Citat:
Vad är det då SE beskriver så uppenbart fel?Kanske ska förtydliga mig lite till vad jag eg söker för info...
För att Engström ska se LJ i gränden så måste han anlända till brottsplatsen i samband med en del övriga vittnen...
Glantz, Hage , KJ kanske är framme 25sek efter skotten..
Sen är det jävligt tight med övriga tidiga vittnen och Engström om han ska hinna se LJ...
Då är det enligt mig viktigt att inte Engström version av brottsplatsen innan han anländer skiljer sig allt för mkt från övriga...Eller hur det ser ut på brottsplatsen när han anländer..
En bra mätstock är ju Lisbeth för att många tidiga vittnen beskriver just henne och hennes beteende!
Det som gjorde mig lite nyfiken att söka efter denna info är Engströms påstådda händelsekedja..
Han snubblar in liggande Pakme...0:00
Han står och avvaktar och läser av situationen om han ska hjälpa till 00:05
Börjar prata med LP och tittar in i gränden och ser LJ....säg 10-12 sek in sen han kom...
Det innebär om LJ var synlig ca 55sek efter skotten så måste Engström anlända till brottsplatsen ca 42-45 sek efter skotten..
Något man glömmer är hur tight denna tid är jämfört med andra vittnen så om t.ex KJ säger att det första hon gör är att springa fram till LP och försöka lugna henne så gör hon ju det ca 25-30 sek efter skotten..
Luckorna blir så tighta att det kanske går att utesluta Engström genom andras upplevelser..
Utesluta är för starkt ord men osannolikt då..
För att Engström ska se LJ i gränden så måste han anlända till brottsplatsen i samband med en del övriga vittnen...
Glantz, Hage , KJ kanske är framme 25sek efter skotten..
Sen är det jävligt tight med övriga tidiga vittnen och Engström om han ska hinna se LJ...
Då är det enligt mig viktigt att inte Engström version av brottsplatsen innan han anländer skiljer sig allt för mkt från övriga...Eller hur det ser ut på brottsplatsen när han anländer..
En bra mätstock är ju Lisbeth för att många tidiga vittnen beskriver just henne och hennes beteende!
Det som gjorde mig lite nyfiken att söka efter denna info är Engströms påstådda händelsekedja..
Han snubblar in liggande Pakme...0:00
Han står och avvaktar och läser av situationen om han ska hjälpa till 00:05
Börjar prata med LP och tittar in i gränden och ser LJ....säg 10-12 sek in sen han kom...
Det innebär om LJ var synlig ca 55sek efter skotten så måste Engström anlända till brottsplatsen ca 42-45 sek efter skotten..
Något man glömmer är hur tight denna tid är jämfört med andra vittnen så om t.ex KJ säger att det första hon gör är att springa fram till LP och försöka lugna henne så gör hon ju det ca 25-30 sek efter skotten..
Luckorna blir så tighta att det kanske går att utesluta Engström genom andras upplevelser..
Utesluta är för starkt ord men osannolikt då..
Han beskriver folk som är framme och hjälper till
Han beskriver att han hör ljud på väg fram och ser bilar längs kanten
Han beskriver en LP som springer omkring
Han beskriver att LP pekar in mot gränden
Han ger inte en särskilt mer avvikande bild än något annat vittne gör. Alla vittnesmål är svåra att helt förena med varandra gällande vilka som var på plats när, och hur OP hanterades osv.
Men det hanteras såsom att alla ger en exakt sammstämmig bild och att SE är den enda som sticker ut. Vilket är helt falskt.
Och som vanlig kommer det väl att koka ner till att han beskriver LP som behärskat chockad, vilket felktigen tas som att han beskriver henne som behärskad när han egentligen faktiskt beskriver henne som chockad.
Och så den klassiska invändningen till det är att han lyckades få ut information om henne. Vilket ingen annan lyckades med, tydligen. Trots att GS fick ut mer information ur henne än vad SE fick.
Det är ändå rätt fascinerande vad man kan komma fram till när man medvetet förvränger varenda länk i ens logikkedja så att slutprodukten känns logisk.
Tex att misstänka SE för att han och GM hade keps känns ju logisk. Fast hela premissen är falsk, då vi inte vet vad gm hade för huvudbonad. Och även de som beskriver keps, beskriver inte en sådan keps som SE hade. Eller vi vet ju inte ens vad SE hade på sig. Då håller inte den länken knappt för sin egen vikt.
Eller som det exemplet ovan. Om man som en länk i ens kedja har med att SE beskriver LP som behärskad, blir det en förjävla svag kedja med tanke på att han egentligen beskriver henne som chockad, och att hon springer runt på plats.