Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-10, 19:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, som vittne är han ointressant. Han är ju inte ens ett vittne egentligen.

Ett halvintressant (nåja) vittne till "efterspelet" var han ju dock. Vad han egentligen bidrog med som detta, är väl lite halvklart?
Citera
2024-09-10, 19:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ett halvintressant (nåja) vittne till "efterspelet" var han ju dock. Vad han egentligen bidrog med som detta, är väl lite halvklart?
Ja, efterspelet såg han ju. Väldigt tveksamt om det skedde något intressant för utredningen där dock. Hans mest intressanta observation är väl att LP sa "dom" och inte "han". Om det sedan stämmer och i sin tur betyder något är väl tveksamt. Men det är ju något man får ut av hans vittnesmål i alla fall.

Eller ja. Om nu detaljen med att stålbågade glasögon nämndes på plats så är det ju högintressant. Men det går ju inte att använda sig av då det finns en stor risk för att det är en del av en helt eller delvis påhittad historia för att få vara en intressant del i utredningen.
Citera
2024-09-10, 19:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Att Sven Anér var både klumpig och plump (inte bara i detta ärende) håller jag helt med dig om. De intressanta frågorna han ville ha svar på, hade han sannolikt fått svar på (oavsett om de var sanningar eller lögner) om han gett tusan i att anklaga honom för att vara lögnare. Minns jag rätt hade SE för avsikt att skriva typ en kortroman på omkring 24 (eller om de var 48?) A4 till Anér. Hade Anér erhållit dessa, hade det ju varit av enormt värde för både utredningen och eftervärlden. Så jag håller med.
Precis, tänk om vi fått svaret. Då hade vi haft mer information att ta ställning till.
Vill minnas att det var 24 A4-sidor. Men kanske oklart om han skrev på båda sidor i.o.f.s.
Och frågan är om dessa fanns kvar någonstans men slängdes då man "dödstädade" hos honom.
Kanske fanns annat intressant där också.

Citat:
Utbrotten mot Hage och Söderström är klurigare, får som sagt inget grepp om det, eller varför han ens postade dem, trots oceaner av tid att överväga det.

"Oceaner av tid" kanske precis var vad han trodde och tänkte... vi fick ju aldrig se det egentliga svaret.
Anér påminde ju honom som bekant...

Delvis klart att Anér skulle få sitt för den beskyllning han kom med och samtidigt ville väl SE också då bevisa att han var på mordplatsen efter skotten. Dock ingen större eftertanke i det han kom med, då det på inget sätt heller gav honom 100% alibi.
Elakt förvisso, men..

Brevets betydelse i skuldfrågan är rätt vag och används mer som ett sätt att misskreditera SE som ett led att minska förtroendet för honom, enligt mitt sätt att se på det. Argumenten som jag sett handlar just om det sätt han talar om Hage och Söderström, men inte mycket mer.

Nej jag har svårt att dra några större växlar åt något håll vad gäller detta brev.
Hur skulle ett brev från SE som GM ha sett ut resp. ett från vittnet SE?
Citera
2024-09-10, 20:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, tänk om vi fått svaret. Då hade vi haft mer information att ta ställning till.
Vill minnas att det var 24 A4-sidor. Men kanske oklart om han skrev på båda sidor i.o.f.s.
Och frågan är om dessa fanns kvar någonstans men slängdes då man "dödstädade" hos honom.
Kanske fanns annat intressant där också.

"Oceaner av tid" kanske precis var vad han trodde och tänkte... vi fick ju aldrig se det egentliga svaret.
Anér påminde ju honom som bekant...

Delvis klart att Anér skulle få sitt för den beskyllning han kom med och samtidigt ville väl SE också då bevisa att han var på mordplatsen efter skotten. Dock ingen större eftertanke i det han kom med, då det på inget sätt heller gav honom 100% alibi.
Elakt förvisso, men..

Brevets betydelse i skuldfrågan är rätt vag och används mer som ett sätt att misskreditera SE som ett led att minska förtroendet för honom, enligt mitt sätt att se på det. Argumenten som jag sett handlar just om det sätt han talar om Hage och Söderström, men inte mycket mer.

Nej jag har svårt att dra några större växlar åt något håll vad gäller detta brev.
Hur skulle ett brev från SE som GM ha sett ut resp. ett från vittnet SE?

