2024-12-16, 20:20
Avslutad
Du är ju en erkänd idiot.

Prova söka jobb som svensk vit man på er propagandakanal svt sr eller varför inte feminist fyran? Se så bra det kommer gå.din jävla iq befriade padda.

Eller varför inte Jämställdhetsmyndigheten? Jag lovar de kommer skratta medans de slänger dina ansökningar i papperskorgen.

Pröva sedan söka in till försvaret vettja. De kommer ts mot dig, som kvinna i detta fall, med öppna armar och helt plötsligt kommer dina kassa mönstringstester inte betyda så mycket.

Prova jag vet.

Snut? Same shit. Kvinna eller arab går rakt in. Kraven sänks helt plötsligt väldigt snabbt.

Ni blundar för verkligheten för att leverera era åsikter och till hjälp har ni vinklade studier vi skattebetalare finansierat. Fy fan. När ska vansinnet ta slut?

Det ni egentligen är ute efter, är att få ett styrelsejobb, eller en drömprins, utan att arbeta för det, eller vara förtjänta av det.

Fan vad tragiskt.
Citera
2024-12-17, 23:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ponera att det du skriver är sant. Hur påverkar det fakta kring IQ-skillnader mellan könen? Ponera att det inte är sant. Visar undersökningarna något annat då?

Det är inte ett argument för eller emot någonting - utan du slänger egentligen bara ur dig anekdotiskt tyckande. Och det är ju inte fel. Jag tror till och med att du kan ha rätt. Man bör ställa sig frågan varför. Men det är ett ämne för en annan tråd egentligen.

Det som blir tokigt i den här tråden är att det är flera skribenter som inte vill kännas vid att det finns lite skillnader i IQ-profiler på populationsnivå mellan könen - inte för att det inte stämmer, utan för att de upplever det som ett erkännande av att kvinnor i sådana fall är sämre. Men så är det ju inte. Könen är lite olika. Av naturen, inte av manligt tyckande. Vi är därför lämpade för lite olika roller, på det stora hela. På individnivå finns det såklart kraftiga avvikelser för detta. Men erkännandet låter oss exempelvis betrakta det faktum att kvinnor röstar på ett annat sätt än män, eller har andra intressen, andra agendor, andra önskemål kring studier, studerar vissa ämnen i större utsträckning, äter annorlunda, rör sig annorlunda, blir sjuksköterskor i större grad, blir ingenjörer i mindre grad, m.m. som ett delvis naturligt fenomen, vilket frigör oss från slutsatser som att det måste vara 50/50, för annars är något fel.

Varför är det erkännande viktigt? För att, att kvotera in kvinnor, att hindra män från att göra vad de vill (för det är ofta så politiken ser ut, män kvoteras mig veterligen knappt in någonstans över huvud taget), får alla att må sämre - och det skapar ett slags könskrig. Men vi kan ju fortsätta så, så klart. Fast det är kvinnor som kommer ta störst skada av det.

https://snipboard.io/P8vYaw.jpg

Många av skribenterna i den här tråden som förnekar fakta tror att de slår ett slag för jämlikheten. Men gör precis tvärtom - därav min koppling mellan kvinnlig emancipation och civilisationers förfall. Jag har ingen stark personlig åsikt kring vad som kommer om vi inte slutar. Jag är frigjord sedan länge, vilket framgår om man läser i andra trådar jag startat eller skrivit i. Men framförallt alla kvinnor, och därefter unga män, kommer bli hårt drabbade. Vi kan så klart strunta i det. Men att IQ-profilerna är lite annorlunda mellan könen på populationsnivå är ingenting kontroversiellt , utan allmänt fastslaget sedan ett par hundra år (förutom de sista 10 åren, ungefär).

Jag råkade nyss titta in på en YouTube-kanal som gjorde mig ganska förbluffad.

Det jag tänker skriva om här har väl en del med skillnader i IQ mellan kvinnor och män att göra,
men tankeställaren jag fick från YouTube var hur olika kvinnors och mäns hjärnor fungerar.
(Eller har det med "nya tider", och wokeness att göra?)

YouTube kanalen i fråga heter "Women In Tech Sweden".

Jag har jobbat många år inom teknikyrken.
I mitt yrke har jag träffat många hundra kollegor, eller kanske snarare tusentals.
Dom flesta har varit män.
Jag tror att i princip alla, utom en, möjligtvis två, har sett positivt större
andel kvinnor på dessa arbetsplatser.

Jag har suttit på massvis med, mansdominerade, konferenser och möten.
Men ingenting har liknat vad jag ser hos "Women In Tech Sweden".

https://www.youtube.com/@womenintechse/videos

För mig ser det ut som en wokeness-parodi.
Har kvinnor sämre immunförsvar mot wokeness?
Män verkar vara bannlysta.
Allt ser väldigt ambitiöst och påkostat ut.
Men ca hälften av tittarsiffrorna är tvåsiffriga.

Det är mycket möjligt att det finns skillnader i IQ mellan kvinnors och mäns hjärnor.
Men jag tycker att den stora skillnaden verka ligga i hur kvinnors och mäns hjärnor
använder sina IQ till olika saker.
Citera
2024-12-18, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag råkade nyss titta in på en YouTube-kanal som gjorde mig ganska förbluffad.

Det jag tänker skriva om här har väl en del med skillnader i IQ mellan kvinnor och män att göra,
men tankeställaren jag fick från YouTube var hur olika kvinnors och mäns hjärnor fungerar.
(Eller har det med "nya tider", och wokeness att göra?)

YouTube kanalen i fråga heter "Women In Tech Sweden".

Jag har jobbat många år inom teknikyrken.
I mitt yrke har jag träffat många hundra kollegor, eller kanske snarare tusentals.
Dom flesta har varit män.
Jag tror att i princip alla, utom en, möjligtvis två, har sett positivt större
andel kvinnor på dessa arbetsplatser.

Jag har suttit på massvis med, mansdominerade, konferenser och möten.
Men ingenting har liknat vad jag ser hos "Women In Tech Sweden".

https://www.youtube.com/@womenintechse/videos

För mig ser det ut som en wokeness-parodi.
Har kvinnor sämre immunförsvar mot wokeness?
Män verkar vara bannlysta.
Allt ser väldigt ambitiöst och påkostat ut.
Men ca hälften av tittarsiffrorna är tvåsiffriga.

