inte var SE på bandet hade jag givetvis redovisat det.

Du har för lite data för att kunna dra någon slutsats där. Man har väl endast tre ord och inte ens alla vokaler i alfabetet.
Citera
2025-01-03, 12:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du har för lite data för att kunna dra någon slutsats där. Man har väl endast tre ord och inte ens alla vokaler i alfabetet.

Det är möjligt att AI har sina begränsningar där. Om man istället förlitar sig på mänsklig igenkänning har vi alltså två personer som kände SE väl och som är helt övertygade om att det är SE på bandet.

Inget bevis såklart. Men det är något.
Citera
2025-01-03, 13:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det är möjligt att AI har sina begränsningar där. Om man istället förlitar sig på mänsklig igenkänning har vi alltså två personer som kände SE väl och som är helt övertygade om att det är SE på bandet.

Inget bevis såklart. Men det är något.

Det låter ju helt klart som SE men blir svårt att bevisa. Det kan ha funnits flera med den där lite sävliga, gubbiga och "nördiga" rösten. Synd att man inte har fler ord. Finns dessa ord (han vart skjuten) i något polisförhör? I så fall skulle man ju kunna lägga dem intill varandra i en editor och lyssna och jämföra.
Citera
2025-01-03, 13:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det låter ju helt klart som SE men blir svårt att bevisa. Det kan ha funnits flera med den där lite sävliga, gubbiga och "nördiga" rösten. Synd att man inte har fler ord. Finns dessa ord (han vart skjuten) i något polisförhör? I så fall skulle man ju kunna lägga dem intill varandra i en editor och lyssna och jämföra.

Både SE och JA har sagt ”blivit skjuten” i förhör. Csvens hittade det för SE medan jag hittade det för JA. Jag har själv jämfört SE:s ”blivit skjuten” med bandet och tycker personligen det är likt, men det är ju föga objektivt.

Att SE och JA sagt ”blivit skjuten” i förhör kanske vid en första anblick kan framstå som om de aldrig skulle säga ”vart skjuten”. Men vart är en synonym för blev, inte blivit.
Citera
2025-01-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du fortsätter att tjata om vad vittnet SE "borde" ha gjort omgående efter händelsen.

Ändå går du med på att en person som för omgivningen framstår som tydligt medtagen inte är oförenlig med agerandet att inte springa efter reportrar att uttala sig inför. Samt med att inte stå kvar på platsen och glo mitt i natten.

Och varje gång spetsas SE:s iver efter att få framträda dagen efter. Vad är det för uppsättning tidningar han bjuder hem?

Jag tror naturligtvis att anledningen till att han inte lämnar vittnesmål till polis eller media är för att han inte är på brottsplatsen....

Jag tror också att anledningen till att inte åker till Idre och möjligen ringer ett samtal därifrån och säger : Jag såg nästan ingenting , är för att han har panik som GM och vill befästa sig på mordplatsen!

Svar på din fråga ...

Jasså är han så medtagen på brottsplatsen att han inte kan prata med media ?

Stod han inte i kö men blev nekad vittnesmål av polis enligt egen utsaga ??

Sprang han inte i gränden för att lämna signalement till Polis men blev av med dom ?

Hans vittnesmål tyder ju på att han ville lämna avtryck på brottsplatsen men misslyckades !! Men när media dyker upp så springer han plötsligt in på Skandia och kan knappt prata !!

För mig låter hela hans berättelse från start till mål som en lögn...

Jag begriper faktiskt inte hur andra får det till annat ...
Citera
2025-01-03, 13:35
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Kan ljudfilerna vara för stora?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in