2024-12-08, 22:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nej, det var endast efter mina förfäders geografiska härkomst som mitt DNA-test visar. Italienare, kineser, ryssar, svenskar och mexikaner m fl är etniska populationer, men inga raser.

Kila nu i väg till rasforskningsforumet och förespråka för förekomsten av människoraser. Här är det inte relevant.
Jag bara sa en gång att det gick och du har sagt att det inte går. Men senare själv visat att det går. Är det genetiska skillnad på människor i olika områden kan man förstås dela upp det efter det.
Är det så, att du inte anser att en fråga du debatterat hela tiden, inte hör hit, är det kanske du som är på fel forum?

Citat:
Läs vad som står i de tre sista styckena på sidan 306 om vilka faktorer som förklarar skillnaden i visuospatial förmåga. Glöm för all del inte att läsa sidorna 307 och 308 också.

I mer jämställda länder är könsskillnaden i spatial förmåga mindre och t o m obefintlig.
Men om det jag citerade och som står i artikeln inte stämmer, hur vet man då att artikeln är korrekt? Så antingen måste det vara dagens sanning, då det står där, eller så går det inte att säga vad som är sant där. Det blir väl slutsatsen? En artikel som säger emot sig själv, är förstås problematisk. Du får nog peka på vad du vill ha sagt. Jag har läst den tidigare och gjorde det igen. Sidan 306 visas inte. Artikeln handlar om att man kan öka den spatiala förmågan genom att spela vissa spel. Sedan hänvisar man till en mängd forskare, men deras forskning finns inte med. Bara påståenden om vilka slutsatser de har kommit fram till.

Citat:
På individnivå är det faktiskt större variationer än mellan könen. Det är inget idiotpåstående.
Jo det är det, för i en debatt om generella skillnader mellan män och kvinnor säger det ingenting att det finns stora individuella skillnader inom grupperna. Då måste man se hur det ser ut generellt, mellan grupperna. För det är vad det handlar om.

Citat:
Läs vad som står i den andra artikeln som jag länkat till:

Ta en titt på stapeldiagrammet på sid 11 i den ovan länkade epo-artikeln. Andelen kvinnliga uppfinnare (wir) inom kemi 2010-2019 är 22,4 % (förmodligen högre idag).

Glöm inte att den procentuella andelen yrkesverksamma kvinnor i STEM är 25-30 % globalt. Inom T och E (områden inom vilka majoriteten av uppfinningar görs) är det globalt ofta under 20 %.
Det är sånt här jag hakar upp mig på: 27% named at least one woman as an inventor. Om man skulle ta och räkna på samma sätt för män, och det skulle finnas minst en man i 99% av dem. då går procenten inte i hop, För då är det bara patenten med enbart kvinnor som inte skulle räknas. Nu finns det säkert ett antal patent med bara en kvinna eller några. Man måste summera det totala antal kvinnor, mot det totala antalet män, för att det ska vara rättvisande. Nu vet jag att kvinnor kan ha svårt med procenträkning. Men man måste förstås göra det som jag säger, om det ska vara rättvisande.

Citat:

Grundidén till en uppfinning kan uppstå på följande sätt: en enskild persons ”snilleblixt”, brainstorming/samarbete i ett team (i företag eller inom forskning) eller genom akademisk/industriell forskning.

Om du vill diskutera uppfinningar och patent samt fortsätta att ifrågasätta eller förminska kvinnors förmåga att uppfinna och få sina patent godkända så får du gå till delforumet Kvinnor och patent. Tillsammans med en hel radda avundsjuka misogyna snubbar, som ifrågasätter kvinnors uppfinningar och patent samt nedvärderar deras bidrag, kommer du att vara i gott sällskap.
Jag försöker inte förminska kvinnors förmåga. Alla heder åt dem. Men man måste förstås räkna ärligt. Ska jag ta upp ohederliga kvinnor med mindervärdeskomplex, som säkert finns där också. Men du kan inte initiera debatter och sedan hänvisa till andra forum när du får mothugg och inte vill debattera längre.

Citat:

Det finns inga vetenskapliga bevis som entydigt kopplar skillnader till högre PISA-resultat m fl som ofta ses i östasiatiska länder. Man har inte identifierat specifika genetiska skillnader som kan förklara varför östasiater i snitt presterar bättre i bl a PISA-tester och IQ-tester.