Håller med dig. Och det var nog 24 stycken A4 vid närmare eftertanke. Det hade verkligen varit en fest att få läsa dessa, sannolikt städades de bort efter hans död, eller så eldade han upp dem själv i vredesmod när han klippte kontakten med Anér. Det är inte alls omöjligt att dessa många ark hade friat honom helt från misstankar. LL och TP kanske aldrig ens skrivit sina böcker då, och utredningen mot honom aldrig kommit på tal.

Gällande brevet, kan man ju läsa in lite vad man vill beroende på agenda? Man kan ju som bekant vända i princip varenda stavelse han yppat emot honom. Misstolka allt. Hade det funnits verkliga bevis på att han var gärningsman, hade man ju kunnat läsa brevet genom andra glasögon.

"Hur skulle ett brev från SE som GM ha sett ut resp. ett från vittnet SE?"

Bra fråga, detta borde de mest fantasirika få göra ett försök att författa? Skulle vara kul och intressant att läsa.
Citera
2024-09-10, 20:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Håller med dig. Och det var nog 24 stycken A4 vid närmare eftertanke. Det hade verkligen varit en fest att få läsa dessa, sannolikt städades de bort efter hans död, eller så eldade han upp dem själv i vredesmod när han klippte kontakten med Anér. Det är inte alls omöjligt att dessa många ark hade friat honom helt från misstankar. LL och TP kanske aldrig ens skrivit sina böcker då, och utredningen mot honom aldrig kommit på tal.

Gällande brevet, kan man ju läsa in lite vad man vill beroende på agenda? Man kan ju som bekant vända i princip varenda stavelse han yppat emot honom. Misstolka allt. Hade det funnits verkliga bevis på att han var gärningsman, hade man ju kunnat läsa brevet genom andra glasögon.

"Hur skulle ett brev från SE som GM ha sett ut resp. ett från vittnet SE?"

Bra fråga, detta borde de mest fantasirika få göra ett försök att författa? Skulle vara kul och intressant att läsa.

Nej det går bara att spekulera om hur det hade blivit om svaren på alla dessa frågor kommit.
Nu blev det ju inget eftersom Anér inte orkade vänta...

Ja, det går nog att läsa in en del utifrån detta beroende på, men det enda jag tror mig ha sett är reaktionen på hur SE utryckte sig elakt om både Hage och Söderström, vilket enligt mig inte alls säger något speciellt om SE's ev. skuld.

Vidare minns jag just nu inte hur TP uttryckte detta brev i boken. Om han värderade detta själv på något sätt eller bara återgav brevets innehåll. Så det är väl mer följarna som velat spinna vidare utan eftertanke så länge det går att misskreditera den utpekade(min uppfattning).
Citera
2024-09-10, 20:42
Medlem
Citat:
Vet vi ens om de fanns i Skandiabyggnaden 1986?

Några bevis vet jag inte om.

Men jag ser det som högst sannolikt att några ur personalen var med i SB.

Eller Securitas.

Enligt obekräftade källor gick man in på baksidan av T5 efter 1978. T5 är .delen av Skandiakomplexet som ligger på den södra sidan av Tunnelgatan.

Det finns tecken på att byggnaden hade anknytning till övriga delar av berget efter 1978.

Att SB skulle planerat ett mord och utfört det utanför Skandia känns väldigt dumt.

Så vad skulle detta då ha med mordet att göra?

Ja det är om nån medlem blev ensam galning och använde resurser från SB.
Citera
2024-09-10, 20:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej det går bara att spekulera om hur det hade blivit om svaren på alla dessa frågor kommit.
Nu blev det ju inget eftersom Anér inte orkade vänta...

Ja, det går nog att läsa in en del utifrån detta beroende på, men det enda jag tror mig ha sett är reaktionen på hur SE utryckte sig elakt om både Hage och Söderström, vilket enligt mig inte alls säger något speciellt om SE's ev. skuld.

Vidare minns jag just nu inte hur TP uttryckte detta brev i boken. Om han värderade detta själv på något sätt eller bara återgav brevets innehåll. Så det är väl mer följarna som velat spinna vidare utan eftertanke så länge det går att misskreditera den utpekade(min uppfattning).

