Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Minns inte om det var du som gjorde ritningen om HJs taxi som spärrade en del av trottoaren...

Det är ju Taxin som Glantz färdades i...

Du måste ju ha denna Taxi som kör upp på trottoaren medans Engström går på trottoaren....

Varför nämns inte denna händelse ?

Ja detta problem har varit aktuellt länge.

Är 3 bilar som i tur och ordning parkerar där.

Här en skiss från vittnet SE perspektiv om han kommer ut när dom alla 3 parkerat.

https://imgur.com/a/UWPollx

När har alla bilar parkerat?

Går det att få ihop det med att hinna se LJ?
Citera
2024-12-24, 21:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Minns inte om det var du som gjorde ritningen om HJs taxi som spärrade en del av trottoaren...

Det är ju Taxin som Glantz färdades i...

Du måste ju ha denna Taxi som kör upp på trottoaren medans Engström går på trottoaren....

Varför nämns inte denna händelse ?

SE beskriver HJ:s taxi helt korrekt. Det enda han inte nämner är U-svängen. Men den genomfördes också väldigt tidigt.

Han beskriver att det stod ”en hel del bilar utmed kanten”. Också helt korrekt.

Han tycks ha missat U-svängen. Men det betyder inte nödvändigtvis att han inte var på trottoaren då. Det finns en färdig förklaring i hans förhör den 25 april:

”Jag la märke till att det stod en hel del bilar utmed kanten där, exakt var de var placerade det vet jag inte. Jag har en mörk urtavla på min klocka så att jag hade lite svårigheter att se hur mycket klockan hade hunnit att bli. Jag gjorde en sista koll för att se om jag skulle hinna med mitt tunnelbanetåg.”
Citera
2024-12-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja detta problem har varit aktuellt länge.

Är 3 bilar som i tur och ordning parkerar där.

Här en skiss från vittnet SE perspektiv om han kommer ut när dom alla 3 parkerat.

https://imgur.com/a/UWPollx

När har alla bilar parkerat?

Går det att få ihop det med att hinna se LJ?

HJs taxi är väl den bil som står längst in på trottoaren och borde vara där först eftersom Glantz sitter i den..

Hur missar Engström denna händelse som helt oskyldigt vittne ?

Det är ju ingen ljudlös elbil som smyger upp på trottoaren direkt...

Så denna händelse borde ske rakt framför Engström från ca 20-25 m , detta borde vara helt omöjligt för Engström att inte höra eller se !

Alternativt 2 är att HJs taxi redan står på trottoaren när Engström kommer ut , men då ljuger han medvetet om sin berättelse och hinner inte heller se LJ !
Citera
2024-12-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE beskriver HJ:s taxi helt korrekt. Det enda han inte nämner är U-svängen. Men den genomfördes också väldigt tidigt.

Han tycks ha missat U-svängen. Men det betyder inte nödvändigtvis att han inte var på trottoaren då. Det finns en färdig förklaring i hans förhör den 25 april:

”Jag la märke till att det stod en hel del bilar utmed kanten där, exakt var de var placerade det vet jag inte. Jag har en mörk urtavla på min klocka så att jag hade lite svårigheter att se hur mycket klockan hade hunnit att bli. Jag gjorde en sista koll för att se om jag skulle hinna med mitt tunnelbanetåg.”

Du menar att HJs taxi redan står ute på trottoaren när Engström kommer ut ?

För det första borde han ju reagera väldigt tydligt på det och inse att något isåfall har hänt rakt framför honom väl ?

Sen är väl sen till LJ om han missar U-svängen ?

Misstar jag mig hur tydligt HJs taxi måste stå för Engströms synfält..?

Får kolla noga på Henriks ritningar

Engström går ju långt ute vid annonspelaren och kollade på bilderna...

Detta borde han inte missa
Citera
2024-12-24, 21:26
Medlem
Citat:

Jag får inte ihop sekundrarna på ett ärligt sätt !

Säg att Glantz är framme hos Olof ca 15-20 sekunder efter skotten...

Borde inte Engström för att hinna se LJ vara på mitten av trottoaren då ?

Denna händelse måste ju vara klart synbar och inte heller direkt ljudlös...

Sen löper ju Hage och Karin också fram mot Olof...låt säg 30sek efter skotten..

Plus att 2st bilar också kommer fram upp på trottoaren..

Denna dramatik är alltså inget Engström nämner faktiskt...

När jag läser hans förhör så nämns bilarna och en ung kille och tjej framme vid Olof som att han missar hur dom kommit dit !
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-24 kl. 21:29.
Citera
2024-12-24, 21:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du menar att HJs taxi redan står ute på trottoaren när Engström kommer ut ?

För det första borde han ju reagera väldigt tydligt på det och inse att något isåfall har hänt rakt framför honom väl ?

Sen är väl sen till LJ om han missar U-svängen ?

Misstar jag mig hur tydligt HJs taxi måste stå för Engströms synfält..?

Får kolla noga på Henriks ritningar

Engström går ju långt ute vid annonspelaren och kollade på bilderna...

Detta borde han inte missa

Nej, jag menar att han missade U-svängen och andra tidiga händelser för att han tittade på klockan direkt när han kom ut från Skandia. Möjligen medan han var i rörelse söderut. Sedan flyttade han klocktittandet till annonspelaren i sin tillrättalagda historia.