Länder med liknande genetisk bakgrund kan ha mycket olika PISA-resultat. Till exempel presterar östasiater i diaspora (t ex i USA, Kanada eller annat valfritt land) ofta väl, men deras prestationer kan tillskrivas kulturella faktorer, inte genetiska.

Modern forskning betonar alltså att miljöfaktorer som utbildningssystem, socioekonomi och kultur (studietradition, hårt arbete, konfucianism osv) har mycket större inverkan på kognitiva resultat än genetik.

I en del östasiatiska samhällen är kvinnor mer variabla än männen i IQ-fördelningen.
Men min poäng är att det inte finns någon IQ-gen. Därför kan man inte veta om det är genetiskt eller kulturellt. Man antar bara. Det kan förstås vara så att de med högt IQ också är mer villiga att studera och kan nå högre. Medan de med lägre IQ, når en nivå de inte kan komma över, trots en god studiemiljö. För det är i huvudsak IQ, som sätter nivån för hur högt man kan ta sig, även om jag inte ska förneka annat heller.

Citat:
Min uppgift om 90-95 % var endast en grov gissning. Jag har ingen tillgång till en databas med de tre bästa individerna för perioden 1961-2024. Det är nog snarare mindre än 5 % av de tävlande som var tjejer.
Ok.

Citat:
Genus är som sagt både kulturellt inlärda och utvecklade könsroller plus könsidentitet (länk). Längst ner i Wikipedia-artikeln finns minst trettiofem referenser till olika artiklar inklusive studier. Ja, ja, du kommer säkert att skriva flera meningar av ifrågasättanden och bortförklaringar i nästa inlägg. I så fall får du skapa en egen tråd som handlar just om genus. Inte här.
Diskutera någon annanstans själv. Jag visade en motsägelse i det du sa, som inte går ihop. Men du kunde inte lösa den, så nu ändrar du din formulering och lade till, utvecklade, vad det nu är. Vill du inte diskutera svar du får på dina egna frågor, så ska du väl inte ställa frågor.

Citat:
Du ifrågasatte aldrig Aftonbladets påstående att 65+ åriga högutbildade män från storstäderna generellt var bättre i allmänbildning. Men om det däremot hade stått att det var 65 åriga eller äldre högutbildade storstadskvinnor, då hade det varit annat ljud i skällan. Med en sexistisk dåres frenesi hade du skrivit minst en sida med idel ifrågasättanden och kallat påståendet en lögn, ett feministiskt påhitt, ett typiskt vänsternarrativ eller gud vet vad.
Du fattar inte ens vad vi diskuterar här, är det för att du har mens eller blir det för mycket för din lilla kvinnohjärna. Ska försöka igen se om nåt går in i ditt huvud.
1. Du säger det om 65+
2. Senare tar jag upp det igen.
3. Då börjar du försöka bortförklara, att det skulle vara så?
4. Jag påpekar att det var du som drog upp det först.
5. Du börjar ifrågasätta att jag trodde på dig och fortsätter med det in in absurdum. Nu kallar du mig till och med saker för att jag påpekade att det var du som drog upp det först. Du verkar inte frisk.
Citera
2024-12-08, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
TS tar ej höjd för mäns högre plasticitet, vilket är både vårt trumfkort och akilleshäl.

Som jag har förstått den huvudsakliga orsaken till mäns högre inteligenssnitt är det just plasticiteten. Det som gör att vi mognar senare.

Då kan man inte jämföra 17-åringar, oavsett om pojkarna är bättre än flickor.
Bara några år senare, har pojkarna blivit män och dragit ifrån än mer.

Bara här på detta forum märks att t.ex. feminister är klart kognitivt handikappade och behöver regler för allt för att huvudtaget fungera socialt...och då skall det sossijala vara en kvinnlig paradgren.

Vidare angående vår manliga högre plasticitet, så slår den åt båda hållen på individnivå.
Vissa män blir nå djävulskt dumma. Vilket gör mängden smartare män väldigt mycket smartare, i jämförelse med sk. smarta kvinnor...
Utöver vårat större kognitiva spann så ger vår plasticitet även en högre skitz-statistik.

Den folkgrupp som tydligen presterar bäst är Ashkenazijudar, men de drar även flest nitlotter psykologiskt...plasticiteten även där.

Plasticiteten är viktig. Därmed ger tester i för tidig ålder falskt resultat.