Det är mycket möjligt att det finns skillnader i IQ mellan kvinnors och mäns hjärnor.
Men jag tycker att den stora skillnaden verka ligga i hur kvinnors och mäns hjärnor
använder sina IQ till olika saker.

Jag skummade igenom två av Women in Tech Sweden youtube-videos igårkväll. De verkar filma intervjuer/föreläsningar från deras olika events. I den ena var två gäster inbjudna som pratade om hur tekniken kunde utvecklas och hjälpa kvinnor gällande bland annat graviditet och olika menstruations-sjukdomar. Den andra var en föreläsning som en kvinnlig astronaut höll i och hon pratade allmänt om hur tekniken kommer att utvecklas framöver.

Alltså detta var inte arbetsmöten eller konferenser utan föreläsningar och intervjuer.

Var ser du the woke mind virus/wokeness i detta? Och hur får du in IQ i den ekvationen?
Citera
2024-12-18, 12:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag skummade igenom två av Women in Tech Sweden youtube-videos igårkväll. De verkar filma intervjuer/föreläsningar från deras olika events. I den ena var två gäster inbjudna som pratade om hur tekniken kunde utvecklas och hjälpa kvinnor gällande bland annat graviditet och olika menstruations-sjukdomar. Den andra var en föreläsning som en kvinnlig astronaut höll i och hon pratade allmänt om hur tekniken kommer att utvecklas framöver.

Alltså detta var inte arbetsmöten eller konferenser utan föreläsningar och intervjuer.

Var ser du the woke mind virus/wokeness i detta? Och hur får du in IQ i den ekvationen?

På tekniskt orienterade konferenser jag har varit på har det inte varit ovanligt med föreläsningar och intervjuer.
Och det har framför allt inte varit ovanligt att man har pratat teknik.
Min första tanke, och det som lockade mitt intresse, var att filmerna
skulle handla om teknik som kvinnorna arbetade med.
Och det kanske säger någonting om hur min manliga hjärna fungerar.
Istället verkar filmerna (i alla fall de få som jag slumpmässigt tittade på)
mest handlade om kvinnorna, som jag antar jobbar med någon sorts
teknik. (Det var i alla fall vad jag antog att dom jobbade med.)
Och det kanske säger någonting om hur deras kvinnliga hjärnor fungerar.

Den "wokeness" som jag har sett mest av haft oftast handlat om
"DEI" ("Diversity, Equity, and Inclusion").
("Mångfald, Rättvisa och Inkludering" på svenska?)
Och med en nästan parodisk träffsäkerhet brukar denna
"Mångfald, Rättvisa och Inkludering"
ALDRIG handla om någonting annat än
KÖN, RAS, RELIGION, KROPPSFETT, och FUNKTIONSVARIATIONER.
Andra dimensioner av mångfald brukar aldrig aktuella.

WOKE KÖNSLIG MÅNGFALD brukar innebära att vissa grupper av
människor ska bestå av enbart kvinnor.
Check!

WOKE RASLIG MÅNGFALD brukar innebära att man ska blanda in så
många negrer som möjligt bland övriga europeer och nordamerikaner.
Andra raser verkar inte vara aktuella.
Check!

WOKE RELIGIÖS MÅNGFALD brukar innebära att man ska blanda in så
många muslimer som möjligt bland traditionellt kristna människor.
Andra religioner verkar inte vara aktuella.
Check!

WOKE KROPPSLIG MÅNGFALD brukar innebära att man ska ha så högt BMI som möjligt.
Andra variationer verkar inte vara aktuella. Och hälsosamt BMI är kränkande.
Check!

WOKE FUNKTIONSVARIERAD MÅNGFALD brukar inte komma fram så bra.
(Man brukar ju inte kunna höra vad många av dom där mupparna säger,
och dom ser ju inte alltid så trevliga ut heller. Dom får någon annan ta hand om.)
Check!

Som jag skrev tidigare misstänker jag att IQ inte är en så viktig faktor i den här
"ekvationen", utan att hur våra hjärnor fungerar mer styrs av hormoner och gener
som skiljer mellan könen, utan att det påverkar IQ så mycket.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-12-18 kl. 12:36.
Citera
2024-12-19, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
På tekniskt orienterade konferenser jag har varit på har det inte varit ovanligt med föreläsningar och intervjuer.
Och det har framför allt inte varit ovanligt att man har pratat teknik.
Min första tanke, och det som lockade mitt intresse, var att filmerna
skulle handla om teknik som kvinnorna arbetade med.
Och det kanske säger någonting om hur min manliga hjärna fungerar.
Istället verkar filmerna (i alla fall de få som jag slumpmässigt tittade på)
mest handlade om kvinnorna, som jag antar jobbar med någon sorts
teknik. (Det var i alla fall vad jag antog att dom jobbade med.)
Och det kanske säger någonting om hur deras kvinnliga hjärnor fungerar.

Den "wokeness" som jag har sett mest av haft oftast handlat om
"DEI" ("Diversity, Equity, and Inclusion").
("Mångfald, Rättvisa och Inkludering" på svenska?)
Och med en nästan parodisk träffsäkerhet brukar denna
"Mångfald, Rättvisa och Inkludering"
ALDRIG handla om någonting annat än
KÖN, RAS, RELIGION, KROPPSFETT, och FUNKTIONSVARIATIONER.
Andra dimensioner av mångfald brukar aldrig aktuella.

WOKE KÖNSLIG MÅNGFALD brukar innebära att vissa grupper av
människor ska bestå av enbart kvinnor.
Check!

WOKE RASLIG MÅNGFALD brukar innebära att man ska blanda in så
många negrer som möjligt bland övriga europeer och nordamerikaner.
Andra raser verkar inte vara aktuella.
Check!

WOKE RELIGIÖS MÅNGFALD brukar innebära att man ska blanda in så
många muslimer som möjligt bland traditionellt kristna människor.
Andra religioner verkar inte vara aktuella.
Check!

