Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-26, 06:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu tror jag ändå mer på att SE faktiskt hunnit komma ut på gatan, men det är inte alls några problem för SE att gå från Skandia fram till mordplatsen och sedan se LJ på uppemot 60 sekunder.
Det går ju fortare än så.
Mitt problem kring det alternativet är bl.a. att SE påstår att flera personer lägger Palme i framstupa sidoläge. Och vidare i de egna förhören antyder att han är nära. Till media framgår att han ska ha hjälpt till också. o.s.v.

Ja, tänk om SE faktiskt var framme innan Anna H?

Som jag skrev, så kan klocktittandet ha att göra med att han sett att något hänt, men inte vad.
Stannat upp och kolla klockan för att se om han ändå skulle kunna hinna med att stanna till där framme. En spekulation från min sida, så klart.
Att han där väljer att ljuga/skarva är kanske då det efteråt visade sig vara statsminister som var skjuten, så ville han inte tillstå att han tvekat kring att bara gå vidare. En förklaring till varför han där valde att ljuga om han nu ens ljög om det.

Och alternativet med SE som GM, så ska han ljugit om klocktittandet? För att det var då han plockade fram revolvern? Eller så ljög inte SE(GM) om detta heller utan tittade faktiskt på klockan och kom med en helt riktig uppgift.

Finns flera olika möjligheter och alternativ kring varenda uppgift. Materialet, varken här eller i andra fall, är ingen tillrättalagd och korrekturläst bok.

Det kan vara riktigt givetvis att SE kollat klockan vid olika tillfällen. Det som kan uteslutas är dock den grad av klocktittande som blir fallet om man om man slår ihop sådant han uppger vid olika tillfällen.

Han tittar då på klockan hela vägen, inklusive under rusningen fram till mordplatsen från reklampelaren efter att ha hört två skott.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag menar också att hon är högljudd på mordplatsen. Både AB och LJ ger stöd för att hon skriker till.
Om det råder det inget tvivel.

Klart att SE märker något, men nej han uppger inget om hennes skrik. Vilket jag också skrev.
Här kan man såklart även framföra möjligheten att hans klocktittande egentligen handlade om ifall han skulle ha tid att stanna. D.v.s. ett alternativ med ett vittne som skarvar och ljuger.

Gällande det tidsmässiga så är det 45-60 sekunder efter skotten som LJ skulle kunna vara synlig.
Kanske t.o.m. ytterligare sekunder. Innan han tar upp jakten på GM.

Både som vittne eller GM så går inte hans egna uppgifter helt ihop.
Hör han ett av skotten(avgasknallen) så borde han således både höra Lisbeth skrika och se bilar svänga runt. Han uppger inget sådant alls. Vi ser inga specifika frågor från polisen om detta.
Lindholms spaningsuppslag(1 mars) är tunt, men det sades nog mer än det som står. Fokuset för polisen då var förstås iakttagelser av en gärningsman. Även om det inte framgår i materialet så kan vi inte dra slutsatser i att han inte sett något.

Om han är inne på Skandia så förklarar det varför han inte ens skulle ha sett detta med bilarna, eller hört Lisbeths initiala skrik. Men då får vi fundera på vad den sk. avgasknallen var.
Inga andra vittnen ger stöd för en avgasknall (eller en tredje smäll, efteråt)

Här skulle ju SE som GM göra bäst i "att hålla sig nära sanningen som möjligt".
Han vet att det är 2 skott, han vet att Lisbeth skriker. Men det gör han inte.
Argument som "smart" eller "för att förvilla" ser jag inte, utifrån att han inte har den blekaste aning om vad polisen ska företa för utredningsåtgärder.

Ja, om man genomför övningen att ställa både GM-SE och vittnet SE mot olika uppgifter även i detta fall, så blir det givetvis mycket märkligare att GM inte hört något skrik osv än att ett vittne 60 meter bort kanske inte gjorde det.

Att GM skulle välja att uppge att han hört endast ett skott framstår som udda även det. En vanlig förklaring till det är att GM "bedövades" av det första skottet. En autistisk GM.
Citera
2024-12-26, 07:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som gärningsman var det nog inte mycket han kunde berätta om förhållandena vid brottsplatsen, hans fokus låg på annat, och det märks också vid tipsinringningen den 1 mars. Det var i stort sett endast siluetten av en yngre man (typ teckningen i Rapport) och att han själv kan ha blivit förväxlad med gärningsmannen.

Enligt SvD och Aftenposten samma dag hade han dock sett lite mer:
mördaren, (och sedan): "det måste ha varit en man" alternativt "det måste ha varit han"
som stannat upp en bit in i gränden och tittat tillbaka och sedan fortsatt.

