Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, jag menar att han missade U-svängen och andra tidiga händelser för att han tittade på klockan direkt när han kom ut från Skandia. Möjligen medan han var i rörelse söderut. Sedan flyttade han klocktittandet till annonspelaren i sin tillrättalagda historia.

Det är i alla fall en möjlighet. Man kan förstås inte konstatera att det var så, men jag tror att det kan vara läge att börja uppgradera klocktittandets trovärdighet lite för vittnes-SE. Tidigare har ju de flesta varit överens om att det var en ren bluff men det kan finnas ett korn av sanning.

Och det är lite intressant att han spontant nämner klocktittandet just för att förklara varför han inte har full koll på bilarna.

Bjuda på lite humor också...

Ibland så nämns det för mig att jag måste tycka Engström är så jävla smart och så beräknande med hans lögner och påhitt...

Men hans klocktittande...Den är ju helt urusel !!...Den är så jävla dålig att jag snart börjar tro att den är sann ...haha
Citera
2024-12-24, 22:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
HJs taxi är väl den bil som står längst in på trottoaren och borde vara där först eftersom Glantz sitter i den..

Hur missar Engström denna händelse som helt oskyldigt vittne ?

Det är ju ingen ljudlös elbil som smyger upp på trottoaren direkt...

Så denna händelse borde ske rakt framför Engström från ca 20-25 m , detta borde vara helt omöjligt för Engström att inte höra eller se !

Alternativt 2 är att HJs taxi redan står på trottoaren när Engström kommer ut , men då ljuger han medvetet om sin berättelse och hinner inte heller se LJ !

Alt 1 Om han kom ut i samband med andra skottet borde han ha hört LP skrika, han borde också ha sett att trottoaren var tom förutom OP och LP som den var de första 10 sekunderna, han borde också sett en vit taxi köra upp på trottoaren och sett de första personerna hoppa ur och närma sig de två på trottoaren. Han var inte särskilt informativ kring de här uppgifterna kan man konstatera.

Hade han verkligen sett och hört ovan nämnt, hade han vetat att han var en av de absolut första framme. De flesta tidningar från den 1 mars beskrev hur snabbt folk rusade till paret från t ex bilar.

Såg han en tom trottoar = ingen anledning och behöva ringa för att fundera över om han verkligen var flera minuter ifrån mordet eller ej. Det här kan tyda på att han av någon anledning inte var mottaglig för information de första 10-15 sekunderna, eller att han helt enkelt inte befann sig strax utanför S44 vid skott två.

När det kommer till LJ, så kanske det är möjligt att han började jaga efter kanske så sent som 1.15 efter mordet?
Citera
2024-12-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Alt 1 Om han kom ut i samband med andra skottet borde han ha hört LP skrika, han borde också ha sett att trottoaren var tom förutom OP och LP som den var de första 10 sekunderna, han borde också sett en vit taxi köra upp på trottoaren och sett de första personerna hoppa ur och närma sig de två på trottoaren. Han var inte särskilt informativ kring de här uppgifterna kan man konstatera.

Hade han verkligen sett och hört ovan nämnt, hade han vetat att han var en av de absolut första framme. De flesta tidningar från den 1 mars beskrev hur snabbt folk rusade till paret från t ex bilar.

Såg han en tom trottoar = ingen anledning och behöva ringa för att fundera över om han verkligen var flera minuter ifrån mordet eller ej. Det här kan tyda på att han av någon anledning inte var mottaglig för information de första 10-15 sekunderna, eller att han helt enkelt inte befann sig strax utanför S44 vid skott två.

När det kommer till LJ, så kanske det är möjligt att han började jaga efter kanske så sent som 1.15 efter mordet?

Du läste in vad jag menade ...Bra!

Håller du med om att bilarna och Hage och Glantz inte redan kan vara framme hos Olof när Engström kommer ut från Skandia om han ska hinna se LJ ?

Vad jag menar är att brottsplatsen kan inte vara "färdig" när Engström kommer ut från Skandia....För jag sticker ut hakan att då ser han jävlar inte LJ I någon gränd
Citera
2024-12-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Får tacka Henrik och Knattarna när dom pratade om HJs taxi om vart den stod .

Plötsligt insåg jag att brottsplatsen inte är såklart "färdig" eller tom under Engströms färd från Skandia till brottsplatsen...

Utan det är ju en rörelse och ständig förändring på hans väg mot brottsplatsen...

Ändå nämner inte Engström någonting om denna "rörelse"...Varför?

Hade jag bara fått med mig dom "tunga" killarna i tråden som är experter så kanske jag får igång en viss gungning i Engström även som vittne

Men man måste vara lite öppen i frågan om GM och vittne...Även jag

Faderlig och Enough-is-enough kommer aldrig ge mig en poäng i detta dock
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-24 kl. 22:21.
Citera
2024-12-24, 22:30
Medlem
Citat:
HJs taxi är väl den bil som står längst in på trottoaren och borde vara där först eftersom Glantz sitter i den..

