2025-01-02, 14:37
  #1285
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men de är generellt ändå sämre än männen vid(kanske lika förhållanden) Så de vinner mer, förmodligen för de är sämre från början, männen vinner mindre men har ändå högre efteråt. Kvinnorna kommer inte riktigt ifatt men närmar sig kraftigt.
Är du så säker på det. Läs vad som står på sidan 309-310 i Creativity and Technology in Mathematics Education. Klicka på länk [56] i Wikipedia-artikeln ”Sex differences in intelligence”, under rubriken Spatial Ability, för att komma direkt till sidan 310. På sidan 310, rad 8, står följande mening:
...More recently, research has shown that playing action video games for only 10 h can eliminate gender differences in spatial abilities with females benefitting more than males (Feng et al. 2007)...

Eliminate betyder eliminera, alltså ta bort, utplåna eller radera.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tänker att du är annorlunda och helt objektiv. Var det inte du som sa att man kunde radera skillnaderna? Var det helt objektivt? Män toppar förstås inom IQ, eller hur? Även inom matte, Eller hur?
Det är du som påstår att vänsterfeminister vill radera könsskillnaderna.

Ditt påstående att män ”toppar” både i IQ och matematik är väldigt förenklat och därför inte korrekt. Även om det finns viss evidens för att män kan vara överrepresenterade bland dem med högst IQ eller matematikförmåga, är dessa skillnader oftast små och påverkas starkt av kulturella och sociala faktorer. Generellt är könsskillnader i kognitiv prestation mindre än vad många inklusive du m fl tror och de minskar ytterligare i jämställda miljöer. På individnivå toppar många flickor/kvinnor inom både IQ och matematik. Särskilt de som i tidig ålder uppmuntras av sina föräldrar att syssla med matematik. Till exempel i Kina.

I svenska matematiktävlingar för högstadieelever tenderar flickor av kinesiskt ursprung att vara bland de tre bästa. Att flickor lyser med sin frånvaro i gymnasiets matematiktävlingar beror helt enkelt på att de prioriterar sina studier i samtliga skolämnen, inte bara matematik, för att få så bra slutbetyg som möjligt. De vill helst bli antagna med sina betyg till önskat högskoleprogram. Pojkar däremot försummar mer eller mindre skolarbetet och går all in på att öva i matematik inför en tävling.

http://www.matematiktavling.org/statistik/ar?year=HMT+2024%2F2025
https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-in-top-pisa-mathematics-score-level-male-vs-female?tab=table&time=2014..latest t ex mycket större procentandel kinesiska topp-presterare av bägge könen än europeiska och amerikanska. Det är kultur som ligger bakom.

https://www.ams.org/notices/201201/rtx120100010p.pdf
https://www.science.org/content/article/it-doesnt-add

https://nyheter.ki.se/forbattrade-levnadsvillkor-okar-kvinnors-kognitiva-formagor

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag vet vad det är, vad jag menar att risken är att man jämför äpplen och päron.
Ja, ja, varje gång metastudier eller enskilda studier motbevisar dina argument kontrar du med idel bortförklaringar. Som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad pratar du ens om Jag tog upp något annat, som inte har något med du svarar på. Nu tar du upp något jag skrev tidigare. Blev det svårt med matten, eller var du tvungen att hitta på nåt nytt då du inte vill erkänna att jag hade rätt om matten, att det blir en snedfördelning om man räknade på det sättet. Så då ställer jag samma fråga till dig, blev det jobbigt nu?

Från Syre:
När det gäller uppfinnarna bakom de aktiva patenten är fördelningen 6 procent kvinnor, 91 procent män och övriga är obestämda eller okända. Det var det här jag tog upp. Men kanske blandade ihop det med ägande?

När det gäller patent, äger kvinnor 1% och män 6% och företag 93%. Så antingen har du läst dåligt eller så är det procenträkningen, som det är känt att många kvinnor är sämre på än män. Nu är ägandet av privatpersoner så litet, så man skulle vilja ha decimaler, då det garanterat är avrundat.
Du hakade upp dig på epo-artikelns uppgift ”27% named at least one woman as an inventor. och påstod att det skulle finnas minst en man i 99 % av dem. Detta gjorde du genom att hänvisa till Syre-artikeln i vilken endast svenska förhållanden tas upp till skillnad från vad som beskrivs i min länkade epo-artikel. Hur är det med din egen läsförmåga? Du blandar ju ihop siffrorna i epo-artikeln med syre-artikelns siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast nu är de koreanska tvillingarna undantagsfall inte normen. De står även i artikeln att det inte brukar skilja mer än 7 punkter när det gäller tvillingar. Däremot hade de nästan identiska personligheter, trots olika uppväxt, vilket väl visar hur mycket generna påverkar. Man föds med sin personlighet. Du är född med din personlighet.

Den andra artikeln, där det står om adoptivbarn, handlar lustigt nog om syskon, inte tvillingar. Där var skillnaderna 4.4 punkter vilket jag tyckte var väldigt lite faktiskt. Sen, återigen, vilken metod att mäta IQ har man använt, vilket jag menar påverkar. Men det antyder att det är väldigt genetiskt. Blev lite förvånad där över likheterna i IQ mellan syskon, men det visar hur starkt generna påverkar även syskon. Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar, speciellt studieresultat, men mindre när det gäller IQ. Då ska det vara extrema förhållanden.
Det är faktiskt ont om studier där man undersöker enäggstvillingar från det att de separerats i mycket tidig ålder och följer dem tills de intelligenstestas i 17-18 årsåldern. Dessutom är det oerhört sällsynt att enäggstvillingar fostras isär i väsensskilda miljöer, till och med i olika länder, som de sydkoreanska tvillingflickorna hade gjort.