Allt detta är redan avhandlat i tråden. Flera gånger om.

Ett hett tips är att läsa de 10-20 sista sidorna i en tråd som denna.
Citera
2024-12-09, 04:27
Avslutad
Män har större hjärnor än kvinnor. Män har något högre iq än kvinnor.

Drar man bort någon miljon lågbegåvat mena pack från ekvationen har svenska vita män minst 20 i högre iq än en swedistanska.

Det är därför ni upplevs som förståndshandikappade av oss.
Citera
2024-12-09, 04:44
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
På individnivå är det faktiskt större variationer än mellan könen. Det är inget idiotpåstående.

Längre än så tog det inte innan Reiwas inlägg blev relevant ännu en gång:

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den här memen och bilden sammanfattar precis det ni pratar om på ett utmärkt sätt.
https://x.com/Rothmus/status/1791906804923818038

När man diskuterar skillnader mellan två populationer, har de individuella skillnaderna ingen som helst betydelse, eftersom det är skillnader i aggregat man jämför (medelvärde, fördelning, m.m.), inte individer. Att det finns enskilda individer inom populationerna som avviker gravt från dessa aggregat är en helt meningslös observation som inte ens hör diskussionen till...

..förutom för kvinnan i meme-bilden i Reiwas länk, som inbillar sig att hon lägger fram något slags motargument.
Citera
2024-12-09, 10:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Längre än så tog det inte innan Reiwas inlägg blev relevant ännu en gång:

När man diskuterar skillnader mellan två populationer, har de individuella skillnaderna ingen som helst betydelse, eftersom det är skillnader i aggregat man jämför (medelvärde, fördelning, m.m.), inte individer. Att det finns enskilda individer inom populationerna som avviker gravt från dessa aggregat är en helt meningslös observation som inte ens hör diskussionen till...

..förutom för kvinnan i meme-bilden i Reiwas länk, som inbillar sig att hon lägger fram något slags motargument.
Det gäller samtliga individer i populationen, inte endast de som avviker kraftigt från medelvärdet. Ditt påstående att populationens medelvärde i IQ (eller andra egenskaper) skulle vara en viktigare observation än individuella variationer är både felaktigt och idiotiskt.

Inom varje population (kön, etnicitet eller andra kategorier) finns det större individuella variationer än den genomsnittliga skillnaden mellan populationerna. Detta innebär att det är omöjligt att på ett meningsfullt sätt förutsäga en individs IQ eller prestation baserat på deras grupptillhörighet.

Ett genomsnitt är endast en statistisk sammanfattning och säger ingenting om enskilda individers förmågor eller potential. Skillnader i genomsnitt mellan populationer beror ofta mer på sociala och strukturella faktorer (t ex tillgång till utbildning, diskriminering, hälsovård) än på någon biologiskt fastställd skillnad. Det är därför ett felslut att dra slutsatser om en individ baserat på populationens medelvärde.

Slutsatsen är att individuella variationer är mycket mer relevanta än gruppmedelvärden i de flesta praktiska sammanhang. Att lägga alltför stor vikt vid gruppmedelvärden, särskilt när det gäller något så komplext som intelligens, är vetenskapligt missvisande.

Kvinnan i meme-bilden har faktiskt en poäng när hon talade om sin egen kroppslängd. Hennes motargument är underförstått att det finns stora individuella variationer i kroppslängd bland kvinnor. Den svenska kvinnans medellängd är runt 1,66 meter. Men det finns individuella skillnader och det är dessa som hon vill betona.
Citera
2024-12-09, 11:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men om det jag citerade och som står i artikeln inte stämmer, hur vet man då att artikeln är korrekt? Så antingen måste det vara dagens sanning, då det står där, eller så går det inte att säga vad som är sant där. Det blir väl slutsatsen? En artikel som säger emot sig själv, är förstås problematisk. Du får nog peka på vad du vill ha sagt. Jag har läst den tidigare och gjorde det igen. Sidan 306 visas inte. Artikeln handlar om att man kan öka den spatiala förmågan genom att spela vissa spel. Sedan hänvisar man till en mängd forskare, men deras forskning finns inte med. Bara påståenden om vilka slutsatser de har kommit fram till.
Jodå, sidan 306 visas visst. Kapitlet är ”12.2.2 Spatial Skills and Gender Differences. På sidan 308, kapitel 12.2.4. Spatial Training to Improve Spatial Skills, beskrivs det kort om att träning kan förbättra spatiala färdigheter. Forskaren Uttal har gjort en detaljerad meta-analys 2013 om de positiva effekterna av spatial träning.