WOKE KROPPSLIG MÅNGFALD brukar innebära att man ska ha så högt BMI som möjligt.
Andra variationer verkar inte vara aktuella. Och hälsosamt BMI är kränkande.
Check!

WOKE FUNKTIONSVARIERAD MÅNGFALD brukar inte komma fram så bra.
(Man brukar ju inte kunna höra vad många av dom där mupparna säger,
och dom ser ju inte alltid så trevliga ut heller. Dom får någon annan ta hand om.)
Check!

Som jag skrev tidigare misstänker jag att IQ inte är en så viktig faktor i den här
"ekvationen", utan att hur våra hjärnor fungerar mer styrs av hormoner och gener
som skiljer mellan könen, utan att det påverkar IQ så mycket.

Sant, graviditet osv har en omfattande påverkan på kvinnors hjärnor. Men förstår inte hur du kopplar det till woke?

Och förstår fortfarande inte hur du kopplar ihop woke och Women in Tech Sweden.

Eller vill du egentligen diskutera högern/vänsterns invandringspolitik de senaste 10 åren? Du vet att både högern och vänstern öppnade gränserna för ensamkommande arabiska män va? Jag kan gå all in på att kräka galla över de senaste 10 årens invandring, islam osv.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-19 kl. 20:07.
Citera
2024-12-25, 20:09
Avslutad
Citat:
Sant, graviditet osv har en omfattande påverkan på kvinnors hjärnor. Men förstår inte hur du kopplar det till woke?

Och förstår fortfarande inte hur du kopplar ihop woke och Women in Tech Sweden.

Eller vill du egentligen diskutera högern/vänsterns invandringspolitik de senaste 10 åren? Du vet att både högern och vänstern öppnade gränserna för ensamkommande arabiska män va? Jag kan gå all in på att kräka galla över de senaste 10 årens invandring, islam osv.

S satt vid makten flera mandat och är ytterst ansvariga.

Fö, det hjälper inte att kvinnor går all in om invandring. Ni röstar endast för er själva, narcissister egotrippade fanskap med noll självinsikt. Just det. Kvinnor röstar bara mer och mer vänster. Män höger och sd. Har postat studierna många ggr nu.

Det är för att ni till största delen är parasiter och livnär er på den offentliga sektorn, som, just det, de svenska vita männen betalar in mest till.
Citera
2025-01-01, 20:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Påstår man att man har bevis för att det var så, ska man förstås ha något att peka på som är otvetydigt. Inte att man anser att det var på det sättet för man hittat saker.

En grav? Man har hittat kvinnor i vikingagravar. Det finns kvinnor i svenska armén tidigare, förklädda, gifta, men som avslöjades. Efter slaget vid Sävar sägs att en av de döda soldaterna i uniform var kvinna. Platon diskuterade hur man skulle göra med kvinnor som ville kriga.
Ulrika Eleonora Stålhammar.https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulrika_Eleonora_St%C3%A5lhammar.
Brita Hagberg.https://sv.wikipedia.org/wiki/Brita_Hagberg
Så utifrån det, var Sverige från vikingatiden fram till idag helt jämställt. Allt ert prat om patriarkatet förr var bara påhitt. För hittar men "en" som avviker, gäller det hela samhället. Men nu finns det dokumentation från den tiden att samhället inte alls var jämställt trots det. Men, de har aldrig varit normen. För faktum är, att majoriteten av kvinnor, aldrig ens har velat vara soldater eller jägare. Men ett litet fåtal har alltid funnits. Det fanns även en hel del kvinnliga jägare förr. Speciellt efter man började använda skjutvapen till jakt. Men det betyder inte att hela samhället var jämställt för det. För det var det inte.

Däremot har dessa kvinnor, pojkflickor, alltid funnits. De som vänsterfeminismen ställer upp som ideal för kvinnor. De som är som män. De som är som de Beauvoir eller Butler.

För att vara som man är idealet, att vara som kvinna är fel. Man ser själva ned på kvinnor som inte är manliga. Att föda barn är fel, att döda är rätt. Det är normen man ställer upp för kvinnor. Var som en man, återigen.
Graven i Anderna, Peru, är inte det enda fyndet. Flera gravfynd har gjorts i både Nordamerika och Europa. Skador på de kvinnliga skeletten bredvid jaktredskap var liknande som hos de manliga, vilket var en tydlig indikation på att kvinnor också jagade storvilt, inte endast samlade mat.

Vikingatiden före kristnandet var relativt jämställt i flera aspekter av livet. Kvinnor hade rätt att äga egendom och förvalta gårdar samt kunde vara ledare, t ex hövdingar. Men efter kristendomens uppkomst blev könsrollerna mer strikta och vikingasamhällena blev mindre jämställda.

Istället för att sväva ut i det blå och raljera om pojkflickor, länka då till en seriös artikel som backar upp dina virriga påståenden om att vänsterfeminister (de Beauvoir m fl) ser ner på kvinnor och anser att vara som man är idealet, att det är fel att vara som kvinna och föda barn samt att det är rätt att döda.

Platon hävdade att kvinnor var mindre värda än män, att de var fega män som blivit återfödda, men ansåg dock att kvinnor var viktiga att ha för att samhället skulle fungera friktionsfritt.

Citat:
Nu finns det förstås kritik mot artikeln. Två kvinnor som vill skapa en ny bild av historien utifrån dagens samhälle och åsikter. Men pojkflickorna dyker upp överallt i historien
Det var en annan studie som det hade riktats kritik mot. Inte mot de som gjorts av antropologerna Cara Ocobock och Sarah Lacy.

Fortfarande ett jävla tjat om pojkflickor! Du har en mycket gammaldags syn på könsroller. Även om tekniskt intresserade kvinnor statistiskt fortfarande är i minoritet (20-40 %) betyder det inte att de är biologiskt avvikande. Det är snarare strukturer, normer och fördomar som gör dem till så kallade undantag. Arkitektyrket har länge varit mansdominerat i Sverige, men nu är över hälften av arkitekterna kvinnor. De är inga undantag längre.

Citat:
...Men frågan är hur det här visar att samhället var jämlikt? Var dessa kvinnliga jägare hövdingar som med sina jägarväninnor delade jägaryrket 50/50, jagade storvilt och tog beslut i flocken medan hälften av männen satt hemma och skötte hushåll, barn och samlade mat. Och vilka bevis finns det för det?