Adopted kids' average IQ higher than non-adopted siblings, study finds

Citat:
“The first set of more than 400 pairs of full male siblings revealed that those who had been adopted had an average IQ score of nearly 97. Those who were raised by their biological parents had an average IQ of 92.

After accounting for other factors, the researchers determined that being adopted accounted for an average increase of just over 4 IQ points. Four points roughly equates to moving up 10 percent in cognitive ability compared to the rest of the population
, according to Turkheimer.”

Studier av adoption har visat att barn som adopteras till en mer gynnsam miljö ofta uppnår högre IQ-poäng än de som växer upp i fattigare eller mindre stimulerande miljöer.
Citera
2025-01-02, 15:42
  #1286
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Är du så säker på det. Läs vad som står på sidan 309-310 i Creativity and Technology in Mathematics Education. Klicka på länk [56] i Wikipedia-artikeln ”Sex differences in intelligence”, under rubriken Spatial Ability, för att komma direkt till sidan 310. På sidan 310, rad 8, står följande mening:
...More recently, research has shown that playing action video games for only 10 h can eliminate gender differences in spatial abilities with females benefitting more than males (Feng et al. 2007)...

Eliminate betyder eliminera, alltså ta bort, utplåna eller radera.
Du menar för att du har hittat ett ställe som säger det, är det en absolut sanning som inte går att ifrågasätta. Att alla liknande undersökningar har kommit fram till exakt samma sak?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är du som påstår att vänsterfeminister vill radera könsskillnaderna.
Ja, det är väl uppenbart. Om man säger att könet är socialt, är det helt frikopplat från biologin. Då är det samhället som skapar vem man är, om man bortser från transgender, där de säger att könsidentiteten är medfödd, alltså biologisk. De är inte ens konsekventa.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Ditt påstående att män ”toppar” både i IQ och matematik är väldigt förenklat och därför inte korrekt. Även om det finns viss evidens för att män kan vara överrepresenterade bland dem med högst IQ eller matematikförmåga, är dessa skillnader oftast små och påverkas starkt av kulturella och sociala faktorer. Generellt är könsskillnader i kognitiv prestation mindre än vad många inklusive du m fl tror och de minskar ytterligare i jämställda miljöer. På individnivå toppar många flickor/kvinnor inom både IQ och matematik. Särskilt de som i tidig ålder uppmuntras av sina föräldrar att syssla med matematik. Till exempel i Kina.
Du kan inte skriva viss evidens och sedan säga att det inte är så. Det du säger gäller inte generellt. Du försöker ta undantag som norm. Hittar man en svart svan, är alla svanar grå. Men så är det inte. Det går inte heller att entydigt säga, vad som är gener och vad som socialt betingat. Det kan faktiskt vara så, att kinesiska tjejer är bättre på matte än andra grupper, rent genetiskt. Generellt är det samma miljö för båda könen där. Man håller väl till och med pojkarna högre.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac

I svenska matematiktävlingar för högstadieelever tenderar flickor av kinesiskt ursprung att vara bland de tre bästa. Att flickor lyser med sin frånvaro i gymnasiets matematiktävlingar beror helt enkelt på att de prioriterar sina studier i samtliga skolämnen, inte bara matematik, för att få så bra slutbetyg som möjligt. De vill helst bli antagna med sina betyg till önskat högskoleprogram. Pojkar däremot försummar mer eller mindre skolarbetet och går all in på att öva i matematik inför en tävling.
http://www.matematiktavling.org/statistik/ar?year=HMT+2024%2F2025
https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-in-top-pisa-mathematics-score-level-male-vs-female?tab=table&time=2014..latest t ex mycket större procentandel kinesiska topp-presterare av bägge könen än europeiska och amerikanska. Det är kultur som ligger bakom.

https://www.ams.org/notices/201201/rtx120100010p.pdf
https://www.science.org/content/article/it-doesnt-add

https://nyheter.ki.se/forbattrade-levnadsvillkor-okar-kvinnors-kognitiva-formagor


Ja, ja, varje gång metastudier eller enskilda studier motbevisar dina argument kontrar du med idel bortförklaringar. Som vanligt.
De bästa tjejerna i matte i Sverige, är alltså sämre än de bästa killarna som bara försummar skolarbetet. Jaha.
Jag har kritiserat många studier du dragit fram, även en metastudie om spel och spatial förmåga. Där de flesta studierna visade att de bara närmade sig, inte att det raderade skillnaderna, som du nu återigen påstår utifrån något som du citerat tidigare. Du snurrar bara runt och när jag ifrågasätter det du påstår, så vräker du bara på med en massa andra studier. Det blir förstås meningslöst då, om du inte kan försvarar dig mot min kritik, utan bara drar fram något annat varje gång.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Du hakade upp dig på epo-artikelns uppgift ”27% named at least one woman as an inventor. och påstod att det skulle finnas minst en man i 99 % av dem. Detta gjorde du genom att hänvisa till Syre-artikeln i vilken endast svenska förhållanden tas upp till skillnad från vad som beskrivs i min länkade epo-artikel. Hur är det med din egen läsförmåga? Du blandar ju ihop siffrorna i epo-artikeln med syre-artikelns siffror.
Jag har redan förklarat att om man bara använder de patent där en kvinna nämns, när det ofta är flera som nämns i patent, blir det fel. Det säger inte hur många kvinnor det är procentuellt, jämfört med alla män som nämns i patent.

