Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-10, 10:37
Medlem
Knattarnas avatar
Man kan också notera den stora ”slumpen” i att nästan allt SE berättar får honom själv att framstå som rådig och handlingskraftig. Han är den som bryter dödläget, han fixar fram signalement, han agerar ridderlig budbärare med signalementet och så vidare. Han hjälper till med livräddning, han har gått en första hjälpen-kurs och vet hur det ska göras, Anna Hage gjorde fel, polisen var handlingsförlamad och så vidare.

Även om mycket eventuellt är sant kan man ana ett mönster av att han framhåller/förstärker vissa saker och tonar ned andra. Man får inte känslan av ett passivt och objektivt återgivande av de faktiska förhållandena utan snarare en förskönad bild. Vilket ligger fullt i linje med den person som framträder i det privata baserat på karaktärsomdömen från personer i hans närhet.

Och det är ju en väldig tillfällighet om han är GM och hela historien är nitiskt frammejslad medelst metodisk analys av medieuppgifter med syftet att befästa sig själv på mordplatsen. Därför menar jag att hans berättelse ligger mer i linje med att han är ett efterspelsvittne.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-10 kl. 10:46.
Citera
2025-01-10, 11:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Just det! Han förklarar mycket riktigt varför han inte var där under en period, och sen kom tillbaka.

Varför hitta på att han sprang efter poliserna (och därför blev förväxlad med GM), för att berätta det signalement som LP hade uppgett, när han hade kunnat berätta det för GS eller det andra befälet?

De stod i kontakt med de efterföljande poliserna och ville inget hellre än att få ett signalement.

Sedan, när han blev avvisad av en polis, varför sa han inte att han fått en uppgift av självaste LP?

Då hade polisen antagligen blivit mer intresserad.
Man måste verkligen slå knut på sig själv flera gånger om för att få Engströms totalt osannolika historia att gå ihop, det problemet tampades både första och sista PU med. Den första avförde honom på felaktiga grunder och den senare ansåg på goda grunder att det inte gick att komma runt honom, och att ytterligare utredningsåtgärder inte längre var möjliga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-10 kl. 11:14.
Citera
2025-01-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Visst att språngmarschen var en del som självklart stack ut, men det jag hör är framförallt kritik mot polisen.
Det var ett ointresse... Dom var inte så bra på att lägga pussel
Utspel som säkert bidrog till det ytterligare förhöret 25 april

Dumt av en gärningsman anser jag.
Han har ju ingen aning om vad polisen vet eller inte vet när han kommer till förhöret 25 april.

Jo det är sant med kritiken..

Men det kan ju också vara kritik mot att dom inte lyssnar på honom !!

Jag är ett vittne som blivit förväxlad typ..
Citera
2025-01-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Två omständigheter förbises en aning gällande språngmarschen och förväxlingen.

Dels att den sker flera minuter efter mordet och när uppbåd är på plats. Inte ens en stolle-GM kan rimligen tänka sig att komma undan med att hänvisa till detta. Man kan vidare notera att han i september samma år senarelägger ruschen ytterligare ett par minuter och 1989 äger den inte rum förrän närmare 23.30. Detta som ett led i poliskritik, där även behandlingen av Lisbeth ingår och som han nämner något om redan hos väktarna omgående efter mordet.

Dels att för att spegla och förväxlas räcker det med att kontakta polisen och nämna detta en enda gång. Skulle han råka aktualiseras på något sätt senare, kan han hänvisa till detta. Det sker dock inte. Då framträder han, poserar och basunerar ut förväxling och sin närhet till skotten, som att bygger han då sitt värn allt starkare. Men snarare är det så att det enda en GM skulle kunna vänta sig av detta tilltag vore att bli utpekad av en skock vittnen som sett den i media poserande farbrorn stå med revolvern i hand, skjuta Palme och springa från platsen.

Eftersom förväxlingen och språngmarschen är tydligt frikopplad från "speglingen", så torde den fylla någon annan funktion. För GM är det oklart vilken. För vittnet SE verkar det handla om att styrka sin betydelse i sammanhanget, det är ju detta han framhåller i sin kampanj gällande att vara ett avgörande men förbisett vittne.

GM vill nå ut? Jag trodde GM ville komma undan.

Roerlig...

Det är inte vi eller någon som ens tror att Engström skulle kunna bli förväxlad genom hans språngmarsch flera minuter efter....

Fråga mig eller Dalulven eller MR Barnaby eller andra. .

Ingen tror att det är ens möjligt !!

Troligtvis tror inte ens Engström själv på detta helhjärtat och inte polisen eller media heller för den delen...

Jag har faktiskt aldrig ens hört någon prata om Engström som förväxlad i någon tråd 30år senare...

Ingen tror att Engström är förväxlad med GM...

Dock står karlnjäveln själv och antyder detta nog vid 5 gånger första tiden i tidningar, i TV i förhör !

Har det aldrig slagit dig varför han själv vill få fram detta budskap så starkt ??
Citera
2025-01-10, 11:31
Medlem
Citat:

Dels att den sker flera minuter efter mordet och när uppbåd är på plats. Inte ens en stolle-GM kan rimligen tänka sig att komma undan med att hänvisa till detta. Man kan vidare notera att han i september samma år senarelägger ruschen ytterligare ett par minuter och 1989 äger den inte rum förrän närmare 23.30. Detta som ett led i poliskritik, där även behandlingen av Lisbeth ingår och som han nämner något om redan hos väktarna omgående efter mordet.