Minns jag TP:s bok rätt, så lades det väl inte enormt mycket krut på detta brev? Han plockade väl ut enskilda meningar och lade dem under lupp, vred och vände på dem en smula, givetvis inte till SE:s favör. Brevet läggs ju oftast i skålen för att han var gärningsman. Och det kan man ju göra. Dock blir det ju som bekant intressantare ju mer man putsat sina glasögon innan man värderar brevet, och försöker hålla objektiviteten i första rum. Vilket är svårt ibland, särskilt om man tenderar att likt en magnet dras åt en viss gärningsman.

De verbala attackerna på Söderström och Hage blottar ju (enligt mig) mer hans desperation. Han vill så gärna bli tagen på allvar. Han vill så gärna vara en viktig beståndsdel i denna historiska händelse att han då och då tappar spelkulorna. Detsamma skulle man ju kunna säga om hans ihärdiga försök att hänga kvar i media. Oavsett hans roll i MOP blev han ju sannolikt oerhört kränkt, att inte få delta i rekonstruktionen. Från min vy är det ju inte riktigt friskt, att pga detta kontakta någon gammal bekant på SVT och göra en egen rekonstruktion i teve. Det är ju bananer. Snudd på byfåneaktigt. Om han nu inte var en slags mastermind (vilket jag tvivlar på) och ingick i någon mindre konspiration där detta var hans magnum opus i gruppen. För man lär ju trots allt säga, att rekonstruktionen förbryllar och väcker frågan - är detta en frisk människa?
Citera
2024-09-10, 21:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Några bevis vet jag inte om.

Men jag ser det som högst sannolikt att några ur personalen var med i SB.

Eller Securitas.

Enligt obekräftade källor gick man in på baksidan av T5 efter 1978. T5 är .delen av Skandiakomplexet som ligger på den södra sidan av Tunnelgatan.

Det finns tecken på att byggnaden hade anknytning till övriga delar av berget efter 1978.

Att SB skulle planerat ett mord och utfört det utanför Skandia känns väldigt dumt.

Så vad skulle detta då ha med mordet att göra?

Ja det är om nån medlem blev ensam galning och använde resurser från SB.

Ja, det är ju inte helt omöjligt. Och den personen behöver ju inte vara SE.

Är det en myt eller påhitt, att en ingång till SB:s lokal låg mot Luntmakargatan, dessutom inte långt ifrån SE:s rum? Jag har aldrig förstått detta helt. Menar du med södra delen efter Dekorima, kanske omkring eller strax efter där barackerna stod?
Citera
2024-09-10, 21:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Minns jag TP:s bok rätt, så lades det väl inte enormt mycket krut på detta brev? Han plockade väl ut enskilda meningar och lade dem under lupp, vred och vände på dem en smula, givetvis inte till SE:s favör. Brevet läggs ju oftast i skålen för att han var gärningsman. Och det kan man ju göra. Dock blir det ju som bekant intressantare ju mer man putsat sina glasögon innan man värderar brevet, och försöker hålla objektiviteten i första rum. Vilket är svårt ibland, särskilt om man tenderar att likt en magnet dras åt en viss gärningsman.

De verbala attackerna på Söderström och Hage blottar ju (enligt mig) mer hans desperation. Han vill så gärna bli tagen på allvar. Han vill så gärna vara en viktig beståndsdel i denna historiska händelse att han då och då tappar spelkulorna. Detsamma skulle man ju kunna säga om hans ihärdiga försök att hänga kvar i media. Oavsett hans roll i MOP blev han ju sannolikt oerhört kränkt, att inte få delta i rekonstruktionen. Från min vy är det ju inte riktigt friskt, att pga detta kontakta någon gammal bekant på SVT och göra en egen rekonstruktion i teve. Det är ju bananer. Snudd på byfåneaktigt. Om han nu inte var en slags mastermind (vilket jag tvivlar på) och ingick i någon mindre konspiration där detta var hans magnum opus i gruppen. För man lär ju trots allt säga, att rekonstruktionen förbryllar och väcker frågan - är detta en frisk människa?