Man tar enstaka fynd av kvinnliga jägare som anekdotiska belägg för att det skulle vara det. Men det finns som sagt inga bevis för att det var så. Egentligen bara fantasier. Om man tar det man vet om jägarstammar, var det inte så. Så återigen måste man fråga sig vad som är mest troligt, utifrån det man vet och svaret blir att de mest troligt inte var jämställda. Egentligen bara utifrån att män är starkare. De kan genomföra sin vilja med våld, helt enkelt.
Det har gjorts många fler fynd av kvinnliga skelett begravda tillsammans med jaktredskap från jägar-samlarperioden än vad du kan ana. Antropologer har gjort DNA-tester på skelettdelarna och undersökt traumaskador på benen.

I ett mer jämlikt samhälle under jägar-samlartiden begränsade gruppen aktivt enskilda individer från att dominera eller kontrollera andra. Grupperna var små (upp till 200 människor) och mobila. Gruppmedlemmarna fattade beslut tillsammans, samarbetade med varandra och delade resurser. Allt detta främjade gruppens sammanhållning och ökade chanserna för överlevnad.

Kom ihåg att kvinnor på jägar-samlartiden stod för två tredjedelar av födoanskaffningen. Vad gällde småvilt så jagade kvinnor mindre djur som kaniner, fåglar, grodor och små däggdjur. Fällor eller pilbågar användes under denna typ av jakt. Kvinnor spelade en viktig roll i insamlandet av frukt, nötter, rötter och andra växter. De deltog också i fiske med hjälp av nät eller spjut.
Citera
2025-01-01, 20:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det var inte riktat till dig, utan ett allmänt upprop. Forskningen ger förstås olika resultat, då måste man bedöma forskningen också, hur pass pålitlig den är. Vilket jag anser att den inte är alltid. Är det jag eller du som har bekräftelsefördomar? Vill du diskutera konspirationsteorier är du på fel forum.
Du sa faktiskt detta i ditt inlägg #1172

Citat:
...Sluta ljuga och säg sanningen.
Låter inte som ett allmänt upprop.

Citat:
Nu får du nog citera mig, då jag inte vet vad du syftar på med bortförklaringarna. Jag ställde en fråga om man tagit hänsyn till skillnader i hur pojkar och flickor är.

ditt inlägg #1045

Citat:
....Så varför försöker du bortförklara....

Citat:
Men nu var det du som tog upp den tråden, inte jag. Så då är det kanske du som ska hålla dig där med det, om du inte vill ha med det i debatten. Men se dig som lite mer bildad nu då. Det har förstås att göra hur med utbildningen och vilka metoder man ska använda där, för att få pojkar att prestera bättre.
Jag nämnde bara mycket kortfattat i förbifarten att ADHD är en delförklaring till att vissa pojkar har svårt att sitta stilla och fokusera på undervisningen i klassrummet. Och som svar skrev du nästan en hel sida om ADHD, medicinering osv.

Citat:
Det är bara någon som påstår det i artikeln, utan att jag hittar belägg för det. Man sprider påståenden som sanningar. Den börjar med "I Belive", "Jag tror", sen en massa snack om att "it may", "det kan", utan att visa att det gör det. Inte vetenskap direkt. Jag har inget emot att barn har tillgång till olika leksaker, däremot ska de få välja själva vad de ska leka med. Ifrågasätter du aldrig det du läser?
Du missade förstås länken https://www.naeyc.org/resources/topics/play/gender-typed-toys.
Det är självklart att barn ska få välja helt fritt vad de vill leka med, utan påverkan från föräldrar och övrig omgivning. Inget barn ska styras av vare sig kompistryck eller sina föräldrars förväntningar. Om en pojke vill leka hushållsarbete så ska han få lov att göra det. En flicka som är intresserad av att bygga med klossar och lego ska inte förmås av sina konservativa föräldrar att istället leka med dockor eller andra flickiga grejer.

Citat:
Och då förändras människan.
Har du något emot att flickor leker med mer pojkiga leksaker som utvecklar deras kognitiva färdigheter och pojkar leker med mer flickiga leksaker som utvecklar deras vårdande och empatiska färdigheter?

Citat:
Flickor fick ofta inga utbildningar, faktiskt inte pojkar heller, mer än hos de högre stånden som hade råd med privatlärare, Men drottning Kristina fick det av en av de största inom vetenskapen. Så då blir det svårt med meriter. Det handlade om att slå sig fram, vissa kvinnor var framgångsrika, men de var en minoritet liksom pojkar från de lägre stånden, men det förekom också. Men idag anställer kvinnor i många fall andra kvinnor, så de är liksom inget föredömen heller.
Flickor i de högre stånden fick inte lika mycket tillgång till utbildning som pojkar i de högre stånden. Fram till år 1870 var det bara pojkar som fick ta studenten i Sverige.

Citat:
Det får du gärna visa, hur samma företag hade lyckats med en mindre jämställd styrelse och med en mer jämställd under samma förhållanden.
Man måste beakta flera faktorer som bransch, företagsstorlek och kulturell kontext. Det finns forskning som visar att ökad jämställdhet i styrelser kan korrelera med förbättrad prestation i många fall, särkilt i större aktiebolag. En sådan korrelation påträffas sannolikt inte i mindre företag som bilverkstäder, rörmokarfirmor och andra typiskt maskulina småfirmor. Liknande förhållanden gäller säkert småfirmor som drivs av enbart kvinnor.

Citat:
Jodå, speciellt Butler.
Bara för att hon har kort hår och bär traditionellt maskulina kläder. Det säger inte ett skit huruvida hon var en tomboy (pojkflicka) i yngre dagar. Hon kanske lekte med dockor och andra s k flickleksaker när hon var barn. Det är många heterosexuella yrkeskvinnor som bär byxdräkt och går i lågklackat utan att vara vare sig tomboy eller lesbisk.

