2025-01-09, 13:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I takt med en ökad medvetenhet om jämställdhet och barns rätt att välja fritt har könsneutrala leksaker blivit alltmer populära på senare år. Många leksaksbutiker satsar numera på leksaker som riktar sig till alla barn av bägge könen, t ex byggklossar och konstruktionsleksaker, pedagogiska och kreativa leksaker, brädspel och pussel. Det finns till och med bilar och dockor vars design tilltalar både pojkar och flickor.
Om man får fritt välja "könsneutrala" så får man alltså inte välja könsspecifika. Så då finns inget val. Man tvingas på något för feminister hatar könsskillnader och tror att man kan utrota dem. För varför skulle man annars göra så?

Citat:
Om de väljer könsneutralt generellt sett då? Har du något emot det?
Det får de väl, fast får de välja fritt kommer de inte att göra det generellt. Anser du att de ska få välja fritt?

Citat:
Många svenska föräldrar efterfrågar könsneutrala leksaker och väljer aktivt bort produkter med stereotyp marknadsföring. Detta pressar företag att skapa bredare utbud som inte är lika könsspecifikt. När du blir förälder, kommer du då att köpa könsneutrala leksaker till ditt lilla barn?
Det var ett mode bland pk-människor för några år sedan. Då man till och med jagade de som sålde leksaker riktade till något kön och hängde ut dem i pressen. Ideologiska fanatiker. Men de flesta föräldrar bryr sig inte utan köper det barnen vill ha. De flesta ser sina barn som barn och älskar dem och inte något som de ska försöka plåga och förändra utifrån en dum ideologi.

Lite intressant kan man se det ur en annan synvinkel. Om det är som feminismen verkar anse, att om man ger dem mer könsneutrala leksaker, kommer de att bli annorlunda och utjämna skillnaderna mellan könen, så är det väl dumt att ge dem leksaker från fel kön, om man vill undvika det. Vill man inte ha en vek feminin pojke ska man ge honom pojkleksaker, faktiskt, enligt feminismens egna åsikter, om att man kan förändra dem med valet av leksaker. Eller hur?

Citat:
En studie från Credit Suisse (2012) fann att företag med minst en kvinna i styrelsen hade högre avkastning på eget kapital och högre tillväxt än företag utan kvinnor i styrelsen. Det finns alltså belägg för att ökad könsdiversitet i styrelser kan bidra till bättre prestation, men sambandet är inte alltid entydigt och beror på sammanhanget.
Men man kan fortfarande inte visa att det är just kvinnan som gör skillnaden. Det är min poäng.

Citat:
På individnivå finns alla sorters kvinnor med olika intressen, utseenden, beteenden, klädstilar, färdigheter och personligheter. En del är så kallade pojkflickor (mer eller mindre utpräglade) och andra är mer eller mindre traditionellt feminina till sitt sätt.
Det är väl det jag sagt. Men generellt är män och kvinnor inte likadana.

Citat:
Många individer är generellt inte som andra individer. Den ena individen är inte den andra lik.
Precis. Jag är man och är helt väsensskild från dig. Jag vet ingen man som ens är i närheten av hur du är, däremot ett antal kvinnor i den här debatten som är som dig. NI kan aldrig bli en män.

Citat:
Kvinnliga forskare har inte större andel pojkflickor än i andra yrken. Liksom män är kvinnor individer med stora variationer sinsemellan. Jag anser att en indelning av kvinnor i olika kategorier som pojkflickor och flickflickor är meningslös. Det finns manhaftiga kvinnor som arbetar inom traditionellt kvinnliga domäner som undersköterskor och förskolelärare. Feminina kvinnor kan man även hitta inom mansdominerade områden som matematik, fysik och byggjobb.
Jo det är mer pojkflickor inom vissa områden. Om du använder dina ögon och tittar dig omkring i samhället kommer även du att se det. Jag säger inte heller att alla är det, Du debatterar mot din egen halmgubbe. Jag säger att det är överrepresenterade, inte att alla är det. Fattar du det?

Citat:
Oavsett kön väljer människor yrke efter intresse och fallenhet och inte efter könstillhörighet.
Är väl inte sant heller, men män och kvinnor dras till olika jobb generellt så på det sättet stämmer det.