Vet inte riktigt i vilken roll du placerar honom här kring detta med Rapport-inslaget. Att han inte blivit kallad till rekonstruktion, polisens ointresse och hans påstådda "hån" med att polisen inte kunde lägga pussel.
Personligen får jag mer svårt för SE i rollen som GM än som vittne när det kommer till hela episoden med Rapport-inslaget och det han säger där. Allt riskerade ju enbart att slå tillbaka mot honom själv i rollen som GM.
Att "be om en rekonstruktion" är en rejäl och dum risk.
Att håna polisen är väl otroligt dumt även om det hade redan då i media framkommit klagomål på polisutredningen förvisso.
"Polisens ointresse" är något som jag inte funnit i media tidigare och än idag är SE för mig den förste som uttrycker detta till allmänheten, varpå det dagen efter blev skriverier om varför inte Stefan G. togs på namn. Även LL var del av den artikeln. 7/4 i Expressen om jag nu inte minns fel.

Oavsett är allt bara dumt från hans sida i det fall han vore GM.
(Vilket jag fortsatt kommer att tycka även den dagen SE skulle bevisas vara GM.)
Citera
2024-09-10, 21:13
Medlem
quggels avatar
Citat:
Oavsett hans roll i MOP blev han ju sannolikt oerhört kränkt, att inte få delta i rekonstruktionen. Från min vy är det ju inte riktigt friskt, att pga detta kontakta någon gammal bekant på SVT och göra en egen rekonstruktion i teve. Det är ju bananer. Snudd på byfåneaktigt. Om han nu inte var en slags mastermind (vilket jag tvivlar på) och ingick i någon mindre konspiration där detta var hans magnum opus i gruppen. För man lär ju trots allt säga, att rekonstruktionen förbryllar och väcker frågan - är detta en frisk människa?

Men han hade som barnlös inte så värst mycket att leva för och ingen att bli ihågkommen av. Det präglade hela hans liv att kompensera för detta på andra sätt, exempelvis med striden för skolan och att vara en duktig illustratör på konstfack, vilket han tydligen var.

Därför blir det inte så konstigt när han försöker ge sig själv en viktig vittnesroll, större än han kanske var i verkligheten.

Magnum .357 och Metal Piercing-ammunition i händerna på SE då han avslutar ett extremt långt arbetspass med en fjuttig bögslunga i handen före semestern, det passar inte alls in. Det är nog den största anledningen till att jag är mycket skeptisk till SE som GM.

Möjligen om han var mentalstörd med grav schizofreni e .d. men så var väl inte fallet.
Citera
2024-09-10, 21:53
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt i vilken roll du placerar honom här kring detta med Rapport-inslaget. Att han inte blivit kallad till rekonstruktion, polisens ointresse och hans påstådda "hån" med att polisen inte kunde lägga pussel.
Personligen får jag mer svårt för SE i rollen som GM än som vittne när det kommer till hela episoden med Rapport-inslaget och det han säger där. Allt riskerade ju enbart att slå tillbaka mot honom själv i rollen som GM.
Att "be om en rekonstruktion" är en rejäl och dum risk.
Att håna polisen är väl otroligt dumt även om det hade redan då i media framkommit klagomål på polisutredningen förvisso.
"Polisens ointresse" är något som jag inte funnit i media tidigare och än idag är SE för mig den förste som uttrycker detta till allmänheten, varpå det dagen efter blev skriverier om varför inte Stefan G. togs på namn. Även LL var del av den artikeln. 7/4 i Expressen om jag nu inte minns fel.

Oavsett är allt bara dumt från hans sida i det fall han vore GM.
(Vilket jag fortsatt kommer att tycka även den dagen SE skulle bevisas vara GM.)

Att gå ut i media förstör eventuella vittnesmål mot honom. Att ha «pratat» med Lisbeth förstör hennes eventuella vittnesmål. Speglingarna är andra exempel. Etc.

Det är inte det att SE är mediekåt som gör mig misstänksam, men sättet han är mediekåt på.
Det är något som inte stämmer.

Vem var det förresten Palme ringde till innan bion? Utom familjen? Orkar inte leta nu.
Citera
2024-09-10, 22:00
Medlem
SE, om det var han, visste att knapt någon hadde sett hans ansikte. Det var mörkt etc. Den enda han visste hadde sett honom var Lisbeth, därför var han tvungen att specifikt «ta ut» hennes eventuella vittnesmål. Mer perfiera vittnen förstördes genom tidning, tv och speglingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in