Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser faktiskt inget alls här som utesluter vittnet SE's iakttagelse av Lisbeth då hon springer ut i gatan och hennes återkommande rop på ambulans.

När tänker du här att Lisbeth skrek efter ambulans enligt HJ?
Varför läser du bara HJ's uppslag kring Lisbeths beteende?
Du utesluter att hon ropar efter ambulans flera gånger?

Tycker SE får ett gott stöd i uppgifterna från HJ, nämligen att Lisbeth t.o.m. är ute i gatan.

Alternativet med en ljugande gärningsman kring denna uppgift blir än mer märklig och osannolik för min del. (Som med flera av lögnerna..)

Det jag syftar på är att du måste ha ut Engström på trottoaren senast 1-5 sek efter skotten...

Alltså så är Engström ögonvittne till allt som händer på brottsplatsen...

När Engström kommer ut så är troligen Lisbeth ensam kvar vid Olof och ropar på Hjälp sittandes på huk vid Olof...

Det som händer när Engström sen är på väg rakt emot är att bilar kör upp mot trottoaren och ett allmänt kaos med folk som springer fram och folk larmar...

Är det här som Engström söker ljus vid skyltfönstret för att se sin klocka och hör avgasknallen ?

Men när han viker in mot skyltfönstret så har han fortfarande inte noterat något från brottsplatsen varken sett eller hört något !

Det borde vara både osannolikt och otänkbart !

Även om han kommer ut senare än 10sek efter skotten så har vittnen berättat att Lisbeth skriker om olika saker pågrund om sin oro för sin kära Make...

Hur kan Engström missa brottsplatsen oavsett när han kommer ut ?

Men då brukar folk vilja påstå att han kanske står vid skyltfönstret när skotten brinner av ändå...

Men isåfall kan inte Hage redan göra livräddningsförsöken när han anländer...

Tillägg...

Sen skulle man iofs kunna bara påstå att Engström ljuger lite....Men vad är anledningen till att ljuga sig tråkigare än vad han eg sett ?

Okej han kan ljuga ihop allt om han är verkligen sen ut från Skandia 23:22 men då ljuger han om att se LJ också...
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-25 kl. 13:31.
Citera
2024-12-25, 13:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menade att hon är högljud tidigt på brottsplatsen...

Engström märker ju ingenting på Sveavägen...Han tittar ju inte ens upp trots att Lisbeth är hysterisk och bilar och människor springer fram mot Olof...

Du kan inte ha Engström kvar i Skandia och ändå se LJ ...Hur får du ihop detta tidsmässigt?

Jag menar också att hon är högljudd på mordplatsen. Både AB och LJ ger stöd för att hon skriker till.
Om det råder det inget tvivel.

Klart att SE märker något, men nej han uppger inget om hennes skrik. Vilket jag också skrev.
Här kan man såklart även framföra möjligheten att hans klocktittande egentligen handlade om ifall han skulle ha tid att stanna. D.v.s. ett alternativ med ett vittne som skarvar och ljuger.

Gällande det tidsmässiga så är det 45-60 sekunder efter skotten som LJ skulle kunna vara synlig.
Kanske t.o.m. ytterligare sekunder. Innan han tar upp jakten på GM.

Både som vittne eller GM så går inte hans egna uppgifter helt ihop.
Hör han ett av skotten(avgasknallen) så borde han således både höra Lisbeth skrika och se bilar svänga runt. Han uppger inget sådant alls. Vi ser inga specifika frågor från polisen om detta.
Lindholms spaningsuppslag(1 mars) är tunt, men det sades nog mer än det som står. Fokuset för polisen då var förstås iakttagelser av en gärningsman. Även om det inte framgår i materialet så kan vi inte dra slutsatser i att han inte sett något.

Om han är inne på Skandia så förklarar det varför han inte ens skulle ha sett detta med bilarna, eller hört Lisbeths initiala skrik. Men då får vi fundera på vad den sk. avgasknallen var.
Inga andra vittnen ger stöd för en avgasknall (eller en tredje smäll, efteråt)

Här skulle ju SE som GM göra bäst i "att hålla sig nära sanningen som möjligt".
Han vet att det är 2 skott, han vet att Lisbeth skriker. Men det gör han inte.
Argument som "smart" eller "för att förvilla" ser jag inte, utifrån att han inte har den blekaste aning om vad polisen ska företa för utredningsåtgärder.
Citera
2024-12-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag menar också att hon är högljudd på mordplatsen. Både AB och LJ ger stöd för att hon skriker till.
Om det råder det inget tvivel.

