2024-09-23, 14:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Dock blir det (från min horisont) lite egendomligt, att han just där och då bar omkring på en revolver i ficka eller hölster? Utan att sitta på statistik (som många efterfrågar) skulle jag vilja påstå att detta fenomen är ytterst sällsynt, knappt ens existerande bland vanligt hyggligt folk.

Det var exakt den korrekta analysen som länge präglade hela PU:s letande efter en ensam gärningsman. På goda grunder skulle jag vilja påstå. Man utgick från att det var försvinnande osannolikt att en ensam gärningsman som råkade stöta på Palme av en slump samtidigt skulle råka bära på en skarpladdad revolver. Att en sådan revolverdesperado dessutom skulle vara en relativt städad kontorsnisse fast förankrad i samhället gör ju hela premissen ännu mer absurd.

Men av någon anledning hade PU ”glömt” det mot slutet av 2010-talet. Eller det högsta hönset hade i alla fall gjort det.
Citera
2024-09-23, 14:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Varför i hela friden skulle det vara typiskt SE? Bland det dummaste jag hört. Han hade arbetsmoral, jobbade över mycket och länge för att han var noggrann.

Därmed inte sagt att han är oskyldig.

Hur vet du det? Bilden som framträder är snarare att han (ibland?) ägnade sig åt att dricka i sitt låsbara kontor.

Han kanske passade på att roa sig på fler sätt? Kontoret låg ett stenkast från allehanda nöjen.

Enligt frun jobbade han över ett par gånger i veckan under hela 80-talet.

Det där med att göra klart annonser och liknande kan vara en vals som han alltid drog.

Har man hälsoproblem i kombination med tabletter kan man dock dippa rätt rejält vid alkoholintag.

Har sett det med egna ögon, tillfällig personlighetsförändring. En ängel förvandlas till demon.

Ta den aktuella kvällen exempelvis. Han planerade att vara klar till kl. 20. Men bortemot kl. 23 var han orolig att han skulle missa tunnelbanetåget hem. Blev han ens klar i tid med annonsen?

Eller var den klar sedan länge?

Behövde han nyktra till? Eller var det nåt annat som pockade på?

Man hade bra gärna velat vara en fluga på Skandiamannens kontor den kvällen.

Synd att de som besökte Skandiahuset under kvällen aldrig hördes. Det var några stycken enligt listan.'
Citera
2024-09-23, 14:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det var exakt den korrekta analysen som länge präglade hela PU:s letande efter en ensam gärningsman. På goda grunder skulle jag vilja påstå. Man utgick från att det var försvinnande osannolikt att en ensam gärningsman som råkade stöta på Palme av en slump samtidigt skulle råka bära på en skarpladdad revolver. Att en sådan revolverdesperado dessutom skulle vara en relativt städad kontorsnisse fast förankrad i samhället gör ju hela premissen ännu mer absurd.

Men av någon anledning hade PU ”glömt” det mot slutet av 2010-talet. Eller det högsta hönset hade i alla fall gjort det.

Det är väl precis omkring detta, som gör att just CA blir intressantare (av flera orsaker). Han var långt mer socialt distanserad än SE (även om det eventuellt - eller delvis - var hans eget val). CA hade en revolver av typen som (iaf dåvarande) PU ansåg var det rätta. Han kunde med fördel pinna hem till sin bostad och hämta vapnet om han såg LOP utanför (eller inne på) biografen, och med lätthet hinna tillbaks.

Hade SE stött på LOP utanför biografen omkring kl 21, är det väl (av vad jag kunnat utläsa) i det närmaste omöjligt att hinna åka ut till Täby för att fiska upp vapnet? Och ägde han inte ett eget illegalt vapen som han förvarade ute i villan, så innebär det att han först ska komma i kontakt med vapensamlaren (om man nu väljer den teorin), vilken vid tidpunkten satt och firade någon gammal militär på Bacchi Vapen i Gaml Stan? Det blir helsnurrigt tidsmässigt, även om det på håret kan vara möjligt, men ska många medvindar blåsa i SE:s riktning.
Citera
2024-09-23, 14:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är väl precis omkring detta, som gör att just CA blir intressantare (av flera orsaker). Han var långt mer socialt distanserad än SE (även om det eventuellt - eller delvis - var hans eget val). CA hade en revolver av typen som (iaf dåvarande) PU ansåg var det rätta. Han kunde med fördel pinna hem till sin bostad och hämta vapnet om han såg LOP utanför (eller inne på) biografen, och med lätthet hinna tillbaks.

Hade SE stött på LOP utanför biografen omkring kl 21, är det väl (av vad jag kunnat utläsa) i det närmaste omöjligt att hinna åka ut till Täby för att fiska upp vapnet? Och ägde han inte ett eget illegalt vapen som han förvarade ute i villan, så innebär det att han först ska komma i kontakt med vapensamlaren (om man nu väljer den teorin), vilken vid tidpunkten satt och firade någon gammal militär på Bacchi Vapen i Gaml Stan? Det blir helsnurrigt tidsmässigt, även om det på håret kan vara möjligt, men ska många medvindar blåsa i SE:s riktning.

