Citat:
Jag bara sa en gång att det gick och du har sagt att det inte går. Men senare själv visat att det går. Är det genetiska skillnad på människor i olika områden kan man förstås dela upp det efter det. Nej, det var endast efter mina förfäders geografiska härkomst som mitt DNA-test visar. Italienare, kineser, ryssar, svenskar och mexikaner m fl är etniska populationer, men inga raser.
Kila nu i väg till rasforskningsforumet och förespråka för förekomsten av människoraser. Här är det inte relevant.
Kila nu i väg till rasforskningsforumet och förespråka för förekomsten av människoraser. Här är det inte relevant.
Är det så, att du inte anser att en fråga du debatterat hela tiden, inte hör hit, är det kanske du som är på fel forum?
Citat:
Men om det jag citerade och som står i artikeln inte stämmer, hur vet man då att artikeln är korrekt? Så antingen måste det vara dagens sanning, då det står där, eller så går det inte att säga vad som är sant där. Det blir väl slutsatsen? En artikel som säger emot sig själv, är förstås problematisk. Du får nog peka på vad du vill ha sagt. Jag har läst den tidigare och gjorde det igen. Sidan 306 visas inte. Artikeln handlar om att man kan öka den spatiala förmågan genom att spela vissa spel. Sedan hänvisar man till en mängd forskare, men deras forskning finns inte med. Bara påståenden om vilka slutsatser de har kommit fram till.
Citat:
Jo det är det, för i en debatt om generella skillnader mellan män och kvinnor säger det ingenting att det finns stora individuella skillnader inom grupperna. Då måste man se hur det ser ut generellt, mellan grupperna. För det är vad det handlar om.
Citat:
Det är sånt här jag hakar upp mig på: 27% named at least one woman as an inventor. Om man skulle ta och räkna på samma sätt för män, och det skulle finnas minst en man i 99% av dem. då går procenten inte i hop, För då är det bara patenten med enbart kvinnor som inte skulle räknas. Nu finns det säkert ett antal patent med bara en kvinna eller några. Man måste summera det totala antal kvinnor, mot det totala antalet män, för att det ska vara rättvisande. Nu vet jag att kvinnor kan ha svårt med procenträkning. Men man måste förstås göra det som jag säger, om det ska vara rättvisande.
Läs vad som står i den andra artikeln som jag länkat till:
Ta en titt på stapeldiagrammet på sid 11 i den ovan länkade epo-artikeln. Andelen kvinnliga uppfinnare (wir) inom kemi 2010-2019 är 22,4 % (förmodligen högre idag).
Glöm inte att den procentuella andelen yrkesverksamma kvinnor i STEM är 25-30 % globalt. Inom T och E (områden inom vilka majoriteten av uppfinningar görs) är det globalt ofta under 20 %.
Ta en titt på stapeldiagrammet på sid 11 i den ovan länkade epo-artikeln. Andelen kvinnliga uppfinnare (wir) inom kemi 2010-2019 är 22,4 % (förmodligen högre idag).
Glöm inte att den procentuella andelen yrkesverksamma kvinnor i STEM är 25-30 % globalt. Inom T och E (områden inom vilka majoriteten av uppfinningar görs) är det globalt ofta under 20 %.
Citat:
Grundidén till en uppfinning kan uppstå på följande sätt: en enskild persons ”snilleblixt”, brainstorming/samarbete i ett team (i företag eller inom forskning) eller genom akademisk/industriell forskning.
Om du vill diskutera uppfinningar och patent samt fortsätta att ifrågasätta eller förminska kvinnors förmåga att uppfinna och få sina patent godkända så får du gå till delforumet Kvinnor och patent. Tillsammans med en hel radda avundsjuka misogyna snubbar, som ifrågasätter kvinnors uppfinningar och patent samt nedvärderar deras bidrag, kommer du att vara i gott sällskap.
Jag försöker inte förminska kvinnors förmåga. Alla heder åt dem. Men man måste förstås räkna ärligt. Ska jag ta upp ohederliga kvinnor med mindervärdeskomplex, som säkert finns där också. Men du kan inte initiera debatter och sedan hänvisa till andra forum när du får mothugg och inte vill debattera längre.Grundidén till en uppfinning kan uppstå på följande sätt: en enskild persons ”snilleblixt”, brainstorming/samarbete i ett team (i företag eller inom forskning) eller genom akademisk/industriell forskning.