Hur missar Engström denna händelse som helt oskyldigt vittne ?

Det är ju ingen ljudlös elbil som smyger upp på trottoaren direkt...

Så denna händelse borde ske rakt framför Engström från ca 20-25 m , detta borde vara helt omöjligt för Engström att inte höra eller se !

Alternativt 2 är att HJs taxi redan står på trottoaren när Engström kommer ut , men då ljuger han medvetet om sin berättelse och hinner inte heller se LJ !

Står HJ där på 5-15 sekunder. Vittnet-SE bör senast vara där 60 sekunder efter.

Att han är där samtidigt som SG och AH är inte möjligt. Han måste kommit senare som vittnet-SE.

Lyssnar live på Gjutarnäve nu. Lite roligt. Ett tips.
Citera
2024-12-25, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ingen aning om när SE är på trottoaren... "EN avgasknall" är ett mysterium oavsett roll.
Ja, skulle SE vara så tidigt ute så borde han sett bilarna som svänger runt, men det säger han inget inget om.
Men han nämner dels den vita taxibilen(HJ's mercedes sannolikt) med någon som står vid den. (HJ?).
Vidare i dialogförhöret att det är flera bilar som står där.
Alltså bilar som står stilla.

Gick genom HJ vittnesmål nu...

Han vittnar om att Lisbeth skrek om operation och Ambulans när han kört fram till mordplatsen...

Detta hör alltså inte heller Engström på trottoaren?

Jag begär såklart inte att du kan förklara hur Engström befinner sig på Sveavägens trottoar när detta sker...

Visst kan iofs komma ut 23:22 och ljuga ihop allt och låtsas titta på klockan och låtsas se LJ i gränden...!

Men va fan då ljuger han ju troligen om allt...
Citera
2024-12-25, 06:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tja kan väl säga såhär då...

Som GM så kan han ju stämpla ut 23:19 och bara snabbt säga hejdå till väktarna och börja gå norrut och möta LOP vid Sari ...

Då blir det ju svårt att hinna detta om han säger 23:20 och några i tråden har ju redan nämnt här att 23:20 var en tid då man trodde att mordet begicks !

Då kan ju Engström aldrig vara GM om han stämplade ut 23:20 och skotten föll 23:20...!

Kolla med knattarna och Faderlig som pratade om detta ang att man trodde att mordtiden var 23:20 tidigt..

Löser detta något för dig ?

"Lösningen" har alltså blivit att SE flyttar tiden för att få alibi från att begå högersväng och hamnar därmed i dilemmat att det innebär att han samtidigt får alibi från att befinna sig vid mordplatsen i skottögonblicket (både utstämpling och mordtid blir 23.20). GM får då panik över att han inte kan spegla GM och forcerar sig därför fram genom att stryka tid för att hinna till mordplatsen i tid för skotten?

Är det riktigt uppfattat?

Enligt SE:s uppfattning om mordtiden får han för övrigt alibi från den okända högersvängen även vid utstämpling 23.19 om han ska hinna bort till Sari och avsnäsas på ett så diskret vis att LP inte noterar det. Han kan således både ha kvar kakan och äta den.

Mordtiden är ingen stor fråga i media i mars. De uppgifter som finns är 23.20 och 23.21, det är ungefär jämnt skägg. Dessa uppgifter finns i pressen, vad jag vet, från 2/3.

RB och SE verkar 1/3 utgå från mordtid 23.20 när de diskuterar möjlighet att hinna ut på Sveavägen. Varifrån de fått den tiden vet jag inte. SE kanske faktiskt noterade den på väg ut från Skandia.

Oavsett allting så är 23.20 tvivelsutan den mordtid han konsekvent förhåller sig till. Och eftersom hans uppfattning om utstämplingstiden på samma sätt utan tvivel är 23.20, så blir det problem om han ska parkera sig intill skotten.
Senast redigerad av Roerlig 2024-12-25 kl. 07:07.
Citera
2024-12-25, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
"Lösningen" har alltså blivit att SE flyttar tiden för att få alibi från att begå högersväng och hamnar därmed i dilemmat att det innebär att han samtidigt får alibi från att befinna sig vid mordplatsen i skottögonblicket (både utstämpling och mordtid blir 23.20). GM får då panik över att han inte kan spegla GM och forcerar sig därför fram genom att stryka tid för att hinna till mordplatsen i tid för skotten?

Är det riktigt uppfattat?

Enligt SE:s uppfattning om mordtiden får han för övrigt alibi från den okända högersvängen även vid utstämpling 23.19 om han ska hinna bort till Sari och avsnäsas på ett så diskret vis att LP inte noterar det. Han kan således både ha kvar kakan och äta den.

Mordtiden är ingen stor fråga i media i mars. De uppgifter som finns är 23.20 och 23.21, det är ungefär jämnt skägg. Dessa uppgifter finns i pressen, vad jag vet, från 2/3.

RB och SE verkar 1/3 utgå från mordtid 23.20 när de diskuterar möjlighet att hinna ut på Sveavägen. Varifrån de fått den tiden vet jag inte. SE kanske faktiskt noterade den på väg ut från Skandia.