Om du då utifrån dina matematiska färdigheter som kvinna, inte förstår att det blir en snedvridning med det sättet att räkna, vad ska jag göra åt det? Lära dig matte?
Du bevisar väl vad jag säger. Kvinnor är bra på att läsa innantill, men sämre när det gäller att dra logiska slutsatser. I alla fall när det gäller dig.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Det är faktiskt ont om studier där man undersöker enäggstvillingar från det att de separerats i mycket tidig ålder och följer dem tills de intelligenstestas i 17-18 årsåldern. Dessutom är det oerhört sällsynt att enäggstvillingar fostras isär i väsensskilda miljöer, till och med i olika länder, som de sydkoreanska tvillingflickorna hade gjort.

Adopted kids' average IQ higher than non-adopted siblings, study finds


Studier av adoption har visat att barn som adopteras till en mer gynnsam miljö ofta uppnår högre IQ-poäng än de som växer upp i fattigare eller mindre stimulerande miljöer.
Jag vet att det är få tvillingstudier och i stort sett ingen som säger det du vill att de ska komma fram till, utan tvärtom. Men sån är verkligheten. Jag vet att det är skillnader mellan miljöer, men de är faktiskt relativt små, även för syskonstudien som du hänvisar till. 4 IQ-punkter stod det väl. Det är inte mycket. faktiskt, bara 2%, om du räknar ut det.
Så det är ungefär den skillnaden det finns mellan miljöer, Så en med 124 i IQ, skulle hamna på 120. Mer kan du inte hänvisa till miljön faktiskt, utifrån den här studien.
Citera
2025-01-08, 17:20
  #1287
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man måste se till majoriteten, inte undantagen. Jag har aldrig sagt att det inte funnits kvinnliga jägare eller krigare, utan det har alltid funnits, även i bondesamhället. Men det har aldrig varit så att alla kvinnor sysslat med det generellt. Under vikingatiden hade de mer frihet, ja, men det var framförallt kvinnor som tog till sig kristendomen. Så de avskaffade i stort sett sin egen frihet, då de är känslostyrda, precis som nu. Samma som när vänsterfeminismen försvarar islam som vill avskaffa deras frihet. Då är man inte speciellt smart faktiskt. Man är på väg att göra om samma misstag som då, på grund av att man är känslostyrda.
Kvinnor som jagade storvilt var inga undantag. Jag har aldrig påstått att samtliga kvinnor under jägar-samlartiden jagade storvilt och krigade, istället menade jag att det var mer vanligt förekommande med kvinnliga jägare än vad forskarna förut hade trott.

Det är inte helt rätt att säga att kvinnor ”avskaffade sin egen frihet” genom att ta till sig kristendomen. Både män och kvinnor spelade roller i spridningen av kristendomen. Kvinnor kan ha sett kristendomen som en möjlighet till skydd och trygghet, även om det på lång sikt innebar vissa begränsningar av deras tidigare rättigheter.

I övrigt hänvisar jag till Jenny9s svar.

Förresten så är kvinnor inte mer känslostyrda än män.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är det budskap de spred. Det finns inga kvinnor, utan det är samhället som skapar dem och gör dem till kvinnor. Det är det budskap vänsterfeminismen sprider. Föd inga barn, satsa på karriären. Bli och bete er som en man. Bli ingenjör inte sjuksköterska. Du måste väl förstå att de inte var som majoriteten av kvinnor. Eller kan du inte det?
Jag väntar fortfarande på att du ska länka till en vetenskaplig artikel som bekräftar ditt påstående att vänsterfeminister sprider följande budskap till kvinnor: det finns inga kvinnor, det är samhället som skapar kvinnor och gör dem till kvinnor, föd inga barn och satsa på karriären, bli och bete er som män.

Ska vi applicera detta på män så att vänsterfeministers budskap till män lyder som följande: det finns inga män, det är samhället som skapar män och gör dem till män, skaffa många barn och satsa inte på karriären, bli och bete er som kvinnor. Bli sjuksköterska inte ingenjör.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Mot teorin att jägarsamhället var jämställt.
Jag hänvisar till mitt svar längre ner i detta inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kvinnor är biologiskt avvikande från män. Det är förstås uppenbart. Att säga något annat är att ljuga. Du tar hela tiden vissa undantag och säger att eftersom det är så här, finns inga kvinnor. De praktiserade kvinnliga ingenjörerna inom tekniska områden är inte så många som du säger. Du räknar examinerade. Du visar även att kvinnor söker sig till vissa ingenjörsinriktningar och män till andra. Att majoriteten av sjuksköterskor eller förskolelärare är kvinnor visar förstås att kvinnor söker sig till vissa yrkesområden, utifrån att de är kvinnor. Eller ska du skylla på normerna då? Att pojkflickor existerar är alla överens om och de som lever i verkligheten kan se dem. Att du faktiskt själv använder en engelsk beteckning om dem, visar att även du vet att det är så.
I Sverige utgör kvinnor 25-30 % av de praktiserande civilingenjörerna. 50 000 - 60 000 kvinnor (eller ska jag kalla dem pojkflickor?). Tycker du fortfarande att de är undantag (outliers)? Andelen varierar beroende på specialisering. En del områden har större andel kvinnor (t ex miljöteknik), andra områden har mindre andel kvinnor (t ex maskinteknik).