Klart att SE märker något, men nej han uppger inget om hennes skrik. Vilket jag också skrev.
Här kan man såklart även framföra möjligheten att hans klocktittande egentligen handlade om ifall han skulle ha tid att stanna. D.v.s. ett alternativ med ett vittne som skarvar och ljuger.

Gällande det tidsmässiga så är det 45-60 sekunder efter skotten som LJ skulle kunna vara synlig.
Kanske t.o.m. ytterligare sekunder. Innan han tar upp jakten på GM.

Både som vittne eller GM så går inte hans egna uppgifter helt ihop.
Hör han ett av skotten(avgasknallen) så borde han således både höra Lisbeth skrika och se bilar svänga runt. Han uppger inget sådant alls. Vi ser inga specifika frågor från polisen om detta.
Lindholms spaningsuppslag(1 mars) är tunt, men det sades nog mer än det som står. Fokuset för polisen då var förstås iakttagelser av en gärningsman. Även om det inte framgår i materialet så kan vi inte dra slutsatser i att han inte sett något.

Om han är inne på Skandia så förklarar det varför han inte ens skulle ha sett detta med bilarna, eller hört Lisbeths initiala skrik. Men då får vi fundera på vad den sk. avgasknallen var.
Inga andra vittnen ger stöd för en avgasknall (eller en tredje smäll, efteråt)

Här skulle ju SE som GM göra bäst i "att hålla sig nära sanningen som möjligt".
Han vet att det är 2 skott, han vet att Lisbeth skriker. Men det gör han inte.
Argument som "smart" eller "för att förvilla" ser jag inte, utifrån att han inte har den blekaste aning om vad polisen ska företa för utredningsåtgärder.

Menar du att han kan vara på Skandia så länge att bilarna redan är framme på brottsplatsen och att folk redan sprungit fram till mordplatsen?

1 Detta är tok försent att hinna se LJ ..

2 Då ser han ju också direkt att det är något som hänt rakt framför honom...

Om alternativet istället är att han är vid annonspelaren när han hör skotten så borde inte Hage vara framme hos Olof innan Engström anländer...

Vi får nog acceptera att Engström av någon anledning inte berättar som det är....Frågan är bara varför ?
Citera
2024-12-25, 14:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Menar du att han kan vara på Skandia så länge att bilarna redan är framme på brottsplatsen och att folk redan sprungit fram till mordplatsen?

1 Detta är tok försent att hinna se LJ ..

2 Då ser han ju också direkt att det är något som hänt rakt framför honom...

Om alternativet istället är att han är vid annonspelaren när han hör skotten så borde inte Hage vara framme hos Olof innan Engström anländer...

Vi får nog acceptera att Engström av någon anledning inte berättar som det är....Frågan är bara varför ?

Nu tror jag ändå mer på att SE faktiskt hunnit komma ut på gatan, men det är inte alls några problem för SE att gå från Skandia fram till mordplatsen och sedan se LJ på uppemot 60 sekunder.
Det går ju fortare än så.
Mitt problem kring det alternativet är bl.a. att SE påstår att flera personer lägger Palme i framstupa sidoläge. Och vidare i de egna förhören antyder att han är nära. Till media framgår att han ska ha hjälpt till också. o.s.v.

Ja, tänk om SE faktiskt var framme innan Anna H?

Som jag skrev, så kan klocktittandet ha att göra med att han sett att något hänt, men inte vad.
Stannat upp och kolla klockan för att se om han ändå skulle kunna hinna med att stanna till där framme. En spekulation från min sida, så klart.
Att han där väljer att ljuga/skarva är kanske då det efteråt visade sig vara statsminister som var skjuten, så ville han inte tillstå att han tvekat kring att bara gå vidare. En förklaring till varför han där valde att ljuga om han nu ens ljög om det.

Och alternativet med SE som GM, så ska han ljugit om klocktittandet? För att det var då han plockade fram revolvern? Eller så ljög inte SE(GM) om detta heller utan tittade faktiskt på klockan och kom med en helt riktig uppgift.

Finns flera olika möjligheter och alternativ kring varenda uppgift. Materialet, varken här eller i andra fall, är ingen tillrättalagd och korrekturläst bok.
Citera
2024-12-25, 14:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det jag syftar på är att du måste ha ut Engström på trottoaren senast 1-5 sek efter skotten...

Alltså så är Engström ögonvittne till allt som händer på brottsplatsen...

När Engström kommer ut så är troligen Lisbeth ensam kvar vid Olof och ropar på Hjälp sittandes på huk vid Olof...

Det som händer när Engström sen är på väg rakt emot är att bilar kör upp mot trottoaren och ett allmänt kaos med folk som springer fram och folk larmar...