Citat:
Hmm. Jag förstår att det är en variation som skiljer sig, så det i många fall blir en avvikelse från andra kvinnor, som feminina och bögiga män är det bland männen. Det enda jag säger är att de är överrepresenterade bland mer manliga yrken och inom idrott. Till viss del, mer framgångsrika än andra kvinnor. Så vad är problemet med det? Hatar du framgångsrika kvinnor eller kvinnor i manliga yrken?
Tomboys är inga undantag utan befinner sig inom den normala spridningen av könsroller, intressen, klädstilar och beteenden. De är inte mer lesbiska än andra kvinnor. Det går inte att säga att tomboys generellt är mer framgångsrika än mer traditionellt feminina kvinnor.

Läste nyligen att kvinnliga ingenjörer i något högre grad är ogifta och barnlösa än kvinnor i allmänhet. Det beror inte på att de är lesbiska, utan på att många män uppfattar dem och andra kvinnor i teknikbranschen som mindre attraktiva. Enligt vissa män är det avtändande med kvinnor som är intelligentare än dem själva. Kanske borde kvinnliga ingenjörer under sin första dejt ljuga om sitt yrke och istället påstå att de jobbar som sekreterare på ett teknikföretag.

Varför är du så sjukligt besatt av tomboys? Hatar du dem? Ser du dem som oönskade konkurrenter till mansdominerade jobb?

Citat:
Nej det är det inte alls förklaringen. Men kvinnor tar förstås efter männen idag. Tvärt om är väldigt ovanligt.
Kvinnor har fått fler rättigheter nu. Förr fick de inte utbilda sig till ingenjörer, läkare, matematiker eller arkitekter för att nämna några exempel. Nu får de välja att utbilda sig till vilket yrke som helst inom STEM och alla andra förut manligt kodade yrken. Det är vad du kallar att kvinnor tar efter män idag. Har du något problem med det?

Citat:
Jag menar bara att de är mer framgångsrika än andra kvinnor, generellt sett. Det finns en överrepresentation bland de i toppen, men jag säger inte att alla framgångsrika är det eller att alla pojkflickor blir framgångsrika. Det finns förstås män som sitter och skriver också, utan att vara ute och slåss.
Inte mer än andra kvinnor. Kallar du också framgångsrika kvinnor inom alla andra akademiska yrken för pojkflickor (tomboys)? Advokater, civilekonomer, psykologer, läkare, veterinärer, biologer, farmaceuter, arkitekter osv? Kvinnor i ledande roller, artister, skådespelare och influencers - är de lesbiska pojkflickor?

Eftersom tomboys leker mer med klossar, bilar och andra mer pojkiga leksaker har de generellt utvecklat bättre spatiala förmågor än traditionellt mer feminina kvinnor. Se bara på kvinnliga arkitekter (mer än halva arkitektkåren).

Citat:
Hmm. Nu är det en filosofisk debatt som går över ditt huvud. Men det är faktiskt bara dagens feminism som framhåller mannen som idealet för en kvinna. Jag menar att det beror på vilka kvinnor och män som skapat teorierna de bygger på. Förr var det rättigheter som var drivande. Idag har de alla rättigheter, så då har man gått ett steg längre. Man ska utplåna skillnaderna.
Vilka skillnader ska utplånas?

Citat:
Nu var det du som sa att dagens feminism hade en definition av vad en kvinna är. Så då ville jag gärna höra vad den är. Men vet du inte det eller det inte finns, så är det väl som jag sa. Man har inte det.
Jag har aldrig sagt att dagens feminister har en särskild definition av vad en kvinna är. Förresten väntar jag på att du ska länka till en seriös artikel som bekräftar ditt ena påstående att vänsterfeminismen har sin grund i idén att kvinnor är som ofullgångna män och att mannen är idealet samt ditt andra påstående att vänsterfeminister inte kan definiera vad en kvinna är.
Citera
2025-01-02, 08:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Graven i Anderna, Peru, är inte det enda fyndet. Flera gravfynd har gjorts i både Nordamerika och Europa. Skador på de kvinnliga skeletten bredvid jaktredskap var liknande som hos de manliga, vilket var en tydlig indikation på att kvinnor också jagade storvilt, inte endast samlade mat.

Vikingatiden före kristnandet var relativt jämställt i flera aspekter av livet. Kvinnor hade rätt att äga egendom och förvalta gårdar samt kunde vara ledare, t ex hövdingar. Men efter kristendomens uppkomst blev könsrollerna mer strikta och vikingasamhällena blev mindre jämställda.
Man måste se till majoriteten, inte undantagen. Jag har aldrig sagt att det inte funnits kvinnliga jägare eller krigare, utan det har alltid funnits, även i bondesamhället. Men det har aldrig varit så att alla kvinnor sysslat med det generellt. Under vikingatiden hade de mer frihet, ja, men det var framförallt kvinnor som tog till sig kristendomen. Så de avskaffade i stort sett sin egen frihet, då de är känslostyrda, precis som nu. Samma som när vänsterfeminismen försvarar islam som vill avskaffa deras frihet. Då är man inte speciellt smart faktiskt. Man är på väg att göra om samma misstag som då, på grund av att man är känslostyrda.

Citat:
Istället för att sväva ut i det blå och raljera om pojkflickor, länka då till en seriös artikel som backar upp dina virriga påståenden om att vänsterfeminister (de Beauvoir m fl) ser ner på kvinnor och anser att vara som man är idealet, att det är fel att vara som kvinna och föda barn samt att det är rätt att döda.
Det är det budskap de spred. Det finns inga kvinnor, utan det är samhället som skapar dem och gör dem till kvinnor. Det är det budskap vänsterfeminismen sprider. Föd inga barn, satsa på karriären. Bli och bete er som en man. Bli ingenjör inte sjuksköterska. Du måste väl förstå att de inte var som majoriteten av kvinnor. Eller kan du inte det?

Citat:
Platon hävdade att kvinnor var mindre värda än män, att de var fega män som blivit återfödda, men ansåg dock att kvinnor var viktiga att ha för att samhället skulle fungera friktionsfritt.
Det jag tog från Platon/Sokarates handlade om en monolog om man skulle göra med de kvinnor som ville kriga och man menade att de kunde tillhöra en sorts reserv. Så man var inte främmande för kvinnliga soldater egentligen. Inom kristendomen röstade man någon gång i början, om kvinnor skulle ses som människor och den åsikten vann med några rösters marginal.

