Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-02, 10:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

..

Leif ska tydligen ha gett någon slags ”förklaring” på senare tid till varför han först nekade till att ha sett SE. Men jag följer inte honom så noga och har inte hört vad den förklaringen var. Någon kanske kan upplysa tråden om det?
Jag vet inte vad han sagt i nutid men han sa i mars 1986 "att han kunde vara påverkad av vad han sett i media" och "men jag kan inte minnas att jag sett honom (SE) men det kom fram en man till bilen som hade glasögon men om han hade keps minns jag inte. Han frågade om vi hade biltelefon ...".

Den mannen har identifierats som JÅS. Tyvärr blev LL med tiden än mer påverkad av vad han sett i media och påverkade polaren JA så att denne också så småningom började få (mycket vaga) minnen av någon person som med mycket god vilja skulle kunna tolkas som om det kunde handla om SE. Han kunde dock inte alls tala om vad denne gjort på brottsplatsen, däremot tolkade Ström JA:s beskrivning av JÅS agerande på brottsplatsen som att det handlade om Engström, vilket ledde till att Engström avfördes eller lades ad acta.

Jo jag vet att JA har "reagerat" på ett foto på Engström men med hänsyn taget till ovan skrivet så är inte det värt nånting.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-02 kl. 10:51.
Citera
2025-01-02, 11:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ett möjligt förslag på lösning är väl att SE begav sig in i gränden betydligt tidigare än han själv påstår och att det därför blir rimligare ur hans synvinkel att någon faktiskt tagit honom för GM. Han kanske stack innan polisen kom för att lugna nerverna på Bohemia.

Hur kunde han då ändå veta att flera piketpoliser sprang i gränden? Han såg dem genom fönstret inifrån Bohemia.

Då blir det heller inte en lika stor gissning ur hans perspektiv att Lisbeth sa blå jacka eftersom han utgår från att rocken som kablats ut i media gäller honom. Då återstår bara jacksignalementet som måste vara det riktiga. Så han kan ganska lugnt hitta på ett samtal med Lisbeth där hon uppger det riktiga signalementet.

Motivet till att ringa polisen blir då att faktiskt plocka bort det ”felaktiga” signalement som han genuint tror gäller honom. Men polisjagandet blir en täckmantel för att dölja det tafatta i att lomma iväg till Bohemia i ett tidigt skede. Och då måste han i sin tur hitta på en anledning till att jaga poliser, och det får bli Lisbethsamtalet.

Det är inte otroligt eller rentav sannolikt att vittnet SE är den återupplivningsmedhjälplige man som noteras inne på Bohemia "efteråt". Och det är svårt att i efterhand pussla ihop skeendet. Jag värjer mig dock lite mot alltför många krångliga antaganden gällande det. Och jag tror inte heller att vittnet SE pusslat på något särskilt avancerat vis med sin efterspelsnärvaro.

Men det är klart, har han slunkit in på Bohemia så undanhåller han en del av sina förehavanden vilket är tämligen "kvalificerat".

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Japp, det här diskuterades flitigt under den gamla goda tiden – vad det nu innebär
Jag håller med om att det är svårt att inte ana en viss desperation från Engströms sida när det gäller att få ökad tid i rampljuset. Enligt journalisten från SvD (minns tyvärr inte namnet just nu, men den som var på plats och eventuellt också besökte Engström i Täby dagen efter mordet) ska han ha varit rätt påstridig i sin önskan att bli intervjuad flera gånger. Problemet var att han inte kunde bidra med något nytt eller ange någon vettig anledning för ytterligare intervjuer.
Oavsett hur man väljer att tolka Engström, framstår det i mina ögon som tydligt att han av någon anledning ville synas och framför allt vara en del av utredningen – så pass mycket att han var beredd att hitta på rena lögner för att ta plats.
Enligt TP handlar detta om en gärningsman som vill bränna sitt utseende och styra narrativet genom att placera sig själv i rollen som vittne. Enligt Lampers är det lika rimligt att det rör sig om en smått alkoholiserad och möjligen lite ledsen man som såg sin chans att äntligen bli en del av något större.
Det finns dock saker som skaver med bilden av "Lampers Engström", och det kommer troligen alltid att göra det. Engström framstår som en ytterst märklig lögnare, och jag har svårt att förstå varför han valde att inkludera vissa delar i sitt narrativ – som klocktittandet, det stora fokuset på var och hur han gick på trottoaren, sneddandet in mot Göta, språngmarschen med mera. Det är så mycket som är konstigt att det blir svårt för mig att "sätta mig in" i hans psyke.
Med det sagt finns det precis lika många störande moment i "TP:s Engström”.

