2024-12-15, 14:44
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ytterligare en källa visar könens spridning och fördelning på IQ-skalan:

Bild]

Källa: [url]http://books.google.se/books?id=rPNFXBnwuNoC]/url] (The scientific study of general intelligence: tribute to Arthur R. Jensen By Helmuth Nyborg)

Enligt källan går det 120 män per kvinna vid 145 IQ. Vidare påstår källan att män är överrepresenterade i botten av IQ-skalan, men bara till ungefär en sjundedel av den grad de är överrepresenterade i toppen av IQ-skalan. Vid IQ 55 verkar det gå ungefär 17 män per kvinna. Om jag inte minns fel så är en standardavvikelse 15 poäng på IQ-skalan.
120 män per kvinna vid IQ 145+!!??

Tyvärr läste jag inte ditt inlägg förrän över tretton år senare, så jag kan inte läsa din länkade källa i sin helhet. Jag kan inte se bilden heller. Men utifrån den groteskt stora könsskillnaden vid IQ 145+ du påstår, antar jag att din käraste Helmuth snubblat över denna uppgift i en över hundra år gammal, numera obsolet studie och sedan jublat av barnslig förtjusning. Han är ju en högst kontroversiell forskare vars studier som numera ingen med vettet i behåll citerar eller länkar till.

Enligt en något mindre ålderdomlig källa är könsskillnaden i variabilitet betydligt jämnare än vad du och Helmuth hävdar:

Screen Shot 2015-10-02 från Breitbart, en högerextrem webbplats med kvinnofientligt och rasistiskt innehåll.

Vid IQ 130+ är ration (M/F) 1,839, 1,8 män på 1 kvinna
Vid IQ 140+ är ration (M/F) 2,525, 2,5 män på 1 kvinna
Vid IQ 150+ är ration (M/F) 3,726, 3,7 män på 1 kvinna
...
Vid IQ 175+ är ration (M/F) 18,000, 18 män på 1 kvinna (extremt sällsynt!)

Efter extrapolering:

Vid IQ 145+ är ration (M/F) ca 3,1, drygt 3 män på 1 kvinna. Långt ifrån dina påstådda 120 män på 1 kvinna, en ratio på otroliga 120,000.

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle gå 120 män på 1 kvinna vid IQ 145+. Förmodligen har du antingen av misstag råkat skriva en nolla för mycket eller gjort en ytterst överdriven tolkning av en graf med bägge könens IQ-fördelningar. I synnerhet det knappt förnimbara mellanrummet mellan männens och kvinnornas extrema svansar längst ut till höger.

Vad säger då ChatGPT om IQ-könsfördelningarna i Breitbarts infogade bild:

Uppgiften om 120 män per kvinna vid IQ 145+ från Helmuths bok kan du ta med hundra stora nypor salt. I mer jämställda länder är ration oftast lägre än M/F = 3,1, förmodligen ligger den någonstans i spannet mellan 1,1 och 2,5 (1,1 - 2,5 män per kvinna). I vissa östasiatiska samhällen (även bland immigranter i t ex USA) är ration lägre än 1, dvs fler kvinnor än män med IQ 145+. Exempel: en ratio på 0,5 betyder att det är 0,5 män på en 1 kvinna eller 2 kvinnor på 1 man.

Män och kvinnor har i snitt samma IQ. Dock presterar män i snitt bättre i visuellt rumsliga uppgifter (mental rotation av 3D objekt, navigering) och kvinnor i verbal förmåga. Men INOM gruppen är det mycket större individuella variationer i IQ än den i princip obefintliga genomsnittsskillnaden mellan män och kvinnor.
Citera
2024-12-15, 16:42
Avslutad
Män är generellt intelligentare helt rätt.

Du glömmer dock att vi bor i swedistan. Plocka bort en miljon av er menaimport också sen kan vi tävla igen.
Citera
2024-12-15, 16:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
120 män per kvinna vid IQ 145+!!??

Tyvärr läste jag inte ditt inlägg förrän över tretton år senare, så jag kan inte läsa din länkade källa i sin helhet. Jag kan inte se bilden heller. Men utifrån den groteskt stora könsskillnaden vid IQ 145+ du påstår, antar jag att din käraste Helmuth snubblat över denna uppgift i en över hundra år gammal, numera obsolet studie och sedan jublat av barnslig förtjusning. Han är ju en högst kontroversiell forskare vars studier som numera ingen med vettet i behåll citerar eller länkar till.

Enligt en något mindre ålderdomlig källa är könsskillnaden i variabilitet betydligt jämnare än vad du och Helmuth hävdar:

Screen Shot 2015-10-02 från Breitbart, en högerextrem webbplats med kvinnofientligt och rasistiskt innehåll.

