Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-14, 12:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Märkligt nog är framträdanden i media också helt oberoende av om Engström mördade OP eller inte.

Däremot jobbar Ålandsmaggan enligt devisen: "SE var nära mordet (har jag läst i Expressen) och bör därför misstänkas"!

Längre än så har väl "modern forskning" om den hypotetiska GM-SE inte kommit än i dennas dag?
Så, nu har du äntligen förstått vad jag menade, det vill säga att Maggans hypotes är relevant även utan Ålandsbesök, det får räcka så
Citera
2025-06-14, 12:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en bra poäng! Ålandsmaggan visste mer om Skandiamannens bruk av glasögon än Fruganmaggan.

Här är du nog så nära filosofi du någonsin varit. Ålandsmaggans betraktelse av MOP har onekligen mycket gemensamt med Platons "grottliknelse".
Platons grottliknelse är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater. Elden kastar skuggor på grottväggarna, och dessa skuggor är de enda föremål fångarna i grottan kan se, och de ägnar sig åt att diskutera skuggornas utseende. Om någon av fångarna nu skulle kunna lösgöra sig från sina bojor, och passera förbi muren och elden och genom grottöppningen ut i den verkliga världen, skulle han omedelbart bländas av solen, som han aldrig hade sett förr. Men när hans ögon vant sig vid ljuset, skulle han kunna se de verkliga föremålen, vars skuggor han tidigare sett, och han skulle förstå att hans liv hittills varit ett sken.
Filters moderna grottforskning står väl kvar och stampar på tröskeln i den dåligt upplysta modeaffären Happy Days i Mariehamn? Det kan inga aldrig så felslipade "mordspaningsglasögon" ändra på.
Citera
2025-06-14, 12:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så, nu har du äntligen förstått vad jag menade, det vill säga att Maggans hypotes är relevant även utan Ålandsbesök, det får räcka så

Som en ganska trivial tankelek är väl Ålandsmaggans hypotes inte sämre än någon annan?

Man bör dock alltid komma ihåg att tankeleken "SE som GM" inte är mer än så.

Det får räcka så!
Citera
2025-06-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om nu poliser som fanns på mordplatsen suttit fjättrade vid Rapport när SE framträdde, eller förevisats reportaget i efterhand och om de vidare borde ha reagerat om de aldrig sett honom, så verkar de tydligen inte ha gjort det?

Han är sannerligen inte ute i media hela mars och april. Hans olika framträdanden sker istället vid två tillfällen. Ganska direkt efter mordet samt efter rekonstruktionen.

Han går inte ut stenhårt och med bild. Han kontaktar SvD som väljer att skicka hem en reporter och fotograf. För kännedom så var det inte SE som fattade SvD:s redaktionella beslut och inte heller han som redigerade tidningen. Vilket är syftet med att ständigt överdriva SE:s insatser 1/3?

Han går ju ut hårt med hemma-hos reportage direkt på förmiddagen med bild och allt...

Poängen jag försökte lägga är att polisen inte minns honom från brottsplatsen trots att närminnet borde vara påslaget

Många har ju gjort en poäng att många vittnen eg kände igen och minns Engström från brottsplatsen men blev aldrig tillfrågade !

Jag försöker lyfta frågan men från polisens håll och inser att dom inte minns någon Engström

Jag finner det mkt märkligt för hur anonym måste man vara för att inte bli ihågkommen?
Citera
2025-06-14, 12:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här är du nog så nära filosofi du någonsin varit. Ålandsmaggans betraktelse av MOP har onekligen mycket gemensamt med Platons "grottliknelse".
Platons grottliknelse är en liknelse i Platons dialog Staten. En grupp människor sitter fastkedjade i en grotta, med ansiktena vända mot grottans inre. Bakom dem finns en mur, och bakom muren brinner en eld. Mellan muren och elden går människor, som håller upp föremål ovanför muren, som i en dockteater. Elden kastar skuggor på grottväggarna, och dessa skuggor är de enda föremål fångarna i grottan kan se, och de ägnar sig åt att diskutera skuggornas utseende. Om någon av fångarna nu skulle kunna lösgöra sig från sina bojor, och passera förbi muren och elden och genom grottöppningen ut i den verkliga världen, skulle han omedelbart bländas av solen, som han aldrig hade sett förr. Men när hans ögon vant sig vid ljuset, skulle han kunna se de verkliga föremålen, vars skuggor han tidigare sett, och han skulle förstå att hans liv hittills varit ett sken.
Filters moderna grottforskning står väl kvar och stampar på tröskeln i den dåligt upplysta modeaffären Happy Days i Mariehamn? Det kan inga aldrig så felslipade "mordspaningsglasögon" ändra på.

