Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-05, 16:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här har vi tydligen också olika uppfattningar. Jag tror alltså att mannen (dvs. SE) gick därifrån redan innan makarna Palme skiljdes åt från Mårten och hans flickvän.

Jag tror inte vi delar en enda uppfattning.
Och i detta fall hänvisar jag till Mårtens uppgifter om denne man, medan du bygger dina spekulationer för att få ihop tiderna med din förutbestämde GM.
Citera
2024-09-06, 12:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, eller kanske inte.
Vapen och ammunitions-frågan är väldigt tunn när det kommer till SE-hypotesen.

Vapenvana? Det enda bevis som finns är skyttetävlingarna från slutet av 50-talet. (Vidare var det inte med revolver vad jag kunnat se)
Vapenintresse? Inget som stöds alls av ex. familjen Glaser eller ex-fruarna. Det enda var väl att SE vid något tillfälle påpekade att han själv skulle ha valt ett lättare vapen. (Skydd & Säkerhet).
Vapensamlande grannen Glaser? Finns inget som ger stöd åt att han skulle ha "lånat ut vapnet" eller att det var det vapnet som användes vid mordet. Det gav 0 i utlåtandeskalan hos NFC.

Det spekuleras sedan vidare om alla möjliga alternativ med revolver från Indien o.s.v.

Att säga man själv hade valt ett lättare vapen tyder inte på ett vapenintresse, det tyder på ett palmemordsintresse. Det fanns ett narrativ i media att en grovkalibrig revolver var overkill.
Citera
2024-09-06, 12:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Här har vi tydligen också olika uppfattningar. Jag tror alltså att mannen (dvs. SE) gick därifrån redan innan makarna Palme skiljdes åt från Mårten och hans flickvän.

Det som helt saknat stöd i materialet... Ok... Osannolikt.
Citera
2024-09-06, 12:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det kanske inte var jättemånga saker han talade sanning om, men åtminstone de här sex vad jag har kunnat hitta:
1. Att han själv hade haft samma utstyrsel som mördaren.

2. Att han hade gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen.

3. Att vittnen hade sett honom och uppfattat honom som mördaren.

4. Att han först hade gått på trottoarens ytterkant och sedan sneddat in.

5. Att han efter skotten hade sprungit in i gränden.

6. Att mördaren hade stannat upp en bit in i gränden, vänt sig om och tittat i några sekunder och sedan sprungit vidare.

Ok. Då är det bara för dig att argumentera för hur du ser att varje punkt är sann.

Det är ju rätt uppenbart att dessa enbart är "sanningar" bara om man utgår från att SE är skyldig. Det här inlägget är rent cirkelresonemang. Du vill få det se ut som att dessa 6 punkter pekar på att han är skyldig, men de 6 punkterna är bara sanna om han är GM. Hittepå.

Underkänt.
Citera
2024-09-06, 12:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
I TP:s grandscenario behöver vi en förklaring till att SE avstår från att skjuta där uppe kring Grand/bokhandeln. Jag minns inte hur/om TP själv förklarar det här i boken, men i Netflixserien avbryter SE eftersom han ser glaserflickan där (och hon ser honom). En förklaring som jag tycker ligger närmare till hands här är att han avbryter eftersom makarna Palme gör sällskap med Mårten och hans flickvän.

Man får komma ihåg att Mårtens minnesbilder kan vara påverkade av den teori om händelseförloppet som han och Lisbeth har redan under mordnatten. Mårten och Lisbeth skall alltså ha pratat om det här på Sabbatsbergs sjukhus, och då kommit fram till att mannen som Mårten såg vid bokhandeln är identisk med den som senare skjuter Olof. Den här mannen måste ju då (i deras värld) i så fall ha varit kvar på platsen tills paren skiljs åt, och sedan följt efter Olof och Lisbeth Sveavägen söderut. På liknande sätt kan Mårtens föreställning om en täckjacka vara påverkad av Lisbeths starka (men felaktiga) övertygelse om att mördaren hade en sådan på sig.

Lögn
Citera
2024-09-06, 12:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
TP gjorde väl som t.ex. Lars Larsson och senaste PU, dvs. utgick från själva brottet och brottsplatsen. Det verkar vara det enda sättet att få någon ordning på det här, och det är väl först när man har löst den delen som man kan börja spekulera kring iakttagelserna vid Grand och om de kan ha något med mordet att göra. Grandgrejen är alltså mer osäker och blir lite överkurs, men jag tycker nog att TP får ihop även den delen riktigt bra.

Jämför med att gå den rakt motsatta vägen som gamla PU och många privatspanare gjorde, dvs. att först försöka slå fast att mördaren är vid Grand (och vem han är) och sedan försöka få ned honom till mordplatsen. Det verkar ju inte vara en särskilt framkomlig väg.