Citat:
Varför ska de utplånas? Då blir inga barn gjorda.
Utplånas mentalt alltså. Det blir i stort sett inga barn gjorda idag. Lever du på Venus? Men varför skulle vänsterfeminismen bry sig om det. Målet är att skillnaderna ska utplånas, inte att samhället ska fortsätta att existera eller att kvinnor ska föda barn. Tvärtom, avråder man kvinnor från det. Att göra karriär som en man är det absolut viktigaste.

Citat:
Eftersom du inte kan definiera vad en kvinna är, då kan du inte heller definiera vad en man är.
Jag bad först om den definition av vad en kvinna är och ingen har dykt upp. Nu vill du alltså att jag ska göra det åt dig. Kan ni kvinnor inte klara nått själva, utan vill att männen ska göra allt tänkande åt er?
Men det är väl bara att erkänna att dagens feminismen inte kan definiera vad en kvinna är först. Man varken en definition eller ett erkännande av att de inte kan det, har jag sett.
Citera
2025-01-09, 14:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det du nämner här ovan var troligen bidragande orsaker också. Majoriteten var som sagt bönder och troligen lockade den tidiga kristendomen män och kvinnor som ville leva i mindre hierarkiska samhällen.

Och ja, naturligtvis tilltalade kristendomen kungar med flera varav många "led" av hybris och utropade sig själva till halvgudar. "En gud, en kung" osv.
Det blev mer hierarkiskt med kristendomen. Mannen stod över kvinnan. Kungen var av guds nåde. Adeln var blåblodiga.
Makten ärvdes.

Citat:
Nej män är inte bättre på att reflektera än kvinnor.
Uppenbart om man ser till er två här.

Citat:
Det fetade: Var fan får du det ifrån??

Ja samhället var patriarkalt innan katolicismen vilket betyder att det var väldigt hierarkiskt och att den stora massan kvinnor och män förtrycktes, det var ju just det som Jesus (och många med honom på den tiden) ville förändra.
Det ville Jesus inte. Han förespråkade att alla skulle leva gudfruktigt. Vänstern försöker förstås misstolka honom, men det du säger är fel.
"Ge kejsaren det kejsaren tillhör och Gud, vad Gud tillhör!"
Vänsterfeminismen försvarar förstås den högerextrema religionen islam idag.

Citat:
Jag har aldrig stött på en kvinna/feminist som förnekar att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Män och kvinnor är biologiskt olika, men utöver det handlar mycket om social prägling.
Men hur vi är mentalt, är till stor del biologiskt. Det förnekar man och ni försöker också, ibland direkt mot vetenskapen.
Man säger att könet bara är socialt. Helt fel och rent ut sagt urdumt.

Man säger till och med mot sig själva.
Inom transgender säger man att könsidentiteten är biologisk. Alltså föds vi med en könsidentitet, men hos män och kvinnor är könet socialt. Men då är transgender socialt och deras felaktiga könsidentitet är skapad av samhället. Inget de föds med. Eller så föds alla med en könsidentitet.
Men så satans dumma är de. Att de kan anse att båda sakerna är sanna, samtidigt, trots att de går helt emot varandra.

Citat:
Ja men jag förstår inte vad din poäng är gällande "pojkflickor". Det finns många "pojkflickor" som jobbar som sjuksköterskor, det finns många feminina kvinnor som jobbar som sjuksköterskor. Det finns både "pojkflickor" och mer feminina kvinnor inom mitt yrke också.

Eller menar du att en kvinna som jobbar inom bygg automatiskt blir en "pojkflicka" oavsett vilka intressen hon har och hur hon beter sig i övrigt?

Jag har sagt att de är överrepresenterade inom vissa områden. Att den finns nån som är sjuksköterska förändrar inte det. Du har själv erkänt att du vet vilka jag menar. Sluta dumma dig.

Citat:
Det är väl bättre att utgå ifrån något så konkret som skelett, som man kan utvinna mycket fakta från, än att utgå från texter som aldrig existerat?
Man kan ta ut viss information från välbevarade skelett som näring, kön, skador och andra saker, men inte hur jämställda de var i det samhället. Då behövs annan information.
Citera
2025-01-09, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
]Det blev mer hierarkiskt med kristendomen. Mannen stod över kvinnan. Kungen var av guds nåde. Adeln var blåblodiga.
Makten ärvdes.