Att det sedan efter någon vecka och senare blev lite mer detaljer är inte konstigt, fanns hur mycket information som helst i media, tidningar, TV och inte minst radio för den intresserade. Som GM var han nog mer intresserad av fallet än genomsnittet.

Varför ringer GM till PU och tidningen 1/3 för att berätta om en gestalt i gränden som han vet var ett vittne och antyda att det kan ha varit GM?

För att samtidigt tillhandahålla en historia om varför han själv inte sett något av GM eller mordet när GM ju skulle kunna lämna trovärdiga och förledande uppgifter om exempelvis GM:s utseende. GM-SE ska ju ha kontaktat PU i panik över att signalementsuppgifter träffade honom. Och signalementen spretade.
Citera
2024-12-26, 09:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför ringer GM till PU och tidningen 1/3 för att berätta om en gestalt i gränden som han vet var ett vittne och antyda att det kan ha varit GM?

För att samtidigt tillhandahålla en historia om varför han själv inte sett något av GM eller mordet när GM ju skulle kunna lämna trovärdiga och förledande uppgifter om exempelvis GM:s utseende. GM-SE ska ju ha kontaktat PU i panik över att signalementsuppgifter träffade honom. Och signalementen spretade.
Han lämnade väl lite uppgifter om GM:s klädsel via ombud, det vill säga Lisbeth Palme: "När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka".

Hyfsat bra lösning för att "slippa" själv ha sett något, på grund av den där klockan med den där mörka urtavlan du vet.

Mörkblå täckjacka nämndes för övrigt redan vid Rapportsändningen klockan 4 och även senare under morgonen eller förmiddagen har jag för mig, så han behövde inte gissa alltför vågat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-26 kl. 09:55.
Citera
2024-12-26, 09:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tillägg också...

Han behöver alltså inte vara Mårtens Grandman utan han ger upp mkt tidigare vid Grand...

Skulle tippa att han ger upp 23:07 - 23:10 vid Grand...Blir sedd av två kvinnor ( ena pekar ut honom 2020 som mannen hon ser )

Då har han gått om tid att traska tillbaka och komma ut 23:20:40...

Varför skriver jag 23:20:40?...Denna tid är relativt bra även för utstämplingstiden om han stämplar ut 23:19:15 och kan faktiskt prata med väktarna i en hel minut och ändå vara ute 23:20:40

Jo för då tror jag att LOP är vid Sari och är tillräckligt långt före att Lisbeth inte märker att någon går just före....Alltså han är ca 30-35 m före...

Plus att han går fortare så han blir lite stående vid Dekorima och blir sedd av IM...Han har också tid att ladda vapnet vid annonspelaren...

När LOP går förbi Annonspelaren så dyker Engström upp just bakom...Därav så stämmer ABs vittnesmål att han "plötsligt" har GM ihop med LOP framför sig !

Ge mig massa feedback så jag kan justera denna hypotes !
Jag gör 👍 på den!

(Det negativa får andra bidra med)
Citera
2024-12-26, 09:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han lämnade väl lite uppgifter om GM:s klädsel via ombud, det vill säga Lisbeth Palme: "När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka".

Det var inte svar på frågan.

Men det var alltså så, att GM kontaktar PU och informerar om ett vittne i gränden iklädd mörkblå täckjacka och antyder att det kan ha varit GM. Och berättar samtidigt att LP sagt att GM bar mörkblå täckjacka.

Hur förvrider GM signalementet på GM här?

Varför uppger GM detta om vad han vet är ett vittne när han med anledning av signalementsuppgifter kontaktar PU, istället för att meddela ett förledande och trovärdigt signalement på GM själv?
Citera
2024-12-26, 10:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det var inte svar på frågan.

Men det var alltså så, att GM kontaktar PU och informerar om ett vittne i gränden iklädd mörkblå täckjacka och antyder att det kan ha varit GM. Och berättar samtidigt att LP sagt att GM bar mörkblå täckjacka.

Hur förvrider GM signalementet på GM här?

Varför uppger GM detta om vad han vet är ett vittne när han med anledning av signalementsuppgifter kontaktar PU, istället för att meddela ett förledande och trovärdigt signalement på GM själv?
Problemet är väl att det inte ens är säkert att han sett vittnet Jeppson.

Det han har sett är en teckning med siluetten av en uppenbart yngre person i bullig täckjacka. I det här skedet (1 mars) lämnar han en diffus beskrivning av grändmannen, beskrivningen överlåter han till ombudet LP.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-26 kl. 10:37.
Citera
2024-12-26, 10:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tillägg också...

