Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Jag bemötte bara ditt påstående att män läser mest naturvetenskap och att kvinnor läser mest samhällsvetenskap.
Då får politikerna återförstatliga grund- och gymnasieskolan, införa en gemensam skolplan för samtliga skolor i landet, ge läraryrket högre status som det var förr, införa mer disciplin i klassrummet och återinföra betyget ”ordning och uppförande” (avskaffades 1970).
Ordning och uppförande går förstås att återinföra. Men det kommer inte att förändra verkligheten. Däremot ska man förstås inte ha lärare, som straffar elever genom att ge dem sämre betyg än de presterar. Det är äckliga och svinaktiga lärare.
Betygen ska utgå från vad man presterar, inget annat. Men eftersom lärare inte klarar det, kommer deras status inta att höjas. Inte heller om de inte klarar av att förmedla kunskap eller bara skyller deras egen inkompetens på andra. Människor behöver börja ta ansvar för sina egna handlingar rent generellt. Det är en ren samhällsomvandling, som det faktiskt handlar om. Sluta ljuga och säg sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Enligt OECD-studien i
https://www.bbc.com/news/education-31751672Anser du att OECD:s slutsatser är bortförklaringar?
Jag säger inte att det är bortförklaringar, jag ställer frågan, varför är det så? Att konstatera något, är inget problem, att säga varför är något annat. Vet du varför? Men man måste ställa frågan så här, tar man hänsyn till hur pojkar är, eller utgår man från att flickor och pojkar är likadana? Vilket förstås är helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Dessutom är det fler pojkar än flickor som diagnosticeras med ADHD (bristande koncentrationsförmåga och hyperaktivitet), vilket kan förklara varför pojkar med denna diagnos har svårt att sitta still och fokusera på undervisningen samt är mer impulsiva. Men hos flickor är symtomen i regel annorlunda. De har oftare ouppmärksam ADHD (förr kallad ADD).
Just ADHD är jag mycket väl insatt i det. Jag har följt den länge och menar att man inte vet vad det är. De symptom som man listar för att ha ADHD, har förändrats så mycket under tiden att det går bara säga vad som menas med det idag. För det är inte samma som för fem år sedan, 10 år sedan eller 15 år sedan.
Rent generellt handlar det om koncentrationssvårigheter och/eller utåtagerande barn, vilket inte ens behöver vara ihopkopplat med varandra, eller ens något som ska ses som en diagnos. Olika symptom ger även samma diagnos. Tidigare ansåg man även att det gällde i stort sett bara pojkar, men man började gnälla över det, så även flickor kan få den idag. Men utifrån helt andra symptom? Man kan även begära en utredning hos privata vårdgivare och nästan automatiskt, få diagnosen. För man har förstås betalat för den.
Idag handlar det om medicineringen. Genom att få diagnosen, blir man medicinerad med vissa amfetaminpreparat. Amfetamin ger bättre koncentrationsförmåga, vilket man vetat länge, så genom ADHD diagnosen, får man tillgång till det, vilket ökar prestationsförmågan och ger därmed en fördel betygsmässigt. Därför vill man ha diagnosen. Busiga pojkar blir även lugnare av knarket, vilket uppskattas av både föräldrarna och lärarna. Förr kunde man ge dem en hurring som lugnade eller väckte upp dem, men eftersom det inte är tillåtet idag, skapar man nya metoder för att lösa samma problem. Själv är jag övertygad om att det även leder till ökad narkotikaanvändning som vuxna.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Könsstereotyper:
https://eige.europa.eu/publications-resources/thesaurus/terms/1223?language_content_entity=sv
Motverka könsstereotyper innebär att man arbetar för att minska eller eliminera föreställningar om att människor ska bete sig, se ut eller välja vissa livsval baserat på deras kön.
Som du ser är det inte fråga om att trycka tillbaka normala barns känslor. Tvärtom.
Det här är förstås en vänsteridé. Att könet är en social konstruktion. Men både hjärnan, hormoner och olika signalsubstanser, påverkar hur flickor och pojkar fungerar och känner. Då är frågan vad som egentligen går att visa vetenskapligt. Vad är normer och vad är biologi och hur skiljer man på vad som är vad. Kan du säga det eller visa det?
Problemet blir förstås när man säger att det är socialt, om det inte är det. Om vi säger att barnen har vissa medfödda känslor, som i sig, till viss del formar de normer som som man vill bryta. Vad innebär det.
Så om pojkar rent naturligt vill leka krig och man mer eller mindre förbjuder dem att göra det, förtrycker man förstås deras känslor. Om man säger att flickor inte alls vill leka med dockor utan de vill leka med bilar och Lego, så har man ställt upp nya normer, som går mot vad de faktiskt känner. För idag har man nya normer, om hur barn ska vara. Men det finns inget som säger att de normerna utgår från barnen. De utgår från ideologi och åsikter. Det är förstås bra om man säger att barn ska få vara som de vill, men har man då åsikter om att man ska t.ex. ha könsneutrala leksaker, då hämmar man förstås barnen. Säger man att pojkar inte får leka med vapenliknande saker, fast det är vad de vill, då hämmar man förstås dem.