Ja som jag skrev i ett föregående inlägg så förstördes kristendomen så fort makthungriga män tog över.

Citat:
Uppenbart om man ser till er två här.

Du är så jävla tramsig.

Citat:
Det ville Jesus inte. Han förespråkade att alla skulle leva gudfruktigt. Vänstern försöker förstås misstolka honom, men det du säger är fel.
"Ge kejsaren det kejsaren tillhör och Gud, vad Gud tillhör!"
Vänsterfeminismen försvarar förstås den högerextrema religionen islam idag.

Jo det ville han. Japp, förhållandet till Gud, att alla är lika inför Gud och kärleken till medmänniskan var huvudbudskapen.

Menar du Vänsterpartiet/Miljöpartiet?

Citat:
Men hur vi är mentalt, är till stor del biologiskt. Det förnekar man och ni försöker också, ibland direkt mot vetenskapen.
Man säger att könet bara är socialt. Helt fel och rent ut sagt urdumt.

Jag har aldrig påstått att könet är socialt, vad det nu ska betyda överhuvudtaget. Däremot är mycket hittepå kring de gamla förlegade könsrollerna och ibland direkt skadliga för individen och samhället.

Citat:
Man säger till och med mot sig själva.
Inom transgender säger man att könsidentiteten är biologisk. Alltså föds vi med en könsidentitet, men hos män och kvinnor är könet socialt. Men då är transgender socialt och deras felaktiga könsidentitet är skapad av samhället. Inget de föds med. Eller så föds alla med en könsidentitet.
Men så satans dumma är de. Att de kan anse att båda sakerna är sanna, samtidigt, trots att de går helt emot varandra.

Ok.

Citat:
Jag har sagt att de är överrepresenterade inom vissa områden. Att den finns nån som är sjuksköterska förändrar inte det. Du har själv erkänt att du vet vilka jag menar. Sluta dumma dig.

Så man har kartlagt hur många ""pojkflickor" som finns i olika branscher?

Vad har jag erkänt genom att kunna urskilja individer med olika egenskaper och drag?

Citat:
Man kan ta ut viss information från välbevarade skelett som näring, kön, skador och andra saker, men inte hur jämställda de var i det samhället. Då behövs annan information.

Vilken information baserar du dina tvärsäkra uttalanden om hur 800 generationers nomader levde?
Citera
2025-01-09, 16:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja som jag skrev i ett föregående inlägg så förstördes kristendomen så fort makthungriga män tog över.
Det drevs hela tiden av män. Petrus, Johannes och Paulus från början.

Citat:
Jag har aldrig påstått att könet är socialt, vad det nu ska betyda överhuvudtaget. Däremot är mycket hittepå kring de gamla förlegade könsrollerna och ibland direkt skadliga för individen och samhället.

Det finns två teorier om det här.
Den ena är, att det är hur vi är som människor, som har skapat könsrollerna genom de faktiska biologiska skillnaderna.

Den andra är vänsterfeminismens åsikt om att det är samhället, normerna som skapar hur vi är och beter oss utifrån vårat kön. De teorier som ni blivit matade med. Det finns inga mentala skillnader, alla är likadana men samhället och uppfostran gör oss till vilka vi är. Skulle de tvingas erkänna att vi inte är likadana mentalt, faller hela ideologin.

Vänstern vill som alltid, avskaffa alla skillnaderna och att alla ska stå på samma nivå. Vilken nivå vet man inte. Så är alla lika fattiga är alla jämställda. När det gäller kön, vill man helt enkelt att alla ska vara likadana. För finns det biologiska skillnader som påverkar, kan inte könen bli jämställda någonsin. Något kommer att dominera. Så man försöker med alla medel att visa att det inte finns skillnader och försöker bortförklara de som finns. Ni följer förstås helt den linjen.

Men i verkligheten finns det klara biologiska skillnader som faktiskt förklarar våra olika beteenden, generellt. Man och kvinna är inte samma sak. Även om visst även är socialt.

