Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-02, 19:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det skulle kunna vara en trygghetsritual: Dricka en kopp kaffe och ringa till frugan.

Återgå till det normala, om han nu är vittne alltså.

Att döma av RB ringde dock SE efter en taxi? Men frugan minns ett samtal ...

Det verkar gå en taxi runt 23:53 ifrån närområdet. SE förefaller lämna Skandia före kl. 23:51.

Detta eftersom HO befinner sig på andra sidan huset, och kontrollerar en dörr, vid den tidpunkten.

HO ser SE lämna, åt höger, reser sig sedan omedelbart upp, och går och tittar så att bakdörren är låst?

Även här (precis som allt annat i denna utredning) finns det konstigheter

Det finns väl en teoretiskt möjlighet att han ringde både fruga och taxi?

Dock finns det ju lite i materialet (grannen) som pekar på att hon (ME) hämtade upp honom någonstans på vägen. Varför skulle han inte ta en taxi hela vägen hem? Varför skulle han säga så till grannen om så inte var fallet?

Varför minns inte ME detta? Hon verkar minnas det som att han kom hem på natten. Inte att hon hämtade honom.
Citera
2025-01-02, 19:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag får känslan att Olof Palme var ett känt hatobjekt samt antagonist till hela hans umgänge i Täby...

Tillomed skämt om att någon borde skjuta fanskapet var vanligt ...

Sen händer det verkligen 60m ifrån Engström arbete och han är dessutom på brottsplatsen vid skottögonblicket...

Så rent personligt så borde det vara en stor händelse för Engström...

Jämfört med Stefan Glantz som kanske bara vill torka av blodet från munnen och fortsätta kvällen med öl och tjejer..

Det (fetade) stämmer säkert.

Jag har dock en samlad bild av Engström som visar på att han egentligen själv inte var så driven där. Om han nu uttalade sig så handlade det med all sannolik mest om att 'impa' på en omgivning. Jag är tveksam på att han själv kände något direkt 'hat' mot Palme. Är han GM var det troligtvis inte speciellt politiskt motiverat....

Jag tror han var rätt känslig faktiskt och att händelsen mycket väl kunde ha chockat honom rejält. Jag ser inte det som omöjligt att han timmar senare i lugn och ro i hemmet utvecklar ett behov att ta plats...
Citera
2025-01-02, 20:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Även här (precis som allt annat i denna utredning) finns det konstigheter

Det finns väl en teoretiskt möjlighet att han ringde både fruga och taxi?

Dock finns det ju lite i materialet (grannen) som pekar på att hon (ME) hämtade upp honom någonstans på vägen. Varför skulle han inte ta en taxi hela vägen hem? Varför skulle han säga så till grannen om så inte var fallet?

Varför minns inte ME detta? Hon verkar minnas det som att han kom hem på natten. Inte att hon hämtade honom.

Som GM ville han inte bli körd hela vägen till Täby? Mycket riktigt kartlade polisen körningarna ...

Så han blev upplockad halvvägs av Maggan, vilket var överenskommelsen per telefon?

Kanske hade han en stash därute i Häggvik ...

Senaste utredningen tycktes misstänka exfruns inblandning.

Ja, här är det spekulationer värdiga en detektivroman.

Synd att taxichauffören aldrig fick konfronteras med en bild på SE ...

Skandiamannen hukar i sätet medan saftblandarna gör stötar mot husväggarna på Sveavägen.
Citera
2025-01-02, 20:50
Medlem
Citat:
Det (fetade) stämmer säkert.

Jag har dock en samlad bild av Engström som visar på att han egentligen själv inte var så driven där. Om han nu uttalade sig så handlade det med all sannolik mest om att 'impa' på en omgivning. Jag är tveksam på att han själv kände något direkt 'hat' mot Palme. Är han GM var det troligtvis inte speciellt politiskt motiverat....

Jag tror han var rätt känslig faktiskt och att händelsen mycket väl kunde ha chockat honom rejält. Jag ser inte det som omöjligt att han timmar senare i lugn och ro i hemmet utvecklar ett behov att ta plats...

Jag kanske lever mig in lite hur jag själv hade reagerat...

Om jag kommit ut från mitt arbete och en anonym människa dött i skottlossning så hade mitt intresse kanske stannat vid 10min..

Hade jag fått reda på att det var Palme som blivit avrättad så tror jag intresset hade ökat med ca 500% att vara kvar av ren nyfikenhet....

Speciellt om jag sen 10 timmar senare skjuter upp resan till Idre och bjuder hem tidningar på förmiddagen...

Men Lampers menar då att det är under natten/morgonen som Engström inser hur stort detta är ....Där och då inser inte Engström helt och hållet vilken grej han är med om..!
Citera
2025-01-02, 20:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, att SE skulle ha kunnat få den här informationen från en journalist låter inte troligt. Det är SE som är först ut med den här informationen, och det är svårt att se någon annan möjlig förklaring än att det rör sig om en förstahandsuppgift.