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns inga bevis för det du säger. Du romantiserar något som inte går att kontrollera. I de jägarsamhällen som man stött på och dokumenterat, har det inte varit som du säger. Att de plockat lättfångade byten eller varit med vid fiske, bevisar ingenting. För det är jag överens om och har redan sagt. Däremot har de fått böja sig för männens åsikter om vad de ska göra. Dina jämställda vildar finns det inga belägg för. Männen har tagit besluten och styrt samhället även då. Allt pekar på det.
Det finns starka vetenskapliga bevis för att kvinnor deltog i storviltsjakt under jägar-samlarepoken. Fynd från en 9000 år gammal begravning i Anderna, där en kvinna begravdes med jaktredskap, visar att kvinnors deltagande i storviltsjakt inte var ovanligt. Forskare hade gjort en undersökning av 429 individer från olika arkeologiska platser i Nord- och Sydamerika. Undersökningen visade att mellan 30 och 50 % av jägarna kan ha varit kvinnor. Detta utmanar den traditionella ”man-the-hunter”-hypotesen och antyder att arbetsdelningen mellan könen under denna tid var mer jämlik än vad som senare blev normen i många samhällen.

När det gäller social jämlikhet i jägar-samlarsamhällen finns stöd för att sådana grupper aktivt motverkade social dominans och koncentration av makt. Forskare har funnit att dessa samhällen hade starka mekanismer för att förhindra att individer tog över gruppens resurser eller kontroll. Detta inkluderade en betoning på samarbete och en aktiv kultur av delning och förhandling för att minska maktobalanser.

Ett par vetenskapliga studier:

Women were early big game hunters
Statistical analysis shows that somewhere between 30 to 50 percent of hunters in these populations were female, the study said.

The Myth of Man the Hunter: Women’s contribution to the hunt across ethnographic contexts

Det finns forskning som stödjer teorin om en omvänd dominanshierarki i jägar-samlarsamhällen. Antropologen Christopher Boehm beskriver i sin bok ”Hierarchy in the Forest” denna teori som ett system där gruppen aktivt motverkar försök från individer att dominera eller utöva makt över andra. Gruppens medlemmar samarbetar med varandra för att bevara jämlikhet istället för att några få kontrollerar och dominerar.

Studier har också visat att jägar-samlare ofta använde humor och lek för att minska aggression och främja samarbete.

Påstår du på allvar att välrenommerade forskare romantiserar om kvinnor som jagade storvilt under jägar-samlartiden?
Citera
2025-01-08, 17:31
  #1288
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag håller med till viss del. Men när de får välja, väljer de ändå utifrån kön, generellt sett. Om man då säger som vissa vänsterfeministiska pedagoger, att man inte ska ha så kallade könsspecifika leksaker, så menar man att de inte har rätt att välja som de vill. Att välja könsspecifikt är fel, är själva grundtesen. Man ska försöka förhindra det.

Men hur menar du föräldrar ska agera om pojkar önskar sig bilar och flickor dockor. Ska man förneka dem det då, eller hur tänker du? Hur tänker du om att de vill leka med samma saker som sina kompisar, vilket väl är naturligt. Ska man förneka dem det? Det är väl vad du faktiskt säger.

Men då tycker du det är helt ok om pojkar och flickor väljer könsspecifikt och att förskolelärare och föräldrar ska stödja dem i de val de gör. För all forskning visar att de faktiskt väljer könsspecifikt, generellt.
I takt med en ökad medvetenhet om jämställdhet och barns rätt att välja fritt har könsneutrala leksaker blivit alltmer populära på senare år. Många leksaksbutiker satsar numera på leksaker som riktar sig till alla barn av bägge könen, t ex byggklossar och konstruktionsleksaker, pedagogiska och kreativa leksaker, brädspel och pussel. Det finns till och med bilar och dockor vars design tilltalar både pojkar och flickor.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, Jag har inget mot det. Jag menar att man ska stödja barnen i de val det gör, även om det är könsspecifikt. Är du emot det, blir då min motfråga? För de väljer könsspecifikt generellt sett.
Om de väljer könsneutralt generellt sett då? Har du något emot det?

Många svenska föräldrar efterfrågar könsneutrala leksaker och väljer aktivt bort produkter med stereotyp marknadsföring. Detta pressar företag att skapa bredare utbud som inte är lika könsspecifikt. När du blir förälder, kommer du då att köpa könsneutrala leksaker till ditt lilla barn?

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
"Kan", är inga belägg. Jag menar att det inte går att visa rent vetenskapligt. För man kan inte göra jämförelsen med eller utan kvinnor i samma företag och därmed jämföra utfallet.

Det är samma sak som med en VD. Det går inte bevisa att det är han, som är anledningen till en viss framgång eller motgång. För man vet inte vad resultatet blivit med någon annan. Orsakerna är för komplexa för att man ska kunna dra några resultat helt enkelt. Man låter företagets resultat avgöra enbart. Men det skulle förstås kunnat blivit både sämre och bättre med någon annan. Det går inte att visa.

En studie från Credit Suisse (2012) fann att företag med minst en kvinna i styrelsen hade högre avkastning på eget kapital och högre tillväxt än företag utan kvinnor i styrelsen. Det finns alltså belägg för att ökad könsdiversitet i styrelser kan bidra till bättre prestation, men sambandet är inte alltid entydigt och beror på sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är du som vill låtsas att de inte finns, samtidigt som du menar att de finns, men är som alla andra kvinnor. Jag hatar dem inte alls. Jag erkänner deras existens och att de är på ett visst sätt.