Du pratar om skadliga könsroller. Men vänstern har skapat egna könsroller där idealet för kvinnor är att vara som män. Att som kvinna vara som en kvinna är fel. Likadant menar man, att som man vara som en man, är fel. Man säger att alla ska ha rätt att vara som de vill och där håller jag med dem. Men istället för att alla ska vara som de vill, arbetar man för att de inte ska vara som de vill, om de vill vara enligt de tidigare könsnormerna. Då är det fel. Usch och fy. Och ni håller med.

Så man ser det på samma sätt som man förr såg på när man gick mot könsnormerna, men nu om man följer dem. Man är på sitt sätt samma typ av moralister.
D.v.s. vill du som kvinna ha ett manligt jobb är det rätt. Men vill du som kvinna, vara som en traditionell kvinna är det fel.
Att som man vara manlig, anses även som fel. Manlighet är toxisk som de säger.

Så jag menar att alla borde få vara som de vill. Men säger man att män som vill vara som män, ska få vara det, då skriker ni i högan sky. Även om kvinnor säger att de vill vara som kvinnor traditionellt. Så era normer är lika förtryckande som de gamla var. Ni vill inte att någon ska ha rätt att vara som man vill. Det är bara rent skitsnack.

Då är förstås era normer lika skadliga, för de som känslomässigt inte vill vara tvärs emot sin könsnorm, utan med den. Då vill ni förtrycka dem och hindra dem att vara som de känner de vill vara. Pojkar ska inte får vara som de vill och flickor ska inte få vara som de vill, känslomässigt. De ska pressas in i era förtryckande antinormer. Ni är onda förtryckare som inte bryr er om andras känslor. Ni bryr er bara om er själva. Jag menar därför epidemierna av diagnoser finns bland unga. Ni skadar barnen för ni låter inte dem vara barn, utan vill liksom i Hitlerjugend forma dem efter eran ideologi. Tvinga på dem era åsikter.

Citat:
Så man har kartlagt hur många ""pojkflickor" som finns i olika branscher?

Vad har jag erkänt genom att kunna urskilja individer med olika egenskaper och drag?
Mig veterligen finns det inte någon sådan kartläggning. Så man får använda sina egna ögon. En del är förstås uppenbara. Det var väl utifrån det, du sa att vissa var och vissa inte var inom den gruppen. För om du inte kunde se skillnaden skulle du inte kunnat avgöra det alls. Så utifrån det måste du ändå vetat vad du pratade om. Lite lustigt när ni erkänner att de finns, men sen säger att det inte går att avgöra. Helt inkonsekvent, för hur vet ni då att de finns?

Citat:
Vilken information baserar du dina tvärsäkra uttalanden om hur 800 generationers nomader levde?
Mitt uttalande är inte tvärsäker, men utifrån de kunskaper jag har, säger jag att det inte är troligt att det är som du säger, för det finns inget som pekar på det.
Frågan är då, vad du bygger ditt tvärsäkra påstående på?
Citera
2025-01-09, 18:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du kläcker ur dig rena felaktigheter om kvotering och "naturliga roller" och fan och hans moster och när du får mothugg eller blir ifrågasatt pga detta så springer du iväg och skriker "kärring".

Det troligen bäst att du diskuterar dessa ämnen med likasinnade så att du aldrig blir motsagd.

Skriv igen när du har något annat än tantsvammel att komma med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water-level_task

Ytterligare ett intressant exempel på att kvinnor inte kan tänka riktigt ordentligt.
Citera
2025-01-09, 19:44
Avslutad
Citat:
Det drevs hela tiden av män. Petrus, Johannes och Paulus från början.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bestod de första kristna av mindre grupper där både männen och kvinnorna talade/predikade inför gruppen/församlingen.

Citat:
Det finns två teorier om det här.
Den ena är, att det är hur vi är som människor, som har skapat könsrollerna genom de faktiska biologiska skillnaderna.

Den andra är vänsterfeminismens åsikt om att det är samhället, normerna som skapar hur vi är och beter oss utifrån vårat kön. De teorier som ni blivit matade med. Det finns inga mentala skillnader, alla är likadana men samhället och uppfostran gör oss till vilka vi är. Skulle de tvingas erkänna att vi inte är likadana mentalt, faller hela ideologin.

