Citat:
Är du så säker på det. Läs vad som står på sidan 309-310 i Creativity and Technology in Mathematics Education. Klicka på länk [56] i Wikipedia-artikeln ”Sex differences in intelligence”, under rubriken Spatial Ability, för att komma direkt till sidan 310. På sidan 310, rad 8, står följande mening: ”...More recently, research has shown that playing action video games for only 10 h can eliminate gender differences in spatial abilities with females benefitting more than males (Feng et al. 2007)...”
Eliminate betyder eliminera, alltså ta bort, utplåna eller radera.
Citat:
Det är du som påstår att vänsterfeminister vill radera könsskillnaderna. Ditt påstående att män ”toppar” både i IQ och matematik är väldigt förenklat och därför inte korrekt. Även om det finns viss evidens för att män kan vara överrepresenterade bland dem med högst IQ eller matematikförmåga, är dessa skillnader oftast små och påverkas starkt av kulturella och sociala faktorer. Generellt är könsskillnader i kognitiv prestation mindre än vad många inklusive du m fl tror och de minskar ytterligare i jämställda miljöer. På individnivå toppar många flickor/kvinnor inom både IQ och matematik. Särskilt de som i tidig ålder uppmuntras av sina föräldrar att syssla med matematik. Till exempel i Kina.
I svenska matematiktävlingar för högstadieelever tenderar flickor av kinesiskt ursprung att vara bland de tre bästa. Att flickor lyser med sin frånvaro i gymnasiets matematiktävlingar beror helt enkelt på att de prioriterar sina studier i samtliga skolämnen, inte bara matematik, för att få så bra slutbetyg som möjligt. De vill helst bli antagna med sina betyg till önskat högskoleprogram. Pojkar däremot försummar mer eller mindre skolarbetet och går all in på att öva i matematik inför en tävling.
http://www.matematiktavling.org/statistik/ar?year=HMT+2024%2F2025
https://ourworldindata.org/grapher/share-of-students-in-top-pisa-mathematics-score-level-male-vs-female?tab=table&time=2014..latest t ex mycket större procentandel kinesiska topp-presterare av bägge könen än europeiska och amerikanska. Det är kultur som ligger bakom.
https://www.ams.org/notices/201201/rtx120100010p.pdf
https://www.science.org/content/article/it-doesnt-add
https://nyheter.ki.se/forbattrade-levnadsvillkor-okar-kvinnors-kognitiva-formagor
Citat:
Ja, ja, varje gång metastudier eller enskilda studier motbevisar dina argument kontrar du med idel bortförklaringar. Som vanligt.
Citat:
Du hakade upp dig på epo-artikelns uppgift ”27% named at least one woman as an inventor. och påstod att det skulle finnas minst en man i 99 % av dem. Detta gjorde du genom att hänvisa till Syre-artikeln i vilken endast svenska förhållanden tas upp till skillnad från vad som beskrivs i min länkade epo-artikel. Hur är det med din egen läsförmåga? Du blandar ju ihop siffrorna i epo-artikeln med syre-artikelns siffror.Vad pratar du ens om Jag tog upp något annat, som inte har något med du svarar på. Nu tar du upp något jag skrev tidigare. Blev det svårt med matten, eller var du tvungen att hitta på nåt nytt då du inte vill erkänna att jag hade rätt om matten, att det blir en snedfördelning om man räknade på det sättet. Så då ställer jag samma fråga till dig, blev det jobbigt nu?
Från Syre:
När det gäller uppfinnarna bakom de aktiva patenten är fördelningen 6 procent kvinnor, 91 procent män och övriga är obestämda eller okända. Det var det här jag tog upp. Men kanske blandade ihop det med ägande?
När det gäller patent, äger kvinnor 1% och män 6% och företag 93%. Så antingen har du läst dåligt eller så är det procenträkningen, som det är känt att många kvinnor är sämre på än män. Nu är ägandet av privatpersoner så litet, så man skulle vilja ha decimaler, då det garanterat är avrundat.
Från Syre:
När det gäller uppfinnarna bakom de aktiva patenten är fördelningen 6 procent kvinnor, 91 procent män och övriga är obestämda eller okända. Det var det här jag tog upp. Men kanske blandade ihop det med ägande?
När det gäller patent, äger kvinnor 1% och män 6% och företag 93%. Så antingen har du läst dåligt eller så är det procenträkningen, som det är känt att många kvinnor är sämre på än män. Nu är ägandet av privatpersoner så litet, så man skulle vilja ha decimaler, då det garanterat är avrundat.
Citat:
Det är faktiskt ont om studier där man undersöker enäggstvillingar från det att de separerats i mycket tidig ålder och följer dem tills de intelligenstestas i 17-18 årsåldern. Dessutom är det oerhört sällsynt att enäggstvillingar fostras isär i väsensskilda miljöer, till och med i olika länder, som de sydkoreanska tvillingflickorna hade gjort. Fast nu är de koreanska tvillingarna undantagsfall inte normen. De står även i artikeln att det inte brukar skilja mer än 7 punkter när det gäller tvillingar. Däremot hade de nästan identiska personligheter, trots olika uppväxt, vilket väl visar hur mycket generna påverkar. Man föds med sin personlighet. Du är född med din personlighet.
Den andra artikeln, där det står om adoptivbarn, handlar lustigt nog om syskon, inte tvillingar. Där var skillnaderna 4.4 punkter vilket jag tyckte var väldigt lite faktiskt. Sen, återigen, vilken metod att mäta IQ har man använt, vilket jag menar påverkar. Men det antyder att det är väldigt genetiskt. Blev lite förvånad där över likheterna i IQ mellan syskon, men det visar hur starkt generna påverkar även syskon. Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar, speciellt studieresultat, men mindre när det gäller IQ. Då ska det vara extrema förhållanden.
Den andra artikeln, där det står om adoptivbarn, handlar lustigt nog om syskon, inte tvillingar. Där var skillnaderna 4.4 punkter vilket jag tyckte var väldigt lite faktiskt. Sen, återigen, vilken metod att mäta IQ har man använt, vilket jag menar påverkar. Men det antyder att det är väldigt genetiskt. Blev lite förvånad där över likheterna i IQ mellan syskon, men det visar hur starkt generna påverkar även syskon. Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar, speciellt studieresultat, men mindre när det gäller IQ. Då ska det vara extrema förhållanden.
Adopted kids' average IQ higher than non-adopted siblings, study finds
Citat:
“The first set of more than 400 pairs of full male siblings revealed that those who had been adopted had an average IQ score of nearly 97. Those who were raised by their biological parents had an average IQ of 92.
After accounting for other factors, the researchers determined that being adopted accounted for an average increase of just over 4 IQ points. Four points roughly equates to moving up 10 percent in cognitive ability compared to the rest of the population, according to Turkheimer.”
After accounting for other factors, the researchers determined that being adopted accounted for an average increase of just over 4 IQ points. Four points roughly equates to moving up 10 percent in cognitive ability compared to the rest of the population, according to Turkheimer.”
Studier av adoption har visat att barn som adopteras till en mer gynnsam miljö ofta uppnår högre IQ-poäng än de som växer upp i fattigare eller mindre stimulerande miljöer.
Var det inte du som sa att man kunde radera skillnaderna? Var det helt objektivt? Män toppar förstås inom IQ, eller hur? Även inom matte, Eller hur?