Platon trodde på en idévärld bortom den verkliga, där det vi kan se endast är en förvrängd avspegling av denna. Ja, det är möjligt att SE försökte gestalta en dimmig spegelbild av GM.

Riktigt så har jag aldrig tänkt på det. Bravo, Ursprungligen!

Annars är jag mer en aristotelesian, som tror på att realisera potentialen i den materia som finns omkring oss.
Senast redigerad av Dalulven 2025-06-14 kl. 13:20.
Citera
2025-06-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om nu poliser som fanns på mordplatsen suttit fjättrade vid Rapport när SE framträdde, eller förevisats reportaget i efterhand och om de vidare borde ha reagerat om de aldrig sett honom, så verkar de tydligen inte ha gjort det?

Han är sannerligen inte ute i media hela mars och april. Hans olika framträdanden sker istället vid två tillfällen. Ganska direkt efter mordet samt efter rekonstruktionen.

Han går inte ut stenhårt och med bild. Han kontaktar SvD som väljer att skicka hem en reporter och fotograf. För kännedom så var det inte SE som fattade SvD:s redaktionella beslut och inte heller han som redigerade tidningen. Vilket är syftet med att ständigt överdriva SE:s insatser 1/3?

Jag hävdar alltså om något av dom andra centrala vittnena skulle framträda exakt som Engström i media, så skulle jag påstå att 8 av 10 minns dessa

Jag påstår alltså att om Leif Ljungqvist eller Hans Johansson, Anders Björkman skulle vara i media och i TV likt Engström så skulle alltså troligen 8 av 10 på brottsplatsen minnas dom !
Citera
2025-06-14, 13:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han går ju ut hårt med hemma-hos reportage direkt på förmiddagen med bild och allt...

Poängen jag försökte lägga är att polisen inte minns honom från brottsplatsen trots att närminnet borde vara påslaget

Många har ju gjort en poäng att många vittnen eg kände igen och minns Engström från brottsplatsen men blev aldrig tillfrågade !

Jag försöker lyfta frågan men från polisens håll och inser att dom inte minns någon Engström

Jag finner det mkt märkligt för hur anonym måste man vara för att inte bli ihågkommen?

Det räcker väl med att läsa polisernas PM de skrev om mordnatten att de beskrev mordplatsen som "kaos"?

Poliserna håller sig också från att kritisera sitt eget eller andras agerande på mordplatsen.

Ingångsanmälan talar sitt tydliga språk att polisarbetet inte var speciellt imponerande på själva mordplatsen.

Här finns fröet till missuppfattningen att polisen inte avfärdade några vittnen.

En komisk detalj är att "greken" får följa med till polishuset, eftersom han hade bil, men inte direkt sett något av mordet.
Citera
2025-06-14, 13:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Det är ju stor skillnad på att bli tillfrågad dagen efter mordet och att bli tillfrågad i april. Man kanske hade fått ett helt annat resultat om man frågat dagen efter.

Den 1 mars medverkade SE som sagt bara i en tidning (som inte alla hade) och hade ett helt annat utseende än han bör ha haft som vittne. Ingen rock, ingen keps, inga glasögon. Den svartvita bilden på själva ansiktet var stort som ett frimärke.

Det är inte helt säkert att ens folk som kom ihåg honom från mordplatsen ens kände igen honom på den bilden.
Citera
2025-06-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är ju stor skillnad på att bli tillfrågad dagen efter mordet och att bli tillfrågad i april. Man kanske hade fått ett helt annat resultat om man frågat dagen efter.