Han behöver alltså inte vara Mårtens Grandman utan han ger upp mkt tidigare vid Grand...

Skulle tippa att han ger upp 23:07 - 23:10 vid Grand...Blir sedd av två kvinnor ( ena pekar ut honom 2020 som mannen hon ser )

Då har han gått om tid att traska tillbaka och komma ut 23:20:40...

Varför skriver jag 23:20:40?...Denna tid är relativt bra även för utstämplingstiden om han stämplar ut 23:19:15 och kan faktiskt prata med väktarna i en hel minut och ändå vara ute 23:20:40

Jo för då tror jag att LOP är vid Sari och är tillräckligt långt före att Lisbeth inte märker att någon går just före....Alltså han är ca 30-35 m före...

Plus att han går fortare så han blir lite stående vid Dekorima och blir sedd av IM...Han har också tid att ladda vapnet vid annonspelaren...

När LOP går förbi Annonspelaren så dyker Engström upp just bakom...Därav så stämmer ABs vittnesmål att han "plötsligt" har GM ihop med LOP framför sig !

Ge mig massa feedback så jag kan justera denna hypotes !

Så NF missar helt SE när han är på väg mot Dekorima?

I ditt scenario bör nämligen NF möta SE mellan Skandia och Dekorima. För det blir svårt för SE att hinna fram till Dekorima innan han möter NF.
Citera
2024-12-26, 10:20
Medlem
Brukade SE gå runt beväpnad i Stockholm ?
Hade SE med sig en revolver när han jobbade på Skandia?
Citera
2024-12-26, 11:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Brukade SE gå runt beväpnad i Stockholm ?
Hade SE med sig en revolver när han jobbade på Skandia?
Det verkar vara en vanlig uppfattning att SE troligen hämtade revolvern på Skandia efter att ha sett Palme utanför bion vid 21-tiden. Men man kan ju också tänka sig att han redan var beväpnad vid 21-tiden, liksom vid flera tidigare tillfällen strosande omkring på Sveavägen i hopp om att få ett bra läge att skjuta Palme (som han kan ha mött där många gånger eftersom båda hade sina arbetsplatser där). Han kan alltså ha sett Palme utanför Grand vid 21-tiden och varit beredd att skjuta honom redan då, men pga. att det var mycket folk där då (och eftersom Palme gick in på bion) så bestämde sig SE för att avvakta och i stället komma tillbaka när bion slutade.
Senast redigerad av Draifos 2024-12-26 kl. 11:26.
Citera
2024-12-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara en vanlig uppfattning att SE troligen hämtade revolvern på Skandia efter att ha sett Palme utanför bion vid 21-tiden. Men man kan ju också tänka sig att han redan var beväpnad vid 21-tiden, liksom vid flera tidigare tillfällen strosande omkring på Sveavägen i hopp om att få ett bra läge att skjuta Palme (som han kan ha mött där många gånger eftersom båda hade sina arbetsplatser där). Han kan alltså ha sett Palme utanför Grand vid 21-tiden och varit beredd att skjuta honom redan då, men pga. att det var mycket folk där då (och eftersom Palme gick in på bion) så bestämde sig SE för att avvakta och i stället komma tillbaka när bion slutade.

Hade han en egen oregistrerad revolver?
Var det vapensamlarens revolver han använde , den som blev provskjuten?
Finns det fler teorier angående revolvern??
Citera
2024-12-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hade han en egen oregistrerad revolver?
Var det vapensamlarens revolver han använde , den som blev provskjuten?
Finns det fler teorier angående revolvern??

1. Ärvt den av sin Far.

2. "Lånat" den av SB's vapenlager i Skandiakomplexet.
Citera
2024-12-26, 12:59
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Dina begrepp om hur seriös forskning bör gå till känns förlegade. Numera finns något som heter "modern forskning" och då bestämmer man sig först för ett utfall eller resultat och sedan "forskar" man sig fram till exakt detta resultat.

Skulle fakta komma i dagen som motsäger den redan förutbestämda hypotesen gäller det att snabbt hitta på eller "forska fram" bortförklaringar till varför ens något kan peka bort från den hypotes man bestämt sig för att "bevisa!".

Sett inom denna "moderna forskning" är efterspelsvittnet SE skyldig till mordet på OP.

Naturligtvis gäller inte det ute i verkligheten, utanför denna tråd, där även andra än vittnen kan ha mördat OP. Men som forskningsmetod är "modern forskning" fenomenal när det gäller att "bevisa" att just efterspelsvittnet SE mördade OP utan såväl motiv eller skjutvapen.

Haha. Bra där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in