Uttals meta-analys: The Malleability of Spatial Skills: A Meta-Analysis of Training Studies.

Citat:
Jo det är det, för i en debatt om generella skillnader mellan män och kvinnor säger det ingenting att det finns stora individuella skillnader inom grupperna. Då måste man se hur det ser ut generellt, mellan grupperna. För det är vad det handlar om.
Det är faktiskt de individuella skillnaderna inom gruppen (kön, etnicitet eller annan kategori) som man ska lägga större fokus på. Läs mer om detta i mitt svar #1241 till Stig-Britt.

Citat:
Det är sånt här jag hakar upp mig på: 27% named at least one woman as an inventor. Om man skulle ta och räkna på samma sätt för män, och det skulle finnas minst en man i 99% av dem. då går procenten inte i hop, För då är det bara patenten med enbart kvinnor som inte skulle räknas. Nu finns det säkert ett antal patent med bara en kvinna eller några. Man måste summera det totala antal kvinnor, mot det totala antalet män, för att det ska vara rättvisande. Nu vet jag att kvinnor kan ha svårt med procenträkning. Men man måste förstås göra det som jag säger, om det ska vara rättvisande.
Av alla patentansökningar som hade lämnats in till EPO av europeiska sökande 2023 angav 27 % minst en kvinna som uppfinnare. Läs först EPO:s artikel innan du gör korkade ifrågasättanden och drar förhastade slutsatser.

Citat:
Jag försöker inte förminska kvinnors förmåga. Alla heder åt dem. Men man måste förstås räkna ärligt. Ska jag ta upp ohederliga kvinnor med mindervärdeskomplex, som säkert finns där också. Men du kan inte initiera debatter och sedan hänvisa till andra forum när du får mothugg och inte vill debattera längre.
Vilka ohederliga kvinnor med mindervärdeskomplex syftar du på?

Citat:
Men min poäng är att det inte finns någon IQ-gen. Därför kan man inte veta om det är genetiskt eller kulturellt. Man antar bara. Det kan förstås vara så att de med högt IQ också är mer villiga att studera och kan nå högre. Medan de med lägre IQ, når en nivå de inte kan komma över, trots en god studiemiljö. För det är i huvudsak IQ, som sätter nivån för hur högt man kan ta sig, även om jag inte ska förneka annat heller.
Nej, det finns ingen specifik intelligensgen. Intelligens styrs inte av en enskild gen utan är ett resultat av många gener som tillsammans påverkar kognitiva funktioner.

Det stämmer faktiskt att flickor generellt är mer villiga att studera och kan nå högre, särskilt de som kommer från östasiatiska länder som Kina, Taiwan och Singapore.

Jo, man kan ta reda på vad som är genetiskt eller kulturellt. Exempel: två enäggstvillingar har båda en genetisk potential att nå en IQ på 115. Tvilling A adopteras i späd ålder från en socialt och kulturellt torftig miljö (fattig underklass) till ett välbärgat akademikerpar (välmående övre medelklass). Detta adopterade barn får under uppväxtåren tillgång till förstklassig utbildning, balanserad kost, regelbunden motion i kombination med kärlek, omsorg och stimulans. Tvilling B blir kvar hos sina biologiska föräldrar och växer upp under arma förhållanden med dålig utbildning, sämre näringsintag, brist på kärlek och stimulans.

Bägge tvillingarna genomgår i 16-18-årsåldern var sitt intelligenstest. Tvilling A får resultatet IQ 113 poäng medan tvilling B endast IQ 98 poäng. Detta är en indikation på att kultur har inverkan på intelligens, framförallt under uppväxtåren.
Citera
2024-12-09, 11:11
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Det gäller samtliga individer i populationen, inte endast de som avviker kraftigt från medelvärdet. Ditt påstående att populationens medelvärde i IQ (eller andra egenskaper) skulle vara en viktigare observation än individuella variationer är både felaktigt och idiotiskt.

Den är givetvis viktigare i en diskussion om skillnader i medelvärde mellan två populationer....

Citat:
Detta innebär att det är omöjligt att på ett meningsfullt sätt förutsäga en individs IQ eller prestation baserat på deras grupptillhörighet.