Dels att för att spegla och förväxlas räcker det med att kontakta polisen och nämna detta en enda gång. Skulle han råka aktualiseras på något sätt senare, kan han hänvisa till detta. Det sker dock inte. Då framträder han, poserar och basunerar ut förväxling och sin närhet till skotten, som att bygger han då sitt värn allt starkare. Men snarare är det så att det enda en GM skulle kunna vänta sig av detta tilltag vore att bli utpekad av en skock vittnen som sett den i media poserande farbrorn stå med revolvern i hand, skjuta Palme och springa från platsen.

Eftersom förväxlingen och språngmarschen är tydligt frikopplad från "speglingen", så torde den fylla någon annan funktion. För GM är det oklart vilken. För vittnet SE verkar det handla om att styrka sin betydelse i sammanhanget, det är ju detta han framhåller i sin kampanj gällande att vara ett avgörande men förbisett vittne.

GM vill nå ut? Jag trodde GM ville komma undan.

Ska också tillägga en sak som är mkt viktig angående detta med förväxlingen.....!

En sak som jag och MOP-Spanaren pratade om för ca 2år sedan..

Om språngmarschen och överhöringen har en liten chans att vara trolig så är förväxlingen helt absurd !!

Alltså om språngmarschen inte är gjord som han visade Rapport eller att något vittne på brottsplatsen står och rabblar upp alla detaljer på Engström så är förväxlingen det mest absurda i allt !!

Nu har plötsligt en ny teori dykt upp att om Engström inte kan bli bästa vittnet så kan han iallafall bli den bästa förväxlade vittnet

Men än sålänge har inte denna teori slagit rot ..
Citera
2025-01-10, 12:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo det är sant med kritiken..

Men det kan ju också vara kritik mot att dom inte lyssnar på honom !!

Jag är ett vittne som blivit förväxlad typ..

Ja, precis.
Citera
2025-01-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ja, precis.

Japp men återigen så vill han ju bara säga en sak ..Han kan blivit förväxlad!

Så att dom inte vill lyssna på honom eller ta honom på allvar i att han blivit förväxlad är ett problem för honom ?

Det är väldigt viktigt för Engström detta
Citera
2025-01-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ja, precis.

Jag vill påstå att jag faktiskt har hittat något

Nästan alla tidiga media framträdande av Engström handlar eg bara om en sak !!

Att få ut budskapet om förväxling !

Hmm..

Här får man börja fundera..

För om språngmarschen eller supervittnet inte existerar så är förväxlingen enbart skapad !

Är förväxlingen bara skapad av Engström så varför är den så otroligt viktig att nå ut till all media?
Citera
2025-01-10, 12:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, jag har som sagt svårt att köpa argumenten att SE (som GM) beter sig smart och beräknande med dessa utspel.
"Speglingen"(speglingarna) som om det skulle räcka med förklaring är inte alls särskilt smart-tänkt.
Smart, för mig, är att räkna med att alla uppgifter ska kontrolleras. Därmed också vara försiktig med uppgifter och lögner. Det är inte SE.

För min del blir det klart enklare, som du också är inne på, att se honom som ett vittne som försöker "styrka sin betydelse i sammanhanget".
Citera
2025-01-10, 12:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, och det är ju så han vill att hans utspel skall uppfattas. Men i själva verket handlar det (som Problem2020 förklarade) om att han vill nå ut med sin version av händelseförloppet. Han kör någon liknande grej i brevet till Anér också, där han vill få det att låta som att han har kritik mot hur polisen och Anna Hage agerade på brottsplatsen. I själva verket var syftet med brevet alltså att få Anér att tro att han verkligen hade varit på brottsplatsen efter mordet (dvs. "som vittne").

I själva verket? Vad vet du om det?
I själva verket kan det vara att SE, med sin upplevelse, stämmer in i den kritik som redan fanns mot polisen. Och i detta är han just den förste som "publikt" talar om polisens ointresse, vill jag hävda. (Tills någon bevisar motsatsen)

Gällande Anér och en annan fråga så håller jag med dig.
Du själv kanske bara skulle ha svalt Anérs anklagelser?
Citera
2025-01-10, 12:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp men återigen så vill han ju bara säga en sak ..Han kan blivit förväxlad!

Så att dom inte vill lyssna på honom eller ta honom på allvar i att han blivit förväxlad är ett problem för honom ?

Det är väldigt viktigt för Engström detta

Nej, han vill inte bara säga en sak.
Vad sa han om förväxling i Rapportinslaget?

Gällande förväxlingen så är det mer ett problem för utredningen och som ett rättrådigt vittne vill hjälpa till få ordning på?
Om du själv hade upplevt dig förväxlad, så hade du inte gjort något alls eller?
Citera
2025-01-10, 12:34
Medlem
Citat:
Nej, han vill inte bara säga en sak.
Vad sa han om förväxling i Rapportinslaget?

Gällande förväxlingen så är det mer ett problem för utredningen och som ett rättrådigt vittne vill hjälpa till få ordning på?
Om du själv hade upplevt dig förväxlad, så hade du inte gjort något alls eller?

Självklart kan han ju inte enbart prata om förväxlingen men det är ju det tydliga budskapet ...!

Ena stunden så hånar vi hela förväxlingen men sen ska vi alltså ta Engströms känsla om förväxling på allvar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in