Ja, han ringde SvD och lade fram sin sak i sådan omfattning att han blev känd på redaktionen och att Magnergård minns det hela i efterhand.

Jag tolkar inte SE:s agerande så mycket som en önskan att hamna i "rampljuset", utan snarare som en känsla hos honom med tiden av att vara förbigången och betraktad som betydelselös.

"Bränna sitt utseende" menar jag är en efterhandskonstruktion och knappast något en GM tänkt sig. Det mer framträdande och omfattande poserandet i media sker dessutom i april.

Vad han uppger om sin framfart på Sveavägen skiftar. Ibland sker den i kanten. Ibland kollar han klockan i bankens skyltfönster, ibland i annonspelarens sken. Springer i gränden gör han flera minuter efter det att GM gjort det och han senarelägger ruschen i september då han i Expressen verkar försöka hämnas på PU.

Det framstår som ganska tydligt att klocktittandet syftar till att förklara att han missar allt i omgivningen på Sveavägen och i synnerhet mordet och GM 15 meter framför sig. Av någon anledning var det tydligen av vikt att göra.
Citera
2025-01-02, 11:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag vet inte vad han sagt i nutid men han sa i mars 1986 "att han kunde vara påverkad av vad han sett i media" och "men jag kan inte minnas att jag sett honom (SE) men det kom fram en man till bilen som hade glasögon men om han hade keps minns jag inte. Han frågade om vi hade biltelefon ...".

Den mannen har identifierats som JÅS. Tyvärr blev LL med tiden än mer påverkad av vad han sett i media och påverkade polaren JA så att denne också så småningom började få (mycket vaga) minnen av någon person som med mycket god vilja skulle kunna tolkas som om det kunde handla om SE. Han kunde dock inte alls tala om vad denne gjort på brottsplatsen, däremot tolkade Ström JA:s beskrivning av JÅS agerande på brottsplatsen som att det handlade om Engström, vilket ledde till att Engström avfördes eller lades ad acta.

Jo jag vet att JA har "reagerat" på ett foto på Engström men med hänsyn taget till ovan skrivet så är inte det värt nånting.

Du tror på riktigt att man bara kan se en person på en plats där det finns två personer? Många lågintensiva tänkare i tråden tror tydligen att det bara går att minnas en av två olika personer som man sett.

Logiken blir då att man inte har sett den andra personen man också har sett och att denna person inte var på platsen. Dalulven brukar ofta berätta i tråden att det är så hans verklighet fungerar.

JA har helt uppenbart sett både JÅS och SE på mordplatsen. JÅS beskriver han och SE pekar han dessutom ut på bild.

Brukar du själv ha svårt att se två olika människor och tro att den ena personen du såg inte var på platsen och försöker applicera detta på JA?

Ingenting tyder på att JA led av samma kognitiva störning som Dalulven.

Edit: För personer med normal läsförståelse (inte för Dalulven således) framgår det med stor tydlighet i rättegångarna mot CP där JA vittnade att det rörde sig om två olika män. SE och JÅS.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 11:35.
Citera
2025-01-02, 11:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Att Vittnes-SE njöt av att ha blivit förväxlad med mördaren och gärna byggde på den bilden, ser även jag som en helt möjlig förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Eftersom jag själv har en agnostisk inställning till GM:s identitet, anser jag att Lampers förklaring är minst lika rimlig som TPs. De konstigheter som existerar kring Engströms beteende går helt enkelt att förklara lika bra med Lampers upplägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta har vi diskuterat en del på den gamla goda tiden.