Hahahaha, menar du allvar nu? Det är ju precis det vi alla sagt sedan 100 sidor bakåt i tråden - vi pratar om snitt och inte individer. Du exemplifierar precis det som skrivs här nedan. Vem har påstått att man kan säga något om kvinnor som individer utifrån kvinnors snitt? Det är ju exakt detta meme-bilden illustrerar, att en man pratar om snitt och kvinnor börjar prata om att det finns individuella avvikelser, och därför kan inte snittet vara sant. Du kan inte mena allvar, aahahahha. Det är inte omöjligt på ett meningsfullt sätt, det är omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bara att du nämner korrelationen mellan kvinnors frigörelse och civilisationers kollaps räcker för att hon ska känna sig attackerad com kvinna. Jämför med om jag säger till dig att män var ansvariga för andra världskriget, och du skulle inte ens registrera det som en atttack, för du hade inget med andra värdskriget att göra.

När kvinnan väl är i försvarsställning så börjar den välkända kulsprutetaktiken där argument och påståenden haglar hejvilt överallt utom på sakfrågan. När du inte orkar bemöta allt trams så förklarar hon seger och konstaterar att "du klarar inte av en kvinna som ger svar på tal" eller något liknande.

Citat:
Ett genomsnitt är endast en statistisk sammanfattning och säger ingenting om enskilda individers förmågor eller potential.

Nej, det har ju ingen påstått heller, det är bara ett gäng kärringar i tråden som argumenterar som om det vore på något annat sätt. Vem argumenterar du emot? Dig själv? Herregud vilken toka du är.

Citat:
Kvinnan i meme-bilden har faktiskt en poäng när hon talade om sin egen kroppslängd. Hennes motargument är underförstått att det finns stora individuella variationer i kroppslängd bland kvinnor.

I din kärringhjärna är alltså att en individ avviker från ett medelvärde ett motargument mot medelvärdet. Ja, där ser man, det förklarar mycket av ditt tantsvammel. Det är ju precis detta tankefel som kärringar ständigt gör som bilden belyser så väl! Helt otroligt, det går knappt tro att det är sant. Du gör precis det fel som bilden försöker belysa och repeterar det dessutom som att kvinnan i bilden har en poäng. Ja, herre jösses... tack för ett gott skratt.

Reiwas inlägg var direkt genialiskt:

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den här memen och bilden sammanfattar precis det ni pratar om på ett utmärkt sätt.
https://x.com/Rothmus/status/1791906804923818038
Citera
2024-12-09, 12:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jodå, sidan 306 visas visst. Kapitlet är ”12.2.2 Spatial Skills and Gender Differences. På sidan 308, kapitel 12.2.4. Spatial Training to Improve Spatial Skills, beskrivs det kort om att träning kan förbättra spatiala färdigheter. Forskaren Uttal har gjort en detaljerad meta-analys 2013 om de positiva effekterna av spatial träning.
Sidorna 305 och 306 visas inte i förhandsgranskningen.,står det för mig.
Jag vet vad artikeln handlar om. Men vad just den artikeln handlar om är att man kan den spatiala öka förmågan genom att spela en viss typ av spel. Man skriver även att man kan minska skillnaderna mellan könen genom det. Men inte vad som händer om bägge könen tränar på det, faktiskt. Man vet inte om man jämför äpplen med päron. Det finns en massa påståenden, men alla hänvisar till andra studier om det, liksom det jag drog upp. Är alla påståenden sanna där, är det jag citerade också det. Eller hur?

Citat:
Uttals meta-analys: The Malleability of Spatial Skills: A Meta-Analysis of Training Studies.
Att man kan förbättra den genom att spela spel förstår jag. Det var vad artikeln vi debatterar säger. Så varför du då hänvisar till en artikel som säger samma sak, förstår jag inte.
Däremot gillar jag inte Meta studier. Det är att göra det enkelt för sig. Man får förstås ett medelvärde. Men man tar inte riktigt hänsyn till metodik och urval i de olika studierna. Men en modegrej idag, där man framställer det som sanningar.

Citat:
Det är faktiskt de individuella skillnaderna inom gruppen (kön, etnicitet eller annan kategori) som man ska lägga större fokus på. Läs mer om detta i mitt svar #1241 till Stig-Britt.
Jag vet att det finns individuella skillnader. Försöker du framhålla saker som ingen debatterat mot. Ska du berätta att jorden snurrar runt solen också?
Vad du behöver förklara, är på vilket sätt det påverkar de generella skillnader som bevisligen finns.