Vid IQ 130+ är ration (M/F) 1,839, 1,8 män på 1 kvinna
Vid IQ 140+ är ration (M/F) 2,525, 2,5 män på 1 kvinna
Vid IQ 150+ är ration (M/F) 3,726, 3,7 män på 1 kvinna
...
Vid IQ 175+ är ration (M/F) 18,000, 18 män på 1 kvinna (extremt sällsynt!)

Efter extrapolering:

Vid IQ 145+ är ration (M/F) ca 3,1, drygt 3 män på 1 kvinna. Långt ifrån dina påstådda 120 män på 1 kvinna, en ratio på otroliga 120,000.

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle gå 120 män på 1 kvinna vid IQ 145+. Förmodligen har du antingen av misstag råkat skriva en nolla för mycket eller gjort en ytterst överdriven tolkning av en graf med bägge könens IQ-fördelningar. I synnerhet det knappt förnimbara mellanrummet mellan männens och kvinnornas extrema svansar längst ut till höger.

Vad säger då ChatGPT om IQ-könsfördelningarna i Breitbarts infogade bild:

Uppgiften om 120 män per kvinna vid IQ 145+ från Helmuths bok kan du ta med hundra stora nypor salt. I mer jämställda länder är ration oftast lägre än M/F = 3,1, förmodligen ligger den någonstans i spannet mellan 1,1 och 2,5 (1,1 - 2,5 män per kvinna). I vissa östasiatiska samhällen (även bland immigranter i t ex USA) är ration lägre än 1, dvs fler kvinnor än män med IQ 145+. Exempel: en ratio på 0,5 betyder att det är 0,5 män på en 1 kvinna eller 2 kvinnor på 1 man.

Män och kvinnor har i snitt samma IQ. Dock presterar män i snitt bättre i visuellt rumsliga uppgifter (mental rotation av 3D objekt, navigering) och kvinnor i verbal förmåga. Men INOM gruppen är det mycket större individuella variationer i IQ än den i princip obefintliga genomsnittsskillnaden mellan män och kvinnor.

Är du typ efterbliven eller varför svarar du på ett TRETTON ÅR gammalt inlägg? Givetvis har du rätt och det jag skrev för TRETTON ÅR sedan är fel, vilket jag också skrivit flera gånger däremellan (jag tror jag skrev fel någon gång dock)... Det är redan klarlagt i tråden en handfull gånger att inlägget du citerar inte stämmer.
Citera
2024-12-15, 20:25
Avslutad
Citat:
Det som blir tokigt i den här tråden är att det är flera skribenter som inte vill kännas vid att det finns lite skillnader i IQ-profiler på populationsnivå mellan könen - inte för att det inte stämmer, utan för att de upplever det som ett erkännande av att kvinnor i sådana fall är sämre. Men så är det ju inte. Könen är lite olika. Av naturen, inte av manligt tyckande. Vi är därför lämpade för lite olika roller, på det stora hela. På individnivå finns det såklart kraftiga avvikelser för detta. Men erkännandet låter oss exempelvis betrakta det faktum att kvinnor röstar på ett annat sätt än män, eller har andra intressen, andra agendor, andra önskemål kring studier, studerar vissa ämnen i större utsträckning, äter annorlunda, rör sig annorlunda, blir sjuksköterskor i större grad, blir ingenjörer i mindre grad, m.m. som ett delvis naturligt fenomen, vilket frigör oss från slutsatser som att det måste vara 50/50, för annars är något fel.

Det där med att det finns en liten skillnad i IQ mellan män och kvinnor i väst och något större skillnad mellan män och kvinnor i tex Kina har du och jag redan rett ut för många många inlägg sen, så det kan vi lämna därhän.

Däremot, det fetade, blev jag lite nyfiken på. Vilka olika roller leder de här små skillnaderna i IQ fram till enligt dig?

Att gruppen kvinnor har andra intressen än gruppen män rent generellt är det nog inte en enda som förnekat.

Citat:
Varför är det erkännande viktigt? För att, att kvotera in kvinnor, att hindra män från att göra vad de vill (för det är ofta så politiken ser ut, män kvoteras mig veterligen knappt in någonstans över huvud taget), får alla att må sämre - och det skapar ett slags könskrig. Men vi kan ju fortsätta så, så klart. Fast det är kvinnor som kommer ta störst skada av det.

Detta är något som antifeministerna har hävdat i flera år nu men aldrig kunnat bevisa. Om kvinnor kvoteras in i större omfattning så borde det finnas mycket underlag som bevisar detta.