Det är i alla fall en möjlighet. Man kan förstås inte konstatera att det var så, men jag tror att det kan vara läge att börja uppgradera klocktittandets trovärdighet lite för vittnes-SE. Tidigare har ju de flesta varit överens om att det var en ren bluff men det kan finnas ett korn av sanning.

Och det är lite intressant att han spontant nämner klocktittandet just för att förklara varför han inte har full koll på bilarna.
Citera
2024-12-24, 21:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Liten korrigering om Lisbeths skrikande bara. SE får faktiskt den frågan i Hovrätten och nekar då kategoriskt till att han hört Lisbeth skrika. Därför menar jag att man behöver söka en förklaring till det.

Min hypotes är att han inte kan medge att han hörde Lisbeth skrika eftersom han placerar sig 15-20 meter från skotten utan att märka något. Det blir ju ännu osannolikare om han hörde skrik också. Därför stryker han skriket precis som han stryker väktarsamtalet.

Från Hovrätten:

Försv: Det finns andra personer som har sagt att hon skrek, men det har du inte uppfattat.
E: Nej det har jag aldrig gjort.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf
Toppen, tack! Detta har gått mig förbi.
Ja, visst är din hypotes här möjlig, men den blir än mer märklig.
Samtidigt som den ur SE-GM-perspektivet också blir än mer märklig. Varför inte bara hålla med?
Citera
2024-12-24, 21:39
Medlem
Citat:

Jag ska förtydliga vad jag menar...

Kanske var jag lite rörig...

När Engström kommer ut från Skandia som Vittne så är ingen bil framkörd till brottsplatsen väl ?

Det borde innebära att samtliga bilar som kör upp mot trottoaren och deras U-sväng görs medans Engström går mot brottsplatsen !

Inget vittne är alltså framme hos Olof när Engström kommer ut från Skandia...

Så Glantz, Hage, och Karin skyndar alltså fram till Olof medans Engström går mot brottsplatsen ..

Jag läser av ur detta att det finns en tydlig dramatisk bild som varken är ljudlös eller osynlig om man går rakt emot detta...

Ur Engströms berättelse så kan jag inte alls läsa av detta och hans klocktittande är snarare än mörkläggning för att inte vilja berätta vad som sker framför honom...!

Frågan är bara varför ?
Citera
2024-12-24, 21:43
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att han missade U-svängen och andra tidiga händelser för att han tittade på klockan direkt när han kom ut från Skandia. Möjligen medan han var i rörelse söderut. Sedan flyttade han klocktittandet till annonspelaren i sin tillrättalagda historia.

Det är i alla fall en möjlighet. Man kan förstås inte konstatera att det var så, men jag tror att det kan vara läge att börja uppgradera klocktittandets trovärdighet lite för vittnes-SE. Tidigare har ju de flesta varit överens om att det var en ren bluff men det kan finnas ett korn av sanning.

Och det är lite intressant att han spontant nämner klocktittandet just för att förklara varför han inte har full koll på bilarna.

Bra ..

För det är faktiskt exakt detta jag menar..

Antingen så måste hans klocktittande vara en total sanning som gör att han missar på ärligt allt.....

Eller så får du också acceptera att det är en mörkläggning för att inte kunna eller vilja berätta !

Får inte riktigt ihop det...
Citera
2024-12-24, 21:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men hur missarna han att HJs bil kör upp på trottoaren framför honom...?

Är inte det ca 15sek efter skotten och Engström borde ju vara på trottoaren då ?
På den tiden var det minsann inga ljudlösa elbilar så att Engström kan väl inte missa att en stor Taxi kör upp på trottoaren och ut från bilen springer Glantz ut mot Olof...

Var menar du att Engström befinner sig på trottoaren när detta sker ?

Ingen aning om när SE är på trottoaren... "EN avgasknall" är ett mysterium oavsett roll.
Ja, skulle SE vara så tidigt ute så borde han sett bilarna som svänger runt, men det säger han inget inget om.
Men han nämner dels den vita taxibilen(HJ's mercedes sannolikt) med någon som står vid den. (HJ?).
Vidare i dialogförhöret att det är flera bilar som står där.
Alltså bilar som står stilla.
Citera
2024-12-24, 21:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är han GM och drabbats av en tillfällig hörselskada, ljuger han inte. Han har inte hört henne skrika enligt den hypotesen och vet inte om det. Kan förklara varför hans lögn skaver om en behärskad LP.

Ja, kanske en möjlig förklaring.
Citera
2024-12-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ingen aning om när SE är på trottoaren... "EN avgasknall" är ett mysterium oavsett roll.
Ja, skulle SE vara så tidigt ute så borde han sett bilarna som svänger runt, men det säger han inget inget om.
Men han nämner dels den vita taxibilen(HJ's mercedes sannolikt) med någon som står vid den. (HJ?).
Vidare i dialogförhöret att det är flera bilar som står där.
Alltså bilar som står stilla.

Som jag har skrivit tidigare så måste alla bilar köra in och upp mot trottoaren medans Engström är på trottoaren...

Även vittnen som skyndar ut från olika bilar måste göra detta medans Engström är minst halvvägs på trottoaren...

Varför vill jag påstå detta ?

Jo för att många i tråden vill ju så gärna att Engström ska hinna se LJ i gränden !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in