Om du vill diskutera uppfinningar och patent samt fortsätta att ifrågasätta eller förminska kvinnors förmåga att uppfinna och få sina patent godkända så får du gå till delforumet Kvinnor och patent. Tillsammans med en hel radda avundsjuka misogyna snubbar, som ifrågasätter kvinnors uppfinningar och patent samt nedvärderar deras bidrag, kommer du att vara i gott sällskap.
Citat:
Det finns inga vetenskapliga bevis som entydigt kopplar skillnader till högre PISA-resultat m fl som ofta ses i östasiatiska länder. Man har inte identifierat specifika genetiska skillnader som kan förklara varför östasiater i snitt presterar bättre i bl a PISA-tester och IQ-tester.
Länder med liknande genetisk bakgrund kan ha mycket olika PISA-resultat. Till exempel presterar östasiater i diaspora (t ex i USA, Kanada eller annat valfritt land) ofta väl, men deras prestationer kan tillskrivas kulturella faktorer, inte genetiska.
Modern forskning betonar alltså att miljöfaktorer som utbildningssystem, socioekonomi och kultur (studietradition, hårt arbete, konfucianism osv) har mycket större inverkan på kognitiva resultat än genetik.
I en del östasiatiska samhällen är kvinnor mer variabla än männen i IQ-fördelningen.
Men min poäng är att det inte finns någon IQ-gen. Därför kan man inte veta om det är genetiskt eller kulturellt. Man antar bara. Det kan förstås vara så att de med högt IQ också är mer villiga att studera och kan nå högre. Medan de med lägre IQ, når en nivå de inte kan komma över, trots en god studiemiljö. För det är i huvudsak IQ, som sätter nivån för hur högt man kan ta sig, även om jag inte ska förneka annat heller.Det finns inga vetenskapliga bevis som entydigt kopplar skillnader till högre PISA-resultat m fl som ofta ses i östasiatiska länder. Man har inte identifierat specifika genetiska skillnader som kan förklara varför östasiater i snitt presterar bättre i bl a PISA-tester och IQ-tester.
Länder med liknande genetisk bakgrund kan ha mycket olika PISA-resultat. Till exempel presterar östasiater i diaspora (t ex i USA, Kanada eller annat valfritt land) ofta väl, men deras prestationer kan tillskrivas kulturella faktorer, inte genetiska.
Modern forskning betonar alltså att miljöfaktorer som utbildningssystem, socioekonomi och kultur (studietradition, hårt arbete, konfucianism osv) har mycket större inverkan på kognitiva resultat än genetik.
I en del östasiatiska samhällen är kvinnor mer variabla än männen i IQ-fördelningen.
Citat:
Ok.
Citat:
Diskutera någon annanstans själv. Jag visade en motsägelse i det du sa, som inte går ihop. Men du kunde inte lösa den, så nu ändrar du din formulering och lade till, utvecklade, vad det nu är. Vill du inte diskutera svar du får på dina egna frågor, så ska du väl inte ställa frågor.
Genus är som sagt både kulturellt inlärda och utvecklade könsroller plus könsidentitet (länk). Längst ner i Wikipedia-artikeln finns minst trettiofem referenser till olika artiklar inklusive studier. Ja, ja, du kommer säkert att skriva flera meningar av ifrågasättanden och bortförklaringar i nästa inlägg. I så fall får du skapa en egen tråd som handlar just om genus. Inte här.
Citat:
Du fattar inte ens vad vi diskuterar här, är det för att du har mens eller blir det för mycket för din lilla kvinnohjärna. Ska försöka igen se om nåt går in i ditt huvud.
Du ifrågasatte aldrig Aftonbladets påstående att 65+ åriga högutbildade män från storstäderna generellt var bättre i allmänbildning. Men om det däremot hade stått att det var 65 åriga eller äldre högutbildade storstadskvinnor, då hade det varit annat ljud i skällan. Med en sexistisk dåres frenesi hade du skrivit minst en sida med idel ifrågasättanden och kallat påståendet en lögn, ett feministiskt påhitt, ett typiskt vänsternarrativ eller gud vet vad.
1. Du säger det om 65+
2. Senare tar jag upp det igen.
3. Då börjar du försöka bortförklara, att det skulle vara så?
4. Jag påpekar att det var du som drog upp det först.
5. Du börjar ifrågasätta att jag trodde på dig och fortsätter med det in in absurdum. Nu kallar du mig till och med saker för att jag påpekade att det var du som drog upp det först. Du verkar inte frisk.



Var det inte du som sa att man kunde radera skillnaderna? Var det helt objektivt? Män toppar förstås inom IQ, eller hur? Även inom matte, Eller hur?