Min inställning är att det är väl möjligt att vittnet SE kan ha försökt vara så förväxlad som möjligt för njutnings skull. /.../
Anledningen till att Lars-Olof Lampers teori inte fick större genomslag är att den inte är helt enkel att förstå. Jag tror att det hade varit bättre om Lampers hade visat tydligare på parallellerna till Quick-fallet, dvs. att det skulle ha handlat om att "ljuga sig nära" mordet och mördaren för att tillfredsställa ett sjukligt behov av att få uppmärksamhet.

Om teorin stämmer så skulle journalisterna på den tiden vara medskyldiga till SE:s charader i TV och tidningar, och man skulle kanske också ha kunnat bjuda honom på alkohol för att han skulle slappna av och komma igång ordentligt, ungefär som man i Quicks fall använde mediciner för att uppmuntra honom att berätta:
– Det blev en kolossal respons som förstärkte berättandet, säger han i intervjun.
Även medicineringen av Quick bidrog. Medicinerna gjorde så det inte fanns några hämningar i honom och underlättade berättandet.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/84946-starka-mediciner-bakom-erkannanden
Citera
2025-01-02, 11:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förra året ringde! Det har jag redan gjort: MP menar på att han inte yttrade sig om likheten när det begav sig, då han trodde att polisen hade full koll på SE. Men polisen blandade i samma veva ihop SE med JÅS.

MP:s skildring av ihopplockandet av disparata delar till bilden är talande. Fantombildsmaskinen var inte så bra på att lägga pussel, helt enkelt.

MP har genom åren reagerat för ett antal individer som pekats ut som intressanta i ärendet MOP.

Vi har den här kurden 1988 som exempel: https://imgur.com/a/s-erdogan-dn-880813-uJZ9lMA

På mordnatten anges i referat "MP reagerar direkt och säger att fotot mycket väl kan vara identiskt med den man han såg på Sveavägen" gällande den här individen: https://wpu.nu/images/thumb/3/32/Pol-1989-04-04_1315_T2-00-K_F%C3%B6r%C3%B6r_med_M%C3%A5rten_Palme_om_fotovis ning.pdf/page3-1200px-Pol-1989-04-04_1315_T2-00-K_F%C3%B6r%C3%B6r_med_M%C3%A5rten_Palme_om_fotovis ning.pdf.jp g

MP har också pekat ut CP. Det finns fler exempel.

2018, 32 år efter mordet, pekar MP mot SE och det i samband med att SE är aktuell och menar att han tänkte på honom redan 1986 men nämnde inte saken då. Och han talar fortsatt om ett kantigt ansikte.

Var och en får göra sin egen bedömning av uppgiftens värde.
Citera
2025-01-02, 11:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är lite intressant att det matchar hyfsat hur Leif Ljungqvist uttryckte sig i sitt sista förhör. Nu bygger inte hypotesen på Leif över huvud taget, utan jag kom på först i efterhand att det råkade stämma hyfsat:

9978-00-Q:

Förutom dessa personer som Ljungqvist nu har uppgett fanns på platsen så kunde han dessutom se den man som han senare förstått kallats Skandiamannen komma gående norrifrån på Sveavägen.
På fråga om hur lång sträcka det var mellan Ljungqvist själv och Skandiamannen när Ljungqvist först såg denne uppger han att det kan röra sig om cirka 10 meter. Mannen kom då gående med raska steg ensam längs husväggen.
Ljungqvist preciserar dennes position genom att säga att det kan ha rört sig om 1 till 1 1/2 meter från husväggen ungefär.
Skandiamannen passerade sedan Ljungqvist som vid detta tillfälle stod i höjd med sin bil på trottoaren och han såg sedan hur Skandiamannen rundade hörnet och vinklade vänster in på Tunnelgatan för att där börja springa, såsom Ljungqvist uppfattade saken för att förfölja gärningsmannen.
Tillfrågad om han ser huruvida Skandiamannen gör någonting annat innan han börjar springa svarar han att så vitt han nu kommer ihåg så kom mannen ifråga gående söderut, rundade hörnet in på Tunnelgatan, varpå han påbörjade sin språngmarsch in i gränden.
På fråga hur denne då kunde veta var gärningsmannen tagit vägen, svarar Ljungqvist att det kan mycket väl vara så att denne hann prata helt kort med Lisbeth Palme då han tydligen på något sätt fick informationen om att gärningsmannen skulle bära en blå jacka.
På nytt tillfrågad om Ljungqvist sett att Skandiamannen gjorde någonting annat än komma gående, runda hörnet och börja springa uppger Ljungqvist att förmodligen var det så att han pratade med Lisbeth, men att Ljungqvist missade detta moment då han möjligen vred på sitt huvud och tittade åt ett annat håll för ett kort ögonblick.