De enda förutom SE som kände till det här var ju Lisbeth och Hasse J. Lisbeth berättar det i sitt första förhör på eftermiddagen dagen efter mordet (och då hade alltså SE redan berättat det för tidningarna), och Hasse J berättar om det några dagar senare. Och varken Lisbeth eller Hasse J hade väl lämnat några uppgifter till journalister innan de förhörs av polisen.

Om vi accepterar att uppgiften kom från SE avgör den ändå inte frågan om han var vittne eller GM.
Citera
2025-01-02, 21:03
Medlem
Ja, vi har hon som från sin lägenhet såg en mörkklädd man gå över gatan efter LOP. Jag räknar inte med korvkiosken, det signalementet är lite konstigt tycker jag. Tror faktiskt inte gm kom från Grand heller då det bland annat finns vittnesuppgifter om att ingen följde efter LOP därifrån. Som jag tror på då.

Sen Tensonmannen, en del att säga om det också.

Sen mordplatsen, en hel del vittnen..Jeppson.. och Nieminen på DBG.

Efter det Samson/Robrandt på Regeringsgatan och tills slut Martin Wesslén i taxin på Sveavägen.

Spåret slutar vid rondellen på Häggviksvägen.

Det här KAN ha varit mördaren hela, eller åtminstone delar av vägen.

Lite note to self på den här, har fortfarande inget eget arkiv
Senast redigerad av Ballalaila 2025-01-02 kl. 21:06.
Citera
2025-01-02, 22:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag kanske lever mig in lite hur jag själv hade reagerat...

Om jag kommit ut från mitt arbete och en anonym människa dött i skottlossning så hade mitt intresse kanske stannat vid 10min..

Hade jag fått reda på att det var Palme som blivit avrättad så tror jag intresset hade ökat med ca 500% att vara kvar av ren nyfikenhet....

Speciellt om jag sen 10 timmar senare skjuter upp resan till Idre och bjuder hem tidningar på förmiddagen...

Men Lampers menar då att det är under natten/morgonen som Engström inser hur stort detta är ....Där och då inser inte Engström helt och hållet vilken grej han är med om..!

Oavsett hur man betraktar Engström, råder det i princip alltid en enighet om att han var märkbart tagen när han återvände till Skandia.
För dem som förespråkar GM-hypotesen hänvisas ofta hans tillstånd till chocken från själva dådet samt en ansträngande löptur runt kvarteret.
Om man däremot utgår från en hypotes där Engström inte är gärningsmannen, kvarstår behovet av att förklara hans chock.
Ponera att han anländer till mordplatsen ungefär en minut efter skotten. Han ser kanske en liten folksamling börja bildas och håller sig på ett tryggt avstånd. Det är möjligt att han kommer söderifrån, efter att ha passerat mordplatsen på väg mot tunnelbanan. Han ser blodet som forsar över trottoaren, människor som försöker hjälpa till, polisens ankomst och en hysterisk Lisbeth Palme.
Efter en stund börjar han höra viskningar och rykten som sprids: Är det Palme som har blivit skjuten?
I chock, kanske lätt berusad och upprymd, springer Engström tillbaka till Skandia. Tunnelbanan har han missat, och nu vill han ringa hem.
Senare, samma natt/morgon när han hör om mordet och dess omfattning, uppstår ett behov hos honom att bli en del av det som hänt. Det är ju en historisk händelse, och han var faktiskt där.
Redan samma natt har han en berättelse att dela. Och den berättelsen delar han först med ME, sedan med grannen, Glasers på förmiddagen och därefter med olika kollegor. Historien om hur han gick precis bakom paret Palme och gärningsmannen, och hur han jagade eller sökte efter mördaren inne i gränden…
Poängen är inte att det gick till så här. Det är att det KAN ha gått till så här. Hypotesen håller närmast lika mycket vatten som alla GM-hypoteser tillsammans.
Citera
2025-01-02, 23:13
Medlem
Citat:
Oavsett hur man betraktar Engström, råder det i princip alltid en enighet om att han var märkbart tagen när han återvände till Skandia.
För dem som förespråkar GM-hypotesen hänvisas ofta hans tillstånd till chocken från själva dådet samt en ansträngande löptur runt kvarteret.
Om man däremot utgår från en hypotes där Engström inte är gärningsmannen, kvarstår behovet av att förklara hans chock.
Ponera att han anländer till mordplatsen ungefär en minut efter skotten. Han ser kanske en liten folksamling börja bildas och håller sig på ett tryggt avstånd. Det är möjligt att han kommer söderifrån, efter att ha passerat mordplatsen på väg mot tunnelbanan. Han ser blodet som forsar över trottoaren, människor som försöker hjälpa till, polisens ankomst och en hysterisk Lisbeth Palme.
Efter en stund börjar han höra viskningar och rykten som sprids: Är det Palme som har blivit skjuten?
I chock, kanske lätt berusad och upprymd, springer Engström tillbaka till Skandia. Tunnelbanan har han missat, och nu vill han ringa hem.
Senare, samma natt/morgon när han hör om mordet och dess omfattning, uppstår ett behov hos honom att bli en del av det som hänt. Det är ju en historisk händelse, och han var faktiskt där.
Redan samma natt har han en berättelse att dela. Och den berättelsen delar han först med ME, sedan med grannen, Glasers på förmiddagen och därefter med olika kollegor. Historien om hur han gick precis bakom paret Palme och gärningsmannen, och hur han jagade eller sökte efter mördaren inne i gränden…
Poängen är inte att det gick till så här. Det är att det KAN ha gått till så här. Hypotesen håller närmast lika mycket vatten som alla GM-hypoteser tillsammans.