Själv tänder jag på intelligenta och förstås snygga kvinnor. Det är väl snarare intelligenta och snygga kvinnor som väljer bort de mindre begåvade männen. Har nog aldrig stött på en man som sagt att det var hennes intelligens som fick dem att välja bort eller välja henne, snarare utseendet och beteendet.
På individnivå finns alla sorters kvinnor med olika intressen, utseenden, beteenden, klädstilar, färdigheter och personligheter. En del är så kallade pojkflickor (mer eller mindre utpräglade) och andra är mer eller mindre traditionellt feminina till sitt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej inga alls. Vad jag säger, är att kvinnor generellt inte är som män. Något du vill förneka.
Många individer är generellt inte som andra individer. Den ena individen är inte den andra lik.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
En del av de yrken du räknar upp skulle jag nog vilja se som mer könsspecifika som kvinnor har en större andel av. Men tar vi ingenjörer inom teknik, forskare, grävmaskinsförare och en del andra typiskt manliga yrken, liksom inom idrott, så är de överrepresenterade. Precis om de mer feminima kvinnorna söker sig till vårdande yrken och utseendebranschen, liksom bögar, vilket väl är uppenbart. Eller menar du att det inte är så?
Kvinnliga forskare har inte större andel pojkflickor än i andra yrken. Liksom män är kvinnor individer med stora variationer sinsemellan. Jag anser att en indelning av kvinnor i olika kategorier som pojkflickor och flickflickor är meningslös. Det finns manhaftiga kvinnor som arbetar inom traditionellt kvinnliga domäner som undersköterskor och förskolelärare. Feminina kvinnor kan man även hitta inom mansdominerade områden som matematik, fysik och byggjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad är orsak och vad är verkan. Kan du visa det?
Oavsett kön väljer människor yrke efter intresse och fallenhet och inte efter könstillhörighet.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Könsskillnaderna.
Varför ska de utplånas? Då blir inga barn gjorda.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Uppenbart kan man inte definiera vad en kvinna är.

Det om ofullgångna män är en slutsats jag dragit utifrån historien och åsikterna. Det blir resultatet. Om du menar att det är fel, får du väl ta en filosofisk debatt om det med mig. Jag som man, kan förstås dra slutsatser utifrån den kunskap jag har på samma sätt som de du läser. Så det är jag som är källan och jag hänvisar till mig själv. Kan du inte rent intellektuellt motsäga det, så kan du väl inte.
Eftersom du inte kan definiera vad en kvinna är, då kan du inte heller definiera vad en man är.
Citera
2025-01-08, 17:45
  #1289
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Är du typ efterbliven eller varför svarar du på ett TRETTON ÅR gammalt inlägg? Givetvis har du rätt och det jag skrev för TRETTON ÅR sedan är fel, vilket jag också skrivit flera gånger däremellan (jag tror jag skrev fel någon gång dock)... Det är redan klarlagt i tråden en handfull gånger att inlägget du citerar inte stämmer.

Du har tydligen inte ändrat ståndpunkt angående 120 män på en kvinna vid IQ 145+ sedan september 2013. Läs vad du skrev i inlägg #166 daterat den 20 oktober 2024.

Citat:
... Detsamma sker med IQ. Det är så många fler män som har högre IQ än kvinnor, vid tre standardavvikelser upp så går det ungefär 120 män per kvinna. Det är orättvist, men så ser naturen ut, och det är därför vi ser fler män inom vissa avancerade yrken. Du vet givetvis detta.

Jag har faktiskt empati för hur orättvist det kan kännas, men vi kan inte lösa någonting genom att förneka det, varför jag är så benhård i att hävda det som är sant.
Är det 120 män per kvinna även bland fysiker, arkitekter, civilingenjörer, kemister, matematiker, nationalekonomer, läkare och alla andra avancerade yrken? Mindre än 1 procent kvinnor!

Milfos inlägg #80

Citat:
Ursprungligen postat av milofo
....
Av det här får vi följande:

1) män och kvinnor har lika stor andel i kategorin ”under medel” (<65-89)

2) kvinnor har en kraftig övervikt i kategorin ”medel” (90-109), med cirka 52% av den kvinnliga befolkningen där jämfört med mäns 33%

3) män har en kraftig övervikt i kategorin ”över medel” (110-130+), med cirka 33% av den manliga befolkningen där jämfört med kvinnors 15%.
...

Om man ritar upp två grafer, en för män och en för kvinnor, utifrån Milfos siffror som han dragit ur arslet, då får jag:
Kvinnor: 52 % i intervallet 90-110 (”medel”), 15 % vid 110+ (”över medel”), 33 % under 90 (”under medel)
Män: 33 % i intervallet 90-110 (”medel”), 33 % vid 110+ (”över medel”), 34 % under 90 (”under medel”)

Milfos uträkningar är så in i helvete felaktiga. Det är orimligt att en lika stor andel män är ”medel” som både ”över medel” och ”under medel”. 34 % ”under medel”, 33 % ”medel”, 33 % ”över medel”. Föreställ dig hur en sådan graf ser ut.

#82, ditt svar på Milfos inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Spännande och välskrivet inlägg som ju bara befäster vad som hävdats tidigare i tråden. Alltid kul med mer fakta.Det roligaste hade givetvis vara att ha någon att diskutera mot men jag antar att det inte går av två anledningar:
Vilka fakta? Att andelen män ”under medel”, ”medel” och ”över medel” är en tredjedel vardera?