Vänstern vill som alltid, avskaffa alla skillnaderna och att alla ska stå på samma nivå. Vilken nivå vet man inte. Så är alla lika fattiga är alla jämställda. När det gäller kön, vill man helt enkelt att alla ska vara likadana. För finns det biologiska skillnader som påverkar, kan inte könen bli jämställda någonsin. Något kommer att dominera. Så man försöker med alla medel att visa att det inte finns skillnader och försöker bortförklara de som finns. Ni följer förstås helt den linjen.

Men i verkligheten finns det klara biologiska skillnader som faktiskt förklarar våra olika beteenden, generellt. Man och kvinna är inte samma sak. Även om visst även är socialt.

Du pratar om skadliga könsroller. Men vänstern har skapat egna könsroller där idealet för kvinnor är att vara som män. Att som kvinna vara som en kvinna är fel. Likadant menar man, att som man vara som en man, är fel. Man säger att alla ska ha rätt att vara som de vill och där håller jag med dem. Men istället för att alla ska vara som de vill, arbetar man för att de inte ska vara som de vill, om de vill vara enligt de tidigare könsnormerna. Då är det fel. Usch och fy. Och ni håller med.

Så man ser det på samma sätt som man förr såg på när man gick mot könsnormerna, men nu om man följer dem. Man är på sitt sätt samma typ av moralister.
D.v.s. vill du som kvinna ha ett manligt jobb är det rätt. Men vill du som kvinna, vara som en traditionell kvinna är det fel.
Att som man vara manlig, anses även som fel. Manlighet är toxisk som de säger.

Så jag menar att alla borde få vara som de vill. Men säger man att män som vill vara som män, ska få vara det, då skriker ni i högan sky. Även om kvinnor säger att de vill vara som kvinnor traditionellt. Så era normer är lika förtryckande som de gamla var. Ni vill inte att någon ska ha rätt att vara som man vill. Det är bara rent skitsnack.

Då är förstås era normer lika skadliga, för de som känslomässigt inte vill vara tvärs emot sin könsnorm, utan med den. Då vill ni förtrycka dem och hindra dem att vara som de känner de vill vara. Pojkar ska inte får vara som de vill och flickor ska inte få vara som de vill, känslomässigt. De ska pressas in i era förtryckande antinormer. Ni är onda förtryckare som inte bryr er om andras känslor. Ni bryr er bara om er själva. Jag menar därför epidemierna av diagnoser finns bland unga. Ni skadar barnen för ni låter inte dem vara barn, utan vill liksom i Hitlerjugend forma dem efter eran ideologi. Tvinga på dem era åsikter.

Jag har ingen aning om vem du blandar ihop mig med, detta var inte alls vad jag syftade på. Återigen jag förnekar inga biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Vad jag menade med gamla förlegade könsroller, som till och med var direkt skadliga för individen och samhället, var ideer om kvinnans underlägsenhet och att hon skulle vara ekonomiskt beroende av mannen, osv. Historiskt talat.

Citat:
Mig veterligen finns det inte någon sådan kartläggning. Så man får använda sina egna ögon. En del är förstås uppenbara. Det var väl utifrån det, du sa att vissa var och vissa inte var inom den gruppen. För om du inte kunde se skillnaden skulle du inte kunnat avgöra det alls. Så utifrån det måste du ändå vetat vad du pratade om. Lite lustigt när ni erkänner att de finns, men sen säger att det inte går att avgöra. Helt inkonsekvent, för hur vet ni då att de finns?

Varför hittar du på en massa som jag aldrig har påstått? I vilket inlägg påstod jag att det inte går att avgöra?

Du påstår att "pojkflickor" är överrepresenterade i vissa branscher för du har sett detta med dina egna ögon..... Detta börjar bli skrattretande.

Citat:
Mitt uttalande är inte tvärsäker, men utifrån de kunskaper jag har, säger jag att det inte är troligt att det är som du säger, för det finns inget som pekar på det.
Frågan är då, vad du bygger ditt tvärsäkra påstående på?

Jag bygger det på konkreta bevis i form av utgrävningar av gravar och undersökta skelett.
Citera
2025-01-09, 20:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bestod de första kristna av mindre grupper där både männen och kvinnorna talade/predikade inför gruppen/församlingen.
Men det var inte de som styrde kyrkan.