Märkligt att ME inte minns att sin make faktiskt är med på bästa sändningstid och berättar hur han sprang och visar det dessutom..

Det kan tyda på att hon VET att han ljuger oavsett om han är GM eller vittne och då blir hela Rapport bara en fars som hon inte ens är intresserad av...!?
Citera
2025-01-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Haha fru Engström altså. Hon visste inte att SE använde glasögon. Hon trodde vel det var negativt för honom. Sen så står han på nyheterna på national tv med glasögon.. Men det hadde hon inte sett, visste inte äns att han varit på tv.

Sen ser hon till att hans dator förstörs när SE dör, hon var var rädd han hadde skrivit något skit om henne. Men hon visste inte vad det skulle vara. Vad han skulle ha skrivit.
Det var liksom bara en känsla hon hadde. Hadde såklart INGENTING med mistankarna mot SE att göra.

Ha!

Jag säger inte att det var HON som sköt Palme, men kom igen.
Tror fan det var hon som ringde prästen också.

När det är sagt är ju det här jävligt lojalt då. Troget. Hedersvärt. Oldschool.
Det är dem med starka principer som vinner.

Alternativet är att hon var gammal och minnet började svikta.

Här skulle man vilja se TP's första anteckningar.
Citera
2025-01-02, 23:27
Medlem
Citat:
Märkligt att ME inte minns att sin make faktiskt är med på bästa sändningstid och berättar hur han sprang och visar det dessutom..

Det kan tyda på att hon VET att han ljuger oavsett om han är GM eller vittne och då blir hela Rapport bara en fars som hon inte ens är intresserad av...!?

Haha ja, det där är så konstigt att det är helt löjligt. Att snackpåsen SE inte skulle berättat för ALLA han kände (och inte kände) att han varit på tv.

Ljuger hela högen.

Jag undrar bara VARFÖR dem ljuger. Det är fan kärnan i det här.
Citera
2025-01-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Alternativet är att hon var gammal och minnet började svikta.

Här skulle man vilja se TP's första anteckningar.

Det är inte så det funkar. Äldre minns allt gammalt, men inte det som hände igår eller för två timmar sen.

Hon KAN ju ha varit dement då. Faktiskt. Men då är det konstigt att inte det kommit fram eller nämns i utredningen.
Citera
2025-01-03, 00:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Som GM ville han inte bli körd hela vägen till Täby? Mycket riktigt kartlade polisen körningarna ...

Så han blev upplockad halvvägs av Maggan, vilket var överenskommelsen per telefon?

Kanske hade han en stash därute i Häggvik ...

Senaste utredningen tycktes misstänka exfruns inblandning.

Ja, här är det spekulationer värdiga en detektivroman.

Synd att taxichauffören aldrig fick konfronteras med en bild på SE ...

Skandiamannen hukar i sätet medan saftblandarna gör stötar mot husväggarna på Sveavägen.

Polisen "utredde" väl bara körningar till taxiområdena i anslutning till Sollentuna eller var CP bodde vid tiden för mordet? Polisen la inte två strån i kors för att utreda körningar till Täby från Sveavägen.

Att TP "hittade" SE i det materialet gjorde honom så klart så upphetsad att det inte spelade någon roll att Häggvik ligger 15 km från Täby. "Nära" slog redaktör MG fast eftersom Göteborg ligger ännu längre från Täby än vad Häggvik gör.

En "stash"? Är det en "stash" med kortisontabletter som du menar att SE hade i Häggvik? Eller jagar du guldsaltet vid regnbågens fot i Häggvik?

Wesslén var villig att peka ut alla figuranter på bilder som visades för honom. Vid en konfrontation där SE inte ingick hittade han likheter med mer än hälften av figuranterna. TP höll på att kissa på sig av upphetsning då Wesslén också hittade likheter med SE när TP visade en enda bild på SE och frågade om det var han.

Detta var en "konfrontation" som Snömosmannen MG skulle dömt ut om polisen genomfört den. Den enda konfrontation som snömosmannen MG fäster något värde vid är när polisen visade en bild på SE från Expressen där SEs ansikte var utsuddat och YN blev tillfrågad vad som stämde in på mannen på DBG.

Om dessa uppgifter är värdiga en detektivroman är nog lite en smakfråga. Det finns säkert osannolikt usla detektivromaner också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in