Citat:
Av alla patentansökningar som hade lämnats in till EPO av europeiska sökande 2023 angav 27 % minst en kvinna som uppfinnare. Läs först EPO:s artikel innan du gör korkade ifrågasättanden och drar förhastade slutsatser.
Jag har förstås läst det men även förklarat vad som är problemet med att räkna på det sättet. Jag vet inte om du har svårt att fatta det jag säger. Eftersom det ofta är flera personer nämnda i patentansökningar, blir det felaktigt sätt att räkna och framställer det som att kvinnors andel är större än den är.

Så ska man räkna korrekt, ska man räkna alla kvinnor och män som är nämnd och fördelningen mellan dem, Eller hur.

Citat:
Vilka ohederliga kvinnor med mindervärdeskomplex syftar du på?
Alla som känner sig träffade. På samma sätt som man kan fråga sig, varför du kallar alla som diskuterar emot det du säger, för misogyna. Är det ett uttryck av just det kanske? Hävdelsebehov. Penisavundet.

Citat:
Nej, det finns ingen specifik intelligensgen. Intelligens styrs inte av en enskild gen utan är ett resultat av många gener som tillsammans påverkar kognitiva funktioner.
Du repeterar bara vad jag sagt.

Citat:
Det stämmer faktiskt att flickor generellt är mer villiga att studera och kan nå högre, särskilt de som kommer från östasiatiska länder som Kina, Taiwan och Singapore.
Så det beror på kultur, inte gener? Hur vet man det. Det är frågan. Du tar bara ett exempel här nedan, utan nåt som visar att det är så. Frågan är alltid vad som är orsak och vad som är verkan och hur man bevisar det. Är studievilja ett utslag av IQ eller är det ett resultat av kultur eller andra genetiska och kulturella skillnader? Hur gör man det för gruppen man undersökt?

Citat:
Jo, man kan ta reda på vad som är genetiskt eller kulturellt. Exempel: två enäggstvillingar har båda en genetisk potential att nå en IQ på 115. Tvilling A adopteras i späd ålder från en socialt och kulturellt torftig miljö (fattig underklass) till ett välbärgat akademikerpar (välmående övre medelklass). Detta adopterade barn får under uppväxtåren tillgång till förstklassig utbildning, balanserad kost, regelbunden motion i kombination med kärlek, omsorg och stimulans. Tvilling B blir kvar hos sina biologiska föräldrar och växer upp under arma förhållanden med dålig utbildning, sämre näringsintag, brist på kärlek och stimulans.

Bägge tvillingarna genomgår i 16-18-årsåldern var sitt intelligenstest. Tvilling A får resultatet IQ 113 poäng medan tvilling B endast IQ 98 poäng. Detta är en indikation på att kultur har inverkan på intelligens, framförallt under uppväxtåren.
Lite intressant är att jag läst om tvillingstudier som visar tvärtom. Att de lyckas nästan lika bra som sin tvilling. Länkar behövs nog där du visar det här.
Citera
2024-12-09, 18:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Sidorna 305 och 306 visas inte i förhandsgranskningen.,står det för mig.
Jag vet vad artikeln handlar om. Men vad just den artikeln handlar om är att man kan den spatiala öka förmågan genom att spela en viss typ av spel. Man skriver även att man kan minska skillnaderna mellan könen genom det. Men inte vad som händer om bägge könen tränar på det, faktiskt. Man vet inte om man jämför äpplen med päron. Det finns en massa påståenden, men alla hänvisar till andra studier om det, liksom det jag drog upp. Är alla påståenden sanna där, är det jag citerade också det. Eller hur?
Det finns två sätt till utöver videospel som kan förbättra ens spatiala förmåga. Se tabell 2 i den länkade metastudien (video games, instructional course, psychology laboratory training).