Och så här sa han i Tingsrätten:

”De måste ta av den här mannen kepsen, vilket då var förmodligen en förväxling med den här mannen ifrån Skandia som sprang in i gränden, som var klädd på det viset.”

[…]

L: Ja, just det och långkappan och handväska och jag vet inte vad han hade…
Åkl: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen då och går dit?
L: Det törs jag inte uttala mig om med säkerhet.
Åkl: Har du haft någon kontakt med den personen?
L: Ja, jag har ju sett honom på platsen, det har jag gjort.

Leif ska tydligen ha gett någon slags ”förklaring” på senare tid till varför han först nekade till att ha sett SE. Men jag följer inte honom så noga och har inte hört vad den förklaringen var. Någon kanske kan upplysa tråden om det?

Briljant!

Nu delar jag aldrig ut årets "guldspade i hemmaklippt guldpapper" så tidigt som i januari här i tråden, men du har redan bokat en plats i årets final.

Edit: Det är inte så troligt att SE sett poliserna inifrån Bohemia på grund av byggställningarna utanför fönsterna, men han kan mycket väl blivit så sen till Bohemia när han pratade med LP att han från korsningen utanför Bohemia söder om byggbarackerna såg polisen börja springa in i gränden precis innan han gick in på Bohemia. "SE kastade en blick över axeln".

Från positionen söder om barackerna på Luntmakargatan kunde SE se OPs kropp och alla poliser som passerade Tunnelgatan vid mordplatsen. Kom SE dit så sent hade LJ dessutom redan lämnat platsen. Att det gick att se OP liggande på gatan från denna position berättar LJ i sina förhör.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 12:07.
Citera
2025-01-02, 11:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
MP har genom åren reagerat för ett antal individer som pekats ut som intressanta i ärendet MOP.

Vi har den här kurden 1988 som exempel: https://imgur.com/a/s-erdogan-dn-880813-uJZ9lMA

På mordnatten anges i referat "MP reagerar direkt och säger att fotot mycket väl kan vara identiskt med den man han såg på Sveavägen" gällande den här individen: https://wpu.nu/images/thumb/3/32/Pol-1989-04-04_1315_T2-00-K_F%C3%B6r%C3%B6r_med_M%C3%A5rten_Palme_om_fotovis ning.pdf/page3-1200px-Pol-1989-04-04_1315_T2-00-K_F%C3%B6r%C3%B6r_med_M%C3%A5rten_Palme_om_fotovis ning.pdf.jp g

MP har också pekat ut CP. Det finns fler exempel.

2018, 32 år efter mordet, pekar MP mot SE och det i samband med att SE är aktuell och menar att han tänkte på honom redan 1986 men nämnde inte saken då. Och han talar fortsatt om ett kantigt ansikte.

Var och en får göra sin egen bedömning av uppgiftens värde.

Känner vi till om MP led av någon synnedsättning? Behövde han starka glasögon för att se? Jag kan se utan glasögon att de olika personerna på bilderna du länkar inte är speciellt lika. Jag tycker inte heller att SE och CP är "lika som bär", men där kan man såklart blivit påverkad av media.
Citera
2025-01-02, 11:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att Lars-Olof Lampers teori inte fick större genomslag är att den inte är helt enkel att förstå. Jag tror att det hade varit bättre om Lampers hade visat tydligare på parallellerna till Quick-fallet, dvs. att det skulle ha handlat om att "ljuga sig nära" mordet och mördaren för att tillfredsställa ett sjukligt behov av att få uppmärksamhet.