Det låter "neat"!

Om nu CA ens var på Sveavägen den aktuella kvällen. Det blir svårt att panga OP från TV-soffan.

Men vad händer om det en vacker dag ramlar fram en vapenkoppling vad gäller SE?

Bodde inte Skandiamannens mor i närheten, förresten?

Om han inte hade vapnet på kontoret kanske han förvarade det hemma hos henne i nåt källarförråd?

Det finns många varianter. Vi ser bara toppen på isberget vad gäller våra kunskaper om SE.

Eller var han paranoid, och gick runt med vapen för att kunna freda sig mörka nätter?

Mycket ovanligt i Sverige, men normalt i USA?
Citera
2024-09-23, 15:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det låter "neat"!

Om nu CA ens var på Sveavägen den aktuella kvällen. Det blir svårt att panga OP från TV-soffan.

Men vad händer om det en vacker dag ramlar fram en vapenkoppling vad gäller SE?

Bodde inte Skandiamannens mor i närheten, förresten?

Om han inte hade vapnet på kontoret kanske han förvarade det hemma hos henne i nåt källarförråd?

Det finns många varianter. Vi ser bara toppen på isberget vad gäller våra kunskaper om SE.

Eller var han paranoid, och gick runt med vapen för att kunna freda sig mörka nätter?

Mycket ovanligt i Sverige, men normalt i USA?

Ja, SE:s gamla mamma bodde väl på Regeringsgatan eller Riddargatan (det var något som började på R iaf vill jag minnas), och dit skulle han ju relativt smidigt ha hunnit, även om det inte låg runt knuten. Fast känns det ärligt talat som ett alternativ, att förvara en mindre kanon hemma i moderns förråd? Om, varför förvarande han ett illegalt vapen där öht?

Ja, vad händer om en plötslig vapenkoppling plötsligt damp ner från ovan? Många skulle nog bli förvånade? Sedan skulle otalet frågor hopa sig. Och med tanke på att merparten av SE:s bekanta och nära sjunger på sista versen lär svaren sannolikt utebli? Jag tvivlar även på vapensamlarens döttrar sitter inne på någon sådan info nämligen.

Även om SE var smått paranoid, skulle det verkligen få honom att bära en Smith & Wesson mer eller mindre dagligdags? Jag tvivlar. Även om det så bara skulle gälla under det mörka halvåret. Han må ha varit egensinnig, men skulle han verkligen äventyra allt genom att olagligt bära ett olagligt vapen? Jag tvivlar.
Citera
2024-09-23, 16:11
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur vet du det? Bilden som framträder är snarare att han (ibland?) ägnade sig åt att dricka i sitt låsbara kontor.

Han kanske passade på att roa sig på fler sätt? Kontoret låg ett stenkast från allehanda nöjen.

Enligt frun jobbade han över ett par gånger i veckan under hela 80-talet.

Det där med att göra klart annonser och liknande kan vara en vals som han alltid drog.

Har man hälsoproblem i kombination med tabletter kan man dock dippa rätt rejält vid alkoholintag.

Har sett det med egna ögon, tillfällig personlighetsförändring. En ängel förvandlas till demon.

Ta den aktuella kvällen exempelvis. Han planerade att vara klar till kl. 20. Men bortemot kl. 23 var han orolig att han skulle missa tunnelbanetåget hem. Blev han ens klar i tid med annonsen?

Eller var den klar sedan länge?

Behövde han nyktra till? Eller var det nåt annat som pockade på?

Man hade bra gärna velat vara en fluga på Skandiamannens kontor den kvällen.

Synd att de som besökte Skandiahuset under kvällen aldrig hördes. Det var några stycken enligt listan.'

Javisst, det finns så många frågetecken här att man gärna skulle vilja ha åtminstone något mer som pekar i en viss riktning, exempelvis att han var stammis på Oxen eller att han för det mesta var rejält på lyset då han gick hem från övertiden. Men något sådant har vi tyvärr inte.
Citera
2024-09-23, 16:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Även om SE var smått paranoid, skulle det verkligen få honom att bära en Smith & Wesson mer eller mindre dagligdags? Jag tvivlar. Även om det så bara skulle gälla under det mörka halvåret. Han må ha varit egensinnig, men skulle han verkligen äventyra allt genom att olagligt bära ett olagligt vapen? Jag tvivlar.

Men speciellt egensinnig var han ju egentligen inte. Herregud om en sådan som SE klassas som egensinnig... det är bara fel. Folk är lite olika. SE köpte ju en livsstil, en paketlösning, som var tänkt att signalera övre medelklass: Villa, bridgekvällar, propert klädd, tydligt tal fritt från svordomar och slang, engagerad i kommunpolitiken i Täby, flera seriösa utbildningar som han tog sig igenom utan något nämnvärt problem, t.o.m. stundtals med beröm. Egensinnig? Jag tycker inte det.

