Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Luckan blir inte stor för Engström när man synar LP första minut...

Men du skiter väl i om Engström inte ser LJ och pratar med LP första minuten ?

Då kan man ju bara säga att då ljög vittnet Engström om det också...

Jag tycker det är svårt att bedöma vad SE ljuger om och inte ljuger om.

Det som jag saknar mest när det gäller SE är varför han skulle ha en revolver med sig från jobbet och varför han skulle ta risken att skjuta en person som uppenbarligen inte var ett hot mot SE.

Palmeutredningen hade chansen att kolla upp honom 1986, men man verkar bara gjort ett halvdant försök.
Citera
2024-12-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker det är svårt att bedöma vad SE ljuger om och inte ljuger om.

Det som jag saknar mest när det gäller SE är varför han skulle ha en revolver med sig från jobbet och varför han skulle ta risken att skjuta en person som uppenbarligen inte var ett hot mot SE.

Palmeutredningen hade chansen att kolla upp honom 1986, men man verkar bara gjort ett halvdant försök.

"varför han skulle ta risken att skjuta en person som uppenbarligen inte var ett hot mot SE"

Det bör väl gälla alla föreslagna ensamagerande gärningsmän och i så fall tyda på en organisation?
Citera
2024-12-21, 09:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Måste ställa dig en bra fråga !

Om man kan bevisa hur omöjligt det blir att Engström inte är ute på trottoaren första minuten och då såklart inte heller se LJ...

Vart hamnar du då ?

För om du hamnar i att bara tänka att då ljög Vittnet-SE bara om LJ för att få uppmärksamhet så blir allt så hopplöst !

Är du med hur jag tänker ?

En av få klara saker(enligt mig) är att SE sett LJ i gränden, så därför kan jag inte tänka mig något alternativ där han inte skulle ha sett LJ och sedan ljuga ihop uppgifterna så träffande som de är.
Det finns inte för mig.
Citera
2024-12-21, 09:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Alla i tråden som är intresserade att slå hål på myten om Engström kan hjälpa till...

Det gäller alltså bara första minuten...

Hur LP beteende

Hur trottoaren beskrev...

Vi har NF ...Han bekräftar INTE Engström på trottoaren...!

Det finns minst 2 sätt att få en ihop en teori.
Det ena är att leta körsbär och tro att den blir stark.
Det andra är att försöka slå hål på den.

Men till sak, så bör du kanske se vad SE faktiskt säger om Lisbeth. Det är inte bara en lugn Lisbeth som kan samtala, som han beskriver.
Ex. "Hon var upphetsad, men stundtals sansad, Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten"

Detta med att ropa efter ambulans är ju något som stöds även av andra vittnen.
Men förklaras väl med att det är en "enkel" lögn och självklar, eller?
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-21 kl. 10:34.
Citera
2024-12-21, 10:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Upphovsman till skissen anges ej, men SE sitter med den framför sig med penna i hand.

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-3tW9i1W

Den bilden tycker jag gör det tydligt att SE inte ritat teckningen just då (kaffekoppen) , ser mer ut som han får rita en prick där han ser LJ.

Och teckningen är dålig så det antyder att han inte ritat den alls. Journalisten verkar dock sitta på ett sätt som att han kan rita en teckning.
Citera
2024-12-21, 10:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du kan få en ny grej som jag tagit fram..

Leif Ljungqvist ..

Han larmar efter andra skottet och efter han lagt på efter exakt 1:20 så kliver han ut ur bilen och går fram till LP och försöker lugna ner henne...Han försöker även att prata med henne , men enligt Leif så är hon okontaktbar !

Du ser det kommer mera

Säger Ljungqvist att Lisbet var tyst? Nej. Hon sa saker. Hon rörde sig runt på platsen. Alltså kan hon mycket väl ha sagt något till SE.
Citera
2024-12-21, 10:45
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord

Intressant, "Han möttes av hjärtskärande skrik."
Hon skrek givetvis helt fruktansvärt, det var en väldigt uppstressad situation. Det första jag tänkte var att de var äldre personer och att de var så likadant klädda. Sen förstod jag väldigt snabbt att det var allvar.

När han bara var ett par meter från makarna Palme kom den första polisbilen till platsen, vilket enligt officiella rapporter bara ska ha dröjt några minuter efter skotten.
Engström i HR:
AL: Det finns andra som säger att hon skrek men det har inte du hört?
SE: Nä det har jag aldrig gjort.

Tråden kan väl ändå enas om att Engström Engström ljuger om sitt lilla snack med LP och så kan vi försöka ta det vidare därifrån. Inte konstigt att polisman GS ville korrigera "elefantens" berättelse i HR.

Tråden bör snarare enas om att racerprofilen sprider gödsel:

–Jag trodde först att det var en halkolycka då det var snöstorm, men jag förstod snabbt att det inte var det när mannen låg med ansiktet framåt. då kändes det fel och det slog mig att han måste ha fått en hjärtinfarkt.

Eftersom SMHI klarlagt väderförhållandena för mordkvällen kan det konstateras att Nilsson kryddat sin historia, och förmodligen varken såg eller hörde något av värde.

Söderströms verkliga anledning till att delta i rättegången var att skyla över det inledande usla polisarbete han var ansvarig för. Det framgår tydligt i bandupptagningen från rättegången, vilket även påvisas av att domare och nämndemän frågar rent ut vart han vill komma.

Anna Hage nämner att fru Palme pratade en hel del och bland annat beskrev flyktvägen både muntligt och visade den fysiskt.