Forskning visar att kvinnor förbättrar sin spatiala förmåga mer än män efter en viss tids träning. Tre exempel på studier:

Training Spatial Skills in Men and Women, Women Match Men When Learning a Spatial Skill, Playing an Action Video Game Reduces Gender Differences in Spatial Cognition

Citat:
Att man kan förbättra den genom att spela spel förstår jag. Det var vad artikeln vi debatterar säger. Så varför du då hänvisar till en artikel som säger samma sak, förstår jag inte.
Däremot gillar jag inte Meta studier. Det är att göra det enkelt för sig. Man får förstås ett medelvärde. Men man tar inte riktigt hänsyn till metodik och urval i de olika studierna. Men en modegrej idag, där man framställer det som sanningar.
Är det för att metastudiers slutsatser kommer fram till resultat som inte passar din ståndpunkt? Om de däremot bekräftar dina åsikter, då gillar du dem såklart.

Du vet uppenbarligen inte vad en metastudie är för något. En metastudie är en studie av vetenskapliga publikationer, i allmänhet en del av ett systematiskt översiktsarbete. Det handlar om att statistiskt väga samman flera sådana originalstudier så att man får ett större observationsmaterial. Man sammanställer resultat från redan publicerade vetenskapliga artiklar.

Citat:
Jag har förstås läst det men även förklarat vad som är problemet med att räkna på det sättet. Jag vet inte om du har svårt att fatta det jag säger. Eftersom det ofta är flera personer nämnda i patentansökningar, blir det felaktigt sätt att räkna och framställer det som att kvinnors andel är större än den är.

Så ska man räkna korrekt, ska man räkna alla kvinnor och män som är nämnd och fördelningen mellan dem, Eller hur.
Om du ska räkna korrekt, då måste du för fan se skillnad på inlämnade patentansökningar och aktiva patentinnehav. I din länkade artikel från tidningen Syre står det att 99 % av alla aktiva patentinnehav ägs av män. I Sverige, inte i något annat land.

Citat:
Så det beror på kultur, inte gener? Hur vet man det. Det är frågan. Du tar bara ett exempel här nedan, utan nåt som visar att det är så. Frågan är alltid vad som är orsak och vad som är verkan och hur man bevisar det. Är studievilja ett utslag av IQ eller är det ett resultat av kultur eller andra genetiska och kulturella skillnader? Hur gör man det för gruppen man undersökt?

Lite intressant är att jag läst om tvillingstudier som visar tvärtom. Att de lyckas nästan lika bra som sin tvilling. Länkar behövs nog där du visar det här.

Här är ett exempel: Identical Twins Raised Apart in Different Countries Have Huge IQ Difference ... och ett till: IQ of children in better-educated households is higher, study of twins indicates

Enäggstvillingar delar 100 % av generna. Intelligensmässigt har de potential att prestera likadant på IQ-tester, dock om de är uppväxta tillsammans eller i liknande miljöer. I fallet med enäggstvillingarna som levt åtskilda sedan de var två år gamla har forskare funnit att den ena tvillingflickan som fick fortsätta att växa upp med sina biologiska föräldrar i en kärleksfull och mer intellektuellt stimulerande miljö i Sydkorea hade 17 poäng högre IQ än den borttappade tvillingsystern, som efter en tid på fosterhem adopterades av ett amerikanskt par i en mindre harmonisk hemmiljö.
Citera
2024-12-09, 21:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det finns två sätt till utöver videospel som kan förbättra ens spatiala förmåga. Se tabell 2 i den länkade metastudien (video games, instructional course, psychology laboratory training).

Forskning visar att kvinnor förbättrar sin spatiala förmåga mer än män efter en viss tids träning. Tre exempel på studier:

Training Spatial Skills in Men and Women, Women Match Men When Learning a Spatial Skill, Playing an Action Video Game Reduces Gender Differences in Spatial Cognition
Men de är generellt ändå sämre än männen vid(kanske lika förhållanden) Så de vinner mer, förmodligen för de är sämre från början, männen vinner mindre men har ändå högre efteråt. Kvinnorna kommer inte riktigt ifatt men närmar sig kraftigt.

Citat:
Är det för att metastudiers slutsatser kommer fram till resultat som inte passar din ståndpunkt? Om de däremot bekräftar dina åsikter, då gillar du dem såklart.
Du tänker att du är annorlunda och helt objektiv. Var det inte du som sa att man kunde radera skillnaderna? Var det helt objektivt? Män toppar förstås inom IQ, eller hur? Även inom matte, Eller hur?

Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad en metastudie är för något. En metastudie är en studie av vetenskapliga publikationer, i allmänhet en del av ett systematiskt översiktsarbete. Det handlar om att statistiskt väga samman flera sådana originalstudier så att man får ett större observationsmaterial. Man sammanställer resultat från redan publicerade vetenskapliga artiklar.
Jag vet vad det är, vad jag menar att risken är att man jämför äpplen och päron.

Citat:
Om du ska räkna korrekt, då måste du för fan se skillnad på inlämnade patentansökningar och aktiva patentinnehav. I din länkade artikel från tidningen Syre står det att 99 % av alla aktiva patentinnehav ägs av män. I Sverige, inte i något annat land.
Vad pratar du ens om Jag tog upp något annat, som inte har något med du svarar på. Nu tar du upp något jag skrev tidigare. Blev det svårt med matten, eller var du tvungen att hitta på nåt nytt då du inte vill erkänna att jag hade rätt om matten, att det blir en snedfördelning om man räknade på det sättet. Så då ställer jag samma fråga till dig, blev det jobbigt nu?

Från Syre:
När det gäller uppfinnarna bakom de aktiva patenten är fördelningen 6 procent kvinnor, 91 procent män och övriga är obestämda eller okända. Det var det här jag tog upp. Men kanske blandade ihop det med ägande?

När det gäller patent, äger kvinnor 1% och män 6% och företag 93%. Så antingen har du läst dåligt eller så är det procenträkningen, som det är känt att många kvinnor är sämre på än män. Nu är ägandet av privatpersoner så litet, så man skulle vilja ha decimaler, då det garanterat är avrundat.

Citat:
Här är ett exempel: Identical Twins Raised Apart in Different Countries Have Huge IQ Difference ... och ett till: IQ of children in better-educated households is higher, study of twins indicates

Enäggstvillingar delar 100 % av generna. Intelligensmässigt har de potential att prestera likadant på IQ-tester, dock om de är uppväxta tillsammans eller i liknande miljöer. I fallet med enäggstvillingarna som levt åtskilda sedan de var två år gamla har forskare funnit att den ena tvillingflickan som fick fortsätta att växa upp med sina biologiska föräldrar i en kärleksfull och mer intellektuellt stimulerande miljö i Sydkorea hade 17 poäng högre IQ än den borttappade tvillingsystern, som efter en tid på fosterhem adopterades av ett amerikanskt par i en mindre harmonisk hemmiljö.
Fast nu är de koreanska tvillingarna undantagsfall inte normen. De står även i artikeln att det inte brukar skilja mer än 7 punkter när det gäller tvillingar. Däremot hade de nästan identiska personligheter, trots olika uppväxt, vilket väl visar hur mycket generna påverkar. Man föds med sin personlighet. Du är född med din personlighet.

Den andra artikeln, där det står om adoptivbarn, handlar lustigt nog om syskon, inte tvillingar. Där var skillnaderna 4.4 punkter vilket jag tyckte var väldigt lite faktiskt. Sen, återigen, vilken metod att mäta IQ har man använt, vilket jag menar påverkar. Men det antyder att det är väldigt genetiskt. Blev lite förvånad där över likheterna i IQ mellan syskon, men det visar hur starkt generna påverkar även syskon. Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar, speciellt studieresultat, men mindre när det gäller IQ. Då ska det vara extrema förhållanden.
Senast redigerad av EnCarte 2024-12-09 kl. 21:13.
Citera
2024-12-11, 13:47
Avslutad
Citat:

Som vi konstaterat. Ni är inte kloka i huvudet.
Citera
2024-12-11, 23:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Den är givetvis viktigare i en diskussion om skillnader i medelvärde mellan två populationer....
Är det inte bättre att du låser tråden för gott? Att diskutera endast snittskillnader mellan två populationer utan att presentera sannolika orsaker till denna diskrepans är oseriöst ur vetenskaplig synpunkt. Tycker inte du det också?

Javisst ja! I din värld finns inga individer, bara medelmåttor i populationen. Ingen som sticker ut från normen (medelvärdet). Alla är stöpta i samma genomsnittliga form inom varje population.

Samtliga män i sin grupp har samma IQ (100). Samtliga kvinnor i sin grupp har samma IQ (96). Det utopiska i din idealvärld är att ingen kvinna i sin grupp har högre IQ än någon man i sin grupp. Men då finns väl inget mer av relevans för dig att debattera om. Utom att slå dig för bröstet och hylla manlig överhöghet (male supremacy).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in