Om teorin stämmer så skulle journalisterna på den tiden vara medskyldiga till SE:s charader i TV och tidningar, och man skulle kanske också ha kunnat bjuda honom på alkohol för att han skulle slappna av och komma igång ordentligt, ungefär som man i Quicks fall använde mediciner för att uppmuntra honom att berätta:
– Det blev en kolossal respons som förstärkte berättandet, säger han i intervjun.
Även medicineringen av Quick bidrog. Medicinerna gjorde så det inte fanns några hämningar i honom och underlättade berättandet.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/84946-starka-mediciner-bakom-erkannanden

Likheterna mellan Quick och SE är verkligen "slående". Även Lambertz är inne på att både Quick och SE är skyldiga utan att vara dömda.

Din spaning att: "Man också kanske skulle ha kunnat bjuda SE på alkohol för att han skulle slappna av och komma igång ordentligt" är mästerlig. Vad hade inte SE kunnat berätta på fyllan? En sannerligen spännande och samtidigt lite förbjudet kittlande tanke.

"Förstärkta förhörsmetoder med starka drycker" är en outforskad metod som borde användas oftare.

Edit: SE passerade väl Säter på väg upp till Idre på mordhelgen? Kanske stannade GM-SE till där för att prata med Quick och få tips om hur man bäst virrade bort korkade poliser i förhör innan GM-SE fortsatte färden mot Långtjärnen utanför Hedemora?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 12:20.
Citera
2025-01-02, 12:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ett möjligt förslag på lösning är väl att SE begav sig in i gränden betydligt tidigare än han själv påstår och att det därför blir rimligare ur hans synvinkel att någon faktiskt tagit honom för GM. Han kanske stack innan polisen kom för att lugna nerverna på Bohemia.

Hur kunde han då ändå veta att flera piketpoliser sprang i gränden? Han såg dem genom fönstret inifrån Bohemia.

Då blir det heller inte en lika stor gissning ur hans perspektiv att Lisbeth sa blå jacka eftersom han utgår från att rocken som kablats ut i media gäller honom. Då återstår bara jacksignalementet som måste vara det riktiga. Så han kan ganska lugnt hitta på ett samtal med Lisbeth där hon uppger det riktiga signalementet.

Motivet till att ringa polisen blir då att faktiskt plocka bort det ”felaktiga” signalement som han genuint tror gäller honom. Men polisjagandet blir en täckmantel för att dölja det tafatta i att lomma iväg till Bohemia i ett tidigt skede. Och då måste han i sin tur hitta på en anledning till att jaga poliser, och det får bli Lisbethsamtalet.

I aprilförhöret berättade SE att två poliser kom och ställde sig framför personbilen de hade färdats i. De negligerade i stort LP enligt honom. Han berättade också att en piket anlände strax efter personbilen. Då pekade han åt poliserna åt vilket håll GM hade sprungit. Hur ser du på de uppgifterna i förhållande till din hypotes och det LL sa i sitt sista förhör?
Citera
2025-01-02, 12:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är inte otroligt eller rentav sannolikt att vittnet SE är den återupplivningsmedhjälplige man som noteras inne på Bohemia "efteråt". Och det är svårt att i efterhand pussla ihop skeendet. Jag värjer mig dock lite mot alltför många krångliga antaganden gällande det. Och jag tror inte heller att vittnet SE pusslat på något särskilt avancerat vis med sin efterspelsnärvaro.

Men det är klart, har han slunkit in på Bohemia så undanhåller han en del av sina förehavanden vilket är tämligen "kvalificerat".

.

Jag anser att det finns en "lucka" i efterspelsvittnet SEs berättelse från mordplatsen som borde handla om ambulanspersonalens agerande på platsen och ambulansernas närvaro.

Så lång tid tar det inte att runda barackerna, men om vittnena sett SE inne på Bohemia efter mordet och att han bara var in "några minuter" så förklaras både den tidsluckan i efterspelsvittnet SEs berättelse och "iakttagelsen" att inget vittne sett SE på mordplatsen blir inte lika svår att komma runt då SE inte syntes på mordplatsen när han var inne på Bohemia.

Att SE "utelämnar" besöket på Bohemia tror jag beror på att han tycker det är "lite harigt att lugna nerverna efter mordet inne på restaurangen" och hellre vill vara mer aktiv runt mordplatsen i sin egen berättelse för att få stå i centrum.

För mig är efterspelsvittnet SE ingen psykologisk gåta.