Är det här som Engström söker ljus vid skyltfönstret för att se sin klocka och hör avgasknallen ?

Men när han viker in mot skyltfönstret så har han fortfarande inte noterat något från brottsplatsen varken sett eller hört något !

Det borde vara både osannolikt och otänkbart !

Även om han kommer ut senare än 10sek efter skotten så har vittnen berättat att Lisbeth skriker om olika saker pågrund om sin oro för sin kära Make...

Hur kan Engström missa brottsplatsen oavsett när han kommer ut ?

Men då brukar folk vilja påstå att han kanske står vid skyltfönstret när skotten brinner av ändå...

Men isåfall kan inte Hage redan göra livräddningsförsöken när han anländer...

Tillägg...

Sen skulle man iofs kunna bara påstå att Engström ljuger lite....Men vad är anledningen till att ljuga sig tråkigare än vad han eg sett ?

Okej han kan ljuga ihop allt om han är verkligen sen ut från Skandia 23:22 men då ljuger han om att se LJ också...

Jag skulle vilja dela upp Engströms sinnesintryck i visuella och auditiva när han hypotetiskt kommer ut på trottoaren i skottögonblicket.

De första visuella intrycken som att de första vittnena strömmar till kan han helt ha missat genom att titta på klockan. Sedan flyttar han klocktittandet framåt på trottoaren i sin tillrättalagda version. Klocktittandet blir då en halvsanning.

De viktigaste auditiva intrycken är skotten och Lisbeths skrik. Ena skottet kan han ha hört och misstagit för en avgasknall. Lisbeths skrik hörde han också men förnekar i efterhand. Det tror jag att han gör eftersom det hade blivit för svårsmält för utomstående att köpa att han var vid annonspelaren men ändå missade alltihop trots skotten och Lisbeths skrik.

Om man köper den här förklaringsmodellen blir det inga problem att få SE till korsningen i tid för att hinna se LJ.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-25 kl. 14:13.
Citera
2024-12-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag skulle vilja dela upp Engströms sinnesintryck i visuella och auditiva när han hypotetiskt kommer ut på trottoaren i skottögonblicket.

De första visuella intrycken som att de första vittnena strömmar till kan han helt ha missat genom att titta på klockan. Sedan flyttar han klocktittandet framåt på trottoaren i sin tillrättalagda version. Klocktittandet blir då en halvsanning.

De viktigaste auditiva intrycken är skotten och Lisbeths skrik. Ena skottet kan han ha hört och misstagit för en avgasknall. Lisbeths skrik hörde han också men förnekar i efterhand. Det tror jag att han gör eftersom det hade blivit för svårsmält för utomstående att köpa att han var vid annonspelaren men ändå missade alltihop trots skotten och Lisbeths skrik.

Om man köper den här förklaringsmodellen blir det inga problem att få SE till korsningen i tid för att hinna se LJ.

Jo men då väljer han att inte berätta heller om HJs taxi som kör upp på trottoaren...Som borde vara väldigt synbart då han befinner sig vid annonspelaren...

Jag skrev ett tidigare inlägg att Engström isåfall förminskar det han verkligen ser och bytar ut det mot klocktittandet...!

Jag kan finna det lite ologiskt mest pga att han vill vara viktig och bli tagen på allvar...

Man blir inte klok på Engström hur man än vrider på honom
Citera
2024-12-25, 14:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jo men då väljer han att inte berätta heller om HJs taxi som kör upp på trottoaren...Som borde vara väldigt synbart då han befinner sig vid annonspelaren...

Jag skrev ett tidigare inlägg att Engström isåfall förminskar det han verkligen ser och bytar ut det mot klocktittandet...!

Jag kan finna det lite ologiskt mest pga att han vill vara viktig och bli tagen på allvar...

Man blir inte klok på Engström hur man än vrider på honom

Nja, han missar alltså HJ:s U-sväng också i min version. Klocktittandet sker precis när han kommer ut från Skandia. Inte vid annonspelaren.

Han låtsas som om klocktittandet skedde vid annonspelaren.
Citera
2024-12-25, 14:52
Medlem
Citat:
Nja, han missar alltså HJ:s U-sväng också i min version. Klocktittandet sker precis när han kommer ut från Skandia. Inte vid annonspelaren.

Han låtsas som om klocktittandet skedde vid annonspelaren.

Kollade upp en annan sak som jag inte riktigt får ihop...

NF beskriver ju en väldigt speciell färg på den man som förföljer och jämför den med en telefonkatalog från Sthlm 1986...