Oavsett allting så är 23.20 tvivelsutan den mordtid han konsekvent förhåller sig till. Och eftersom hans uppfattning om utstämplingstiden på samma sätt utan tvivel är 23.20, så blir det problem om han ska parkera sig intill skotten.

Ja såklart...

Nu svarade jag ju på Engströms märkliga påstående varför han så gärna vill vara ute på Sveavägen 23:20 som eg är för tidigt !

Men om han trodde skotten kom 23:20 så blir det inte lika märkligt att han säger att han stämplar ut 23:20 och sen skyndar sig till Gota Banken på 20sek...

Men du anser att lögner som jag kallar det är mer till hans fördel som vittne för du tycker lögnerna är ännu konstigare som GM ...om jag tolkar dig rätt !

Jag tror att du någongång i tråden har skrivit att i själva verket så kommer Engström ut vid skottögonblicket...är det rätt uppfattat ?
Citera
2024-12-25, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare så måste alla bilar köra in och upp mot trottoaren medans Engström är på trottoaren...

Även vittnen som skyndar ut från olika bilar måste göra detta medans Engström är minst halvvägs på trottoaren...

Varför vill jag påstå detta ?

Jo för att många i tråden vill ju så gärna att Engström ska hinna se LJ i gränden !

Det finns såklart flera andra möjligheter här.
Bara för att något är märkligt betyder det inte att det är omöjligt heller.

Jag vill mena att han inte ens behöver vara på Sveavägen då skotten faller för att sedan kunna se LJ.
Citera
2024-12-25, 09:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Gick genom HJ vittnesmål nu...

Han vittnar om att Lisbeth skrek om operation och Ambulans när han kört fram till mordplatsen...

Detta hör alltså inte heller Engström på trottoaren?

Jag begär såklart inte att du kan förklara hur Engström befinner sig på Sveavägens trottoar när detta sker...

Visst kan iofs komma ut 23:22 och ljuga ihop allt och låtsas titta på klockan och låtsas se LJ i gränden...!

Men va fan då ljuger han ju troligen om allt...

Ser faktiskt inget alls här som utesluter vittnet SE's iakttagelse av Lisbeth då hon springer ut i gatan och hennes återkommande rop på ambulans.

När tänker du här att Lisbeth skrek efter ambulans enligt HJ?
Varför läser du bara HJ's uppslag kring Lisbeths beteende?
Du utesluter att hon ropar efter ambulans flera gånger?

Tycker SE får ett gott stöd i uppgifterna från HJ, nämligen att Lisbeth t.o.m. är ute i gatan.

Alternativet med en ljugande gärningsman kring denna uppgift blir än mer märklig och osannolik för min del. (Som med flera av lögnerna..)
Citera
2024-12-25, 10:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Bra ..

För det är faktiskt exakt detta jag menar..

Antingen så måste hans klocktittande vara en total sanning som gör att han missar på ärligt allt.....

Eller så får du också acceptera att det är en mörkläggning för att inte kunna eller vilja berätta !

Får inte riktigt ihop det...
Som gärningsman var det nog inte mycket han kunde berätta om förhållandena vid brottsplatsen, hans fokus låg på annat, och det märks också vid tipsinringningen den 1 mars. Det var i stort sett endast siluetten av en yngre man (typ teckningen i Rapport) och att han själv kan ha blivit förväxlad med gärningsmannen.

Enligt SvD och Aftenposten samma dag hade han dock sett lite mer:
mördaren, (och sedan): "det måste ha varit en man" alternativt "det måste ha varit han"
som stannat upp en bit in i gränden och tittat tillbaka och sedan fortsatt.

Att det sedan efter någon vecka och senare blev lite mer detaljer är inte konstigt, fanns hur mycket information som helst i media, tidningar, TV och inte minst radio för den intresserade. Som GM var han nog mer intresserad av fallet än genomsnittet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-25 kl. 10:34.
Citera
2024-12-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser faktiskt inget alls här som utesluter vittnet SE's iakttagelse av Lisbeth då hon springer ut i gatan och hennes återkommande rop på ambulans.

När tänker du här att Lisbeth skrek efter ambulans enligt HJ?
Varför läser du bara HJ's uppslag kring Lisbeths beteende?
Du utesluter att hon ropar efter ambulans flera gånger?

Tycker SE får ett gott stöd i uppgifterna från HJ, nämligen att Lisbeth t.o.m. är ute i gatan.

Alternativet med en ljugande gärningsman kring denna uppgift blir än mer märklig och osannolik för min del. (Som med flera av lögnerna..)

Jag menade att hon är högljud tidigt på brottsplatsen...

Engström märker ju ingenting på Sveavägen...Han tittar ju inte ens upp trots att Lisbeth är hysterisk och bilar och människor springer fram mot Olof...

Du kan inte ha Engström kvar i Skandia och ändå se LJ ...Hur får du ihop detta tidsmässigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in