2025-01-02, 00:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sluta bara tramsa och skriv vad du själv anser istället ...

Dessutom har du skrivit väldigt ofta vad du anser om TP och KP och hela teorin om Engström som GM ...

Behövs samma text 20 gånger om dagen ? Troligen inte ...

Men prova att enbart svara på vad du anser i varje inlägg utan att lägga till massa trams och hån...

Herr Ursprungligen tror på Walkie Talkie-spåret, som discardades 1989. Say no more!

För egen del har jag avgett ett MOP-nyårslöfte att inte diskutera med Ursprungligen.

Istället ska jag ägna mig åt "modern forskning" vad gäller SE.

Ser fram emot ett nytt, prima Skandiamannen-år!

Det föregående får 4 gyllene handledsväskor av 5.

P.S. Någon som vet om SE nämner något om AH:s hjärtmassage?

Jag minns inte ...

Precis som SG blev blodig om munnen, blev AH blodig om händerna ...

Blodet vällde fram när hon utförde hjärtmassage, och hon satt på polisstationen med torkat blod som luktade.

En traumatisk händelse förstås.
Citera
2025-01-02, 00:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Herr Ursprungligen tror på Walkie Talkie-spåret, som discardades 1989. Say no more!

För egen del har jag avgett ett MOP-nyårslöfte att inte diskutera med Ursprungligen.

Istället ska jag ägna mig åt "modern forskning" vad gäller SE.

Ser fram emot ett nytt, prima Skandiamannen-år!

Det föregående får 4 gyllene handledsväskor av 5.

P.S. Någon som vet om SE nämner något om AH:s hjärtmassage?

Jag minns inte ...

Precis som SG blev blodig om munnen, blev AH blodig om händerna ...

Blodet vällde fram när hon utförde hjärtmassage, och hon satt på polisstationen med torkat blod som luktade.

En traumatisk händelse förstås.

Näms i alla fall här:

Aftenposten
https://imgur.io/a/oqKwtYS

SVD Riks
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Citera
2025-01-02, 01:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Näms i alla fall här:

Aftenposten
https://imgur.io/a/oqKwtYS

SVD Riks
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

Tackar! Frågan är om SE säger det själv i något av förhören ...

Det torde ha varit allmän kännedom bland journalisterna att AH utförde hjärtmassage.
Citera
2025-01-02, 01:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tackar! Frågan är om SE säger det själv i något av förhören ...

Det torde ha varit allmän kännedom bland journalisterna att AH utförde hjärtmassage.

Och då lade dessa allvetande journalisterna orden i SEs mun redan dagen efter mordet?
Varför gjorde de det?
Citera
2025-01-02, 02:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta har vi diskuterat en del på den gamla goda tiden.

Min inställning är att det är väl möjligt att vittnet SE kan ha försökt vara så förväxlad som möjligt för njutnings skull. Vad som dock framkommer på ett tydligare vis är att han i sin kampanj i april 1986 använder den som ett argument för sin vikt som vittne och för tyngden i hans uppgifter.

Han är förbisedd trots att han befann sig så nära skotten och var närmast först på plats och trots att uppgifter i signalementet i själva verket kan avse honom. Utredningen leds alltså fel eftersom ett så "bra" och "viktigt" vittnes avgörande uppgifter ignoreras.

Detta är hans grej. Han borde då tänkt sig från början att rocken i signalementet faktiskt kan ha avsett honom. Udda blir dock att det i sådana fall att "förväxling" ska ha skett när han observeras flera minuter efter att GM försvunnit och polis osv är på plats.

Vad gärningsmannen SE sysslar förmår jag inte bringa reda i.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Udda blir dock att det i sådana fall att "förväxling" ska ha skett när han observeras flera minuter efter att GM försvunnit och polis osv är på plats.

Ett möjligt förslag på lösning är väl att SE begav sig in i gränden betydligt tidigare än han själv påstår och att det därför blir rimligare ur hans synvinkel att någon faktiskt tagit honom för GM. Han kanske stack innan polisen kom för att lugna nerverna på Bohemia.

Hur kunde han då ändå veta att flera piketpoliser sprang i gränden? Han såg dem genom fönstret inifrån Bohemia.

Då blir det heller inte en lika stor gissning ur hans perspektiv att Lisbeth sa blå jacka eftersom han utgår från att rocken som kablats ut i media gäller honom. Då återstår bara jacksignalementet som måste vara det riktiga. Så han kan ganska lugnt hitta på ett samtal med Lisbeth där hon uppger det riktiga signalementet.