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
1. Det vi skriver (med hänvisning till källor, givetvis) är helt enkelt så som det verkligen är och därför mycket svårt att bestrida.
Hittills har jag och mina meningsfränder inte haft några svårigheter att bestrida dina och dina gelikars argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
2. Det finns händelsevis inga kvinnliga skribenter som klarar av att diskutera i tråden per de villkor som angavs i trådstarten.
Inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tills någon kan prestera information som tyder på något annat kommer man givetvis som rationell människa att ta till sig det som visats i tråden hittills och inse att det är med största sannolikhet också så det ligger till.
Det har jag inte märkt någonting av.
Citera
2025-01-08, 17:51
  #1290
Medlem
Kvinnor hamnar oftare i spannet medel-IQ, då det rent evolutionärt är bättre om män är den part som har störst variation då detta främjar och underlättar valet av specifika och förmånliga attribut, då män kan ha barn med flera kvinnor under samma period.

Därför ser vi att fler kvinnor hamnar i normalspannet av IQ, och fler män hamnar på ytterkanterna av normaldistributionen.

Utöver det så ser vi också att män har några poäng högre IQ när detta mäts som vuxna, men det trollar man gärna bort genom att mäta barn.

Så ser verkligheten ut, detta är ingenting som är kopplat till kultur utan det är genetiskt och biologiskt. Kvinnor har mindre hjärnor, och hjärnstorleken ser ut att ha en direkt påverkan på intellektet. Svarta människor har minst hjärnor och är dummast, och asiater har störst hjärnor och är "smartast".
Citera
2025-01-08, 18:24
  #1291
Medlem
1. Medelvärde av IQ:
Forskning visar att det inte finns någon signifikant skillnad i genomsnittlig IQ mellan män och kvinnor; båda könen tenderar att ha liknande medelvärden. Detta gäller generellt över olika åldersgrupper.

2. Spridning av IQ:
Studier har indikerat att män uppvisar en större variabilitet i IQ-poäng jämfört med kvinnor. Det innebär att det finns fler män både i de lägsta och högsta ändarna av IQ-fördelningen. Denna större spridning bland män har observerats i flera åldersgrupper.

3. Förekomst av lågbegåvade individer:
På grund av den större spridningen i IQ bland män finns det en överrepresentation av män i de lägre IQ-intervallen. Till exempel, i gruppen med IQ under 70, tenderar det att finnas fler män än kvinnor. Exakta förhållanden varierar mellan studier, men en vanlig uppskattning är att det kan vara upp till 2 män per kvinna i dessa låga IQ-intervall.

4. Förekomst av högbegåvade individer:
Liknande mönster observeras i de högre IQ-intervallen. I gruppen med IQ över 130 finns det ofta fler män än kvinnor. Förhållandet kan variera, men vissa studier har föreslagit att det kan vara cirka 1,5 till 2 män per kvinna i dessa höga IQ-intervall.

Att fler män än kvinnor återfinns i höga och låga IQ-intervall kan bero på en kombination av:
1.Biologisk spridning (variabilitet), vilket leder till fler män i extrema intervall.
2. Bias i testdesign och urval, som kan påverka hur resultaten ser ut.
3.Sociala och kulturella faktorer, som påverkar vilka som deltar och deras prestationer.

Således är det en fråga som absolut ingen kan svara på! Tack för mig.

Källor:
•Lynn, R., & Irwing, P. (2004). Sex differences on the Progressive Matrices: A meta-analysis. Intelligence, 32(5), 481-498. Denna studie analyserar könsskillnader i IQ och finner att män tenderar att ha en något större spridning i IQ-poäng.

•Deary, I. J., Thorpe, G., Wilson, V., Starr, J. M., & Whalley, L. J. (2003). Population sex differences in IQ at age 11: The Scottish Mental Survey 1932. Intelligence, 31(6), 533-542. Denna studie fann inga signifikanta skillnader i genomsnittlig IQ mellan pojkar och flickor vid 11 års ålder.

•Strand, S., Deary, I. J., & Smith, P. (2006). Sex differences in cognitive abilities test scores: A UK national picture. British Journal of Educational Psychology, 76(3), 463-480. Denna forskning visar att medan medelvärdena är lika, uppvisar pojkar en större variabilitet i testresultat.
Citera
2025-01-08, 20:13
  #1292
Avslutad
Du glömmer att iq tester mer och mer idiotanpassas för att kvinnor är för jävla tröga.

Fö, har kvinnor lägre iq generellt än i alla de "studier" du grävt upp över hela internet.

De studier jag hittar visar på 4 i iq högre än kvinnor, generellt sett då. Idag. Med era feminiserat reviderade iq tester lol.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0191886994900302#:~:text=Among%20adults%2C%20males %20have%20slightly,than%20the%20mean%20for%20femal es.

Men betänk då detta enkla fenomen; alla de ni importerat från mena världen, är i det närmaste utvecklingsstörda på en iq skala.

Drar vi bort dessa, så är de swedistanska vita männens iq typ 30-40 högre än er.
.
Shit. Det måste svida va. Fan vad mycket bättre.
Citera
2025-01-09, 03:20
  #1293
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du har tydligen inte ändrat ståndpunkt angående 120 män på en kvinna vid IQ 145+ sedan september 2013. Läs vad du skrev i inlägg #166 daterat den 20 oktober 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Är du typ efterbliven eller varför svarar du på ett TRETTON ÅR gammalt inlägg? Givetvis har du rätt och det jag skrev för TRETTON ÅR sedan är fel, vilket jag också skrivit flera gånger däremellan (jag tror jag skrev fel någon gång dock)... Det är redan klarlagt i tråden en handfull gånger att inlägget du citerar inte stämmer.