Men som du säger, givet ovanstående så är ststsministermord på öppen gata med en långpipig revolver med pansarbrytande ammunition något som inte riktigt passar in i profilen. Inte ens att bära en revolver.

Även om det förstås inte är omöjligt.
Senast redigerad av quggel 2024-09-23 kl. 17:05.
Citera
2024-09-23, 17:32
Medlem
Var det inte Olof Palmes bror Claes som i en intervju på TV (Aschberg) sa att han hadde en bekant som var polis, om jag inte minns fel, som sa att han skulle aldrig vågat gå ensam runt nere i området vid mordplatsen på kvällen? Det kunde visstnog vara rätt dodgy där nere.

Det KAN ju vara så att SE hadde en puffra på fickan dom gånger han arbetade sent, annars inte?

Personal safety är ju liksom inte science fiction, och folk tänker olika om sånt.
Citera
2024-09-23, 17:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det KAN ju vara så att SE hadde en puffra på fickan dom gånger han arbetade sent, annars inte?

Personal safety är ju liksom inte science fiction, och folk tänker olika om sånt.

Ja, men det passar inte in i hans profil. I så fall hade han köpt ett lagligt och betydligt mindre vapen.

MÖJLIGEN kan jag tänka mig att vapnet följt med föräldrarna från Indien utan att vara registrerat och på så sätt har han hamnat i ett moment 22. Dvs han vågar inte registrera det i ren rädsla över att avslöjad att ha ägt ett oregistrerat vapen i många år.
Citera
2024-09-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag håller med helt. Just vapnet och ammunitionen blir väldigt svåra att få in i sammanhanget med SE som GM. Jag skiter i allt annat. Vittnen kan ha sett fel osv. men just vapenfrågan är riktigt jäkla knepig.

Kan det inte bara vara såhär enkelt..

Engström känner obehag när han går hem på nätterna på Sveavägen och pratar med vapensamlaren om sin känsla..!

Vapensamlaren har kontakter inom vapen och fixar då fram ett vapen åt Stig

Engström förvarar vapnet såklart i sitt låsta rum och tar med sig vapnet när han känner sig otrygg...

Är det så otänkbart?

Kärringar kring 1988-1995 bar ju tårgas i tuber i sina handväskan om nätterna ...
Senast redigerad av Problem2020 2024-09-23 kl. 18:22.
Citera
2024-09-23, 19:10
Medlem
Ja, vapenfrågan är sannerligen ett stort problem med SE, inte minst på tanke på den ovanliga ammunitionen. Sen ska han hinna bli förbannad/bestämma sig också, det är inte många meter/sekunder han har på sig. LP har inte sagt att de pratat med någon eller blivit tilltalade på vägen. Om det var så det gick till har SE berättat om det i en tidning också. Och i så fall var han totalt iskall, en psykopat.

Om han inte är del av en konspiration då, det kan man ju hoppas på om det var han, för då finns det kanske fler som vet, nån kanske till och med är i livet. Men ärligt talat, kan någon se SE som utvald hitman i en sådan konspiration?

Jag utesluter ingenting, men...
Citera
2024-09-23, 19:24
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan det inte bara vara såhär enkelt..

Engström känner obehag när han går hem på nätterna på Sveavägen och pratar med vapensamlaren om sin känsla..!

Vapensamlaren har kontakter inom vapen och fixar då fram ett vapen åt Stig

Engström förvarar vapnet såklart i sitt låsta rum och tar med sig vapnet när han känner sig otrygg...

Är det så otänkbart?

Kärringar kring 1988-1995 bar ju tårgas i tuber i sina handväskan om nätterna ...

Det är inte otänkbart. Man får väl anta då i så fall att det enda som fanns tillgängligt var spädgris-revolver med pansarbrytande ammunition. Som WG kommit över på något sätt, utan att registrera. Jag har också tänkt att så kan vara fallet. Det är också ett sätt för SE att vara social med WG genom att visa intresse för samma sak.
Vi får inte glömma att SE var en social person och detta kan vara hans sätt att bonda med WG.

Han bondar med grannen genom att dela inte bara bridge-intresset utan även glänta på dörren till någon form av rudimentärt vapenintresse.

Eller att SE blir visad vapensamlingen vid något tillfälle och tar då tillfället i akt och nämner för WG att han ofta jobbar sent och borde ha någon form av skydd.

SE är helt ovan vid situationen att bära vapen och hamnar av en ren slump nära LOP då han olyckligtvis tagit både tabletter och alkohol, samt bär vapen. Omdöme saknas just då. Katastrofen är ett faktum.

Det som talar emot är att GM beskrivs som kall och står kvar några sekunder efter skotten. Tror SE hade drabbats av panik när han insett vad han gjort, och kanske inte ens hade avlossat ett andra skott.
Senast redigerad av quggel 2024-09-23 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in