Motivet till att ringa polisen blir då att faktiskt plocka bort det ”felaktiga” signalement som han genuint tror gäller honom. Men polisjagandet blir en täckmantel för att dölja det tafatta i att lomma iväg till Bohemia i ett tidigt skede. Och då måste han i sin tur hitta på en anledning till att jaga poliser, och det får bli Lisbethsamtalet.
Citera
2025-01-02, 02:39
Medlem
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Gällde det mordutredningar där erfarna utredare var inkopplade?

Brukade det alltid lyckas?

Det lyckades faktiskt alltid och det var inte en enda erfaren mörkläggare inkopplad.
Citera
2025-01-02, 02:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ett möjligt förslag på lösning är väl att SE begav sig in i gränden betydligt tidigare än han själv påstår och att det därför blir rimligare ur hans synvinkel att någon faktiskt tagit honom för GM. Han kanske stack innan polisen kom för att lugna nerverna på Bohemia.

Hur kunde han då ändå veta att flera piketpoliser sprang i gränden? Han såg dem genom fönstret inifrån Bohemia.

Då blir det heller inte en lika stor gissning ur hans perspektiv att Lisbeth sa blå jacka eftersom han utgår från att rocken som kablats ut i media gäller honom. Då återstår bara jacksignalementet som måste vara det riktiga. Så han kan ganska lugnt hitta på ett samtal med Lisbeth där hon uppger det riktiga signalementet.

Motivet till att ringa polisen blir då att faktiskt plocka bort det ”felaktiga” signalement som han genuint tror gäller honom. Men polisjagandet blir en täckmantel för att dölja det tafatta i att lomma iväg till Bohemia i ett tidigt skede. Och då måste han i sin tur hitta på en anledning till att jaga poliser, och det får bli Lisbethsamtalet.

Detta låter som en väl genomtänkt hypotes. SE kan dessutom hört LP säga blå täckjacka innan han lufsade iväg till Bohemia innan polisen kom till mordplatsen.

Tack för exemplet på att "modern forskning" kan ta fram nya trovärdiga hypoteser.
Citera
2025-01-02, 02:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Det lyckades faktiskt alltid och det var inte en enda erfaren mörkläggare inkopplad.

Intressant. Betyder det att SE var skyldig eftersom ingen misstänkte honom till att börja med? Eller hur översätter vi dina erfarenheter till hypotesen att SE mördade OP?
Citera
2025-01-02, 02:56
Avstängd
Mentideros avatar
Citat:

.. och vips så blev du överspelad och kunde betraktas som ett efterspelsvittne.

Blev du kallad det?

Efterspelsvittne?

I så fall kan man undra om övriga vittnen på plats även fick detta epitet eller om de fick nöjas med det mer simpla vittne?
Citera
2025-01-02, 03:20
Medlem
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
.. och vips så blev du överspelad och kunde betraktas som ett efterspelsvittne.

Blev du kallad det?

Efterspelsvittne?

I så fall kan man undra om övriga vittnen på plats även fick detta epitet eller om de fick nöjas med det mer simpla vittne?

Jag kallades aldrig som vittne eftersom jag höll mig i bakgrunden och lät andra komma före till platsen. Mina eventuella vittnesmål var därför inte intressanta.

Skulle jag riskerat bli misstänkt hade jag ju själv kunnat kontakta polis och tidningar och fan och hans mormor och krävt att få bli förhörd som vittne, eller ja ... faktiskt ännu hellre som efterspelsvittne ...

Vet du vilka vi som avses i inlägget nedan?

Är du en av dessa vi som vill ha mina erfarenheter översatta och snacka hypoteser?

Citat:
Intressant. Eller hur översätter vi dina erfarenheter till hypotesen att SE mördade OP?
Senast redigerad av Zopenco 2025-01-02 kl. 03:22.
Citera
2025-01-02, 09:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag kallades aldrig som vittne eftersom jag höll mig i bakgrunden och lät andra komma före till platsen. Mina eventuella vittnesmål var därför inte intressanta.

Skulle jag riskerat bli misstänkt hade jag ju själv kunnat kontakta polis och tidningar och fan och hans mormor och krävt att få bli förhörd som vittne, eller ja ... faktiskt ännu hellre som efterspelsvittne ...

Vet du vilka vi som avses i inlägget nedan?

Är du en av dessa vi som vill ha mina erfarenheter översatta och snacka hypoteser?
Jag avsåg oss andra här i tråden när jag skrev "vi".

Kände du aldrig att det var betydligt "smartare" att omedelbart kontakta pressen och polisen och kräva att få bli förhörd som vittne/efterspelsvittne? Andra riktiga vittnen skulle då få rikliga möjligheter att känna igen dig på bild i tidningen som GM så du kunde berätta för polisen igen att du var nära händelsen men bara ett vittne.