Citat:
Många av skribenterna i den här tråden som förnekar fakta tror att de slår ett slag för jämlikheten. Men gör precis tvärtom - därav min koppling mellan kvinnlig emancipation och civilisationers förfall. Jag har ingen stark personlig åsikt kring vad som kommer om vi inte slutar. Jag är frigjord sedan länge, vilket framgår om man läser i andra trådar jag startat eller skrivit i. Men framförallt alla kvinnor, och därefter unga män, kommer bli hårt drabbade. Vi kan så klart strunta i det. Men att IQ-profilerna är lite annorlunda mellan könen på populationsnivå är ingenting kontroversiellt , utan allmänt fastslaget sedan ett par hundra år (förutom de sista 10 åren, ungefär).

Att kvinnor har stått på frontlinjen för att störta förtryckande och destruktiva riken/styrelseskick och successivt ökat sina rättigheter och frihet i takt med att majoriteten män ökat sina rättigheter och frihet har ingen mått dåligt av, tvärtom.

Ja forskningen inom psykologi och intelligens har ju tack och lov utvecklats de senaste 100 åren precis som all annan forsking såsom inom medicin osv.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-15 kl. 20:27.
Citera
2024-12-15, 22:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Däremot, det fetade, blev jag lite nyfiken på. Vilka olika roller leder de här små skillnaderna i IQ fram till enligt dig?

Det är inte bara IQ-skillnader, utan alla könsskillnader sammantagna som gör att könen lämpar sig för lite olika saker i världen i största allmänhet. Det är ingenting att ens diskutera, eftersom det är helt axiomatiskt. Vilka roller det är beror givetvis på vad man pratar om. I vissa fall är det glasklart, i andra inte.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-15 kl. 23:04.
Citera
2024-12-15, 23:50
Avslutad
Citat:
Det är inte bara IQ-skillnader, utan alla könsskillnader sammantagna som gör att könen lämpar sig för lite olika saker i världen i största allmänhet. Det är ingenting att ens diskutera, eftersom det är helt axiomatiskt. Vilka roller det är beror givetvis på vad man pratar om. I vissa fall är det glasklart, i andra inte.

Japp i vissa fall är det troligen mer självklart, i andra fall är det troligen mest baserat på rena fördomar, känslor och godtycklighet.
Citera
2024-12-16, 05:06
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Japp i vissa fall är det troligen mer självklart, i andra fall är det troligen mest baserat på rena fördomar, känslor och godtycklighet.

Ja, du ser, vi håller med varandra om det mesta trots att du försöker sätta dig i motsatsläge till mig i var och vartannat inlägg. Detsamma är sant för lupac m. fl. men de vill inte acceptera det.
Citera
2024-12-16, 12:32
Avslutad
Citat:
Ja, du ser, vi håller med varandra om det mesta trots att du försöker sätta dig i motsatsläge till mig i var och vartannat inlägg. Detsamma är sant för lupac m. fl. men de vill inte acceptera det.

Ja men vad gött att vi är överens om att kvinnor inte blir inkvoterade och att kvinnors ökade frihet och rättigheter inte har orsakat några rikens/civilisationers fall.
Citera
2024-12-16, 12:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja men vad gött att vi är överens om att kvinnor inte blir inkvoterade och att kvinnors ökade frihet och rättigheter inte har orsakat några rikens/civilisationers fall.

Du argumenterar verkligen som ett barn, jag orkar inte skriva med dig mer.

https://www.arbetsvarlden.se/eu-tvingar-sverige-till-40-procent-kvinnor-i-borsbolagsstyrelser/
Citera
2024-12-16, 12:45
Avslutad
Citat:
Du argumenterar verkligen som ett barn, jag orkar inte skriva med dig mer.

https://www.arbetsvarlden.se/eu-tvingar-sverige-till-40-procent-kvinnor-i-borsbolagsstyrelser/

Nu får du ju fan ge dig

"Ökningen av antalet kvinnor i styrelserummen kan alltså ses som en effekt av att fler kvinnor utbildar sig i relevanta utbildningar för styrelseuppdrag. Utvecklingen är ett styrkebesked från näringslivet, utbildningssystemet och kvinnorna. Börsbolagen ser till kompetens och fångar upp de personer, oavsett kön, som kan bidra med kunskap, erfarenhet och perspektiv. Det är så det ska gå till.