Citat:
Jag har ingen aning om vem du blandar ihop mig med, detta var inte alls vad jag syftade på. Återigen jag förnekar inga biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Vad jag menade med gamla förlegade könsroller, som till och med var direkt skadliga för individen och samhället, var ideer om kvinnans underlägsenhet och att hon skulle vara ekonomiskt beroende av mannen, osv. Historiskt talat.
Nähä, vad gör du i den här debatten då? Det är väl vad du förnekat hela tiden här. Att det skiljer mentalt och intellektuellt mellan könen?

Citat:
Varför hittar du på en massa som jag aldrig har påstått? I vilket inlägg påstod jag att det inte går att avgöra?

Du påstår att "pojkflickor" är överrepresenterade i vissa branscher för du har sett detta med dina egna ögon..... Detta börjar bli skrattretande.
Om det går att avgöra, som du nu säger och jag kan avgöra det, så måste jag förstås kunna avgöra det med mina egna ögon också. Eller så säger du emot dig själv och menar att det inte går. Bestäm dig.

För om du kan avgöra det bland dina hjullastartjejer, måste väl även jag kunna avgöra det bland de jag träffat och umgåtts med. Eller hur?

Citat:
Jag bygger det på konkreta bevis i form av utgrävningar av gravar och undersökta skelett.
Men de säger ingenting om det du påstår. Det finns inga som helst belägg där att samhället skulle vara jämställt som du påstår. Du kan inte göra en logiskt slutsats mellan det man hittat i gravar och att samhället har varit jämställt.

Förklara nu vad det finns bland gravarna som visar det. Vilka belägg finns det där? Ett mötesprotokoll kanske?
Citera
2025-01-10, 11:12
Avslutad
Citat:
Men det var inte de som styrde kyrkan.

Helt rätt, som jag skrev i ett tidigare inlägg så förvanskades kristendomen i takt med att makthungriga/psykopatiska män tog över.

Citat:
Nähä, vad gör du i den här debatten då? Det är väl vad du förnekat hela tiden här. Att det skiljer mentalt och intellektuellt mellan könen?

Vi har diskuterat skillnader i intelligens i denna tråden. I vilka inlägg tycker du att jag har förnekat att det finns skillnader?

Vad gör du själv i denna debatten?

Citat:
Om det går att avgöra, som du nu säger och jag kan avgöra det, så måste jag förstås kunna avgöra det med mina egna ögon också. Eller så säger du emot dig själv och menar att det inte går. Bestäm dig.

Jag hoppas att du förstår att dina egna observationer inte säger ett skit. Vilka parametrar har du utgått ifrån? Hur definierar du en "pojkflicka"? Hur stort är ditt underlag? Vilka branscher har du undersökt? Har du upprepat studien och fått samma resultat?

Citat:
För om du kan avgöra det bland dina hjullastartjejer, måste väl även jag kunna avgöra det bland de jag träffat och umgåtts med. Eller hur?

Absolut, men det säger inte ett skit. Läs ovan kommentar. Du har inte bevisat på något sätt alls att "pojkflickor" är överrepresenterade i vissa branscher.

Citat:
Men de säger ingenting om det du påstår. Det finns inga som helst belägg där att samhället skulle vara jämställt som du påstår. Du kan inte göra en logiskt slutsats mellan det man hittat i gravar och att samhället har varit jämställt.

Förklara nu vad det finns bland gravarna som visar det. Vilka belägg finns det där? Ett mötesprotokoll kanske?

Och det finns inga bevis för att "männen styrde och tog alla beslut" heller som du påstod.

Nu bara tramsar du igen, det var du som gjorde bort dig.

Jag ska leta upp lupacs inlägg under dagen åt dig där hon beskriver vad man hittat i gravarna och de undersökta skeletten. Du har redan läst det, men du spelar dum som vanligt.
Citera
2025-01-10, 13:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Helt rätt, som jag skrev i ett tidigare inlägg så förvanskades kristendomen i takt med att makthungriga/psykopatiska män tog över.
De tog över redan från start enligt bibeln. Det var deras syn på vad som skett och sagts som spreds. Framförallt Paulus.
Har aldrig funnits några kvinnor som styrt där.

Citat:
Jag hoppas att du förstår att dina egna observationer inte säger ett skit. Vilka parametrar har du utgått ifrån? Hur definierar du en "pojkflicka"? Hur stort är ditt underlag? Vilka branscher har du undersökt? Har du upprepat studien och fått samma resultat?