Att dra så mycket uppmärksamhet som möjligt till sin person är ju enligt "experter" här i tråden ett utmärkt sätt att slippa bli uppmärksammad som GM?

Varför försöka hålla sig i bakgrunden och låta bli att kontakta polisen så länge de inte misstänkte dig? Låter det inte lite "osmart" när det var mycket bättre enligt "experter" här i tråden att basunera ut att du var på platsen exakt där det hände och "spegla" dig själv som "vittne/efterspelsvittne" genom att uppge exakt samma beteende som GM (dig själv)?

Som GM var du inte lika sofistikerad som den påhittade GM-SE här i tråden och många "experter" här i tråden tycker nog att du betedde dig som en "glad amatör" som inte själv kontaktade polisen och pressen och förklarade att du förväxlats med GM (dig själv).

Håller du inte med "experterna" här i tråden att det hade varit en mycket bättre taktik? Det har "experterna" i tråden slagit fast genom den "moderna forskning" de anser sig bedriva här i tråden i alla fall.

Själv är jag inte någon "expert" och tycker det låter som en taktik tagen direkt från tidningen "En ding ding värld" att dra så mycket uppmärksamhet till sin person som möjligt som GM.

Edit: Tidningen "En ding ding värld"
https://sv.wikipedia.org/wiki/En_ding_ding_v%C3%A4rld
Citera
2025-01-02, 10:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Detta låter som en väl genomtänkt hypotes. SE kan dessutom hört LP säga blå täckjacka innan han lufsade iväg till Bohemia innan polisen kom till mordplatsen.

Tack för exemplet på att "modern forskning" kan ta fram nya trovärdiga hypoteser.

Det är lite intressant att det matchar hyfsat hur Leif Ljungqvist uttryckte sig i sitt sista förhör. Nu bygger inte hypotesen på Leif över huvud taget, utan jag kom på först i efterhand att det råkade stämma hyfsat:

9978-00-Q:

Förutom dessa personer som Ljungqvist nu har uppgett fanns på platsen så kunde han dessutom se den man som han senare förstått kallats Skandiamannen komma gående norrifrån på Sveavägen.
På fråga om hur lång sträcka det var mellan Ljungqvist själv och Skandiamannen när Ljungqvist först såg denne uppger han att det kan röra sig om cirka 10 meter. Mannen kom då gående med raska steg ensam längs husväggen.
Ljungqvist preciserar dennes position genom att säga att det kan ha rört sig om 1 till 1 1/2 meter från husväggen ungefär.
Skandiamannen passerade sedan Ljungqvist som vid detta tillfälle stod i höjd med sin bil på trottoaren och han såg sedan hur Skandiamannen rundade hörnet och vinklade vänster in på Tunnelgatan för att där börja springa, såsom Ljungqvist uppfattade saken för att förfölja gärningsmannen.
Tillfrågad om han ser huruvida Skandiamannen gör någonting annat innan han börjar springa svarar han att så vitt han nu kommer ihåg så kom mannen ifråga gående söderut, rundade hörnet in på Tunnelgatan, varpå han påbörjade sin språngmarsch in i gränden.
På fråga hur denne då kunde veta var gärningsmannen tagit vägen, svarar Ljungqvist att det kan mycket väl vara så att denne hann prata helt kort med Lisbeth Palme då han tydligen på något sätt fick informationen om att gärningsmannen skulle bära en blå jacka.
På nytt tillfrågad om Ljungqvist sett att Skandiamannen gjorde någonting annat än komma gående, runda hörnet och börja springa uppger Ljungqvist att förmodligen var det så att han pratade med Lisbeth, men att Ljungqvist missade detta moment då han möjligen vred på sitt huvud och tittade åt ett annat håll för ett kort ögonblick.

Och så här sa han i Tingsrätten:

”De måste ta av den här mannen kepsen, vilket då var förmodligen en förväxling med den här mannen ifrån Skandia som sprang in i gränden, som var klädd på det viset.”

[…]

L: Ja, just det och långkappan och handväska och jag vet inte vad han hade…
Åkl: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen då och går dit?
L: Det törs jag inte uttala mig om med säkerhet.
Åkl: Har du haft någon kontakt med den personen?
L: Ja, jag har ju sett honom på platsen, det har jag gjort.

Leif ska tydligen ha gett någon slags ”förklaring” på senare tid till varför han först nekade till att ha sett SE. Men jag följer inte honom så noga och har inte hört vad den förklaringen var. Någon kanske kan upplysa tråden om det?
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-02 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in