Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han vill placera sig närmare händelsen än vad som var fallet. Jag kan tyvärr inte utröna hans drivkrafter närmare, utan kan bara konstatera att det är vad som framstår vara fallet. Samt att agerande enligt detta inte verkar vara oförenligt med det som är känt om hans person.

"Uppmärksamhet" tror jag inte är sakens kärna. Utan snarare att vara "viktig" och betydelsefull.

Eftersom det sena vittnet SE är halvstolligt och inte en fullblodsvariant, så har han spärrar och berättar inte om ett mord och en GM han aldrig sett. Utan har en förklaringsmodell redo som förklarar hur han missar detta trots att han befann sig 15 meter från händelsen.

Som jag brukar påpeka, frågan är felställd. Eller felvänd. Brännande är istället frågeställningen varför GM-SE så nogsamt väljer att inte se GM, till förmån för att antyda att en person i gränden han vet var ett vittne skulle kunna vara GM?

GM-SE ska "i panik" ha kontaktat PU 1/3 eftersom signalementsuppgifter visar sig träffa honom. Signalementen i media spretar uppenbarligen när han lyfter luren. Är det någon som kan lämna trovärdiga men förledande uppgifter om vad som hände på platsen och hur GM såg ut, så är det GM.

Men han ringer och berättar om vittnet Grändmannen.

Okej...

Uppmärksamhet och spela viktig menar jag i detta fall som samma sak....

Jag tycker ändå att han har en stor chans att göra sig viktig om han ser LJ och är framme 40 sek efter skotten...

Ska han ändå ljuga då om att vara tidigt ute på Sveavägen och din språngmarsch så är det lite märkligt att sen stå och kolla klockan eller galoppera in i gränden för att sen bli av med poliserna....
Citera
2024-12-23, 17:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ska man utgå verkligen från att Engström misstar sig ang 23:19 ?

Är det inte mer korrekt att utgå från att han vet att 23:19 gäller om man är neutral?
Är man neutral har man ingen aning om vad han vet och vad han misstar sig om gällande detta. Det är helt omöjligt att veta.

I det här fallet har vi en problematik med att klockorna gick olika och ger en möjlig källa till förvirring.

Så tyvärr kan man inte ens anta med någon större säkerhet.
Citera
2024-12-23, 17:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ska man utgå verkligen från att Engström misstar sig ang 23:19 ?

Är det inte mer korrekt att utgå från att han vet att 23:19 gäller om man är neutral?

Varför skulle man utgår från det, när han så tydligt själv redogör för sin uppfattning?

Det vill säga, att jag stämplade ut 23.20 och jag kollade på klockan vid reklampelaren som då visade 23.20, men det tar maximalt 20 sekunder från stämpelklockan till mordplatsen (Kvällsposten 860307).

Eller hur ska det han uppger tolkas?

Edit:

Att missta sig gällande avläst och korrigerad tid i detta fall är SE inte ensam om. Det har skett flera gånger i denna tråd och även PH tar väl fel i något sammanhang.
Senast redigerad av Roerlig 2024-12-23 kl. 17:48.
Citera
2024-12-23, 17:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Okej...

Uppmärksamhet och spela viktig menar jag i detta fall som samma sak....

Jag tycker ändå att han har en stor chans att göra sig viktig om han ser LJ och är framme 40 sek efter skotten...

Ska han ändå ljuga då om att vara tidigt ute på Sveavägen och din språngmarsch så är det lite märkligt att sen stå och kolla klockan eller galoppera in i gränden för att sen bli av med poliserna....

Det lite sena vittnet SE är givetvis framme i tid för att se LJ.
Citera
2024-12-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är man neutral har man ingen aning om vad han vet och vad han misstar sig om gällande detta. Det är helt omöjligt att veta.

I det här fallet har vi en problematik med att klockorna gick olika och ger en möjlig källa till förvirring.

Så tyvärr kan man inte ens anta med någon större säkerhet.

Okej...

Jag ställer en fråga...

Logiken är inte tänkbar om Engström vet att det är 23:19 !

Så om man påstår att Engström är oskyldig så måste man också påstå att ett missförstånd är gjord !

Korrekt va ?
Citera
2024-12-23, 17:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Okej...

Jag ställer en fråga...

Logiken är inte tänkbar om Engström vet att det är 23:19 !

Så om man påstår att Engström är oskyldig så måste man också påstå att ett missförstånd är gjord !

Korrekt va ?
Det beror ju på om han talar sanning eller ljuger sig närmare händelsernas centrum.

Så nej, det måste man inte påstå.
Citera
2024-12-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför skulle man utgår från det, när han så tydligt själv redogör för sin uppfattning?