Citat:
Det var en annan studie som det hade riktats kritik mot. Inte mot de som gjorts av antropologerna Cara Ocobock och Sarah Lacy.
Mot teorin att jägarsamhället var jämställt.

Citat:
Fortfarande ett jävla tjat om pojkflickor! Du har en mycket gammaldags syn på könsroller. Även om tekniskt intresserade kvinnor statistiskt fortfarande är i minoritet (20-40 %) betyder det inte att de är biologiskt avvikande. Det är snarare strukturer, normer och fördomar som gör dem till så kallade undantag. Arkitektyrket har länge varit mansdominerat i Sverige, men nu är över hälften av arkitekterna kvinnor. De är inga undantag längre.
Kvinnor är biologiskt avvikande från män. Det är förstås uppenbart. Att säga något annat är att ljuga. Du tar hela tiden vissa undantag och säger att eftersom det är så här, finns inga kvinnor. De praktiserade kvinnliga ingenjörerna inom tekniska områden är inte så många som du säger. Du räknar examinerade. Du visar även att kvinnor söker sig till vissa ingenjörsinriktningar och män till andra. Att majoriteten av sjuksköterskor eller förskolelärare är kvinnor visar förstås att kvinnor söker sig till vissa yrkesområden, utifrån att de är kvinnor. Eller ska du skylla på normerna då? Att pojkflickor existerar är alla överens om och de som lever i verkligheten kan se dem. Att du faktiskt själv använder en engelsk beteckning om dem, visar att även du vet att det är så.

Citat:
Det har gjorts många fler fynd av kvinnliga skelett begravda tillsammans med jaktredskap från jägar-samlarperioden än vad du kan ana. Antropologer har gjort DNA-tester på skelettdelarna och undersökt traumaskador på benen.

I ett mer jämlikt samhälle under jägar-samlartiden begränsade gruppen aktivt enskilda individer från att dominera eller kontrollera andra. Grupperna var små (upp till 200 människor) och mobila. Gruppmedlemmarna fattade beslut tillsammans, samarbetade med varandra och delade resurser. Allt detta främjade gruppens sammanhållning och ökade chanserna för överlevnad.

Kom ihåg att kvinnor på jägar-samlartiden stod för två tredjedelar av födoanskaffningen. Vad gällde småvilt så jagade kvinnor mindre djur som kaniner, fåglar, grodor och små däggdjur. Fällor eller pilbågar användes under denna typ av jakt. Kvinnor spelade en viktig roll i insamlandet av frukt, nötter, rötter och andra växter. De deltog också i fiske med hjälp av nät eller spjut.
Det finns inga bevis för det du säger. Du romantiserar något som inte går att kontrollera. I de jägarsamhällen som man stött på och dokumenterat, har det inte varit som du säger. Att de plockat lättfångade byten eller varit med vid fiske, bevisar ingenting. För det är jag överens om och har redan sagt. Däremot har de fått böja sig för männens åsikter om vad de ska göra. Dina jämställda vildar finns det inga belägg för. Männen har tagit besluten och styrt samhället även då. Allt pekar på det.
Citera
2025-01-02, 10:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du sa faktiskt detta i ditt inlägg #1172
Sa vad? Du hänvisar till ett inlägg där jag säger en massa saker. Du måste vara mer specifik Vad sa jag där.

Citat:
Låter inte som ett allmänt upprop.
Men det var det. Det var riktat till forskningssamhället.

Citat:
ditt inlägg #1045
Återigen hänvisar du till ett inlägg där jag sagt massor av saker. Utan att citera vad jag har sagt där.

Citat:
Jag nämnde bara mycket kortfattat i förbifarten att ADHD är en delförklaring till att vissa pojkar har svårt att sitta stilla och fokusera på undervisningen i klassrummet. Och som svar skrev du nästan en hel sida om ADHD, medicinering osv.
Jaha. Tänkte kanske att du behövde lite bildning.

Citat:
Du missade förstås länken https://www.naeyc.org/resources/topics/play/gender-typed-toys.
Det är självklart att barn ska få välja helt fritt vad de vill leka med, utan påverkan från föräldrar och övrig omgivning. Inget barn ska styras av vare sig kompistryck eller sina föräldrars förväntningar. Om en pojke vill leka hushållsarbete så ska han få lov att göra det. En flicka som är intresserad av att bygga med klossar och lego ska inte förmås av sina konservativa föräldrar att istället leka med dockor eller andra flickiga grejer.
Jag håller med till viss del. Men när de får välja, väljer de ändå utifrån kön, generellt sett. Om man då säger som vissa vänsterfeministiska pedagoger, att man inte ska ha så kallade könsspecifika leksaker, så menar man att de inte har rätt att välja som de vill. Att välja könsspecifikt är fel, är själva grundtesen. Man ska försöka förhindra det.

Men hur menar du föräldrar ska agera om pojkar önskar sig bilar och flickor dockor. Ska man förneka dem det då, eller hur tänker du? Hur tänker du om att de vill leka med samma saker som sina kompisar, vilket väl är naturligt. Ska man förneka dem det? Det är väl vad du faktiskt säger.

Men då tycker du det är helt ok om pojkar och flickor väljer könsspecifikt och att förskolelärare och föräldrar ska stödja dem i de val de gör. För all forskning visar att de faktiskt väljer könsspecifikt, generellt.

Citat:
Har du något emot att flickor leker med mer pojkiga leksaker som utvecklar deras kognitiva färdigheter och pojkar leker med mer flickiga leksaker som utvecklar deras vårdande och empatiska färdigheter?
Nej, Jag har inget mot det. Jag menar att man ska stödja barnen i de val det gör, även om det är könsspecifikt. Är du emot det, blir då min motfråga? För de väljer könsspecifikt generellt sett.

Citat:
Flickor i de högre stånden fick inte lika mycket tillgång till utbildning som pojkar i de högre stånden. Fram till år 1870 var det bara pojkar som fick ta studenten i Sverige.

