Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Två omständigheter förbises en aning gällande språngmarschen och förväxlingen.
Dels att den sker flera minuter efter mordet och när uppbåd är på plats. Inte ens en stolle-GM kan rimligen tänka sig att komma undan med att hänvisa till detta. Man kan vidare notera att han i september samma år senarelägger ruschen ytterligare ett par minuter och 1989 äger den inte rum förrän närmare 23.30. Detta som ett led i poliskritik, där även behandlingen av Lisbeth ingår och som han nämner något om redan hos väktarna omgående efter mordet.
Dels att för att spegla och förväxlas räcker det med att kontakta polisen och nämna detta en enda gång. Skulle han råka aktualiseras på något sätt senare, kan han hänvisa till detta. Det sker dock inte. Då framträder han, poserar och basunerar ut förväxling och sin närhet till skotten, som att bygger han då sitt värn allt starkare. Men snarare är det så att det enda en GM skulle kunna vänta sig av detta tilltag vore att bli utpekad av en skock vittnen som sett den i media poserande farbrorn stå med revolvern i hand, skjuta Palme och springa från platsen.
Eftersom förväxlingen och språngmarschen är tydligt frikopplad från "speglingen", så torde den fylla någon annan funktion. För GM är det oklart vilken. För vittnet SE verkar det handla om att styrka sin betydelse i sammanhanget, det är ju detta han framhåller i sin kampanj gällande att vara ett avgörande men förbisett vittne.
GM vill nå ut? Jag trodde GM ville komma undan.
Roerlig...
Det är inte vi eller någon som ens tror att Engström skulle kunna bli förväxlad genom hans språngmarsch flera minuter efter....
Fråga mig eller Dalulven eller MR Barnaby eller andra. .
Ingen tror att det är ens möjligt !!
Troligtvis tror inte ens Engström själv på detta helhjärtat och inte polisen eller media heller för den delen...
Jag har faktiskt aldrig ens hört någon prata om Engström som förväxlad i någon tråd 30år senare...
Ingen tror att Engström är förväxlad med GM...
Dock står karlnjäveln själv och antyder detta nog vid 5 gånger första tiden i tidningar, i TV i förhör !
Har det aldrig slagit dig varför han själv vill få fram detta budskap så starkt ??