Så du tycker att PU enbart skulle ha satsat på att mördaren måste vara någon av de kända personerna bevisade i mordplatsens närhet... Så att mördaren aldrig kan bli tagen om han helt enkelt inte var någon av de kända personerna bevisad på plats.

Det enda vi säkert vet om mördarens identitet är att han är den mördare som bevisligen var på platsen. Och den mördaren kan vara vem som helst, finns inget som säger han måste vara en av de andra personer som är bevisad i närheten.

Precis som PU och privatspanare gjort hela tiden har man utrett på både dessa två sätt. Och med tanke på att vi inte har något facit så är det så man ska göra. Och även om vi hade ett facit så är det så man ska göra. Ointressant
Citera
2024-09-06, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Lisbet hade märkt och kommit ihåg om någon person varit så nära i mordkvarteret att denne ska ha kunnat snästs av. Så det har knappast förekommit någon avsnäsning vid tex Sari.

Men tråden ska få en present. SE kan bli avsnäst vid Grand... Där har ni en teori att skapa.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-09-06 kl. 14:03.
Citera
2024-09-06, 19:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lisbet hade märkt och kommit ihåg om någon person varit så nära i mordkvarteret att denne ska ha kunnat snästs av. Så det har knappast förekommit någon avsnäsning vid tex Sari.

Men tråden ska få en present. SE kan bli avsnäst vid Grand... Där har ni en teori att skapa.

En avsnäsning vid Grand är en intressant hypotes. Då kan GM-SE gå in och hämta den smidiga indienrevolvern inne på Skandia på vägen.

Gick inte OP iväg ett tag för att titta i Filmtidningen vid ett upplyst fönster? Kanske blev den påhittade mördaren GM-SE avsnäst just då?

Hypotetisk dialog:
GM-SE: Tjenare OP, står du här och läser en kapitalistisk gratistidning? Har inte landets statsminister råd med riktiga tidningar?
OP: Ja, det har gått utför sedan vi sa upp "VI".
GM-SE: "Oss" heter det väl din pappskalle!
OP: "Oss"? Nu slocknade ljuset här i fönstret, jag måste gå tillbaka till mitt sällskap där borta, flytta på dig!
GM-SE: Nä, nu känner jag mig avsnäst, vänta du bara så ska jag snart visa vad jag som moderat är kapabel till! Hallå gå inte iväg nu!

Det blir ett bubblande och uppdämt raseri som får sitt utlopp i hörnan Sveavägen /Tunnelgatan. Pusselbitarna faller på plats
Citera
2024-09-06, 20:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ok. Då är det bara för dig att argumentera för hur du ser att varje punkt är sann.

Det är ju rätt uppenbart att dessa enbart är "sanningar" bara om man utgår från att SE är skyldig. Det här inlägget är rent cirkelresonemang. Du vill få det se ut som att dessa 6 punkter pekar på att han är skyldig, men de 6 punkterna är bara sanna om han är GM. Hittepå.

Underkänt.
Tja, vad vet man egentligen. Det fanns ju en alternativ teori också som Lars-Olof Lampers lade fram. Den teorin gick ut på att det var någon helt annan som sköt Palme, och att SE sedan ljög och hittade på sådant här för att han ville bli förväxlad med den här verklige mördaren:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2024-09-06 kl. 20:52.
Citera
2024-09-06, 20:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lögn
Källhänvisning:
(FB) Skandiamannen
Citera
2024-09-06, 21:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Källhänvisning:
(FB) Skandiamannen

Två månader efter mordet. Står heller inte uttryckligt att det var på mordnatten de pratar om det.

Framförallt motsägs det av Mårten, som stöttar sin version mot att han tar kontakt med polisen.
Citera
2024-09-06, 21:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Två månader efter mordet. Står heller inte uttryckligt att det var på mordnatten de pratar om det.

Framförallt motsägs det av Mårten, som stöttar sin version mot att han tar kontakt med polisen.
Kolla igen i förhöret du nyss fick en länk till:
"Helen och fästmannen får skjuts av en polisbil upp till Sabbatsbergs sjukhus där de släpps in i ett mindre rum.

Lisbeth och fästmannen pratar om vad man sett och båda är övertygade om att, den man som Lisbeth sett, stämde överens med den man som fästmannen tidigare sett utanför biografen."
Jag tycker i alla fall att det låter som att Lisbeth och Mårten har haft den här diskussionen på Sabbatsbergs sjukhus under mordnatten. Men vad spelar då det här för roll kan man ju undra. Det intressanta kanske är att det hos många äldre poliser och privatspanare länge levde kvar en föreställning om att mördaren skulle ha haft en blå täckjacka, och att han skulle ha väntat kvar där hela tiden och sedan följt efter makarna Palme när de till slut skiljdes åt från Mårten och hans flickvän och gick olika vägar där vid bokhandeln. Alltså att den här teorin i grunden kanske bara byggde på en felaktig slutsats som Mårten och Lisbeth hade dragit.
Senast redigerad av Draifos 2024-09-06 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in