Länkar till förhören där jag tycker Bohemiabesöket saknas:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-A
När poliserna hunnit en bit bort, kommer Engström på att han borde nämnt något om den blå täckjackan.

Stig Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna ifatt någon av dem och berätta om täckjackan.

När Stig Engström kommit till korsningen Tunnelgatan & Luntmakargatan, har polismännen sprungit så fort, så Stig Engström inte ser någon av dem. Stig Engström fortsatte inte längre än till denna korsning.

[SE befinner sig just här i historien omedelbart utanför entrén till Bohemia, ensam i korsningen. Här fattas uttalanden om ambulanspersonalens agerande på mordplatsen, då SE satt inne på Bohemia.]

Han återvände därefter till Sveavägen.

När Stig Engström kommer ner på Sveavägen står en person och beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
När Engström sade däråt och poliserna sprang iväg, så började Engström själv springa efter för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka enligt Lisbeth Palmes utsago.

När Engström kom bort i mörkret vid barackerna hade polismännen hunnit så långt så han såg ingen av dom alls. Engström sprang så fort han kunde för att hinna upp poliserna.

[SE befinner sig just här i historien omedelbart utanför entrén till Bohemia, ensam i korsningen. Här fattas uttalanden om ambulanspersonalens agerande på mordplatsen, då SE satt inne på Bohemia.]

När Engström därefter kom tillbaka till platsen för händelsen stod en person och lämnade uppgifter till en polis. Engström väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på Engström som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. Engström talade härefter om detta för polismannen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
När de här polismännen har hunnit ungefär i höjd med barackerna och nästan ända fram till Luntmakargatan så slår det mig att jag borde ju ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan.

Jag blir lite förträtad på mig själv att jag inte tänkte på att säga det samtidigt. Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen. När jag kommer till Luntmakargatan så ser jag inte tillstymmelsen till någon utav dem.

Då återvänder jag tillbaka till Sveavägen. Där har det kommit ytterligare lite människor, kanske 20 - 25 så där.

Det har bildats en ring runt personen på marken och de står och tittar intresserat neråt.
Att oberoende vittnen på Bohemia har sett "mannen som deltog vid livräddningsförsöken på OP" efter mordet, talar starkt för att det verkligen var efterspelsvittnet SE som var inne i restaurangen.

Detta pussel klarar till och med ett litet barn av att lägga. (Utom Dalulven då, som tror att det var CP som kom in på Bohemia efter mordet. När Dalulven önsketänker så tror han nog att CP deltog vid livräddningsförsöken på OP också.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 13:06.
Citera
2025-01-02, 12:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
I aprilförhöret berättade SE att två poliser kom och ställde sig framför personbilen de hade färdats i. De negligerade i stort LP enligt honom. Han berättade också att en piket anlände strax efter personbilen. Då pekade han åt poliserna åt vilket håll GM hade sprungit. Hur ser du på de uppgifterna i förhållande till din hypotes och det LL sa i sitt sista förhör?

Om det är rimligt att den påhittade GM-SE plockade detta från media borde väl efterspelsvittnet SE också kunna gjort det eftersom det är allmänt vedertaget här i tråden att "allt" gick att plocka från media?

Den hjärnfisen kan väl inte bara gälla GM-SE utan även efterspelsvittnet SE?

Edit: Kanske de mer "osannolika teorierna" bara får användas när det gäller att misstänkliggöra SE enligt Cloedoreglerna? Samma "osannolika teorier" får inte tillämpas på efterspelsvittnet SE?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 13:02.
Citera
2025-01-02, 13:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om det är rimligt att den påhittade GM-SE plockade detta från media borde väl efterspelsvittnet SE också kunna gjort det eftersom det är allmänt vedertaget här i tråden att "allt" gick att plocka från media?
Fast allt verkar ju inte ha gått att ta från media. T.ex. har ingen kunnat hitta i media det SE berättar om rörelsemönstret, dvs. att mördaren stannade upp en bit in i gränden och vände sig om och tittade bakåt innan han sedan sprang vidare. Inte heller uppgiften om mördarens väldigt låga ålder (uppemot trettio år yngre än SE själv) verkar ha förekommit i media, åtminstone inte innan SE nämner det.
Senast redigerad av Draifos 2025-01-02 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in