Jag har ändrat ståndpunkt, 120 är fel. Jag har skrivit att 120 är fel efter inlägget du citerar, men jag vet inte vilket och orkar inte leta upp det. Skriv med någon annan. Du vill inte diskutera för att förstå vad som är sant eller korrekt, utan för att tjafsa. Precis som vilken kärring som helst.
Citera
2025-01-09, 08:22
  #1294
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tänkte att du skulle berätta något om vikingatiden som jag redan vet. Jag menar nog att kristnandet hade med våldet i den tidens samhälle att göra, därigenom lockade den mer fredliga religionen kvinnor. Men det finns även en maktaspekt av kristnandet. Härskare som tog till sig den, kunde utöva makt på ett annat sätt, med tillgång till munkar och skrift kunde man styra över fler människor, vilket ledde till större kungariken. Men förstås utanför debatten och förenklat.

Det du nämner här ovan var troligen bidragande orsaker också. Majoriteten var som sagt bönder och troligen lockade den tidiga kristendomen män och kvinnor som ville leva i mindre hierarkiska samhällen.

Och ja, naturligtvis tilltalade kristendomen kungar med flera varav många "led" av hybris och utropade sig själva till halvgudar. "En gud, en kung" osv.

Citat:
Fast mäns känslor är på ett annat sätt än kvinnors, generellt. Men man är bättre på att reflektera medan hos kvinnor dominerar känslorna.

Nej män är inte bättre på att reflektera än kvinnor.

Citat:
Jaha. Du ska återigen berätta något som jag vet. Samhället var förstås patriarkalt även före katolicismen. Vad har det ens med ämnet att göra?
Menar du att kvinnor som försvarar islam, vill ha en religion värre än katolicismen? Av vilken anledning då?

Det fetade: Var fan får du det ifrån??

Ja samhället var patriarkalt innan katolicismen vilket betyder att det var väldigt hierarkiskt och att den stora massan kvinnor och män förtrycktes, det var ju just det som Jesus (och många med honom på den tiden) ville förändra.

Citat:
Ja, det är självklart. Men ändå finns det feminister som menar att det inte finns några skillnader. Allt är socialt. Men om vi är överens, vad diskuterar du mot. Män och kvinnor är inte samma sak generellt. Uppenbart för alla egentligen.

Jag har aldrig stött på en kvinna/feminist som förnekar att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Män och kvinnor är biologiskt olika, men utöver det handlar mycket om social prägling.

Citat:
Ja, vad ska man säga, att du är inkonsekvent eller senil?

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
Så här sa du tidigare, nu säger du att det inte går att avgöra om de är det. Du är inkonsekvent.

Ja men jag förstår inte vad din poäng är gällande "pojkflickor". Det finns många "pojkflickor" som jobbar som sjuksköterskor, det finns många feminina kvinnor som jobbar som sjuksköterskor. Det finns både "pojkflickor" och mer feminina kvinnor inom mitt yrke också.

Eller menar du att en kvinna som jobbar inom bygg automatiskt blir en "pojkflicka" oavsett vilka intressen hon har och hur hon beter sig i övrigt?

Citat:
Nej, några sådana fanns inte, inte ens text. Jag använder andra argument. Men du verkar anse att du vet exakt hur det gick till då, utifrån skelett. Pratar du med de döda?

Det är väl bättre att utgå ifrån något så konkret som skelett, som man kan utvinna mycket fakta från, än att utgå från texter som aldrig existerat?
Citera
2025-01-09, 08:35
  #1295
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har ändrat ståndpunkt, 120 är fel. Jag har skrivit att 120 är fel efter inlägget du citerar, men jag vet inte vilket och orkar inte leta upp det. Skriv med någon annan. Du vill inte diskutera för att förstå vad som är sant eller korrekt, utan för att tjafsa. Precis som vilken kärring som helst.

Du kläcker ur dig rena felaktigheter om kvotering och "naturliga roller" och fan och hans moster och när du får mothugg eller blir ifrågasatt pga detta så springer du iväg och skriker "kärring".

Det troligen bäst att du diskuterar dessa ämnen med likasinnade så att du aldrig blir motsagd.
__________________
Senast redigerad av Jenny9 2025-01-09 kl. 08:38.
Citera
2025-01-09, 12:23
  #1296
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Kvinnor som jagade storvilt var inga undantag. Jag har aldrig påstått att samtliga kvinnor under jägar-samlartiden jagade storvilt och krigade, istället menade jag att det var mer vanligt förekommande med kvinnliga jägare än vad forskarna förut hade trott.

Det är inte helt rätt att säga att kvinnor ”avskaffade sin egen frihet” genom att ta till sig kristendomen. Både män och kvinnor spelade roller i spridningen av kristendomen. Kvinnor kan ha sett kristendomen som en möjlighet till skydd och trygghet, även om det på lång sikt innebar vissa begränsningar av deras tidigare rättigheter.

I övrigt hänvisar jag till Jenny9s svar.
Så ni håller med om det jag säger. Det är väl bra.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Förresten så är kvinnor inte mer känslostyrda än män.
Jo, faktiskt är de det. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1704584/FULLTEXT01.pdf
Politiskt utgår de från vad kändisar och kompisar tycker när de ska välja.
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/abs/gender-differences-in-vote-choice-social-cues-and-social-harmony-as-heuristics/DB58CD40104BABA70AF2917DD5C89AF4
Unt so weiter.
Jag menar att även du drivs känslomässigt här.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag väntar fortfarande på att du ska länka till en vetenskaplig artikel som bekräftar ditt påstående att vänsterfeminister sprider följande budskap till kvinnor: det finns inga kvinnor, det är samhället som skapar kvinnor och gör dem till kvinnor, föd inga barn och satsa på karriären, bli och bete er som män.