Absolut, men det säger inte ett skit. Läs ovan kommentar. Du har inte bevisat på något sätt alls att "pojkflickor" är överrepresenterade i vissa branscher.
Min slutsats bygger på observationer. Du får väl göra det själv och se vad du kommer fram till.

Citat:
Och det finns inga bevis för att "männen styrde och tog alla beslut" heller som du påstod.

Nu bara tramsar du igen, det var du som gjorde bort dig.
Det finns inga belägg för det heller, utan då måste man gå till annat och då blir det mest troligt att det var männen som styrde, då det generellt har varit så.

Citat:
Jag ska leta upp lupacs inlägg under dagen åt dig där hon beskriver vad man hittat i gravarna och de undersökta skeletten. Du har redan läst det, men du spelar dum som vanligt.
Man har hittat vapendelar i några få kvinnogravar som indikerar att just de kan ha varit storviltsjägare.
Så det kan jag berätta. Men det säger inte hur samhället styrdes, inte heller har det varit generellt i kvinnogravar.

Den absoluta majoriteten där man hittat det, har varit mansgravar. Men även kvinnor verkar ha varit mer förekommande i vissa samhällen.
Sen säger inte det att de nödvändigtvis har varit storviltsjägare, men samma kan man säga om mansgravar. Men det är ändå en indikation att vissa kvinnor kan ha varit det. Jag ser inte det som osannolikt, utan precis som i de flesta samhällen, har det funnits en liten andel kvinnor som velat, eller faktiskt varit jägare/krigare. Pojkflickorna.

Hennes åsikt om jämställdhet, kommer inte från gravarna, utan en antropolog som ansett det, vars bok hon tagit till sig som en bibel.
Citera
2025-01-10, 14:24
Avslutad
Citat:
De tog över redan från start enligt bibeln. Det var deras syn på vad som skett och sagts som spreds. Framförallt Paulus.
Har aldrig funnits några kvinnor som styrt där.

De första kristna träffades i mindre grupper, oftast hemma hos varandra osv. Både kvinnor och män pratade/predikade inför gruppen. Vi pratar här alltså om en minoritet som var förföljda i ca 300 år i början av dess existens. Lååångt innan katolska kyrkan kom att bestå av korrupta pedofiler klädda i vita särkar broderade med guldtråd.

Citat:
Min slutsats bygger på observationer. Du får väl göra det själv och se vad du kommer fram till.

Ok du.

Citat:
Det finns inga belägg för det heller, utan då måste man gå till annat och då blir det mest troligt att det var männen som styrde, då det generellt har varit så.

Vi talar alltså om ca 800 generationer nomader uppdelade i mindre grupper och som var spridda över större delen av världen. Du har ingen aning om majoriteten av dessas tankevärld och ideer.

Citat:
Man har hittat vapendelar i några få kvinnogravar som indikerar att just de kan ha varit storviltsjägare.
Så det kan jag berätta. Men det säger inte hur samhället styrdes, inte heller har det varit generellt i kvinnogravar.

Detta "berättade" Lupac för flera inlägg sedan. Du är rolig du.

Citat:
Den absoluta majoriteten där man hittat det, har varit mansgravar. Men även kvinnor verkar ha varit mer förekommande i vissa samhällen.
Sen säger inte det att de nödvändigtvis har varit storviltsjägare, men samma kan man säga om mansgravar. Men det är ändå en indikation att vissa kvinnor kan ha varit det. Jag ser inte det som osannolikt, utan precis som i de flesta samhällen, har det funnits en liten andel kvinnor som velat, eller faktiskt varit jägare/krigare. Pojkflickorna.

De var troligen inte speciellt få eller speciella "pojkflickor" utan helt vanliga kvinnliga individer som ingick i grupper där de helt naturligt betedde sig som det krävdes av dem. Detta oavsett om de varit av manligt eller kvinnligt kön. De hade inte någon som helst uppfattning om ägande eller vad manligt/kvinnligt beteende borde vara.