Man måste beakta flera faktorer som bransch, företagsstorlek och kulturell kontext. Det finns forskning som visar att ökad jämställdhet i styrelser kan korrelera med förbättrad prestation i många fall, särkilt i större aktiebolag. En sådan korrelation påträffas sannolikt inte i mindre företag som bilverkstäder, rörmokarfirmor och andra typiskt maskulina småfirmor. Liknande förhållanden gäller säkert småfirmor som drivs av enbart kvinnor.
"Kan", är inga belägg. Jag menar att det inte går att visa rent vetenskapligt. För man kan inte göra jämförelsen med eller utan kvinnor i samma företag och därmed jämföra utfallet.

Det är samma sak som med en VD. Det går inte bevisa att det är han, som är anledningen till en viss framgång eller motgång. För man vet inte vad resultatet blivit med någon annan. Orsakerna är för komplexa för att man ska kunna dra några resultat helt enkelt. Man låter företagets resultat avgöra enbart. Men det skulle förstås kunnat blivit både sämre och bättre med någon annan. Det går inte att visa.

Citat:
Bara för att hon har kort hår och bär traditionellt maskulina kläder. Det säger inte ett skit huruvida hon var en tomboy (pojkflicka) i yngre dagar. Hon kanske lekte med dockor och andra s k flickleksaker när hon var barn. Det är många heterosexuella yrkeskvinnor som bär byxdräkt och går i lågklackat utan att vara vare sig tomboy eller lesbisk.

Tomboys är inga undantag utan befinner sig inom den normala spridningen av könsroller, intressen, klädstilar och beteenden. De är inte mer lesbiska än andra kvinnor. Det går inte att säga att tomboys generellt är mer framgångsrika än mer traditionellt feminina kvinnor.

Läste nyligen att kvinnliga ingenjörer i något högre grad är ogifta och barnlösa än kvinnor i allmänhet. Det beror inte på att de är lesbiska, utan på att många män uppfattar dem och andra kvinnor i teknikbranschen som mindre attraktiva. Enligt vissa män är det avtändande med kvinnor som är intelligentare än dem själva. Kanske borde kvinnliga ingenjörer under sin första dejt ljuga om sitt yrke och istället påstå att de jobbar som sekreterare på ett teknikföretag.

Varför är du så sjukligt besatt av tomboys? Hatar du dem? Ser du dem som oönskade konkurrenter till mansdominerade jobb?
Det är du som vill låtsas att de inte finns, samtidigt som du menar att de finns, men är som alla andra kvinnor. Jag hatar dem inte alls. Jag erkänner deras existens och att de är på ett visst sätt.

Själv tänder jag på intelligenta och förstås snygga kvinnor. Det är väl snarare intelligenta och snygga kvinnor som väljer bort de mindre begåvade männen. Har nog aldrig stött på en man som sagt att det var hennes intelligens som fick dem att välja bort eller välja henne, snarare utseendet och beteendet.

Citat:
Kvinnor har fått fler rättigheter nu. Förr fick de inte utbilda sig till ingenjörer, läkare, matematiker eller arkitekter för att nämna några exempel. Nu får de välja att utbilda sig till vilket yrke som helst inom STEM och alla andra förut manligt kodade yrken. Det är vad du kallar att kvinnor tar efter män idag. Har du något problem med det?
Nej inga alls. Vad jag säger, är att kvinnor generellt inte är som män. Något du vill förneka.

Citat:
Inte mer än andra kvinnor. Kallar du också framgångsrika kvinnor inom alla andra akademiska yrken för pojkflickor (tomboys)? Advokater, civilekonomer, psykologer, läkare, veterinärer, biologer, farmaceuter, arkitekter osv? Kvinnor i ledande roller, artister, skådespelare och influencers - är de lesbiska pojkflickor?
En del av de yrken du räknar upp skulle jag nog vilja se som mer könsspecifika som kvinnor har en större andel av. Men tar vi ingenjörer inom teknik, forskare, grävmaskinsförare och en del andra typiskt manliga yrken, liksom inom idrott, så är de överrepresenterade. Precis om de mer feminima kvinnorna söker sig till vårdande yrken och utseendebranschen, liksom bögar, vilket väl är uppenbart. Eller menar du att det inte är så?

Citat:
Eftersom tomboys leker mer med klossar, bilar och andra mer pojkiga leksaker har de generellt utvecklat bättre spatiala förmågor än traditionellt mer feminina kvinnor. Se bara på kvinnliga arkitekter (mer än halva arkitektkåren).
Vad är orsak och vad är verkan. Kan du visa det?

Citat:
Vilka skillnader ska utplånas?
Könsskillnaderna.

Citat:
Jag har aldrig sagt att dagens feminister har en särskild definition av vad en kvinna är. Förresten väntar jag på att du ska länka till en seriös artikel som bekräftar ditt ena påstående att vänsterfeminismen har sin grund i idén att kvinnor är som ofullgångna män och att mannen är idealet samt ditt andra påstående att vänsterfeminister inte kan definiera vad en kvinna är.
Uppenbart kan man inte definiera vad en kvinna är.

Det om ofullgångna män är en slutsats jag dragit utifrån historien och åsikterna. Det blir resultatet. Om du menar att det är fel, får du väl ta en filosofisk debatt om det med mig. Jag som man, kan förstås dra slutsatser utifrån den kunskap jag har på samma sätt som de du läser. Så det är jag som är källan och jag hänvisar till mig själv. Kan du inte rent intellektuellt motsäga det, så kan du väl inte.
Citera
2025-01-02, 10:46
Avslutad
Citat:
Man måste se till majoriteten, inte undantagen. Jag har aldrig sagt att det inte funnits kvinnliga jägare eller krigare, utan det har alltid funnits, även i bondesamhället. Men det har aldrig varit så att alla kvinnor sysslat med det generellt. Under vikingatiden hade de mer frihet, ja, men det var framförallt kvinnor som tog till sig kristendomen. Så de avskaffade i stort sett sin egen frihet, då de är känslostyrda, precis som nu. Samma som när vänsterfeminismen försvarar islam som vill avskaffa deras frihet. Då är man inte speciellt smart faktiskt. Man är på väg att göra om samma misstag som då, på grund av att man är känslostyrda.

För att komma till Valhalla var man tvungen att dö en våldsam död antingen i strid eller via självmord. Resten kom till Hel. Hel var "grått", i Hel festade man inte med Oden, det var bara "grått".