När jag jämförde den färgen och jämförde med ABs jacka från rekonstruktion så är jag fan 99% säker på att det är ABs jacka som NF beskriver...!

Det innebär att GM måste ju komma till Sveavägens trottoar någonstans ifrån !

Alltså 120m ifrån brottsplatsen så vill jag påstå att paret Palme och AB går mot brottsplatsen

Men 20m ifrån brottsplatsen så är dom plötsligt 4 personer..

Olof
Lisbeth
AB
GM

Då måste ju GM isåfall snedda Sveavägen efter att NF sett LOP med AB...Eller så har GM kommit ut från t.ex Skandia...!
Citera
2024-12-25, 14:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Kollade upp en annan sak som jag inte riktigt får ihop...

NF beskriver ju en väldigt speciell färg på den man som förföljer och jämför den med en telefonkatalog från Sthlm 1986...

När jag jämförde den färgen och jämförde med ABs jacka från rekonstruktion så är jag fan 99% säker på att det är ABs jacka som NF beskriver...!

Det innebär att GM måste ju komma från Sveavägen någonstans..

Alltså 120m ifrån brottsplatsen så vill jag påstå att paret Palme och AB går mot brottsplatsen

Men 20m ifrån brottsplatsen så är dom plötsligt 4 personer..

Olof
Lisbeth
AB
GM

Då måste ju GM isåfall snedda Sveavägen efter att NF sett LOP med AB...Eller så har GM kommit ut från t.ex Skandia...!

Att Tensonmannen är Björkman är en klar möjlighet som blivit konstigt tabu på senare tid. Så det är observant av dig att du börjar överväga det.

Problemet är att då minskar SE:s möjligheter att vara GM ännu mer. Om han inte är Tensonmannen blir det väldigt svårt/osannolikt för honom att vara mördaren som ensamagerande GM utan information från medhjälpare.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-25 kl. 15:02.
Citera
2024-12-25, 15:03
Medlem
Citat:
Att Tensonmannen är Björkman är en klar möjlighet som blivit konstigt tabu på senare tid. Så det är observant av dig att börjar överväga det.

Problemet är att då minskar SE:s möjligheter att vara GM ännu mer. Om han inte är Tensonmannen blir det väldigt svårt/osannolikt för honom att vara mördaren som ensamagerande GM utan information från medhjälpare.

Det håller jag med om för det innebär att Engström ska skjuta på studs...!

Men det är också svårt att klämma in en annan GM som måste korsa Sveavägen i tät anslutning till mordet...

Finns det något i materialet som tyder på detta ?

T.ex från bilar på Sveavägen att dom ser en man som korsar Sveavägen för att hamna på samma sida som LOP...

Det är en ganska snäv lucka och Engström är ju faktiskt en som kan stänga denna lucka....
Citera
2024-12-25, 15:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det håller jag med om för det innebär att Engström ska skjuta på studs...!

Men det är också svårt att klämma in en annan GM som måste korsa Sveavägen i tät anslutning till mordet...

Finns det något i materialet som tyder på detta ?

T.ex från bilar på Sveavägen att dom ser en man som korsar Sveavägen för att hamna på samma sida som LOP...

Det är en ganska snäv lucka och Engström är ju faktiskt en som kan stänga denna lucka....

Nej, ingen har sett någon korsa Sveavägen från väster nära mordplatsen. Och det är bara ett av flera stora problem med den modellen. Till exempel såg Najic att mannen bakom LOP vid korvkiosken inte fortsatte på västra trottoaren.

Modellen med en efterföljande GM på västra sidan kallar jag ”Spöket på Sveavägen” och har svårt att ta den seriöst. Det kanske finns en teoretisk möjlighet men den är försvinnande liten i så fall.

Om Tensonmannen är Björkman tyder alltså mycket på att Morelius har rätt och att GM stod och väntade. Det kan vid en första anblick tyda på en konspiration, men det finns faktiskt en ensam kandidat som hade en materialgrundad anledning att uppehålla sig där ändå. Christer Pettersson.
Citera
2024-12-25, 15:12
Medlem
Citat:
Att Tensonmannen är Björkman är en klar möjlighet som blivit konstigt tabu på senare tid. Så det är observant av dig att du börjar överväga det.

Skulle inte Engström kunna komma ut från Skandia vid 23:20:40..

Se LOP vid Sari på väg mot honom...

Alltså att hans avbrutna försök vid Grand gör att han känner igen dom direkt...!

Då blir ju mordet en slags semi-spontant och inte lika mkt på uppstuds som att han ser LOP för första gången den kvällen...

Det skulle ju förklara att dom plötsligt blir 4 pers på trottoaren !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in