Men visst, bättre att förlita sig på någon som hävdar att det rådde snöstorm vid mordtillfället och inte sett något av värde. Avslutningsvis kan han heller inte varit där särskillt länge om de kör iväg i samband med att polisbussen anländer.

Känns som ni får hitta ett lite tyngre vittne för att punktera Engströms historia.
Citera
2024-12-21, 11:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En annan intressant sak från det du skriver..

Du söker bättre förklaringsmodeller än det vi ger Engström som GM än spegling, förväxling...Som du ser som "flummigt"

Ibland tror jag att du driver med oss..

För om han är GM så står det ju klart även för förnekarna vad han velat åstadkomma !

Nej. Jag tycker inte att speglingen existerar. Varken om han är vittne eller GM. När jag tittar på speglingen så lägger jag undan frågan om SE är GM eller vittne. Jag tittar på bara just hans uppgifter och denna påstådda spegling. Och enligt mig och tex Roerlig existerar inte denna spegling. Jag ljuger inte, jag ser helt enkelt inte speglingen när jag läser materialet.
Citera
2024-12-21, 12:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Jag tycker inte att speglingen existerar. Varken om han är vittne eller GM. När jag tittar på speglingen så lägger jag undan frågan om SE är GM eller vittne. Jag tittar på bara just hans uppgifter och denna påstådda spegling. Och enligt mig och tex Roerlig existerar inte denna spegling. Jag ljuger inte, jag ser helt enkelt inte speglingen när jag läser materialet.
En vanlig försvarsstrategi är att "medge vissa omständigheter" men förneka själva brottet. Om du tänker dig att SE inte hade hört av sig till polisen så kan man ju tänka sig att polisen hade hört av sig till honom. Tänk dig då att polisen säger till SE t.ex. att man känner till att han lämnade sitt jobb i närheten strax innan mordet, och att vittnen verkar ha sett honom röra sig snabbt mot mordplatsen bara några sekunder innan det smäller. Då kan SE förklara det här med att han hade bråttom till tåget. Sedan säger polisen att det finns också vittnen som verkar ha sett honom springa in i gränden efter skotten, och då säger SE att det kan ha varit honom de har sett. Han medger att han sprang in i gränden, men att han gjorde det av en annan anledning än att han hade skjutit Palme och ville smita därifrån. Det som gör just det här fallet ovanligt och lite krångligt är väl att SE "medger vissa omständigheter" på eget initiativ, redan innan polisen har hunnit sätta sig in i vad som egentligen har hänt.
Senast redigerad av Draifos 2024-12-21 kl. 12:16.
Citera
2024-12-21, 12:35
Medlem
Citat:

Isåfall får man nog först börja med att förklara vad man menar med spegling ..!

Men antagligen menar du att han är bunden till att lägga storyn så tight pga att han "ramlar" in på Skandia och säger en del info redan till väktarna ?
Citera
2024-12-21, 12:44
Medlem
Citat:
Säger Ljungqvist att Lisbet var tyst? Nej. Hon sa saker. Hon rörde sig runt på platsen. Alltså kan hon mycket väl ha sagt något till SE.

Jag läser på mig vad dom första vittnen beskriver när dom först anländer...

Nej Lisbeth är verkligen inte tyst utan tvärtom....

2 saker...

Engström beskriver Lisbeth som behärskad och svarar på en direkt fråga , vilket verkar omöjligt för andra personer första minuten..

Men jag letar och bevis på hur mkt Lisbeth var hysterisk när dom första vittnena anländer. Därav blir det omöjligt för Engström att inte höra detta när han går mot brottsplatsen som sent vittne...

Eller ska förtydliga mig...

Man kan inte bevisa något 40år senare.

Men man kan slå fast att det är osannolikt att Lisbeth var lugn första minuten...

Eller man kan slå fast att Lisbeth var högljudd och helt hysterisk första minuten..
Citera
2024-12-21, 12:58
Medlem
Citat:

Kanske ska förtydliga mig lite till vad jag eg söker för info...

För att Engström ska se LJ i gränden så måste han anlända till brottsplatsen i samband med en del övriga vittnen...

Glantz, Hage , KJ kanske är framme 25sek efter skotten..

Sen är det jävligt tight med övriga tidiga vittnen och Engström om han ska hinna se LJ...

Då är det enligt mig viktigt att inte Engström version av brottsplatsen innan han anländer skiljer sig allt för mkt från övriga...Eller hur det ser ut på brottsplatsen när han anländer..

En bra mätstock är ju Lisbeth för att många tidiga vittnen beskriver just henne och hennes beteende!

Det som gjorde mig lite nyfiken att söka efter denna info är Engströms påstådda händelsekedja..

Han snubblar in liggande Pakme...0:00
Han står och avvaktar och läser av situationen om han ska hjälpa till 00:05

Börjar prata med LP och tittar in i gränden och ser LJ....säg 10-12 sek in sen han kom...

Det innebär om LJ var synlig ca 55sek efter skotten så måste Engström anlända till brottsplatsen ca 42-45 sek efter skotten..

Något man glömmer är hur tight denna tid är jämfört med andra vittnen så om t.ex KJ säger att det första hon gör är att springa fram till LP och försöka lugna henne så gör hon ju det ca 25-30 sek efter skotten..

Luckorna blir så tighta att det kanske går att utesluta Engström genom andras upplevelser..

Utesluta är för starkt ord men osannolikt då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in