Det vill säga, att jag stämplade ut 23.20 och jag kollade på klockan vid reklampelaren som då visade 23.20, men det tar maximalt 20 sekunder från stämpelklockan till mordplatsen (Kvällsposten 860307).

Eller hur ska det han uppger tolkas?

Edit:

Att missta sig gällande avläst och korrigerad tid i detta fall är SE inte ensam om. Det har skett flera gånger i denna tråd och även PH tar väl fel i något sammanhang.

Nu vill jag inte använda vad han själv säger ...Eftersom det är ju det som är själva poängen !

Men varken du eller jag vet hur tydligt RB lämnade 23:19 till Engström...

Han kan ju sagt hur tydligt som helst att han kollat tiden med fröken ur och sagt detta till Engström..

Jag har ju förstått att man kan erkänna att Engström ljuger lite ...Men utstämplingstiden är minsann ingen lögn..

En annan känslig sak är samtalet med Lisbeth, där får han heller inte ljuga men språngmarschen där får han ljuga !

Han får inte ljuga att se LJ i gränden men får ljuga om "Supervittnet"..

Jag tycker ni väljer fritt från hans berättelse vad som är sant eller falskt..
Citera
2024-12-23, 18:03
Medlem
Citat:
Det beror ju på om han talar sanning eller ljuger sig närmare händelsernas centrum.

Så nej, det måste man inte påstå.

Börjar inse varför vi pratar så mkt om Engström

Allt i hans berättelse går fan att spekulera om , vilket är väldigt unikt i sig !
Citera
2024-12-23, 18:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Börjar inse varför vi pratar så mkt om Engström

Allt i hans berättelse går fan att spekulera om , vilket är väldigt unikt i sig !
Nej, det är det inte. Det gäller i princip alla vittnen. Det är bara att man väljer att spekulera på ett överdrivet vis när det gäller SE.

Vi spekulerar också om var NF såg och var han var. Vi spekulerar om vad IM såg. Vi spekulerar om var AB stod. Vi spekulerar om allt möjligt, eftersom det finns många uppgifter från de flesta vittnen som inte går ihop och är väldigt oklara. Men det är bara i SEs fall spekulationerna drar åt att det skulle vara något misstänkt.
Citera
2024-12-23, 18:18
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte. Det gäller i princip alla vittnen. Det är bara att man väljer att spekulera på ett överdrivet vis när det gäller SE.

Vi spekulerar också om var NF såg och var han var. Vi spekulerar om vad IM såg. Vi spekulerar om var AB stod. Vi spekulerar om allt möjligt, eftersom det finns många uppgifter från de flesta vittnen som inte går ihop och är väldigt oklara. Men det är bara i SEs fall spekulationerna drar åt att det skulle vara något misstänkt.

Klart man kan spekulera om alla vittnesmål men ofta inte så grovt som att det är lögn eller inte....
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-23 kl. 18:21.
Citera
2024-12-23, 18:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag drog en slutsats att det är osannolikt att Engström pratar med Lisbeth under första minuten..

Det betyder inte att det är 100% omöjligt men osannolikt av vad man läser att av förhören...

Jag anser alltså att den första minuten är hyffsat täckt av andra vittnen och upplevelser om Lisbeth samt att dom själva interagerar med Lisbeth...

Det är väl så man måste göra 40år senare?

Det jag inte håller med om att första minuten är "hyffsat täckt".

Det kan ju inte vara "täckt" om man bara kunnat placera ut vad två vittnen gjorde en viss sekund om du förstår vad jag menar och tänker om "täckt". Och vidare kring dessa händelser så vet vi dels inte hur lång tid det utspelar sig eller om vittnena själva har rätt kronologi.

Tänk bort SE och ta de exemplen jag visade plus allt annat vittnena säger i en kronologi.
Och då menar jag allt de säger. Karin J står även där, nära, och ser hur Lisbeth försöker putta bort Anna. Bengt P kommer fram och uppmanar dom att akta så Palme inte kvävs. Ingen har hört det.
Någon drar Palme i benen o.s.v.

Alla möjligheter finns så klart till att SE hade ett samtal med Lisbeth.
Men visst osannolikt enligt dig, på några (som jag anser) felaktiga grunder i att du tror att vi täckt förloppet.
Citera
2024-12-23, 18:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Klart man kan spekulera om alla vittnesmål men ofta inte så grovt som att det är lögn eller inte....
Det är klart man man kan, om man väljer att göra det.

Det här är en fascinerande variant av cirkelresonemang där du regerar på din egen valda väg att tolka det som en lögn och göra det i sig till misstänkt.

Det misstänkta i det här fallet är alltså din egen misstanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in