Det är bra att Sverige går före och visar att det går att öka andelen kvinnor i styrelserummen utan kvoteringslagstiftning. Företagens långsiktiga arbete för jämställda styrelser med fokus på kompetens och erfarenhet har haft en tydlig effekt."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsmarknadspolitik/kompetens-och-erfarenhet-far-in-kvinnor-i-styrelserummen_1219950.html

Svenska kvinnor visar vägen som vanligt.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-16 kl. 12:52.
Citera
2024-12-16, 13:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nu får du ju fan ge dig

"Ökningen av antalet kvinnor i styrelserummen kan alltså ses som en effekt av att fler kvinnor utbildar sig i relevanta utbildningar för styrelseuppdrag. Utvecklingen är ett styrkebesked från näringslivet, utbildningssystemet och kvinnorna. Börsbolagen ser till kompetens och fångar upp de personer, oavsett kön, som kan bidra med kunskap, erfarenhet och perspektiv. Det är så det ska gå till.

Det är bra att Sverige går före och visar att det går att öka andelen kvinnor i styrelserummen utan kvoteringslagstiftning. Företagens långsiktiga arbete för jämställda styrelser med fokus på kompetens och erfarenhet har haft en tydlig effekt."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsmarknadspolitik/kompetens-och-erfarenhet-far-in-kvinnor-i-styrelserummen_1219950.html

Svenska kvinnor visar vägen som vanligt.

1. Jenny9 säger att kvotering inte sker.
2. Stig-Britt visar en länk som pratar om hur kvotering sker
3. Jenny9 svarar med "nu får du ge dig" och börjar prata om att andelen kvinnor ökar ändå.

Det är två olika frågor. Du är efterbliven och kan inte hålla isär saker, men skit samma. Fyfan vad uttröttande det är att skriva med lågbegåvade individer. Kanske någon som läser våran diskussion åtminstone kan ta till sig något.

Här är mer: https://omni.se/farre-kvinnor-nar-norsk-prestigeskola-tar-bort-tjejpoang/a/zAAREq

Du behöver inte svara din efterblivna nolla, jag skriver det mest för andra läsare.
Citera
2024-12-16, 13:25
Avslutad
Citat:
1. Jenny9 säger att kvotering inte sker.
2. Stig-Britt visar en länk som pratar om hur kvotering sker
3. Jenny9 svarar med "nu får du ge dig" och börjar prata om att andelen kvinnor ökar ändå.

Det är två olika frågor. Du är efterbliven och kan inte hålla isär saker, men skit samma. Fyfan vad uttröttande det är att skriva med lågbegåvade individer. Kanske någon som läser våran diskussion åtminstone kan ta till sig något.

Här är mer: https://omni.se/farre-kvinnor-nar-norsk-prestigeskola-tar-bort-tjejpoang/a/zAAREq

Du behöver inte svara din efterblivna nolla, jag skriver det mest för andra läsare.

Du är en idiot Stig-Britt som inte klarar av att debattera som en normal person.

Du postade en artikel som handlade om ett nytt EU direktiv som skulle tvinga bolagsstyrelser att ta in 40% kvinnor. Jag postade en artikel, från i år, från svenskt näringsliv som visade att kvinnor tagits in i bolagsstyrelser pga utbildning och kompetens, inte kvotering.

Och såhär skrev du från början idioten:
Citat:
"Varför är det erkännande viktigt? För att, att kvotera in kvinnor, att hindra män från att göra vad de vill (för det är ofta så politiken ser ut, män kvoteras mig veterligen knappt in någonstans över huvud taget), får alla att må sämre - och det skapar ett slags könskrig. Men vi kan ju fortsätta så, så klart. Fast det är kvinnor som kommer ta störst skada av det."

Det sker ingen kvotering i Sverige i den omfattningen som du med flera vill göra gällande. Det är knappt man ser "ser gärna manliga/kvinnliga sökande" i jobbannonserna längre.

Däremot har det förekommit kvotering och diskriminering, åt båda hållen:

"En grupp kvinnor har fått hjälp att stämma universitetet, som i syfte att uppnå större könsbalans bland psykologistudenterna gav manliga sökande till psykologprogrammet förtur. Kvinnorna har alla toppbetyg men hamnade ändå längre bak i turordningen."

https://www.svd.se/a/10b75b83-e41b-304d-b3a5-0a4129c86f85/goda-avsikter-ar-inte-skal-nog-for-kvotering

"Bakgrunden är kritik mot att män fått förtur till populära utbildningar där deras kön är underrepresenterat.

Det gäller utbildningar där antalet sökande med högsta betyg är fler än det finns platser, till exempel veterinärutbildning, tandläkarutbildning, läkarutbildning och psykologutbildning."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slut-pa-konskvotering-vid-hogskolor
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-16 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in