Ska vi applicera detta på män så att vänsterfeministers budskap till män lyder som följande: det finns inga män, det är samhället som skapar män och gör dem till män, skaffa många barn och satsa inte på karriären, bli och bete er som kvinnor. Bli sjuksköterska inte ingenjör.
Nu är jag förstås van att diskutera med intelligentare kvinnor än dig, som faktiskt kan dra logiska slutsatser. Så då blir det svårt att debattera, när du säger att du vill ha en "vetenskaplig artikel" om det jag säger. För då handlar det om att du ska kritisera det jag säger, logiskt. Men sånt verkar du inte riktigt klara av.

Men själva grunden till vänsterfeminismen är att könet är socialt. D.v.s. att det är samhället som skapar hur vi är. Men den åsikten kan man forma människan som man vill. Då blir det faktiskt som du skriver ovan, om man formar dem efter det. Så din slutsats är helt korrekt, även om du verkar tro att du ironiserar över det jag säger. Det här påhittade åsikterna sprids då i samhället och i jämställdhetens tecken försöker man faktiskt styra människor i den riktning som du säger. Man säger att man vill ha mer kvinnor i typiskt manliga jobb och mer män i kvinnliga. Eller hur?

Det är väl vad du också faktiskt själv resonerar utifrån delvis. Att det inte finns skillnader mellan män och kvinnor. Det är samma sak. Det finns inga könsskillnader, de är påhittade. Du får gärna argumentera emot mig här och visa att jag har fel om du menar det. Vilket jag inte tror du kan. Så det handlar inte om vetenskap direkt, utan en debatt om det. Du har förstås inga vetenskapliga artiklar som visar något annat heller.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I Sverige utgör kvinnor 25-30 % av de praktiserande civilingenjörerna. 50 000 - 60 000 kvinnor (eller ska jag kalla dem pojkflickor?). Tycker du fortfarande att de är undantag (outliers)? Andelen varierar beroende på specialisering. En del områden har större andel kvinnor (t ex miljöteknik), andra områden har mindre andel kvinnor (t ex maskinteknik).
Som jag säger söker män och kvinnor sig till olika ingenjörsutbildningar. Men dina siffror motsvarar ändå examinerade. Men har du något som visar att det stämmer när det gäller praktiserande?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det finns starka vetenskapliga bevis för att kvinnor deltog i storviltsjakt under jägar-samlarepoken. Fynd från en 9000 år gammal begravning i Anderna, där en kvinna begravdes med jaktredskap, visar att kvinnors deltagande i storviltsjakt inte var ovanligt. Forskare hade gjort en undersökning av 429 individer från olika arkeologiska platser i Nord- och Sydamerika. Undersökningen visade att mellan 30 och 50 % av jägarna kan ha varit kvinnor. Detta utmanar den traditionella ”man-the-hunter”-hypotesen och antyder att arbetsdelningen mellan könen under denna tid var mer jämlik än vad som senare blev normen i många samhällen.

När det gäller social jämlikhet i jägar-samlarsamhällen finns stöd för att sådana grupper aktivt motverkade social dominans och koncentration av makt. Forskare har funnit att dessa samhällen hade starka mekanismer för att förhindra att individer tog över gruppens resurser eller kontroll. Detta inkluderade en betoning på samarbete och en aktiv kultur av delning och förhandling för att minska maktobalanser.

Ett par vetenskapliga studier:

Women were early big game hunters
Statistical analysis shows that somewhere between 30 to 50 percent of hunters in these populations were female, the study said.

The Myth of Man the Hunter: Women’s contribution to the hunt across ethnographic contexts

Det finns forskning som stödjer teorin om en omvänd dominanshierarki i jägar-samlarsamhällen. Antropologen Christopher Boehm beskriver i sin bok ”Hierarchy in the Forest” denna teori som ett system där gruppen aktivt motverkar försök från individer att dominera eller utöva makt över andra. Gruppens medlemmar samarbetar med varandra för att bevara jämlikhet istället för att några få kontrollerar och dominerar.

Studier har också visat att jägar-samlare ofta använde humor och lek för att minska aggression och främja samarbete.

Påstår du på allvar att välrenommerade forskare romantiserar om kvinnor som jagade storvilt under jägar-samlartiden?
Nej jag påstår att du romantiserar det. I första undersökningen som artikeln länkade till anser man att man kommit fram till ca 6% av kvinnor var begravda med jaktvapen och det motsvarar väl vad jag brukar prata om, upp till. Däremot säger man själva att kvalitén på lämningarna var så dåliga, att man inte kan vara helt säker på könsbestämningen.

Sen det där om att samhällena var mer jämställda, hittar jag inget om i de länkar du hänvisar till. Var får du det från? Bohem har en teori om något som han inte kan visa stämmer skulle jag vilja säga. Humor och lek har man väl alltid använt. Det är inte unikt för jägarsamhället. Om det är för minska konflikter är väl mer tveksamt. Man kan förstås skoja med någon så den blir förbannad och lekar förr kunde vara nog så våldsamma. Det flesta lekar är för att träna inför eller i vuxenlivet, även idag. Så inget du hänvisar till, visar egentligen att det du säger stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in