Majoriteten av människorna som levde under vikingatiden var bönder. De var inte krigare och de ville troligen inte begå självmord på ett brutalt sätt. Det tog lång tid att kristna Norden, länge tillbad man sina gamla gudar/gudinnor jämte den nya guden. Det lockande med kristendomen var att alla hade en chans att komma till paradiset bara man levde ett gudfruktigt liv.

I övrigt så är alla människor känslostyrda. Män tex är otroligt känslostyrda, läs nyheterna nångång så ska du se att världen dräller av känslostyrda män.

Citat:
Det jag tog från Platon/Sokarates handlade om en monolog om man skulle göra med de kvinnor som ville kriga och man menade att de kunde tillhöra en sorts reserv. Så man var inte främmande för kvinnliga soldater egentligen. Inom kristendomen röstade man någon gång i början, om kvinnor skulle ses som människor och den åsikten vann med några rösters marginal.

Den första kristendomen bestod av mindre grupper där både kvinnor och män ställde sig framför gruppen och predikade/talade. Jesus predikade jämlikhet och medmänsklighet och de första grupperna kristna predikade just detta. För detta förföljdes de brutalt under lång tid. Res gärna till Kappadokien i dagens Turkiet och se hur de gömde sig inne i bergen där de karvade ut hela städer, kyrkor, torg, med mycket mera. Så småningom tog makthungriga/psykopatiska män över och formade en patriarkal och perverserad version som kom att kallas katolicismen.

Citat:
Kvinnor är biologiskt avvikande från män. Det är förstås uppenbart. Att säga något annat är att ljuga.

Och män är biologiskt avvikande från kvinnor.

Citat:
Att majoriteten av sjuksköterskor eller förskolelärare är kvinnor visar förstås att kvinnor söker sig till vissa yrkesområden, utifrån att de är kvinnor. Eller ska du skylla på normerna då? Att pojkflickor existerar är alla överens om och de som lever i verkligheten kan se dem. Att du faktiskt själv använder en engelsk beteckning om dem, visar att även du vet att det är så.

Vad ska jag titta efter för att upptäcka alla dessa "pojkflickor"? Eller räcker det med att de jobbar inom ett klassiskt/historiskt mansdominerat område.

Citat:
Det finns inga bevis för det du säger. Du romantiserar något som inte går att kontrollera. I de jägarsamhällen som man stött på och dokumenterat, har det inte varit som du säger. Att de plockat lättfångade byten eller varit med vid fiske, bevisar ingenting. För det är jag överens om och har redan sagt. Däremot har de fått böja sig för männens åsikter om vad de ska göra. Dina jämställda vildar finns det inga belägg för. Männen har tagit besluten och styrt samhället även då. Allt pekar på det.

Jaha och detta har du koll på eftersom de skrev mötesprotokoll från sina gruppmöten?
Senast redigerad av Jenny9 2025-01-02 kl. 10:52.
Citera
2025-01-02, 13:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
För att komma till Valhalla var man tvungen att dö en våldsam död antingen i strid eller via självmord. Resten kom till Hel. Hel var "grått", i Hel festade man inte med Oden, det var bara "grått".

Majoriteten av människorna som levde under vikingatiden var bönder. De var inte krigare och de ville troligen inte begå självmord på ett brutalt sätt. Det tog lång tid att kristna Norden, länge tillbad man sina gamla gudar/gudinnor jämte den nya guden. Det lockande med kristendomen var att alla hade en chans att komma till paradiset bara man levde ett gudfruktigt liv.
Du tänkte att du skulle berätta något om vikingatiden som jag redan vet. Jag menar nog att kristnandet hade med våldet i den tidens samhälle att göra, därigenom lockade den mer fredliga religionen kvinnor. Men det finns även en maktaspekt av kristnandet. Härskare som tog till sig den, kunde utöva makt på ett annat sätt, med tillgång till munkar och skrift kunde man styra över fler människor, vilket ledde till större kungariken. Men förstås utanför debatten och förenklat.

Citat:
I övrigt så är alla människor känslostyrda. Män tex är otroligt känslostyrda, läs nyheterna nångång så ska du se att världen dräller av känslostyrda män.
Fast mäns känslor är på ett annat sätt än kvinnors, generellt. Men man är bättre på att reflektera medan hos kvinnor dominerar känslorna.

Citat:
Den första kristendomen bestod av mindre grupper där både kvinnor och män ställde sig framför gruppen och predikade/talade. Jesus predikade jämlikhet och medmänsklighet och de första grupperna kristna predikade just detta. För detta förföljdes de brutalt under lång tid. Res gärna till Kappadokien i dagens Turkiet och se hur de gömde sig inne i bergen där de karvade ut hela städer, kyrkor, torg, med mycket mera. Så småningom tog makthungriga/psykopatiska män över och formade en patriarkal och perverserad version som kom att kallas katolicismen.
Jaha. Du ska återigen berätta något som jag vet. Samhället var förstås patriarkalt även före katolicismen. Vad har det ens med ämnet att göra?
Menar du att kvinnor som försvarar islam, vill ha en religion värre än katolicismen? Av vilken anledning då?

Citat:
Och män är biologiskt avvikande från kvinnor.
Ja, det är självklart. Men ändå finns det feminister som menar att det inte finns några skillnader. Allt är socialt. Men om vi är överens, vad diskuterar du mot. Män och kvinnor är inte samma sak generellt. Uppenbart för alla egentligen.

Citat:
Vad ska jag titta efter för att upptäcka alla dessa "pojkflickor"? Eller räcker det med att de jobbar inom ett klassiskt/historiskt mansdominerat område.
Ja, vad ska man säga, att du är inkonsekvent eller senil?
Citat:
Ursprungligen postat av Du
Du menar om det finns pojkflickor bland mina kollegor som kör hjullastare. Ja nån är, nån är inte.
(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
Så här sa du tidigare, nu säger du att det inte går att avgöra om de är det. Du är inkonsekvent.

Citat:
Jaha och detta har du koll på eftersom de skrev mötesprotokoll från sina gruppmöten?
Nej, några sådana fanns inte, inte ens text. Jag använder andra argument. Men du verkar anse att du vet exakt hur det gick till då, utifrån skelett. Pratar du med de döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in