Den 1 mars medverkade SE som sagt bara i en tidning (som inte alla hade) och hade ett helt annat utseende än han bör ha haft som vittne. Ingen rock, ingen keps, inga glasögon. Den svartvita bilden på själva ansiktet var stort som ett frimärke.

Det är inte helt säkert att ens folk som kom ihåg honom från mordplatsen ens kände igen honom på den bilden.

Nej, dom kanske inte kände igen honom direkt men texten sen så stod det att han kom norrifrån iklädd rock och keps och är framme på brottsplatsen 20sek efter skotten och kom ensam !

Såklart många borde minnas honom då...Han är ju dessutom klart äldre än övriga på brottsplatsen !
Citera
2025-06-14, 13:20
Medlem
MrBarnabys avatar
I Folke Rydéns intervju säger den låtsasförnärmade Engström något konstigt, han menade att han skulle kunna ha bidragit med viktiga saker om polisen kallat honom till rekonstruktionen, han var ju utbildad tecknare med "bildsinne". Vad var det han skulle kunnat bidra med, han hade ju inget sett, bortsett från slemsugen. Han kunde väl ha bidragit med sina teckningar på egen hand?

Kanske bäst att tillägga, innan någon annan gör det, att just det där gör ju inte honom till gärningsman, bara att han var lite eljest som västerbottningen säger
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 13:47.
Citera
2025-06-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Det som jag menar är det absolut konstigaste Engström gör är språngmarschen i TV

1 Han har till 99% inte gjort denna på mordnatten för då skulle verkligen ingen glömma honom

2 Han kontaktar tydligen själv Rapport för att göra denna språngmarsch

3 Vad är poängen med att vilja visa en språngmarsch efter poliser som han sen "blir av med" vid Luntmakargatan?

Då är min frågeställning är poängen med att cementera denna språngmarsch i TV enbart för att kunna sen säga att han blivit förväxlad ?

Många menar att han gör det mer för att "synas" !

Jag bestämde för att kolla inslaget igen för att liksom känna in hur jag tolkar det 2025 ..

Min känsla är faktiskt ännu starkare nu att Engström faktiskt har en agenda med språngmarschen i TV och det är för att skapa något tvivel om att han kanske blivit förväxlad...

Varför har Engström denna agenda då i tidiga April ? Kan något ha stressat honom angående signalement eller annat han läst ?

Börjar han fundera att om ingen grips så blir han misstänkt ?

Sen ska jag tillägga att man inte behöver känna som jag men betyder det att jag inte har en poäng ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-14 kl. 13:42.
Citera
2025-06-14, 13:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det som jag menar är det absolut konstigaste Engström gör är språngmarschen i TV

1 Han har till 99% inte gjort denna på mordnatten för då skulle verkligen ingen glömma honom

2 Han kontaktar tydligen själv Rapport för att göra denna språngmarsch

3 Vad är poängen med att vilja visa en språngmarsch efter poliser som han sen "blir av med" vid Luntmakargatan?

Då är min frågeställning är poängen med att cementera denna språngmarsch i TV enbart för att kunna sen säga att han blivit förväxlad ?

Många menar att han gör det mer för att "synas" !

Jag bestämde för att kolla inslaget igen för att liksom känna in hur jag tolkar det 2025 ..

Min känsla är faktiskt ännu starkare nu att Engström faktiskt har en agenda med språngmarschen i TV och det är för att skapa något tvivel om att han kanske blivit förväxlad...

Varför har Engström denna agenda då i tidiga April ? Kan något ha stressat honom angående signalement eller annat han läst ?

Börjar han fundera att om ingen grips så blir han misstänkt ?

Wincent Lange, chef för Tekniska roteln, gjorde en enligt mig klockren analys av varför SE sprang i Rapport.

"Det är klart han blir arg, han har berättat för vänner och bekanta om sina göranden och så blir han inte ens kallad till rekonstruktionen".

Detta yttrade Lange i Palmerummet som reaktion på Rapportklippet med språngmarschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in