Du gör misstaget att du klistrar dina nutida ideer och tankegods på sen länge döda individer som levde under helt andra förutsättningar och som inte ens går att jämföra med moderna människor.
Senast redigerad av Jenny9 2025-01-10 kl. 14:38.
Citera
2025-01-10, 15:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi talar alltså om ca 800 generationer nomader uppdelade i mindre grupper och som var spridda över större delen av jorden. Du har ingen aning om majoriteten av dessas tankevärld och ideer.
Mer än dig faktiskt då det existerat sådana samhällen som man stött på.

Istället kommer då du, en en feministtoka och säger att det måste vara så, för det "känner" du och då blir det sant.
Så vad vet du då. Noll och intet. Utan precis som jag sagt tidigare, styrs dina åsikter bara av känslor. Ska du leka man, får du försöka att tänka logiskt istället för att bara "känna". Vad är mest troligt utifrån vad man vet?

Citat:
Detta "berättade" Lupac för flera inlägg sedan. Du är rolig du.
Tänkte jag skulle spara tid åt dig. För du sa du skulle se vad hon sagt. Men det fattade förstås inte du då. Men du är väl kvinna också.

Citat:
De var troligen inte speciellt få eller speciella "pojkflickor" utan helt vanliga kvinnliga individer som ingick i grupper där de helt naturligt betedde sig som det krävdes av dem. Detta oavsett om de varit av manligt eller kvinnligt kön. De hade inte någon som helst uppfattning om ägande eller vad manligt/kvinnligt beteende borde vara.
Det var pojkflickor per definition. De som hellre leker med pojkar och umgås med dem, än med andra kvinnor/flickor. Är du sån?
"Känner" du, att de inte hade några begrepp om ägande Är det därifrån du får dina fakta. Att du "känner" att det var så?

Nu "känner" du alltså att de inte hade begrepp om manligt och kvinnligt. Så nu är könen sociala igen, som du påstod tidigare att du inte ansåg. Vänsterfeminismen.

Citat:
Du gör misstaget att du klistrar dina nutida ideer och tankegods på sen länge döda individer som levde under helt andra förutsättningar och som inte ens går att jämföra med moderna människor.
Det är väl du som klistrar dina "känslor", av hur du vill att det var då, på det som du inte har någon blekaste aning om. Vad "känner" du mer?
Citera
2025-01-10, 15:33
Avslutad
Citat:
Mer än dig faktiskt då det existerat sådana samhällen som man stött på.

Nutida ursprungsbefolkningar är sedan länge påverkade av den "moderna" omvärlden.

Nej du vet inte mer än jag gällande detta.

Citat:
Istället kommer då du, en en feministtoka och säger att det måste vara så, för det "känner" du och då blir det sant.
Så vad vet du då. Noll och intet. Utan precis som jag sagt tidigare, styrs dina åsikter bara av känslor. Ska du leka man, får du försöka att tänka logiskt istället för att bara "känna". Vad är mest troligt utifrån vad man vet?

Vad svamlar du om nu?

Citat:
Tänkte jag skulle spara tid åt dig. För du sa du skulle se vad hon sagt. Men det fattade förstås inte du då. Men du är väl kvinna också.

Jag sa att jag skulle leta upp hennes inlägg gällande detta åt dig eftersom det verkade som om du glömt.

Citat:
Det var pojkflickor per definition. De som hellre leker med pojkar och umgås med dem, än med andra kvinnor/flickor. Är du sån?
"Känner" du, att de inte hade några begrepp om ägande Är det därifrån du får dina fakta. Att du "känner" att det var så?

Du verkar helt jävla dum i huvudet.

Citat:
Nu "känner" du alltså att de inte hade begrepp om manligt och kvinnligt. Så nu är könen sociala igen, som du påstod tidigare att du inte ansåg. Vänsterfeminismen.

De hade inte begrepp om manligt/kvinnligt så som vi nutida människor har.

Du är så jävla trögfattad så det finns inte. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig om min syn på kön/socialisering/osv?

Citat:
Det är väl du som klistrar dina "känslor", av hur du vill att det var då, på det som du inte har någon blekaste aning om. Vad "känner" du mer?

Nej jag klistrar inte mina känslor på 800 generationer nomader. Jag utgår ifrån gravar och skelett som undersökts och analyserats av kunniga på området. Till skillnad från dig lägger jag inte till en massa extra till detta.
Senast redigerad av Jenny9 2025-01-10 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in