Man har ideal idag, som man inte kan visa är det som är bäst för barnen. Utan som utgår från att man vill skapa en ideal människa, utifrån dagens åsikter. Lite som kommunismen om man ska ta en jämförelse. Där kommunismen anser att människor vill leva på ett visst sätt. Men deras åsikt om vad människan vill, stämmer inte med hur människor faktisk vill leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Jag hänvisar till tidigare svar högre upp i det här inlägget. Det stämmer att dagens nyexaminerade lärare inte är lika kompetenta som förr. Antagningspoängen till lärarutbildningen är mycket låga. Nästan vem som helst med usla betyg i gymnasiet kommer in. Annat var det på mina föräldrars tid. Då hade läraryrket hög status. Båda två var välbetalda adjunkter.
Det är just det att barn ska få utvecklas helt naturligt utan styrning utifrån (föräldrar, lärare, kompisar osv). Barn ska ha möjlighet att fritt få välja leksaker (välja utbildning och yrke senare i livet) efter intressen, personlighet och fallenhet och inte efter vad som förväntas av omgivningen. Det måste du väl hålla med om.
Så borde det vara idealt, men man kan egentligen inte acceptera att människor väljer traditionella yrken eller utbildningar. Då säger man, det här måste vi ändra på. Vi måste verka för att det blir mer kvinnliga ingenjörer, mer kvinnliga matematiker, mer kvinnliga företagare, mer kvinnor i företagsstyrelser och sen sätter samhället igång stora apparater för att styra det i de riktningarna, där även vissa får fördelar, bara utifrån sitt kön och till och med viss inkvotering. Men då går man förstås helt emot du säger att man vill göra. Istället vill man artificiellt skapa någon form av könsoberoende jämställdhet där man räknar huvuden inom områden. Så då är det du säger bara hyckleri. Det du säger stämmer inte med hur man faktiskt agerar.
Läraryrket och åsikterna om hur man ska utbilda, är så impregnerat av vänsteråsikter och deras nya, påhittade normer och ovetenskapliga åsikter om hur skolan ska fungera, att det har fallit ihop totalt. Men det är nog en egen tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Vad är det för fel med att låta barn fritt välja leksaker efter intressen, personlighet och fallenhet istället efter kön? Barns frihet och möjligheter ska inte begränsas, eller hur?
Jag har aldrig sagt att det är fel. Helt knäppt påståenden. Men varför pratade du då tidigare om att man skulle ha könsoberoende leksaker? Varför inte könsspecifika? För har man könsoberoende, är det förstås ett sätt att undvika att de väljer könsspecifika. Alltså är det ett sätt att begränsa dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Feminismens mål är inte att kvinnor ska efterlikna män, utan att alla människor ska ha lika rättigheter och möjlighet oavsett kön. Dina vrickade konspirationsteorier om feminister, pojkflickor och lesbiska kvinnor kan du behålla för dig själv. Du skämmer annars ut dig.
Det finns inga konspirationsteorier mer än i ditt huvud. Jag beskriver verkligheten. Många av de mest framstående kvinnorna inom sport, filosofi och vetenskap, är just pojkflickor. Varför bygger dagens vänsterfeminism på teorier av Simone de Beauvoir och Judith Butler? Era åsikter styrs av kvinnor som tänker som, och i många fall, känner sig som män. Så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Selma Lagerlöf var en lesbisk gammelfröken. Det finns både homo- och bisexuella kvinnor. Många gammelfröknar har självmant valt ett liv utan man och barn.
Se där, en till framgångsrik. Hur var det med Karin Boye, en utmärkt diktare.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Feminister har aldrig påstått att kvinnor är som ofullgångna män och att mannen är idealet. De varken ser sig som eller tänker som män. Det är antifeministiska mansaktivister som påstår det.
Jag har aldrig sagt att de sagt det. Jag säger att dagens vänsterfeminism har sin grund i den idén. För annars skulle de kunna definiera vad en kvinna är. Vilket vänsterfeminismen inte kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Naturligtvis kan feminister definiera vad en kvinna är. Det vore konstigt om de inte kunde det.
Könsidentiteten börjar framträda först när barnet är i 3-årsåldern. Det är då barnet upplever sig själv som en könsvarelse, sett ur ett psykologiskt och medicinskt hänseende.
Jag efterfrågade definitionen av en kvinna. Om det finns en definition, kan du väl berätta vad den är? Låt höra?
Vad? Finns det en könsidentitet nu? Men könet är socialt enligt vänsterfeminismen. Då måste könsidentiteten vara formad socialt. Eller så är det något som inte går ihop här?